Bioasekuracja – refundacja do 100% wydatków poniesionych przez hodowcę trzody chlewnej
03.07.2024
Do 26 lipca 2024 r. hodowcy trzody chlewnej mogą ubiegać się o refundację do 100% wydatków poniesionych na działania związane z bioasekuracją.
Bioasekuracja – refundacja do 100% wydatków poniesionych przez producenta rolnego, który prowadzi gospodarstwo, w którym utrzymywane są świnie (pomoc de minimis w rolnictwie)
W dniu 19.06.2024 r. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi ogłosił termin naboru wniosków o udzielenie pomocy finansowej o charakterze pomocy de minimis w rolnictwie na refundację do 100% wydatków poniesionych przez producenta rolnego, który prowadzi gospodarstwo, w którym utrzymywane są zwierzęta gospodarskie z gatunku świnia (Sus scrofa).
Wnioski można składać od 03.07.2024 r. do 26.07.2024 r.
Pomoc, ma charakter pomocy de minimis w rolnictwie i jest udzielana zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 1408/2013 oraz przepisami o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Pomoc skierowana jest do producenta rolnego w rozumieniu przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności:
– który prowadzi gospodarstwo w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt,
– który utrzymuje w gospodarstwie, o którym mowa powyżej zwierzęta gospodarskie z gatunku świnia (Sus scrofa).
Pomoc udzielana jest w formie refundacji wydatków dla producentów rolnych będących rolnikami ryczałtowymi w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług – według ceny brutto, a dla pozostałych producentów rolnych – według ceny netto, poniesionych w okresie od 01.01.2024 r. do 26.07.2024 r., na:
– zakup mat dezynfekcyjnych,
– zakup sprzętu do wykonywania zabiegów dezynfekcyjnych, dezynsekcyjnych lub deratyzacyjnych oraz produktów biobójczych, środków dezynsekcyjnych lub deratyzacyjnych,
– zakup odzieży ochronnej i obuwia ochronnego,
– zabezpieczenie budynków, w których utrzymywane są świnie, przed dostępem zwierząt domowych,
– przebudowę lub remont pomieszczeń w celu utrzymywania świń w gospodarstwie w odrębnych, zamkniętych pomieszczeniach mających oddzielne wejścia oraz niemających bezpośredniego przejścia do innych pomieszczeń, w których są utrzymywane inne zwierzęta kopytne – w przypadku gospodarstwa, w którym utrzymuje się średniorocznie nie więcej niż 50 sztuk świń.
Wypłata pomocy
Pomoc jest wypłacana na rachunek wnioskodawcy wskazany w krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, w tzw. EP.
Informacje dotyczące rachunku można sprawdzić po zalogowaniu się do Platformy Usług Elektronicznych ARiMR https://epue.arimr.gov.pl/pl/strona-glowna i wybraniu z paska menu opcji „Mój profil”. Jeśli nr konta jest nieaktualny, należy niezwłocznie dokonać jego aktualizacji poprzez złożenie odpowiedniego wniosku w sposób opisany na https://www.gov.pl/web/arimr/ewidencja-producentow.
Do wniosku, dołącza się:
1. faktury lub ich kopie, rachunki wystawione zgodnie z odrębnymi przepisami lub ich kopie lub kopie umów zlecenia lub umów o dzieło, dotyczące poniesionych wydatków wraz z dowodami zapłaty potwierdzającymi poniesienie tych wydatków w okresie od dnia 01.01.2024 r. do dnia 26.07.2024 r.;
2. oświadczenia albo zaświadczenia dotyczące pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie oraz informacje niezbędne do udzielenia tej pomocy, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Składanie Wniosków:
Wnioski o udzielenie pomocy finansowej należy składać do kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę wnioskodawcy, na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na jej stronie internetowej:
– bezpośrednio w kancelarii Biura Powiatowego,
– za pośrednictwem platformy ePUAP lub usługi mObywatel na stronie gov.pl,
– listownie za pośrednictwem operatora pocztowego (najlepiej rejestrowaną przesyłką pocztową).
Za datę złożenia wniosku będzie uważana:
– data nadania, w przypadku platformy ePUAP, mObywatel i przesyłki pocztowej,
– w przypadku złożenia w kancelarii Biura Powiatowego, odpowiednio data złożenia w kancelarii.
UWAGA!
W przypadku składania wniosku przez platformę ePUAP lub usługi mObywatel, aby wniosek trafiał do biura powiatowego Agencji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego, należy starannie wskazać dane tej jednostki, tj. w nazwie jednostki musi występować określenie „Biuro powiatowe” oraz nazwa powiatu gdzie dane BP ARiMR ma siedzibę, np. „BIURO POWIATOWE AGENCJI RESTRUKTURYZACJI I MODERNIZACJI ROLNICTWA W ZAMOŚCIU (22-400 ZAMOŚĆ, WOJ. LUBELSKIE)” lub „AGENCJA RESTRUKTURYZACJI I MODERNIZACJI ROLNICTWA – BIURO POWIATOWE (65-120 ZIELONA GÓRA, WOJ. LUBUSKIE)”.
Składając wniosek przez platformę ePUAP lub usługę mObywatel przy wykorzystaniu funkcji „Pismo ogólne do urzędu” przypominamy, aby do pisma przewodniego załączać wniosek o udzielenie pomocy podpisany przez Wnioskodawcę podpisem elektronicznym, np. z wykorzystaniem usługi „Podpisz dokument elektronicznie” dostępnej na platformie ePUAP lub mObywatel.gov.pl.
Szczegółowa instrukcja składania wniosku o pomoc za pośrednictwem platformy ePUAP lub usługę mObywatel.gov.pl została zawarta w Instrukcji wypełniania wniosku.
DODATKOWE INFORMACJE
Wszelkie pytania dotyczące naboru wniosków o przyznanie pomocy finansowej należy kierować do właściwych miejscowo palcówek ARiMR (dane kontaktowe: https://www.gov.pl/web/arimr/oddzialy-regionalne-i-biura-powiatowe) lub e-mailowo: info@arimr.gov.pl