Słoneczna sobota i radosna niedziela XLI Dni Otwartych Drzwi w Zarzeczewie
Pierwszego dnia XLI Dni Otwartych Drzwi w Zarzeczewie zaprezentowało się ok. 100 wystawców, a imprezę odwiedziło około 5 000 zwiedzających, w tym goście i mieszkańcy regionu zarówno terenów wiejskich, jak i okolicznych miast.
Na targach prezentowały się firmy z zakresu: techniki, technologii i chemii rolniczej, branży budowlanej, remontów, wyposażenia mieszkań i zagród, branży motoryzacyjnej, oferujące odnawialne źródła energii oraz z otoczenia ekologii.
Odwiedzić można było także: plenerowy kiermasz ogrodniczy, stoiska Kół Gospodyń Wiejskich, stoiska z produktami regionalnymi, stoiska twórczości ludowej i rzemieślniczej, stoiska z doradztwem ekspertów z firm obsługujących rolnictwo dotyczących wspierania procesów modernizacyjnych i rozwojowych gospodarstw, a także korzystania z programów wspierających rolnictwo i obszary wiejskie.
Imprezy towarzyszące to:
• wystawa drobnego inwentarza i ptaków ozdobnych,
• psów rasowych
• występy zespołów ludowych i artystycznych,
• konkursy dla wystawców i odwiedzających.
Na terenie wystawowym zlokalizowane były liczne punkty gastronomiczne i plac zabaw dla dzieci!
Patronat honorowy objęli Wojewoda Kujawsko-Pomorski i Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Drugiego dnia targów XLI Dni Otwartych Drzwi w Zarzeczewie nie mogliśmy narzekać na brak frekwencji. Odwiedziło nas ok. 8 000 zwiedzających. Było bardzo gwarnie, kolorowo i gorąco.
Innowacyjna i zrównoważona produkcja rolnicza w ramach Zielonego Ładu
Operacja pn. „Innowacyjna i zrównoważona produkcja rolnicza w ramach Zielonego Ładu”
Dwuletnia operacja „Innowacyjna i zrównoważona produkcja rolnicza w ramach Zielonego Ładu” współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie, Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Operacja realizowana w ramach konkursu nr 6/2022 dla Partnerów Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich (KSOW) na wybór operacji, które będą realizowane w 2022 i 2023 r. w ramach dwuletniego planu operacyjnego na lata 2022–2023 na poziomie krajowym
Beneficjent i partnerzy: „Innowacyjna i zrównoważona produkcja rolnicza w ramach Zielonego Ładu” jest realizowana przez Wielkopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Poznaniu w partnerstwie z Instytutem Ochrony Roślin – PIB w Poznaniu, Dolnośląskim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego we Wrocławiu, Kujawsko-Pomorskim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w Minikowie oraz Lubuskim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w Kalsku.
Termin realizacji operacji: 1.04.2022 – 31.10.2023
Cel operacji: Głównym celem realizacji operacji będzie transfer wiedzy z zakresu możliwości zrównoważenia produkcji zwierzęcej m. in. poprzez prowadzenie chowu i hodowli spełniając założenia dobrostanowe (Etap 1. 2022 r.) oraz przedstawienie możliwości zrównoważenia produkcji roślinnej, uwzględniające założenia EZŁ dotyczące m. in. ograniczenia stosowania nawozów mineralnych i środków ochrony roślin (Etap 2. 2023 r.).
Kolejnym celem realizacji operacji będzie transfer wiedzy z zakresu innowacyjnych rozwiązań (technicznych, technologicznych, hodowlanych) w zakresie technologii produkcji zwierzęcej (Etap 1. 2022 r.) oraz innowacyjnych rozwiązań (m. in. technicznych, agrotechnicznych) w produkcji roślinnej (Etap 2. 2023 r.), poprzez przeprowadzenie wykładów (prelekcji) podczas trwania obydwu etapów, a także organizację stoisk wystawienniczych i pokazów innowacyjnych rozwiązań.
Efekty: Bezpośrednim efektem realizacji operacji będzie wyedukowanie biorącej udział w wydarzeniu grupy docelowej, z zakresu możliwości i wymogów prowadzenia zrównoważonej (w kontekście EZŁ) produkcji zwierzęcej i roślinnej, zaprezentowanie efektów wdrażania zasad EZŁ oraz zaprezentowania innowacyjnych rozwiązań z zakresu technologii produkcji zwierzęce i roślinnej.
Długofalowym efektem realizacji operacji będzie zwiększenie zainteresowania wśród grupy docelowej (zwłaszcza wśród rolników) realizacją założeń EZŁ oraz dostępnymi innowacyjnymi rozwiązaniami, a także współpracą ze światem nauki na rzecz powstawania innowacyjnych rozwiązań.
Kolejnym długofalowym efektem realizowanej operacji będzie zwiększenie świadomości wśród grupy docelowej na temat założeń EZŁ, sposobów wdrażania zasad EZŁ oraz korzyści wynikających z ich stosowania.
Operacja pn. „Innowacyjna i zrównoważona produkcja rolnicza w ramach Zielonego Ładu” współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Europa inwestująca w obszary wiejskie, Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Operacja realizowana w ramach konkursu nr 6/2022 dla Partnerów Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich (KSOW) na wybór operacji, które będą realizowane w 2022 i 2023 r. w ramach dwuletniego planu operacyjnego na lata 2022–2023 na poziomie krajowym, realizowana jest przez Wielkopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Poznaniu w partnerstwie z Instytutem Ochrony Roślin – PIB w Poznaniu, Dolnośląskim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego we Wrocławiu,
Kujawsko-Pomorskim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w Minikowie oraz Lubuskim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w Kalsku.
