Drugi dzień Europejskiego Forum Rolniczego: wyzwania klimatyczne, eksportowe i energetyczne w centrum uwagi
Drugi dzień Europejskiego Forum Rolniczego upłynął pod znakiem intensywnych dyskusji i rozmów o kluczowych wyzwaniach stojących przed polskim rolnictwem. Uczestnicy poruszyli tematy związane z kryzysem wodnym, konkurencyjnością eksportu, transformacją energetyczną obszarów wiejskich oraz wpływem regulacji ESG na sektor rolny.
Poranny panel poświęcony zarządzaniu wodą w obliczu kryzysu klimatycznego zwrócił uwagę na rosnące zagrożenie suszą oraz konieczność ochrony zasobów wodnych. Eksperci i praktycy podkreślili, że skuteczna polityka retencji i odpowiedzialne gospodarowanie wodą są niezbędne, aby zabezpieczyć przyszłość kolejnych pokoleń. Równolegle toczyła się dyskusja na temat perspektyw eksportowych polskiego sektora rolno-spożywczego. Uczestnicy wskazali zarówno na ogromny potencjał, jak i na bariery systemowe – takie jak wymogi regulacyjne czy logistyczne, które utrudniają ekspansję na rynki zagraniczne. Podkreślono również potrzebę wspierania przedsiębiorców poprzez strategie dopasowane do globalnych trendów.
W Debacie Głównej skoncentrowano się na wyzwaniach związanych z realizacją celów Europejskiego Zielonego Ładu. Omawiano potrzebę ułatwiania inwestycji w zieloną energię, szczególnie w rozwój biogazowni, oraz zestawiano oczekiwania zagranicznych konsumentów wobec polskiej żywności z realnymi możliwościami producentów. Wskazano na konieczność większego wsparcia ze strony administracji i dostosowania narzędzi polityki publicznej do dynamicznie zmieniających się wymagań środowiskowych i rynkowych. W dyskusji prowadzonej przez Karola Bujoczka, Dyrektora Wydawniczego AgroHorti Media, udział wzięli przedstawiciele administracji publicznej, organizacji branżowych oraz biznesu: Miłosz Motyka (wiceminister klimatu i środowiska), Przemysław Rzodkiewicz (Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych), Andrzej Gantner (wiceprezes i dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności), Szymon Borucki (prezes zarządu Polmlek Trading), Jacek Strzelecki (prezes zarządu Związku Polskie Mięso) oraz Wiktor Szmulewicz (prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych). Dyskusja skupiła się na zestawieniu realiów polskiej produkcji żywności z rosnącymi wymaganiami środowiskowymi, kosztami transformacji energetycznej oraz oczekiwaniami konsumentów, zwłaszcza na rynkach zagranicznych. Miłosz Motyka zwrócił uwagę na fundamentalny problem wysokich kosztów energii w Polsce, wynikających z oparcia systemu energetycznego na węglu i braku rozwiązań w zakresie magazynowania energii.
– To, że mamy energetykę opartą na źródłach wysokoemisyjnych i na węglu, wpływa na wysokie koszty energii. Wydobycie węgla w Polsce jest dwa razy droższe niż import z państw trzecich. Mamy zaszłości – brak bilansowania rynku energii w kraju – powiedział. Z kolei Andrzej Gantner podkreślił, że jednym z głównych problemów, obniżających konkurencyjność sektora, jest nadmierne obciążenie regulacyjne. – Potrzebujemy wielu deregulacji w przepisach, ponieważ obecne bariery prawne obniżają naszą konkurencyjność. To wszystko generuje koszty w całym łańcuchu żywnościowym, a nimi na rynkach musimy konkurować – zaznaczył. Uczestnicy debaty byli zgodni, że bez systemowych zmian w zakresie polityki energetycznej, uproszczenia regulacji i stworzenia realnego wsparcia dla inwestycji prośrodowiskowych, Polska może mieć trudności z utrzymaniem pozycji na rynkach międzynarodowych. Debata pokazała również, że skuteczna transformacja musi opierać się na dialogu między sektorem publicznym a prywatnym oraz na praktycznych rozwiązaniach wspierających producentów w adaptacji do nowych wymogów.
W godzinach popołudniowych dyskutowano m.in. o ubóstwie energetycznym na polskiej wsi oraz możliwościach rozwoju odnawialnych źródeł energii. Eksperci ocenili aktualną sytuację energetyczną oraz zaprezentowali dostępne technologie i źródła finansowania, które mogą przyczynić się do zwiększenia niezależności energetycznej gospodarstw. Równolegle toczyła się dyskusja na temat wpływu nowych regulacji unijnych w zakresie raportowania ESG (dyrektywa CSRD) na sektor rolny. Paneliści analizowali obowiązki wynikające z raportowania środowiskowego i społecznego oraz ich konsekwencje dla sposobu zarządzania gospodarstwami.
Zwieńczeniem dnia były panele poświęcone społecznej przyszłości wsi oraz finansowaniu rolnictwa z myślą o środowisku. W pierwszym z nich poruszono kwestie demografii, zdrowia, równości i rozwoju lokalnych inicjatyw, wskazując na konieczność tworzenia wsi jako przestrzeni atrakcyjnej do życia i rozwoju. W drugim omówiono dostępne programy i instrumenty finansowe, które mogą wspierać rolników w łączeniu produkcji rolnej z ochroną środowiska.
Drugi dzień Forum pokazał, że przyszłość polskiego rolnictwa wymaga zintegrowanego podejścia – łączącego troskę o środowisko, rozwój eksportu, innowacje energetyczne oraz wzmacnianie społeczności lokalnych.
Partnerem Strategicznym VII edycji Europejskiego Forum Rolniczego 2025 jest spółka biotechnologiczna Bio-Gen.
Partnerami Głównymi wydarzenia są: Grupa Polmlek oraz Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, a Partnerami: AGRO Ubezpieczenia – Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych, Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP, Corteva Agriscience, Krajowa Grupa Spożywcza, a także InterRisk TU SA Vienna Insurance Group.
Partnerami regionalnymi Forum są: Województwo Podkarpackie oraz Gmina Trzebownisko.
Rozpoczęło się VII Europejskie Forum Rolnicze – podsumowanie pierwszego dnia obrad
26 marca 2025 roku w ZEN.COM Expo – Centrum Wystawienniczo-Kongresowym Województwa Podkarpackiego w Jasionce k. Rzeszowa zainaugurowano VII edycję Europejskiego Forum Rolniczego. Wydarzenie gromadziło setki uczestników – rolników, przedstawicieli administracji publicznej, świata nauki, ekspertów oraz przedsiębiorców związanych z sektorem rolno-spożywczym.
Pierwszy dzień Forum obfitował w merytoryczne debaty, analizy i prezentacje, które dotyczyły najważniejszych wyzwań i kierunków rozwoju współczesnego rolnictwa – zarówno w kontekście krajowym, jak i unijnym. Wydarzenie rozpoczęło się panelem pt. „Ekoschematy – ocena realizacji w latach 2023-2024. Propozycje zmian”, w ramach którego eksperci dokonali bilansu dotychczasowego wdrażania nowego instrumentu Wspólnej Polityki Rolnej. Dyskutowano o poziomie akceptacji i realizacji ekoschematów przez rolników, barierach administracyjnych oraz możliwych korektach, które mogłyby zwiększyć skuteczność działań proekologicznych w polskim rolnictwie. Uczestnicy wskazywali również na potrzebę lepszej edukacji i doradztwa, by zwiększyć efektywność wykorzystania tych mechanizmów.