Zaproszenie na konferencję online pn. „Innowacyjna i zrównoważona produkcja rolnicza w ramach Zielonego Ładu”
Szanowni Państwo,
Wielkopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Poznaniu zaprasza Państwa do udziału w transmisji online konferencji organizowanej w ramach projektu pn. „Innowacyjna i zrównoważona produkcja rolnicza w ramach Zielonego Ładu” złożonego w konkursie nr 6/2022 dla Partnerów KSOW na poziomie krajowym.
Wydarzenie odbędzie się w dniach 4 i 5 czerwca 2022 roku w godzinach 9:00 – 17:00 w Sielinku koło Opalenicy oraz w formie online.
Podczas pierwszego dnia (tj. 4 czerwca 2022 r.) zorganizowane zostaną warsztaty i pokazy zwierząt z poszczególnych grup zwierząt hodowlanych (prezentacja sposobu utrzymywania zwierząt w dobrostanie, jako element zrównoważenia produkcji zwierzęcej), stoiska wystawiennicze i prelekcje przedstawicieli związków hodowców oraz innych podmiotów prowadzących produkcję zwierzęcą, których celem będzie wskazanie sposobów zrównoważonego chowu i hodowli zwierząt gospodarskich, zasad utrzymywania zwierząt z zachowaniem dobrostanu. Przedsięwzięcie będzie zrealizowane przy współudziale branżowych Związków Hodowlanych (m.in. Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka, Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego, Związku Hodowców Koni Wielkopolskich, Krajowego Związku Hodowców Królików, Fundacji Hodowców Polskiej Białej Gęsi, Federacji Grup i Producentów Wołowina Polska, jednostek naukowych).
Podczas drugiego dnia (tj. 5 czerwca 2022 r.) zostaną przybliżone innowacyjne rozwiązania w produkcji zwierzęcej m. in. nowoczesne wsparcie dla hodowli, kontrola rodowodów, istota badań genetycznych, markerów genetycznych odpowiadających za produkcyjność i wiele innych innowacyjnych aspektów związanych z chowem i hodowlą zwierząt gospodarskich (lub chcącymi prowadzić produkcję zwierzęcą), które są na etapie wdrażania w gospodarstwach rolnych specjalizujących się w produkcji zwierzęcej. Atutem wydarzenia, będzie uczestnictwo świata nauki – przedstawicieli Instytutu Zootechniki – PIB w Balicach oraz Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, którzy będą prezentowali innowacyjne rozwiązania w produkcji zwierzęcej.
Wszystkich zainteresowanych serdecznie zapraszamy do udziału!
Program do pobrania oraz linki do wydarzeń na każdy dzień poniżej:
Link 04.06.2022
https://wodrpoznan1.clickmeeting.com/innowacyjna_i_zr_wnowa_ona_produkcja_rolnicza_w_ramach_zielonego__adu
Link 05.06.2022
https://wodrpoznan1.clickmeeting.com/innowacyjna-i-zr-wnowa-ona-produkcja-rolnicza-w-ramach-zielonego–adu
Program do pobrania:
PROGRAM KSOW 2022
Granty dla Stowarzyszeń Rodzinnych Ogrodów Działkowych
Rodzinne ogrody działkowe (ROD) mogą otrzymać wsparcie unijne, które w konkursie wynosi 47 mln zł. Wartość grantu dla jednego ROD wynosi nie mniej niż 10 000 zł i nie więcej niż 100 000 zł. Nie wymagany jest wkład własny Wnioskodawcy. Przekazywanie środków finansowych odbędzie się w dwóch formach:
• Zaliczka – dofinansowanie przekazane Grantobiorcy jednorazowo lub w kilku transzach na podstawie Umowy o powierzenie grantu; lub
• Refundacja – dofinansowanie przekazane Grantobiorcy na podstawie Umowy o powierzenie grantu w celu pokrycia części lub całości wydatków kwalifikowanych, poniesionych w ramach realizacji projektu.
Konkurs grantowy jest konkursem otwartym podzielonym na etapy miesięczne, trwające od pierwszego dnia miesiąca do ostatniego dnia miesiąca, z wyjątkiem pierwszego etapu, który trwa od 30 maja 2022 r. do 30 czerwca 2022 r.
Wsparcie otrzymają projekty, które w największym stopniu przyczynią się do ochrony i poprawy jakości terenów zielonych w miastach i ich obszarach funkcjonalnych, przyczyniająca się do łagodzenia negatywnych skutków zmian klimatycznych.
Złożone wnioski o przyznanie grantu oceniane są pod względem formalnym i merytorycznym, a w dalszej kolejności uszeregowane na liście rankingowej według liczby uzyskanych punktów, poczynając od wniosku, który uzyskał największą liczbę punktów. Granty przyznawane są Wnioskodawcom, zgodnie z kolejnością umieszczania wniosków na liście rankingowej, z tym że suma wartości wszystkich przyznanych grantów nie może przekroczyć kwoty 47 mln złotych. Projekt może być zakwalifikowany do przyznania grantu pod warunkiem uzyskania przez Wnioskodawcę minimum 20 punktów
Uprawnionymi do składania wniosków o przyznanie grantu są podmioty zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS), jako stowarzyszenia ogrodowe. Zgodnie z art. 2 pkt. 6 ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. 2021 r., poz. 1073), przez stowarzyszenie ogrodowe należy rozumieć stowarzyszenie w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261) powołane wyłącznie w celu zakładania i prowadzenia rodzinnych ogrodów działkowych.
Uprawniony podmiot może złożyć w ramach niniejszego konkursu więcej niż jeden wniosek. Jeden wniosek o przyznanie grantu składany przez stowarzyszenie ogrodowe, może obejmować więcej niż jeden ROD, prowadzony przez to stowarzyszenia ogrodowe. ROD może być objęty tylko jednym wnioskiem.