Dalej odbyły się kolejne dwa panele tematyczne. Pierwszy z nich, „Innowacje w rolnictwie: kluczowe trendy technologiczne, nowoczesne procesy i przełomowe produkty kształtujące przyszłość branży”, zgromadził ekspertów z dziedziny nowych technologii, którzy przedstawiali najnowsze rozwiązania z zakresu automatyzacji produkcji, wykorzystania sztucznej inteligencji, robotyki oraz cyfryzacji procesów gospodarstwa rolnego. Uczestnicy zgodnie podkreślali, że rozwój rolnictwa precyzyjnego oraz integracja nowoczesnych narzędzi może przyczynić się do poprawy konkurencyjności polskich gospodarstw na rynkach międzynarodowych.
Drugi panel, zatytułowany „Strukturalne wyzwania stojące przed polskim rolnictwem. Rzecz o ustroju rolnym”, koncentrował się na problemach związanych ze zmieniającą się strukturą agrarną, starzeniem się populacji rolników, brakiem następców oraz trudnościami w sukcesji. Poruszono również kwestie związane z regulacjami dotyczącymi obrotu ziemią rolną oraz sposobami wspierania rodzinnych gospodarstw rolnych. Eksperci wskazywali na konieczność długofalowych działań legislacyjnych i wsparcia finansowego, które pomogą utrzymać trwałość i stabilność rolniczego krajobrazu Polski.
Kulminacyjnym momentem pierwszego dnia Forum była Debata Główna, zatytułowana „Jak kształtować wspólną politykę rolną wobec wyzwań stojących przed rolnictwem UE?”. Wstępem do debaty było przesłanie unijnego komisarza ds. rolnictwa Christophe‘a Hansena, który nie mógł osobiście dotrzeć do Jasionki, ale nagrał dla uczestników Forum specjalną wiadomość. – Polska odgrywa tu kluczową rolę i nie mogę przecenić strategicznego znaczenia waszego kraju dla rolnictwa UE. Jako jeden z naszych największych producentów rolnych, Polska nie tylko wnosi istotny wkład w dostawy żywności w Europie, ale także odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa żywnościowego na całym kontynencie – powiedział Christophe Hansen. Dyskusja została podzielona na dwie części, wzięli w niej udział m.in. Czesław Siekierski – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Michał Kołodziejczak – Sekretarz Stanu MRiRW Bogdan Pomianek – Zastępca Dyrektora Departament Wspólnej Polityki Rolnej, Joanna Czapla – Dyrektor Departamentu Płatności Bezpośrednich, Leszek Szymański – Zastępca prezesa ARiMR, Jan Krzysztof Ardanowski – Poseł na Sejm, były Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Robert Telus – Poseł na Sejm, były Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, przedstawiciele nauki oraz reprezentanci środowisk rolniczych. Dyskusja dotyczyła głównych wyzwań, przed którymi stoi unijne rolnictwo – w tym m.in. kryzysów geopolitycznych, zmian klimatycznych, niestabilności rynków oraz presji konsumentów na zrównoważoną produkcję żywności. Uczestnicy zastanawiali się również nad możliwym kształtem nowej WPR po 2027 roku oraz sposobami jej adaptacji do zmieniających się realiów społeczno-gospodarczych.
Minister Czesław Siekierski podkreślił konieczność wzmocnienia pozycji rolników w łańcuchu żywnościowym, wskazując, że ich udział procentowy w zyskach z produkcji żywności powinien wzrosnąć. Zwrócił również uwagę na problem wysokiego oprocentowania kredytów inwestycyjnych w Polsce, które jest dwukrotnie wyższe niż w Europie, co nie sprzyja rozwojowi sektora. Damian Murawski z Ogólnopolskiego Oddolnego Protestu Rolników wyraził obawy dotyczące napływu żywności z Ukrainy do Polski i Europy, uznając to za jedno z największych wyzwań. Grzegorz Majewski z Ruchu Młodych Farmerów zwrócił uwagę na potrzebę jasnych i praktycznych przepisów, które nie będą blokować działalności spółdzielni rolniczych i grup producenckich. Joanna Czapla z MRiRW poinformowała o trwających pracach nad pakietem deregulacji i uproszczeń w aktualnej wersji WPR w ramach Planu Strategicznego, które mają uwzględniać postulaty rolników.
Na zakończenie dnia odbył się inspirujący panel pt. „Startupy rolnicze – od pomysłu do sukcesu w agrobiznesie”, w którym młodzi przedsiębiorcy zaprezentowali swoje innowacyjne projekty związane z rolnictwem, przetwórstwem i nowoczesnymi usługami dla wsi. Przykłady udanych wdrożeń pokazały, że kreatywność, odwaga i wykorzystanie technologii mogą stanowić realny impuls do rozwoju nowoczesnego agrobiznesu w Polsce.
Pierwszy dzień VII Europejskiego Forum Rolniczego potwierdził, że sektor rolny stoi dziś w obliczu głębokich przemian, ale jednocześnie ma ogromny potencjał do rozwoju – o ile zostanie odpowiednio wsparty przez politykę publiczną, naukę i innowacje. Forum pozostaje jedną z najważniejszych platform dialogu pomiędzy wszystkimi uczestnikami życia rolniczego i wiejskiego, umożliwiając konstruktywną wymianę doświadczeń, opinii i pomysłów na przyszłość.
Partnerem Strategicznym VII edycji Europejskiego Forum Rolniczego 2025 jest spółka biotechnologiczna Bio-Gen.
Partnerami Głównymi wydarzenia są: Grupa Polmlek oraz Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, a Partnerami: AGRO Ubezpieczenia – Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych, Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP, Corteva Agriscience, Krajowa Grupa Spożywcza, a także InterRisk TU SA Vienna Insurance Group.
Partnerami regionalnymi Forum są: Województwo Podkarpackie oraz Gmina Trzebownisko.
Krajowe i unijne systemy jakości żywności
25 marca 2025 r. odbyło się szkolenie online pn. „Krajowe i unijne systemy jakości żywności”. W wydarzeniu uczestniczyły 144 osoby, głównie rolnicy oraz mieszkańcy obszarów wiejskich planujący przystąpienie do systemów jakości żywności.
Celem szkolenia było:
Zdobycie wiedzy na temat systemów jakości żywności,
Prezentacja kluczowych zagadnień związanych z certyfikacją produktów,
Rozwinięcie umiejętności poruszania się w wymaganiach systemów jakości,
Wskazanie możliwości wykorzystania certyfikacji do różnicowania dochodów gospodarstw rolnych.
Szkolenie rozpoczęło się od powitania uczestników przez zastępcę dyrektora KPODR, pana Ryszarda Kamińskiego, który podkreślił znaczenie systemów jakości żywności w kontekście rozwoju rolnictwa i rynku spożywczego. Następnie głos zabrał dyrektor WIJHARS w Bydgoszczy, pan Waldemar Sieńko, który omówił wpływ krajowych i unijnych systemów jakości na poprawę standardów żywności oraz konkurencyjność producentów rolnych. Prelekcje poprowadziły ekspertki z Wojewódzkiej Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Bydgoszczy – mgr Aleksandra Benedict oraz mgr inż. Marta Knop.
Program szkolenia obejmował systemy jakości żywności w podziale na krajowe i europejskie systemy certyfikacji:
Krajowe systemy jakości żywności, w tym:
„Jakość Tradycja”,
Integrowana Produkcja,
Systemy jakości dla produktów mięsnych (QMP, PQS, QAFP),
Programy promujące polskie produkty (Poznaj Dobrą Żywność, Polska Smakuje, Znak „Produkt Polski”).
Europejskie systemy jakości żywności, m.in.:
System ochrony produktów regionalnych i tradycyjnych (ChNP, ChOG, GTS),
Rolnictwo ekologiczne.
Na zakończenie eksperci podsumowali kluczowe zagadnienia. W trakcie szkolenia uczestnicy aktywnie angażowali się w dyskusję, kierując do prelegentów liczne pytania dotyczące praktycznego zastosowania systemów jakości w ich działalności rolniczej. Szkolenie dostarczyło im wiedzę na temat korzyści wynikających z certyfikacji żywności. Uczestnicy mieli również możliwość pobrania prezentacji z wykładu, co pozwoli im w razie potrzeby sprawdzić wybrane informacje, w dogodnym dla nich czasie.
Magdalena Kulus (KPODR) podsumowała wydarzenie i wyraziła wdzięczność wobec inspektorów za przekazaną wiedzę. Podziękowała także wszystkim uczestnikom za ich aktywność i frekwencję.
Zachęcamy do zapoznania się z nagraniem ze szkolenia, dostępnym poniżej.
Opracowanie: Magdalena Kulus
KPODR w Minikowie
WEBINARIA
2025
Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych tematyką wirusa afrykańskiego pomoru świń (ASF) na obejrzenie zapisu video webinarium, pn.:Likwidacja ogniska ASF – uwagi praktyczne.
Poruszono w nim kwestie bieżącej sytuacji w kontekście wirusa afrykańskiego pomoru świń (ASF) w kraju i naszym województwie, procedur obowiązujących podczas likwidacji ogniska choroby, a także uchybień w bioasekuracji, będących najczęstszą przyczyną odmowy przyznania odszkodowania.
2024
Ważne dla zainteresowanych ASF!
Zapis VIDEO Wydarzenia ONLINE Forum Trzody Chlewnej 2024 – Wirus ASF na Kujawach i Pomorzu
ASF, czyli afrykański pomór świń w województwie kujawsko-pomorskim lek. wet. Wojciech Młynarek, Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Lekarz Weterynarii
Inspekcja Weterynaryjna Wojewódzki Inspektorat Weterynarii w Bydgoszczy
Zwalczanie wirusa ASF w kontekście polskich świń ras rodzimych dr hab. inż. Magdalena Szyndler-Nędza, prof. IZ PIB, Koordynator ds. Ochrony Zasobów Genetycznych Świń
Instytut Zootechniki PIB w Krakowie, Zakład Hodowli Trzody Chlewnej
Zwalczanie wirusa ASF, a hodowla świń w województwie wielkopolskim dr inż. Piotr Polok, Kierownik Okręgu Zachodniego z siedzibą w Poznaniu
Polski Związek Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej „POLSUS”
Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych tematyką wirusa afrykańskiego pomoru świń (ASF) na obejrzenie zapisu video webinarium, pn.:
ASF pod kontrolą, czyli Plan Bezpieczeństwa Biologicznego krok po kroku
Cel szkolenia:
Zdobycie wiedzy o zapisach obowiązującego prawa.
Zdobycie wiedzy o faktycznych drogach szerzenia się wirusa ASF w środowisku i do gospodarstwa.
Zdobycie praktycznych umiejętności projektowania planu bezpieczeństwa biologicznego.
Webinarium – Lista Kontrolna SPIWET ASF bez tajemnic
Data szkolenia: 15.10.2024 r.
Godziny szkolenia: 12:00-14:00
Celem szkolenia, z punktu widzenia uczestnika, jest:
Zdobycie wiedzy o zapisach obowiązującego prawa.
Zdobycie wiedzy o faktycznych drogach szerzenia się wirusa ASF w środowisku i do gospodarstwa.
Zdobycie praktycznych umiejętności interpretowania i wdrażania w gospodarstwie zapisów Listy Kontrolnej SPIWET ASF, będącej podstawowym dokumentem wypełnianym przez inspektora weterynaryjnego
Metody ograniczające stosowanie antybiotyków w produkcji zwierzęcej
Metody ograniczające stosowanie antybiotyków w produkcji zwierzęcej – szkolenie dla beneficjentów ekoschematu Dobrostan zwierząt
Szkolenia ekranowe dostępne całą dobę – bezpłatnie!
W związku z pojawieniem się wirusa Afrykańskiego Pomoru Świń (ASF) na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, w Wojewódzkim Inspektoracie Weterynarii w Bydgoszczy, we współpracy z Kujawsko-Pomorskim Urzędem Wojewódzkim w Bydgoszczy, opracowano dłuższą broszurę zawierająca praktyczne wskazówki dotyczące bioasekuracji, ochrony zwierząt i gospodarstwa.
Webinarium – Lista Kontrolna SPIWET ASF bez tajemnic
Data szkolenia: 15.10.2024 r.
Godziny szkolenia: 12:00-14:00
Celem szkolenia, z punktu widzenia uczestnika, jest:
Zdobycie wiedzy o zapisach obowiązującego prawa.
Zdobycie wiedzy o faktycznych drogach szerzenia się wirusa ASF w środowisku i do gospodarstwa.
Zdobycie praktycznych umiejętności interpretowania i wdrażania w gospodarstwie zapisów Listy Kontrolnej SPIWET ASF, będącej podstawowym dokumentem wypełnianym przez inspektora weterynaryjnego
W związku z pojawieniem się wirusa Afrykańskiego Pomoru Świń (ASF) na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, w Wojewódzkim Inspektoracie Weterynarii w Bydgoszczy, we współpracy z Kujawsko-Pomorskim Urzędem Wojewódzkim w Bydgoszczy, opracowano dłuższą broszurę zawierająca praktyczne wskazówki dotyczące bioasekuracji, ochrony zwierząt i gospodarstwa.
Wirus ASF w woj. KUJAWSKO-POMORSKIM – KOMUNIKAT 13
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2167 z dnia 19 sierpnia 2024 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 ustanawiającego szczególne środki zwalczania afrykańskiego pomoru świń.