Za kwalifikowalne uznaje się koszty poniesione od dnia złożenia wniosku o przyznanie grantu do dnia 31 sierpnia 2023 r. Okres realizacji projektu nie może przekroczyć 12 miesięcy, przy czym nie może trwać dłużej niż do dnia 31 sierpnia 2023 r.
Ubiegając się o dofinansowanie projektu Wnioskodawca, nie jest zobowiązany do wniesienia wkładu własnego, w zakresie kosztów kwalifikowalnych objętych wnioskiem.
Formularz wniosku o przyznanie grantu oraz formularze załączników wraz z instrukcjami ich wypełniania są udostępnione na stronie internetowej ARiMR: https://www.gov.pl/web/arimr/rozwoj-zielonej-infrastruktury-poprzez-wsparcie-ogrodow-dzialkowych—nabor-wnioskow-o-przyznanie-grantow
Ankieta dla rolników
Ankieta doktoranta Politechniki Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich dla rolników korzystających z programu Restrukturyzacja Małych Gospodarstw z terenu całego województwa Kujawsko-Pomorskiego.
link do ankiety: https://forms.gle/YMEnQ5CoQx4jMUAF6
Raport Cultivating our Climate
Raport Cultivating our Climate: EIT Food publikuje nowy raport z analizą firm z branży rolno-spożywczej z regionu Europy Środkowo-Wschodniej redukujących emisję gazów cieplarnianych
Raport Food Foresight z roku 2020 opracowany przez EIT Food wykazał, że podczas pandemii COVID-19 wiele sektorów gospodarki obniżyło poziom emisji gazów cieplarnianych, natomiast w sektorze rolno-spożywczym poziom emisji utrzymał się na stałym poziomie lub nawet wzrósł, tak jak to miało miejsce w przypadku Bułgarii, Łotwy czy Węgier. EIT Food zdecydowało się na przeprowadzenie analizy emisji gazów cieplarnianych w przemyśle rolno-spożywczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Analiza obejmuje 12 krajów: Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Czechy, Słowację, Słowenię, Chorwację, Serbię, Bułgarię, Węgry i Rumunię. Raport „Cultivating our Climate” ukazuje obecną sytuację oraz pomaga w ocenie, co należy zmienić, aby przeciwdziałać zmianom klimatycznym i zadbać o przyszłość bardziej przyjazną środowisku.
Pobierając raport ze strony https://www.eitfood.eu/landing/cultivating-our-climate uzyskają Państwo dostęp do:
- pełnego przeglądu stanu emisji gazów cieplarnianych w Europie Środkowo-Wschodniej na całym łańcuchu wartości sektora rolno-spożywczego.
- analizy ustawodawczej, w tym postrzegania Zielonego Ładu UE przez różne podmioty sektora rolno-spożywczego.
- Case studies 5 firm z Europy Środkowo-Wschodniej realizujących najlepsze praktyki i nowe rozwiązania w zakresie ograniczania emisji.
Zmiany klimatyczne stają się coraz bardziej widoczne, co skłania ludzi do działania. Najnowszy raport IPCC (Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu) potwierdza związek między wzrostem temperatury a występowaniem ekstremalnych zjawisk pogodowych, co potęguje niepokój wśród dotkniętych nimi osób i zmusza je do działania.
System żywnościowy odpowiada za około 30% emisji gazów cieplarnianych w Europie. Procent ten obejmuje zarówno bezpośrednie emisje pochodzące z rolnictwa i zużycia paliw kopalnych w produkcji żywności i napojów (które łącznie stanowią prawie 1/5 emisji gazów cieplarnianych w krajach Europy Środkowej i Wschodniej), jak również emisje pośrednie (wynikające ze zmian w użytkowaniu gruntów i związane z wykorzystaniem energii elektrycznej wytworzonej z paliw kopalnych w sektorze energetycznym) oraz emisje pochodzące z dalszych ogniw łańcucha wartości (np. z transportu i dystrybucji produktów spożywczych).
Problem jest niezwykle złożony, ale na szczęście istnieją już pewne nowatorskie rozwiązania. Wśród nich najbardziej obiecujące są te związane z digitalizacją sektora i zróżnicowaniem źródeł białka. Firmy z Europy Środkowo-Wschodniej dysponują już zaawansowanymi rozwiązaniami w zakresie przeciwdziałania zmianom klimatu, a raport przedstawia najlepsze praktyki z Polski, Rumunii i Serbii – wyjaśnia Aleksandra Niżyńska, Senior Project Manager w EIT Food.
Nowoczesne technologie oferują nam więcej narzędzi i możliwości do przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Na przykład cyfryzacja może przyczynić się do obniżenia emisji gazów cieplarnianych w sektorze rolno-spożywczym poprzez zwiększenie wydajności zużycia zasobów. Przedstawione przykłady pokazują, jak zmniejszenie ilości odpadów i zwiększenie produkcji przy danym poziomie nakładów zwiększa rentowność sektora i wnosi ważne współkorzyści w postaci zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych.
Dekarbonizacja – czyli odejście od węgla – nie stanowi odrębnego celu, który można osiągnąć poprzez zmianę jednego czy dwóch niezależnych procesów – należy ją traktować jako część kompleksowego zrównoważonego podejścia do działalności i wymaga ona odpowiednich zmian w całym łańcuchu wartości – mówi Grzegorz Brodziak, Dyrektor zarządzający Goodvalley w Polsce – jednej z firm przedstawionych w raporcie „Cultivating our Climate” autorstwa EIT Food.