Dla kujawsko-pomorskiego wyznaczono:
Następujące obszary objęte ograniczeniami I (strefa niebieska):
* gmina Bartniczka, Brzozie, Górzno, Świedziebnia, część gminy Osiek położona na południe od linii wyznaczonej przez drogę łączącą miejscowości Dzierzno – Kretki Małe – Osiek – Łapinóżek w powiecie brodnickim,
* gminy Brzuze, Rypin, z miastem Rypin, część gminy Wąpielsk położona na południe od drogi łączącej miejscowości Osiek – Łapinóżek – Radziki Małe – Radziki Duże – Szczawniki – Pólka Duże – Pusta Dąbrówka w powiecie rypińskim,
* część powiatu grudziądzkiego niewymieniona w części II i III załącznika I,
* powiat miejski Grudziądz,
* gminy Dębowa Łąka i Książki w powiecie wąbrzeskim,
* gmina Radomin, część gminy wiejskiej Golub – Dobrzyń położona na południe od linii wyznaczonej przez drogę łączącą miejscowości Pólka Duże – Pusta Dąbrówka – Cieszyny- Wrocki – Łobdowo oraz na wschód od linii wyznaczonej przez drogę nr 534 biegnącą od północnej granicy gminy do granicy miasta Golub Dobrzyń w powiecie golubsko – dobrzyńskim,
* gmina Dragacz, część gminy Jeżewo położona na południe od linii wyznaczonej przez drogę nr 272 biegnącą od wschodniej granicy gminy do miejscowości Laskowice i skrzyżowania z ul. Rolną, a następnie na południe od linii wyznaczonej przez ul. Rolną biegnącą i drogę biegnącą od miejscowości Laskowice do zachodniej granicy gminy i łączącą miejscowości Laskowice – Stare Krąplewice – Gródek, część gminy Drzycim położona na południe od linii wyznaczonej przez drogę biegnącą od wschodniej granicy gminy i łączącej miejscowości Stare Krąplewice – Gródek – Drzycim – Jastrzębie – Lniano, część gminy Warlubie położona na wschód od linii wyznaczonej przez autostradę A1, część gminy Nowe położona na wschód od linii wyznaczonej przez autostradę A1, część gminy Świecie niewymieniona w części III załącznika I, część gminy Pruszcz niewymieniona w części III załącznika I, część gminy Bukowiec niewymieniona w części III załącznika I w powiecie świeckim,
* gmina Lisewo, część gminy Chełmno niewymieniona w części III załącznika I, część gminy Stolno niewymieniona w części III załącznika I, część gminy Papowo Biskupie niewymieniona w części III załącznika I, część gminy Kijewo Królewskie niewymieniona w części III załącznika I, część gminy Unisław niewymieniona w części III załącznika I w powiecie chełmińskim,
* gmina Łubianka, część gminy Zławieś Wielka położona na północ od linii wyznaczonej przez ulicę Bierzgłowską w miejscowości Czarne Błoto biegnącą do granicy miejscowości Górsk, a następnie na północ od linii wyznaczonej przez północno – zachodnią granicę miasta Górsk biegnącą od przecięcia z linią wyznaczoną przez ul. Bierzgłowską w m. Czarne Błoto do linii wyznaczonej przez rzekę Wisła, część gminy wiejskiej Chełmża położona na północ od linii wyznaczonej przez drogę nr 551 biegnącą od wschodniej granicy gminy do granicy miasta Chełmża oraz na zachód od linii wyznaczonej przez drogę nr 589 biegnącej od południowej granicy miasta Chełmża do południowej granicy gminy, miasto Chełmża w powiecie toruńskim,
* część gminy Dąbrowa Chełmińska niewymieniona w części III załącznika I, część gminy Dobrcz niewymieniona w części III załącznika I w powiecie bydgoskim,
* gminy Janowiec Wielkopolski i Rogowo w powiecie żnińskim.
Następujące obszary objęte ograniczeniami II (strefa różowa):
* gminy Rogóźno, Gruta, Świecie nad Osą, część gminy Łasin położona na południe od linii wyznaczonej przez drogę nr 538 biegnącą od wschodniej granicy gminy do miejscowości Łasin, do skrzyżowania z drogą łączącą miejscowości Łasin – Stare Błonowo, a następnie na zachód od linii wyznaczonej przez tę drogę aż do zachodniej granicy gminy, część gminy wiejskiej Grudziądz położona na północ od granicy powiatu miejskiego Grudziądz w powiecie grudziądzkim,
* gminy Jabłonowo Pomorskie, Bobrowo, Zbiczno, Brodnica z miastem Brodnica, część gminy Osiek położona na północ od linii wyznaczonej przez drogę łączącą miejscowości Dzierzno – Kretki Małe – Osiek – Łapinóżek w powiecie brodnickim,
* część gminy Wąpielsk położona na północ od drogi łączącej miejscowości Osiek – Łapinóżek – Radziki Małe – Radziki Duże – Szczawniki – Pólka Duże – Cieszyny w powiecie rypińskim,
* część gminy wiejskiej Golub-Dobrzyń położona na północ od linii wyznaczonej przez drogę łączącą miejscowości Pólka Duże – Pusta Dąbrówka – Cieszyny- Wrocki – Łobdowo w powiecie golubsko-dobrzyńskim,
* gminy Rogóźno, Gruta, Świecie nad Osą, część gminy Łasin położona na południe od linii wyznaczonej przez drogę nr 538 biegnącą od wschodniej granicy gminy do miejscowości Łasin, do skrzyżowania z drogą łączącą miejscowości Łasin – Stare Błonowo, a następnie na zachód od linii wyznaczonej przez tę drogę aż do zachodniej granicy gminy, część gminy wiejskiej Grudziądz położona na północ od granicy powiatu miejskiego Grudziądz w powiecie grudziądzkim,
* gminy Jabłonowo Pomorskie, Bobrowo, Zbiczno, Brodnica z miastem Brodnica, część gminy Osiek położona na pólnoc od linii wyznaczonej przez drogę łączącą miejscowości Dzierzno – Kretki Małe – Osiek – Łapinóżek w powiecie brodnickim,
* część gminy Wąpielsk położona na północ od drogi łączącej miejscowości Osiek – Łapinóżek – Radziki Małe – Radziki Duże – Szczawniki – Pólka Duże – Cieszyny w powiecie rypińskim,
* część gminy wiejskiej Golub – Dobrzyń położona na północ od linii wyznaczonej przez drogę łączącą miejscowości Pólka Duże – Pusta Dąbrówka – Cieszyny- Wrocki – Łobdowo w powiecie golubsko – dobrzyńskim.
Następujące obszary objęte ograniczeniami III (strefa czerwona):
* część gminy Łasin położona na północ od linii wyznaczonej przez drogę nr 538 biegnącą od wschodniej granicy gminy do miejscowości Łasin, do skrzyżowania z drogą łączącą miejscowości Łasin – Stare Błonowo, a następnie na wschód o linii wyznaczonej przez tę drogę aż do zachodniej granicy gminy w powiecie grudziądzkim,
* część gminy Łasin położona na północ od linii wyznaczonej przez drogę nr 538 biegnącą od wschodniej granicy gminy do miejscowości Łasin, do skrzyżowania z drogą łączącą miejscowości Łasin – Stare Błonowo, a następnie na wschód o linii wyznaczonej przez tę drogę aż do zachodniej granicy gminy w powiecie grudziądzkim,
* miasto Chełmno, część gminy wiejskiej Chełmno położona na południowy zachód od miasta Chełmno oraz część położona na zachód od linii wyznaczonej przez drogę łączącą miejscowości Małe Łunawy – Nowawieś Chełmińska – Dolne Wymiary – Kolenki, biegnącą od południowej granicy gminy do przecięcia z linią wyznaczoną przez koryto Małej Wisły i dalej na zachód od linii wyznaczonej przez koryto Małej Wisły biegnącej do północnej granicy gminy, część gminy Stolno położona na zachód od linii wyznaczonej przez drogę biegnącą od południowej granicy gminy i łączącą miejscowości Kolonia Jakubowo – Wabcz – Wabcz Kolonia – Małe Łunawy, część gminy Papowo Biskupie położona na zachód od linii wyznaczonej przez drogę biegnącą od wschodniej granicy gminy i łączącą miejscowości Staw – Folgowo – Papowo Biskupie – Zegartowice do zachodniej granicy gminy, część gminy Kijewo Królewskie położona na północ od linii wyznaczonej przez drogę biegnącą od wschodniej do zachodniej granicy gminy i łączącą miejscowości Trzebcz Królewski i Trzebcz Szlachecki, część gminy Unisław położona na północ od linii wyznaczonej przez linię kolejową w powiecie chełmińskim,
* część gminy Dąbrowa Chełmińska położona na wschód od linii wyznaczonej przez drogę łączącą miejscowości Oktowo – Gzin – Gzin Dolny – Czarże, biegnącą do granicy miejscowości Czarże, i dalej na wschód od linii wyznaczonej przez zachodnią granicę miejscowości Czarże do północnej granicy gminy, część gminy Dobrcz położona na wschód od linii wyznaczonej przez drogę biegnącą od północnej granicy gminy, łączącą miejscowości Lisi Ogon – Suponin – Kozielec, której przedłużenie biegnie do południowej granicy gminy w powiecie bydgoskim,
* część gminy Pruszcz położona na wschód od linii wyznaczonej przez linię kolejową, część gminy Bukowiec położona na południe od linii wyznaczonej przez drogę biegnącą od południowej granicy gminy, łączącej miejscowości Gołuszyce – Różanna – Gawroniec – Dolny Młyn – biegnącej do skrzyżowania z drogą nr 240 i dalej na południe od tej drogi biegnącej od tego skrzyżowania do wschodniej granicy gminy, część gminy Świecie położona na południe od linii wyznaczonej przez drogę biegnącą od północnej granicy gminy łączącej miejscowości Dólsk – Wyrwa – Sulnówko do północnej granicy miasta Świecie, a następnie na południe od linii wyznaczonej przez północną granicę miasta Świecie biegnącą do południowej granicy gminy w powiecie świeckim.
Wirus ASF w woj. KUJAWSKO-POMORSKIM – KOMUNIKAT 12
Zgodnie z Rozporządzeniem nr 8/2024 WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO z dnia 13 sierpnia 2024 r. zmieniającym Rozporządzenie nr 6/2024 r. z dnia 9 sierpnia 2024 r. w sprawie zwalczania afrykańskiego pomoru świń (ASF) na terenie powiatu chełmińskiego, świeckiego i bydgoskiego:
za obszar zapowietrzony w promieniu 3 km wokół miejsca wystąpienia afrykańskiego pomoru świń (ASF) uznaje się teren obejmujący:
– w powiecie chełmińskim miasto Chełmno,
– w powiecie chełmińskim, w gm. Chełmno, miejscowości: Bieńkówka, Kałdus, Osnowo, Starogród, Uść, Borówno, Różnowo,
– w powiecie chełmińskim, w gm. Kijewo Królewskie, miejscowości: Brzozowo, Kiełp, Watorowo, Dorposz Szlachecki.
za obszar zagrożony w promieniu 10 km wokół miejsca wystąpienia afrykańskiego pomoru świń (ASF), uznaje się teren obejmujący:
– w powiecie chełmińskim, w gm. Chełmno, miejscowości: Górne Wymiary, Klamry, Kolno, Nowe Dobra,
– w powiecie chełmińskim, w gm. Kijewo Królewskie, miejscowości: Bajerze, Bągart, Kijewo Królewskie, Kijewo Szlacheckie, Napole, Szymborno, Trzebacz Królewski, Trzebczyk, Płutowo, Kosowizna,
– w powiecie chełmińskim, w gm. Papowo Biskupie, miejscowości: Jeleniec, Storlus, Żygląd,
– w powiecie chełmińskim, w gm. Stolno, miejscowości: Cepno, Grubno, Kobyły, Małe Czyste, Rybieniec, Stolno, Wabcz, Wichorze, Zakrzewo, Wielkie Czyste, Wabcz-Kolonia,
– w powiecie chełmińskim, w gm. Unisław, miejscowości: Błoto, Bruki Unisławskie, Bruki Kokocka, Gołoty, Kokocko, Stablewice, Unisław, Raciniewo,
– w powiecie świeckim, w gm. Bukowiec, miejscowości: Poledno,
– w powiecie świeckim, w gm. Pruszcz, miejscowości: Bagniewko, Bagniewo, Cieleszyn, Grabówko, Konstantowo, Luszkowo, Luszkówko, Małociechowo, Parlin, Rudki, Topolno, Trępel, Zbrachlin, Niewieścin, Wałdowo,
– w powiecie świeckim, w gm. Świecie, miejscowości: Chrystkowo, Drozdowo, Dworzysko, Głogówko Królewskie, Gruczno, Kosowo, Kozłowo, Niedźwiedź, Polski Konopat, Przechówko, Świecie, Terespol Pomorski, Topolinek, Wielki Konopat, Żurawia Kępa,
– w powiecie bydgoskim, w gm. Dobrcz, miejscowości: Suponin, Kozielec,
– w powiecie bydgoskim, w gm. Dąbrowa Chełmińska, miejscowość: Dębowiec.
Całość Rozporządzenia określającego obowiązujące nakazy i zakazy do pobrania TUTAJ: rozporządzenie nr 8.2024
Wirus ASF w woj. KUJAWSKO-POMORSKIM – KOMUNIKAT 11
Zgodnie z Rozporządzeniem nr 6/2024 WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO z dnia 9 sierpnia 2024 r. w sprawie zwalczania afrykańskiego pomoru świń (ASF) na terenie powiatu chełmińskiego, świeckiego i bydgoskiego:
za obszar zapowietrzony w promieniu 3 km wokół miejsca wystąpienia afrykańskiego pomoru świń (ASF) uznaje się teren obejmujący:
– w powiecie chełmińskim miasto Chełmno,
– w powiecie chełmińskim, w gm. Chełmno, w miejscowości: Bieńkówka, Kałdus, Osnowo, Starogród, Uść,
– w powiecie chełmińskim, w gm. Kijewo Królewskie, miejscowości: Brzozowo, Kiełp, Watorowo.