Na przestrzeni lat nastąpił również szybki rozwój nauki, która proponuje wiele rozwiązań zmierzających do poprawy stanu środowiska. Ważną rolę w zmniejszeniu popytu na wysokoemisyjne produkty mięsne, może odegrać dywersyfikacja źródeł białka. Technologie stosowane do produkcji alternatywnych rodzajów białka przyczyniają się do maksymalizacji produkcji przy wykorzystaniu różnych zasobów, takich jak na przykład obornik czy też makuchy (tj. wytłoki) z nasion oleistych.
Więcej o przyczynach i sposobach przeciwdziałania zmianom klimatycznym można znaleźć w raporcie „Cultivating our Climate: Analysis on GHG Emissions in the Agri-food Industry in Central & Eastern Europe”. Już dziś mogą Państwo zacząć wprowadzać zmiany! Do pobrania na stronie https://www.eitfood.eu/landing/cultivating-our-climate
W celu uzyskania dodatkowych informacji prosimy o kontakt z:
Aleksandra Niżyńska, Senior Project Manager EIT Food CLC NE
+48 736 093 093, aleksandra.nizynska@eitfood.eu
O społeczności EIT Food
EIT Food jest największą i zarazem najbardziej dynamiczną społecznością na rzecz innowacji żywnościowych na świecie. Przyspieszamy innowacje, aby zbudować system żywnościowy produkujący zdrową i zrównoważoną żywność dla wszystkich.
Przy wsparciu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT), organu Unii Europejskiej, inwestujemy w projekty, organizacje i osoby, które podzielają nasze cele związane ze zdrowym i zrównoważonym systemem żywnościowym. Wyzwalamy potencjał innowacyjny przedsiębiorstw i uniwersytetów oraz tworzymy i rozwijamy startupy rolno-spożywcze, dzięki którym na rynek trafiają nowe technologie i produkty. Dzięki nam przedsiębiorcy i profesjonaliści zdobywają umiejętności potrzebne do przekształcenia systemu żywnościowego. Stawiamy konsumentów w centrum naszej pracy, pomagając budować zaufanie poprzez przywrócenie im kontaktu z pochodzeniem ich żywności.
Jesteśmy jedną z ośmiu innowacyjnych wspólnot utworzonych przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT), niezależny organ UE powołany w 2008 r. w celu wspierania innowacji i rozwoju przedsiębiorczości w Europie.
Więcej informacji znajdą Państwo na stronie www.eitfood.eu lub śledząc nas w mediach społecznościowych – zapraszamy do zapoznania się z naszą aktywnością na Twitterze, Facebooku, LinkedIn, YouTube i Instagramie.
Wicepremier Henryk Kowalczyk w Bydgoszczy
W poniedziałek 30 maja br. województwo kujawsko-pomorskie odwiedził Henryk Kowalczyk wicepremier, minister rolnictwa i rozwoju wsi. Jednym z celów wizyty było wzięcie udziału w posiedzeniu Zespołu Doradczego Wojewody ds. Wsi i Rolnictwa, które odbyło się w poszerzony składzie w Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Bydgoszczy. W trakcie spotkania pan Wicepremier przedstawił swoje działania szczególnie w obszarze przeciwdziałania ASF oraz łagodzenia skutków klęsk żywiołowych, w tym zmian w systemie ubezpieczeń obowiązkowych upraw. Oczywiście nie zabrakło informacji o implikacjach wojny na Ukrainie na kwestie światowego kryzysu żywnościowego i rolę polskiego rolnictwa w tej sytuacji. W tym kontekście była informacja o wprowadzonych dopłatach do nawozów i zmianach w systemie dopłat do paliwa rolniczego.
Po przedstawionych przez wicepremiera-ministra Kowalczyka informacjach był czas na zdawanie pytań i rolnicy obecni na sali dopytywali m.in. o możliwość uwzględnienia przez młodych rolników dzierżaw z KOWR przy wnioskach o dofinansowanie z ARiMR, o możliwość wydłużenia okresu tychże dzierżaw do 30 lat, by dać gwarancję dla długotrwałego gospodarowania i podstawę dla realizacji racjonalnych inwestycji. Powrócił problem systemu monitoringu suszy prowadzanego przez IUNG Puławy oraz kwestia wsparcia chowu loch przez hodowców świń.
Liczba pytań i merytoryczny charakter dyskusji pokazują potrzebę tego typu spotkań. Kolejne spotkanie Zespołu jest już zapowiadane przez wojewodę Mikołaja Bogdanowicza.
Tekst i zdjęcie: MJN
Młodzi na start – już teraz zostań swoim szefem!
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne – Oddział w Bydgoszczy rozpoczyna realizację projektu „Młodzi na start – już teraz zostań swoim szefem!”
GRUPA DOCELOWA PROJEKTU
Projekt „Młodzi na start – już teraz zostań swoim szefem!” realizowany będzie w okresie 01.07.2021-30.09.2023 na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego.