za obszar zagrożony w promieniu 10 km wokół miejsca wystąpienia afrykańskiego pomoru świń (ASF), uznaje się teren obejmujący:
– w powiecie chełmińskim, w gm. Chełmno, miejscowości: Borówno, Górne Wymiary, Klamry, Kolno, Nowe Dobra, Różnowo,
– w powiecie chełmińskim, w gm. Kijewo Królewskie, miejscowości: Bajerze, Bągart, Dorposz Szlachecki, Kijewo Królewskie, Kijewo Szlacheckie, Napole, Szymborno, Trzebacz Królewski, Trzebczyk, Płutowo, Kosowizna,
– w powiecie chełmińskim, w gm. Papowo Biskupie, miejscowości: Jeleniec, Storlus, Żygląd,
– w powiecie chełmińskim, w gm. Stolno, miejscowości: Cepno, Grubno, Kobyły, Małe Czyste, Rybieniec, Stolno, Wabcz, Wichorze, Zakrzewo, Wielkie Czyste, Wabcz-Kolonia,
– w powiecie chełmińskim, w gm. Unisław, miejscowości: Błoto, Bruki Unisławskie, Bruki Kokocka, Gołoty, Kokocko,
– w powiecie świeckim, w gm. Bukowiec, miejscowości: Poledno,
– w powiecie świeckim, w gm. Pruszcz, miejscowości: Bagniewko, Bagniewo, Cieleszyn, Grabówko, Konstantowo, Luszkowo, Luszkówko, Małociechowo, Parlin, Rudki, Topolno, Trępel, Zbrachlin,
– w powiecie świeckim, w gm. Świecie, miejscowości: Chrystkowo, Drozdowo, Dworzysko, Głogówko Królewskie, Gruczno, Kosowo, Kozłowo, Niedźwiedź, Polski Konopat, Przechówko, Świecie, Terespol Pomorski, Topolinek, Wielki Konopat, Żurawia Kępa,
– w powiecie bydgoskim, w gm. Dobrcz, miejscowości: Suponin.
Wirus ASF w woj. KUJAWSKO-POMORSKIM – KOMUNIKAT 10
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wydłużyła termin naboru wniosków o przyznanie pomocy realizowanej w 2024 r. w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023 – 2027 dla interwencji I.10.3 „Inwestycje zapobiegające rozprzestrzenianiu się ASF”.
Wnioski można składać w terminie od dnia 27 czerwca 2024 r. do dnia 25 sierpnia 2024 r. włącznie.
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2051 z dnia 23 lipca 2024 r. zmieniające załączniki I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 ustanawiającego szczególne środki zwalczania afrykańskiego pomoru świń
Dla kujawsko-pomorskiego wyznaczono:
Następujące obszary objęte ograniczeniami I (strefa niebieska):
— gmina Bartniczka, Brzozie, Górzno, Świedziebnia, część gminy Osiek położona na południe od linii wyznaczonej przez drogę łączącą miejscowości Dzierzno – Kretki Małe – Osiek – Łapinóżek w powiecie brodnickim,
— gminy Brzuze, Rypin, z miastem Rypin, część gminy Wąpielsk położona na południe od drogi łączącej miejscowości Osiek – Łapinóżek – Radziki Małe – Radziki Duże – Szczawniki – Pólka Duże – Pusta Dąbrówka w powiecie rypińskim,
— część powiatu grudziądzkiego niewymieniona w części II i III załącznika I,
— powiat miejski Grudziądz,
— gminy Dębowa Łąka i Książki w powiecie wąbrzeskim,
— gmina Radomin, część gminy wiejskiej Golub-Dobrzyń położona na południe od linii wyznaczonej przez drogę łączącą miejscowości Pólka Duże – Pusta Dąbrówka – Cieszyny – Wrocki – Łobdowo oraz na wschód od linii wyznaczonej przez drogę nr 534 biegnącą od północnej granicy gminy do granicy miasta Golub Dobrzyń w powiecie golubsko-dobrzyńskim,
— gminy Dragacz, część gminy Warlubie położona na wschód od linii wyznaczonej przez autostradę A1, część gminy Nowe położona na wschód od linii wyznaczonej przez autostradę A1 w powiecie świeckim,
— gminy Janowiec Wielkopolski i Rogowo w powiecie żnińskim.
Następujące obszary objęte ograniczeniami II (strefa różowa):
— gminy Rogóźno, Gruta, Świecie nad Osą, część gminy Łasin położona na południe od linii wyznaczonej przez drogę nr 538 biegnącą od wschodniej granicy gminy do miejscowości Łasin, do skrzyżowania z drogą łączącą miejscowości Łasin – Stare Błonowo, a następnie na zachód od linii wyznaczonej przez tę drogę aż do zachodniej granicy gminy, część gminy wiejskiej Grudziądz położona na północ od granicy powiatu miejskiego Grudziądz w powiecie grudziądzkim,
—gminy Jabłonowo Pomorskie, Bobrowo, Zbiczno, Brodnica z miastem Brodnica, część gminy Osiek położona na północ od linii wyznaczonej przez drogę łączącą miejscowości Dzierzno – Kretki Małe – Osiek – Łapinóżek w powiecie brodnickim,
— część gminy Wąpielsk położona na północ od drogi łączącej miejscowości Osiek – Łapinóżek – Radziki Małe – Radziki Duże – Szczawniki – Pólka Duże – Cieszyny w powiecie rypińskim,
—część gminy wiejskiej Golub-Dobrzyń położona na północ od linii wyznaczonej przez drogę łączącą miejscowości Pólka Duże – Pusta Dąbrówka – Cieszyny- Wrocki – Łobdowo w powiecie golubsko-dobrzyńskim.
Następujące obszary objęte ograniczeniami III (strefa czerwona):
—część gminy Łasin położona na północ od linii wyznaczonej przez drogę nr 538 biegnącą od wschodniej granicy gminy do miejscowości Łasin, do skrzyżowania z drogą łączącą miejscowości Łasin – Stare Błonowo, a następnie na wschód o linii wyznaczonej przez tę drogę aż do zachodniej granicy gminy w powiecie grudziądzkim.
Wirus ASF w woj. KUJAWSKO-POMORSKIM – KOMUNIKAT 7
Zgodnie z Rozporządzeniem nr 5/2024 WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO z dnia 12 lipca 2024 r. w sprawie zwalczania afrykańskiego pomoru świń (ASF) za obszar zagrożony w promieniu 10 km wokół miejsca wystąpienia afrykańskiego pomoru świń (ASF), uznaje się teren obejmujący:
W powiecie grudziądzkim: w gminie Świecie nad Osą, część miejscowości Partęczyny położonej na północ od linii wyznaczonej przez drogę nr 041513C biegnącą od południowej do północnej granicy gminy.
W powiecie brodnickim, w gminie Jabłonowo Pomorskie, obszar położony na północ od drogi 1801 łączącej miejscowość Rywałdzik Górny z miejscowością Płowęż do skrzyżowania z drogą gruntową prowadzącą do miejscowości Mierzyn, a następnie drogą gruntową z miejscowości Płowęż w kierunku północnym do granicy powiatu brodnickiego.
Całość Rozporządzenia określającego obowiązujące nakazy i zakazy oraz poglądowa mapa do pobrania TUTAJ:
Od 3 do 26 lipca 2024 r. hodowcy trzody chlewnej mogą ubiegać się o refundację do 100% wydatków poniesionych na działania związane z bioasekuracją.
BIOASEKURACJA – REFUNDACJA DO 100% WYDATKÓW PONIESIONYCH PRZEZ PRODUCENTA ROLNEGO, KTÓRY PROWADZI GOSPODARSTWO, W KTÓRYM UTRZYMYWANE SĄ ŚWINIE (POMOC DE MINIMIS W ROLNICTWIE)
W dniu 19.06.2024 r. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi ogłosił termin naboru wniosków o udzielenie pomocy finansowej o charakterze pomocy de minimis w rolnictwie na refundację do 100% wydatków poniesionych przez producenta rolnego, który prowadzi gospodarstwo, w którym utrzymywane są zwierzęta gospodarskie z gatunku świnia (Sus scrofa). Wnioski można składać od 03.07.2024 r. do 26.07.2024 r.
Mapa ognisk ASF w Polsce oraz aktualny zasięg obszarów objętych ograniczeniami (zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/1857 z dnia 28 czerwca 2024 r.):
Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/1857 z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniające załączniki I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 ustanawiającego szczególne środki zwalczania afrykańskiego pomoru świń oraz uchylające decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2024/1695 i decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2024/1790
Dla kujawsko-pomorskiego wyznaczono:
Następujące obszary objęte ograniczeniami I (strefa niebieska):
—
gmina Bartniczka, Brzozie, Górzno, Świedziebnia, część gminy Osiek położona na południe od linii wyznaczonej przez drogę łączącą miejscowości Dzierzno – Kretki Małe – Osiek – Łapinóżek w powiecie brodnickim,
—
gminy Brzuze, Rypin, z miastem Rypin, część gminy Wąpielsk położona na południe od drogi łączącej miejscowości Osiek – Łapinóżek – Radziki Małe – Radziki Duże – Szczawniki – Pólka Duże – Pusta Dąbrówka w powiecie rypińskim,
—
część powiatu grudziądzkiego niewymieniona w części II i III załącznika,
—
powiat miejski Grudziądz,
—
gminy Dębowa Łąka i Książki w powiecie wąbrzeskim,
—
gmina Radomin, część gminy wiejskiej Golub-Dobrzyń położona na południe od linii wyznaczonej przez drogę łączącą miejscowości Pólka Duże – Pusta Dąbrówka – Cieszyny- Wrocki – Łobdowo oraz na wschód od linii wyznaczonej przez drogę nr 534 biegnącą od północnej granicy gminy do granicy miasta Golub Dobrzyń w powiecie golubsko-dobrzyńskim,
—
gminy Dragacz, część gminy Warlubie położona na wschód od linii wyznaczonej przez autostradę A1, część gminy Nowe położona na wschód od linii wyznaczonej przez autostradę A1 w powiecie świeckim,
Następujące obszary objęte ograniczeniami II (strefa różowa):
—
gminy Rogóźno, Gruta, Świecie nad Osą, część gminy Łasin położona na południe od linii wyznaczonej przez drogę nr 538 biegnącą od wschodniej granicy gminy do miejscowości Łasin, do skrzyżowania z drogą łączącą miejscowości Łasin – Stare Błonowo, a następnie na zachód od linii wyznaczonej przez tę drogę aż do zachodniej granicy gminy, część gminy wiejskiej Grudziądz położona na północ od granicy powiatu miejskiego Grudziądz w powiecie grudziądzkim,
—
gminy Jabłonowo Pomorskie, Bobrowo, Zbiczno, Brodnica z miastem Brodnica, część gminy Osiek położona na północ od linii wyznaczonej przez drogę łączącą miejscowości Dzierzno – Kretki Małe – Osiek – Łapinóżek w powiecie brodnickim,
—
część gminy Wąpielsk położona na północ od drogi łączącej miejscowości Osiek – Łapinóżek – Radziki Małe – Radziki Duże – Szczawniki – Pólka Duże – Cieszyny w powiecie rypińskim,
—
część gminy wiejskiej Golub-Dobrzyń położona na północ od linii wyznaczonej przez drogę łączącą miejscowości Pólka Duże – Pusta Dąbrówka – Cieszyny – Wrocki – Łobdowo w powiecie golubsko-dobrzyńskim,
Następujące obszary objęte ograniczeniami III (strefa czerwona):
—
część gminy Łasin położona na północ od linii wyznaczonej przez drogę nr 538 biegnącą od wschodniej granicy gminy do miejscowości Łasin, do skrzyżowania z drogą łączącą miejscowości Łasin – Stare Błonowo, a następnie na wschód o linii wyznaczonej przez tę drogę aż do zachodniej granicy gminy w powiecie grudziądzkim,
Wirus ASF w woj. KUJAWSKO-POMORSKIM – KOMUNIKAT 3
Wsparcie na bioasekurację – pomoc de minimis
Producenci rolni, którzy prowadzą gospodarstwo rolne, w którym utrzymywane są świnie, mogą – od 3 do 26 lipca 2024 r. – składać wnioski o udzielenie pomocy o charakterze pomocy de minimis w rolnictwie na refundację 100 proc. wydatków poniesionych w roku 2024 r. na działania związane z bioasekuracją.
Refundacji podlega:
– zakup mat dezynfekcyjnych;
– zakup sprzętu do wykonania zabiegów dezynfekcyjnych, dezynsekcyjnych lub deratyzacyjnych oraz produktów biobójczych, środków dezynsekcyjnych lub deratyzacyjnych;
– zakup odzieży ochronnej i obuwia ochronnego;
– zabezpieczenie budynków, w których są utrzymywane świnie, przed dostępem zwierząt domowych;
– przebudowę lub remont pomieszczeń w celu utrzymywania świń w gospodarstwie w odrębnych, zamkniętych pomieszczeniach mających oddzielne wejścia oraz niemających bezpośredniego przejścia do innych pomieszczeń, w których są utrzymywane inne zwierzęta kopytne – w przypadku gospodarstwa, w którym utrzymuje się średniorocznie nie więcej niż 50 sztuk świń.
Wnioski należy składać do kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego.
Formularz wniosku będzie dostępny na stronie internetowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (www.arimr.gov.pl).
Do wniosku o udzielenie pomocy należy dołączyć:
1) faktury lub ich kopie, rachunki wystawione zgodnie z odrębnymi przepisami lub ich kopie, lub kopie umów zlecenia lub umów o dzieło, dotyczące poniesionych wydatków wraz z dowodami zapłaty potwierdzającymi poniesienie tych wydatków do dnia zakończenia terminu składania wniosków w danym roku kalendarzowym;
2) oświadczenia albo zaświadczenia dotyczące pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie oraz informacje niezbędne do udzielenia tej pomocy, o których mowa w przepisach o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Podstawa prawna
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187 z późn. zm.), § 13e ust. 10.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ogłasza nabór wniosków o przyznanie pomocy realizowany w 2024 r. w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023 – 2027 dla interwencji I.10.3 „Inwestycje zapobiegające rozprzestrzenianiu się ASF”.
Wnioski o przyznanie pomocy można będzie składać w terminie od dnia 27 czerwca 2024 r. do dnia 2 sierpnia 2024 r. włącznie.
W dniu 6 czerwca 2024 roku Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Lekarz Weterynarii poinformował o wykryciu obecności materiału genetycznego wirusa afrykańskiego pomoru świń (ASF) u padłego dzika znalezionego w miejscowości Szabda, powiat brodnicki, województwo kujawsko-pomorskie (obszar wolny od wirusa afrykańskiego pomoru świń) – na podstawie wyników badań otrzymanych 5 czerwca 2024 r. z Państwowego Instytutu Weterynaryjnego – Państwowego Instytutu Badawczego w Puławach.