Projekt skierowany jest wyłącznie do 130 osób biernych zawodowo i bezrobotnych niezarejestrowanych w urzędzie pracy w wieku 18-29 lat z województwa kujawsko-pomorskiego (osoby fizyczne, które zamieszkują lub uczą się na obszarze województwa w rozumieniu Kodeksu Cywilnego), w tym:
- 52 osoby bierne zawodowo, w tym 26 osób nieuczestniczących w kształceniu lub szkoleniu
- 78 osób bezrobotnych niezarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy
- 7 osób z niepełnosprawnościami
- 105 osób, które utraciły zatrudnienie po 01.03.2020 w wyniku COVID-19 (osoby młode pozostające bez pracy, które po 01.03.2020 utraciły zatrudnienie z powodu rozwiązania umowy lub jej nieprzedłużenia; dotyczy zarówno umów o pracę, jak i umów cywilnoprawnych)
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA W PROJEKCIE:
- szkolenie „ABC przedsiębiorczości”
- szkolenie indywidualne w zakresie biznesplanu
- wsparcie finansowe, w tym:
- stawka jednostkowa na samozatrudnienie 23 050,00 zł
- wsparcie pomostowe przez 6 pierwszych miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej w kwocie nie większej niż równowartość minimalnego wynagrodzenia za pracę (obowiązującej w 2/2021 r.) – średnio w projekcie 1 600,00 zł na miesiąc na osobę
HARMONOGRAM PROJEKTU
Projekt realizowany jest w okresie 01.07.2021-30.09.2023
Informacja o naborze:
- numer naboru: 6
- obszar: całe województwo kujawsko-pomorskie (osoby mieszkające w rozumieniu Kodeksu Cywilnego lub uczące się na terenie województwa kujawsko-pomorskiego)
- kiedy: 10.06.2022-30.06.2022
- liczba miejsc: 20
UWAGA: najpóźniej w dniu rozpoczęcia naboru nad niniejszym komunikatem pojawi się link do generatora, w którym należy uzupełnić formularz rekrutacyjny, a następnie po jego przesłaniu przez generator wydrukować, zaparafować, podpisać i dołączyć załączniki (jeśli dotyczy) oraz złożyć w sposób dopuszczalny regulaminem, tj.
- osobiście w Biurze Projektu
- pocztą/kurierem na adres Biura Projektu
- elektronicznie (w formie skanu z parafkami i podpisami za pośrednictwem maila lub z wykorzystaniem podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowalnego certyfikatu bądź z wykorzystaniem podpisu elektronicznego za pomocą profilu zaufanego),
- telefonicznie pod numerem telefonu 52 322 90 61 – wyłącznie dla osób niepełnosprawnych z ograniczeniami mobilnościowymi (na etapie rozmowy telefonicznej osoba, od której w ten sposób pozyskiwane będą dane celem zgłoszenia zostanie zapoznana z klauzulą informacyjną RODO). W przypadku zakwalifikowania do projektu kandydat/ka w terminie do dnia odbycia pierwszej formy wsparcia będzie zobowiązany dostarczyć wersję papierową bądź skan zautoryzowanego podpisem dokumentu. Ewentualnie dopuszcza się możliwość spotkania pracownika Biura Projektu z kandydatem/ką w wyznaczonym przez niego miejscu.
Osobiście dokumenty można składać w:
- Biurze Projektu: Bydgoszcz, ul. Długa 34 [w okresie prowadzenia rekrutacji, tj. każdorazowo od dnia ogłoszenia naboru do dnia zakończenia okresu przyjmowania formularzy rekrutacyjnych biuro projektu będzie czynne codziennie w godzinach 12.00-14.00, przy czym po uprzednim umówieniu się telefonicznym możliwe jest spotkanie z pracownikiem biura projektu w innych godzinach niż wskazane (uwaga z zastrzeżeniem ograniczenia funkcjonowania biura projektu jedynie do kontaktu telefonicznego i mailowego w przypadku stanu epidemii)].
Więcej informacji na stronie:
https://pte.bydgoszcz.pl/projekty/mlodzi-na-start-juz-teraz-zostan-swoim-szefem/
oraz na Facebook:
Własny biznes Twoją szansą!
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne – Oddział w Bydgoszczy rozpoczyna realizację projektu „Własny biznes Twoją szansą!”
GRUPA DOCELOWA PROJEKTU
Projekt „Własny biznes Twoją szansą!” realizowany będzie w okresie 01.12.2021-30.09.2023 na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego.
Projekt skierowany jest wyłącznie do 88 osób biernych zawodowo i bezrobotnych niezarejestrowanych w urzędzie pracy w wieku 18-29 lat z województwa kujawsko-pomorskiego (osoby fizyczne, które zamieszkują lub uczą się na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego w rozumieniu Kodeksu Cywilnego), w tym:
- 37 osób biernych zawodowo, w tym 15 osób nieuczestniczących w kształceniu lub szkoleniu (zgodnie z definicją młodzieży NEET),
- 51 osób bezrobotnych niezarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy,
- 5 osób z niepełnosprawnościami,
- 52 kobiety,
- 18 osób (11 kobiet, 7 mężczyzn) zamieszkujących (w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego) miasta średnie lub miasta tracące funkcje społeczno-gospodarcze, tj. Brodnica, Chełmno, Grudziądz, Inowrocław, Nakło nad Notecią, Rypin, Świecie, Włocławek.
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA W PROJEKCIE:
- szkolenie „ABC przedsiębiorczości”
- szkolenie indywidualne w zakresie biznesplanu
- wsparcie finansowe, w tym:
- stawka jednostkowa na samozatrudnienie 23 050,00 zł
- wsparcie pomostowe przez 6 pierwszych miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej w kwocie nie większej niż równowartość minimalnego wynagrodzenia za pracę (obowiązującej w 8/2021 r.) – średnio w projekcie 2 120,00 zł na miesiąc na osobę
HARMONOGRAM PROJEKTU
Projekt realizowany jest w okresie 01.12.2021-30.09.2023
Informacja o naborze:
- numer naboru: 3
- obszar: całe województwo kujawsko-pomorskie (osoby mieszkające w rozumieniu Kodeksu Cywilnego lub uczące się na terenie województwa kujawsko-pomorskiego)
- kiedy: 10.06.2022-30.06.2022
- liczba miejsc: 15
UWAGA: https://omikronkonkursy.pl/wnioski/generator1.php?a=277fb80e4b5c5fbd&&b=037dc19b5e52360550a8fd98dfa9e14e – link do generatora, w którym należy uzupełnić formularz rekrutacyjny, a następnie po jego przesłaniu przez generator wydrukować, zaparafować, podpisać i dołączyć załączniki (jeśli dotyczy) oraz złożyć w sposób dopuszczalny regulaminem, tj.
- osobiście w Biurze Projektu
- pocztą/kurierem na adres Biura Projektu
- elektronicznie (w formie skanu z parafkami i podpisami za pośrednictwem maila lub z wykorzystaniem podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowalnego certyfikatu bądź z wykorzystaniem podpisu elektronicznego za pomocą profilu zaufanego),
- telefonicznie pod numerem telefonu 52 322 90 61 – wyłącznie dla osób niepełnosprawnych z ograniczeniami mobilnościowymi (na etapie rozmowy telefonicznej osoba, od której w ten sposób pozyskiwane będą dane celem zgłoszenia zostanie zapoznana z klauzulą informacyjną RODO). W przypadku zakwalifikowania do projektu kandydat/ka w terminie do dnia odbycia pierwszej formy wsparcia będzie zobowiązany dostarczyć wersję papierową bądź skan zautoryzowanego podpisem dokumentu. Ewentualnie dopuszcza się możliwość spotkania pracownika Biura Projektu z kandydatem/ką w wyznaczonym przez niego miejscu.
Osobiście dokumenty można składać w:
- Biurze Projektu: Bydgoszcz, ul. Długa 34 [w okresie prowadzenia rekrutacji, tj. każdorazowo od dnia ogłoszenia naboru do dnia zakończenia okresu przyjmowania formularzy rekrutacyjnych biuro projektu będzie czynne codziennie w godzinach 12.00-14.00, przy czym po uprzednim umówieniu się telefonicznym możliwe jest spotkanie z pracownikiem biura projektu w innych godzinach niż wskazane (uwaga z zastrzeżeniem ograniczenia funkcjonowania biura projektu jedynie do kontaktu telefonicznego i mailowego w przypadku stanu epidemii)].
Więcej informacji na stronie:
https://pte.bydgoszcz.pl/projekty/wlasny-biznes-twoja-szansa/o-projekcie/
oraz na Facebook:
https://www.facebook.com/W%C5%82asny-biznes-Projekt-realizowany-przez-PTE-Bydgoszcz-102680445739667
NOWY START – program przedefiniowania ścieżki zawodowej dla osób pracujących w trudnej sytuacji”
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne – Oddział w Bydgoszczy realizuje projekt „NOWY START – program przedefiniowania ścieżki zawodowej dla osób pracujących w trudnej sytuacji”.
TERMIN NABORU
Jedenasty nabór do projektu „NOWY START – program przedefiniowania ścieżki zawodowej dla osób pracujących w trudnej sytuacji” realizowany będzie w terminie 06.06.2022- 20.06.2022 r. (ścieżka ogólna)
NABÓR DOTYCZY ŚCIEŻKI OGÓLNEJ (SZKOLENIOWEJ)
W ramach naboru planowane jest zrekrutowanie:
- 5 osób na ścieżkę ogólną
Na stronie pte.bydgoszcz.pl w zakładce projekty są dostępne dokumenty rekrutacyjne:
HARMONOGRAM SPOTKAŃ INFORMACYJNO-REKRUTACYJNYCH (realizowanych online)
Spotkania rekrutacyjno-promocyjne realizowane będą za pośrednictwem profilu na portalu Facebook: https://www.facebook.com/nowystartPTE
GRUPA DOCELOWA PROJEKTU
Projekt realizowany jest w okresie 01.07.2019-31.12.2022 na obszarze całego województwa kujawsko-pomorskiego. Projekt skierowany jest do 106 osób pracujących, powyżej 29 roku życia znajdujących się w niekorzystnej sytuacji na rynku pracy, tj.:
- osoba zatrudniona na umowę krótkoterminową – to osoba, posiadająca umowę wskazującą na zawarcie stosunku pracy lub innej formy zatrudnienia, zawarta na czas określony, który upływa w okresie realizacji projektu lub trwa nie dłużej niż 6 miesięcy, której miesięczne zarobki nie przekraczają wysokości minimalnego wynagrodzenia w odniesieniu do miesiąca poprzedzającego dzień przystąpienia do projektu
LUB
- osoba pracująca w ramach umów cywilnoprawnych – to osoba, posiadająca zawartą umowę/y cywilnoprawną/e, której miesięczne zarobki nie przekraczają wysokości minimalnego wynagrodzenia (w odniesieniu do miesiąca poprzedzającego dzień przystąpienia do projektu)
LUB
- osoba uboga pracująca – to osoba, której zarobki nie przekraczają płacy minimalnej (ustalanej na podstawi przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę) lub osobę zamieszkującą w gospodarstwie domowym, w którym dochody (z wyłączeniem transferów socjalnych – bieżące przelewy otrzymywane przez gospodarstwa domowe podczas okresu odniesienia dochodu przeznaczone do zmniejszenia ciężarów finansowych związanych z wieloma nieprzewidywalnymi sytuacjami lub potrzebami, dokonywane w ramach wspólnie organizowanych systemów lub poza tymi systemami przez organy rządowe lub instytucje typu non-profit świadczące usługi na rzecz gospodarstw domowych (NPISH). W ramach świadczeń społecznych można wyodrębnić następujące grupy: świadczenia dotyczące rodziny, dodatki mieszkaniowe, świadczenia dla bezrobotnych, świadczenia związane z wiekiem, renty rodzinne, świadczenia chorobowe, świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami, stypendia, świadczenia dotyczące wykluczenia społecznego), przypadające na jedną osobę, nie przekraczają kryteriów dochodowych ustalonych w oparciu o próg interwencji socjalnej w miesiącu poprzedzającym przystąpienie do projektu.