Jest to pierwsze ognisko afrykańskiego pomoru świń u dzików na terenie województwa KUJAWSKO-POMORSKIEGO.
ASF to choroba zakaźna dotykająca trzodę chlewną utrzymywaną w gospodarstwach rolnych i fermach przemysłowych oraz wolnożyjące dziki. Nie jest groźna dla ludzi, ale w przypadku wystąpienia ASF w stadzie dochodzi do dużych spadków w produkcji. Zakażenie przebiega powoli, obejmuje znaczny odsetek zwierząt w stadzie, przy czym śmiertelność zwierząt sięga nawet 100%. Ponadto, niekorzystny wpływ obecności wirusa ASF na rentowność podmiotów zaangażowanych wynika z zakłóceń, które powoduje w przemieszczaniu przesyłek tych zwierząt oraz otrzymywanych z nich produktów (zarówno na rynku krajowym, wewnątrz Unii Europejskiej, ale także w wywozie do państw trzecich). Przy obecnym stanie wiedzy choroby tej w dalszym ciągu nie wolno leczyć. Jej ognisko musi zostać niezwłocznie zlikwidowane.
W związku z powyższym zwracamy uwagę na konieczność bezwzględnego przestrzegania zasad bioasekuracji, a także przygotowania tzw. Planów Bezpieczeństwa Biologicznego. W przypadku potrzeby pomocy w zakresie wdrożenia w gospodarstwie wymaganych zasad bioasekuracji oraz sporządzenia Planów Bezpieczeństwa Biologicznego
Zostań Rolnikiem Roku WWF 2025
Szanowni Państwo,
Miło nam Państwa poinformować, że po raz kolejny Fundacja WWF Polska organizuje konkurs na Rolnika Roku. Tegoroczna edycja konkursu została objęta honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Czesława Siekierskiego oraz patronatem Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie.
Nabór do konkursu jest już otwarty, a wszelkie niezbędne informacje dotyczące konkursu dostępne są na stronie internetowej https://www.wwf.pl/rolnikroku Przesyłanie formularzy zgłoszeniowych możliwe jest do 25 kwietnia br. za pomocą formularza online, dostępnego również na powyższej stronie.
W tym roku konkurs realizowany jest na poziomie krajowym oraz regionalnym – laureat bądź laureatka I. miejsca krajowego etapu otrzyma nagrodę w wysokości 5 000 złotych oraz będzie ubiegał/a się o nagrodę regionalną w wysokości 10 000 euro. Laureatów konkursu krajowego poznamy w czerwcu tego roku.
14 marca 2025 r. Kujawsko-pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie zorganizował szkolenie online „Uprawa zbóż metodami ekologicznymi”.
Wykłady poruszały zagadnienia związane z technologią uprawy zbóż metodami ekologicznymi oraz zasad ochrony zbóż w systemie rolnictwa ekologicznego.
Z uwagi na specyfikę upraw ekologicznych prowadzonych na terenie województwa kujawsko-pomorskiego szkolenie cieszyło się dużym zainteresowaniem, szczególnie z uwagi na fakt, że uprawa zbóż w systemie rolnictwa ekologicznego nie należy do najłatwiejszych.
Liczne badania w zakresie uprawy zbóż metodami ekologicznymi, które prowadzone są od wielu lat przez Instytuty naukowe, jak m.in. IUNG w Puławach oraz IOPR PIB w Poznaniu, pozwoliły na wypracowanie dobrych praktyk w zakresie technologii uprawy i rozwiązań w zakresie ochrony roślin, które warto wprowadzać w gospodarstwach ekologicznych.
Należy wspomnieć również, że usprawnienia technologii uprawy, leżą również po stronie mechanizacji. Dostępne sprzęty rolnicze wykorzystujące wspomaganie rolnictwa cyfrowego, to kolejna dziedzina, która pozwala na usprawnienie rolnictwa ekologicznego.
Szkolenie zostało dofinansowane środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu
Wszystkie osoby zainteresowane szkoleniem zachęcamy do ponownego odsłuchania szkolenia poniżej.
Opracowanie
Agnieszka Dobosz-Idzik
KPODR Minikowo
Ekoschemat- Dobrostan zwierząt
Zapraszamy do udziału w szkoleniu pt.„Ekoschemat – Dobrostan zwierząt”.
Szkolenie jest organizowane przez wojewódzki ośrodek doradztwa rolniczego w ramach modułu 1 Szkolenia podstawowe dla rolników Interwencji 14.1 Doskonalenie zawodowe rolników objętej Planem Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027.
Zakres szkolenia stanowi jedno ze źródeł informacji na temat Ekoschematu – Dobrostan zwierząt. Głównym celem tej interwencji jest zapewnienie zwierzętom podwyższonych warunków dobrostanowych oraz wsparcie produkcji zwierzęcej w gospodarstwie pod kątem ekonomicznym. Biorąc udział w szkoleniu znajdziecie Państwo odpowiedzi na pytania i wątpliwości dotyczące poszczególnych wariantów tego ekoschematu.
W przypadku zainteresowania udziałem w szkoleniu prosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny z osoba odpowiedzialną za organizację szkolenia w danej miejscowości.
Zapraszamy do udziału w szkoleniu pt. „Normy i wymogi warunkowości”.
Szkolenie jest organizowane przez Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie w ramach modułu 1 Szkolenia podstawowe dla rolników Interwencji 14.1 Doskonalenie zawodowe rolników objętej Planem Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027.
Zakres szkolenia stanowi jedno ze źródeł informacji na temat norm i wymogów warunkowości w ramach Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Warunkowość jest obowiązkowa dla rolnika wnioskującego m.in. o przyznanie płatności bezpośrednich. Jest ona również bazą do określenia wymagań dla dodatkowo płatnych, dobrowolnych działań podejmowanych przez rolnika. Podczas szkolenia zaprezentowane zostaną informacje na temat wszystkich norm i wymogów warunkowości.
W przypadku zainteresowania udziałem w szkoleniu prosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny z osoba odpowiedzialną za organizację szkolenia w danej miejscowości.
Ekoschematy – wymogi i płatności w realizacji praktyk rolniczych korzystnych dla klimatu, środowiska i dobrostanu zwierząt
Zapraszamy do udziału w szkoleniu pt. „Ekoschematy – wymogi i płatności w realizacji praktyk rolniczych korzystnych dla klimatu, środowiska i dobrostanu zwierząt”.
Szkolenie jest organizowane przez Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikoowie w ramach modułu 1 Szkolenia podstawowe dla rolników Interwencji 14.1 Doskonalenie zawodowe rolników objętej Planem Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027.
W PS WPR przewidziano instrumenty wsparcia beneficjentów promujących praktyki rolnicze korzystne dla środowiska, klimatu i dobrostanu zwierząt, w tym obowiązkowe do wdrożenia przez państwa członkowskie, ale dobrowolne dla rolnika ekoschematy. Ekoschematy obszarowe są nową interwencją środowiskową realizowaną w ramach płatności bezpośrednich. Przedmiotowe szkolenie ma na celu przybliżenie Państwu informacji na temat ekoschematów obszarowych możliwych do realizacji od 2023 r.
W przypadku zainteresowania udziałem w szkoleniu prosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny z osoba odpowiedzialną za organizację szkolenia w danej miejscowości.