W ramach grupy docelowej wyszczególniono 3 specyficzne podgrupy:
- 60 kobiet,
- 5 osób z niepełnosprawnościami (w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, a także osoby z zaburzeniami psychicznymi w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego),
- 30 osób zamieszkujących (w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego) miasta średnie, w tym miasta tracące funkcje społeczno-gospodarcze, tj. Brodnica, Chełmno, Grudziądz, Inowrocław, Nakło nad Notecią, Rypin, Świecie, Włocławek.
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA W PROJEKCIE:
Na podstawie analizy potrzeb i barier w grupie docelowej zaplanowano kompleksowe wsparcie obejmujące:
- rekrutację (planowana jest realizacja 5 naborów po średnio 20 osób w grupie, przy czym w przypadku problemów z rekrutacją dopuszcza się zrealizowanie większej liczby naborów),
- doradztwo zawodowe z opracowaniem i wdrożeniem Indywidualnych Planów Działań (100 osób),
- pośrednictwo pracy (65 osób),
- rozwijanie kompetencji/kwalifikacji zawodowych (szkolenia kompetencyjne – 50 osób, kwalifikacyjne – 10 osób, studia podyplomowe – 5 osób),
- ścieżka dotacyjna: wsparcie rozpoczęcia działalności gospodarczej (szkolenie ABC przedsiębiorczości i doradztwo – 35 osób dotacja i finansowe wsparcie pomostowe – 35 osób).
Szczegółowe warunki dotyczące ścieżki dotacyjnej:
- ścieżka dotacyjna – wsparcie obejmujące przygotowanie do rozpoczęcia działalności gospodarczej wraz ze wsparciem finansowym na jej rozpoczęcie,
- wsparcie szkoleniowo-doradcze w ramach ścieżki dotacyjnej udzielanie jest na podstawie IPD, w ramach którego określony zostanie wymiar godzinowy wsparcia indywidualnego, jak również może zostać wskazane zwolnienie z uczestnictwa w szkoleniu w przypadku uczestników, którzy udokumentują, że ich wiedza i kwalifikacje umożliwiają rozpoczęcie działalności,
- szkolenie „ABC przedsiębiorczości” obejmuje następujące zagadnienia:
- zagadnienia prawno-organizacyjne zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej (5h),
- analiza rynku i prognozowanie popytu (5h),
- kosztorysowanie w kontekście zakładania działalności gospodarczej (4h),
- plan działań merytorycznych, marketing, dystrybucja (pod kątem zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej) (5h),
- plan działań finansowych w procesie zakładania działalności gospodarczej (5h).
- doradztwo indywidualne w zakresie biznesplanu będzie realizowane w wymiarze średnio 10h/os.,
- uczestnikom szkolenia „ABC przedsiębiorczości” i doradztwa indywidualnego w zakresie biznesplanu nie przysługuje stypendium szkoleniowe, ani zwrot kosztów dojazdu,
- w przypadku szkolenia „ABC przedsiębiorczości” uczestnik będzie zobowiązany do minimum 80% obecności,
- wsparcie finansowe – dotacja na rozpoczęcie działalności gospodarczej, wypłacane jest w postaci stawki jednostkowej na samozatrudnienie w kwocie 23 050,00 zł,
- wsparcie finansowe pomostowe przyznawane jest na okres 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej w kwocie do 1 650,00 zł netto.
HARMONOGRAM PROJEKTU
Projekt realizowany jest w okresie 01.07.2019-31.12.2022.
Więcej informacji na stronie:
oraz na Facebook:
https://www.facebook.com/nowystartPTE/
WSPARCIE W STARCIE – dotacje na samozatrudnienie dla mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne – Oddział w Bydgoszczy kontynuuje realizację projektu „WSPARCIE W STARCIE – dotacje na samozatrudnienie dla mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego”.
GRUPA DOCELOWA PROJEKTU
Projekt realizowany jest w okresie 01.07.2020-30.09.2023. Obszar realizacji projektu obejmuje całość województwa kujawsko-pomorskiego. W związku z tym do projektu zakwalifikowane mogą zostać osoby fizyczne mieszkające w rozumieniu Kodeksu Cywilnego lub uczące się lub pracujące na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
Projekt skierowany jest do 263 osób fizycznych powyżej 29 roku życia (które ukończyły 30 r. ż., łącznie z dniem 30-tych urodzin) należących do jednej z poniższych grup:
- osób bezrobotnych i biernych zawodowo powyżej 29 roku (które ukończyły 30 r. ż., łącznie z dniem 30-tych urodzin) mieszkających w rozumieniu Kodeksu cywilnego lub uczących się na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, należących do co najmniej jednej z poniższych grup:
- osoby 50+
- kobiety
- osoby z niepełnosprawnościami
- osoby długotrwale bezrobotne
- osoby o niskich kwalifikacjach
- osób pracujących powyżej 29 roku (które ukończyły 30 r. ż., łącznie z dniem 30-tych urodzin) mieszkających w rozumieniu Kodeksu cywilnego lub pracujących na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, należących do poniższych grup:
- osoby ubogie pracujące,
- osoby zatrudnione na umowach krótkoterminowych i/lub pracujące w ramach umów cywilno-prawnych, których miesięczne zarobki (z wszystkich źródeł) nie przekraczają 120% wysokości minimalnego wynagrodzenia.
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA W PROJEKCIE:
Planowane jest zrekrutowanie uczestników w ramach 54 naborów.
- Zostaną zrealizowane nabory dla osób bezrobotnych i biernych zawodowo (zakłada się przeprowadzenie 26 naborów) w tym:
- 23 nabory prowadzone będą dla poszczególnych powiatów i miast na prawach powiatu – w ramach każdego naboru zrekrutowanych zostanie co do zasady 5 osób
- 3 nabory prowadzone będą dla całego województwa – w ramach których zrekrutowanych zostanie co do zasady 40 osób.
- oraz nabory dla osób pracujących (zakłada się przeprowadzenie 28 naborów) w tym:
- 23 nabory prowadzone będą dla poszczególnych powiatów i miast na prawach powiatu – w ramach każdego naboru zrekrutowane zostaną co do zasady 3 osoby
- 5 naborów prowadzonych będzie dla całego województwa – w ramach których zrekrutowanych zostanie co do zasady 39 osób.
- Obligatoryjną formą wsparcia w projekcie jest opracowanie Indywidualnego Planu Działania (IPD), określającego dokładny zakres wsparcia szkoleniowo-doradczego.
- Wsparcie szkoleniowo-doradcze obejmujące dwie formy wsparcia:
- szkolenie „ABC przedsiębiorczości”: 22 edycje w grupach liczących ok. 10-15 uczestników, 40 godzin szkoleniowych na grupę:
- „Zagadnienia prawno-organizacyjne” (5 godzin szkoleniowych),
- „Analiza rynku i prognozowanie popytu” (11 godzin szkoleniowych),
- „Kosztorysowanie” (8 godzin szkoleniowych),
- „Plan działań merytorycznych (marketing, dystrybucja itp.)” (8 godzin szkoleniowych),
- „Plan działań finansowych” (8 godzin szkoleniowych),
- doradztwo indywidualne w zakresie biznesplanu i poradnictwo psychologiczne (w przypadku zgłoszenia potrzeby przez uczestników, przewiduje się średnio 0,5 godziny zegarowej poradnictwa psychologicznego na uczestnika, nie będzie ono obligatoryjne) w wymiarze średnio 5 godzin zegarowych na osobę.
- Zaplanowane w projekcie szkolenia „ABC przedsiębiorczości” będzie kończyć się możliwością uzyskania kompetencji potwierdzonych formalnym dokumentem, weryfikowanych w ramach etapów: ETAP I – Zakres, ETAP II – Wzorzec, ETAP III – Ocena, ETAP IV – Porównanie. Uczestnikom zostaną wydane zaświadczenia potwierdzające uzyskanie kompetencji.
- Uczestnikom biorącym udział w szkoleniu „ABC przedsiębiorczości” przysługiwać będzie stypendium szkoleniowe oraz zwrot kosztów dojazdu (dotyczy tylko uczestników projektu, których miejsce zamieszkania jest inne niż miejscowość, w której realizowana jest forma wsparcia).
- W przypadku szkolenia „ABC przedsiębiorczości” uczestnik będzie zobowiązany do minimum 80% obecności.
- Wsparcie finansowe – dotacja na rozpoczęcie działalności gospodarczej, wypłacane jest w postaci stawki jednostkowej na samozatrudnienie w kwocie 23 050,00 zł,
- Wsparcie finansowe pomostowe przyznawane jest na okres 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej w kwocie do 1 594,00 zł netto.
HARMONOGRAM PROJEKTU
Projekt realizowany jest w okresie 01.07.2020-30.09.2023
Informacja o naborze 62:
numer naboru: 62
- dla kogo (grupa docelowa) – 11 miejsc w ramach naboru: osoby bezrobotne i bierne zawodowo powyżej 29 roku (które ukończyły 30 r. ż., łącznie z dniem 30-tych urodzin) mieszkające w rozumieniu Kodeksu cywilnego lub uczące się na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, należące do co najmniej jednej z poniższych grup: osoby 50+, kobiety, osoby z niepełnosprawnościami, osoby długotrwale bezrobotne, osoby o niskich kwalifikacjach
- dla kogo (grupa docelowa) – 12 miejsc w ramach naboru: osoby pracujące powyżej 29 roku (które ukończyły 30 r. ż., łącznie z dniem 30-tych urodzin) mieszkające w rozumieniu Kodeksu cywilnego lub pracujące na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, należące do poniższych grup: osoby ubogie pracujące, osoby zatrudnione na umowach krótkoterminowych i/lub pracujące w ramach umów cywilno-prawnych, których miesięczne zarobki (z wszystkich źródeł) nie przekraczają 120% wysokości minimalnego wynagrodzenia.
- dla kogo (obszar): całe województwo kujawsko-pomorskie (osoby mieszkające w rozumieniu Kodeksu Cywilnego lub uczące się na terenie województwa kujawsko-pomorskiego)
- kiedy: 08.06.2022-20.06.2022
- liczba miejsc: 23 (UWAGA: zgodnie z § 4, ust. 4 Regulaminu w ramach naboru zagwarantowane jest co najmniej 15 miejsc dla osób zamieszkujących miasta średnie, w tym miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze, tj.: Brodnica, Chełmno, Grudziądz, Inowrocław, Nakło nad Notecią, Rypin, Świecie, Włocławek)
UWAGA link do generatora, w którym należy uzupełnić formularz rekrutacyjny, a następnie po jego przesłaniu przez generator wydrukować, zaparafować, podpisać i dołączyć załączniki (jeśli dotyczy) oraz złożyć w sposób dopuszczalny regulaminem:
https://omikronkonkursy.pl/wnioski/generator1.php?a=807fb2b8eb1393dd&&b=ce09553065e2340e0628ec53cb569190
Więcej informacji na stronie:
oraz na Facebook:
https://www.facebook.com/wsparciewstarciePTE/