Młodzi rolnicy mają jeszcze tylko kilka dni, by starać się o 150 tys. zł
Do 30 maja 2022 r. młodzi rolnicy mogą ubiegać się o bezzwrotną premię na rozpoczęcie samodzielnego gospodarowania. W ramach wsparcia finansowanego z budżetu PROW 2014-2020 mogą oni otrzymać 150 tys. złotych.
Termin naboru upływa 29 maja, ale ponieważ ten dzień przypada w niedzielę, dokumenty można dostarczyć także w poniedziałek 30 maja 2022 roku. Wnioski o przyznanie pomocy należy składać w oddziałach regionalnych ARiMR właściwych ze względu na miejsce położenia gospodarstwa. Można to zrobić osobiście, przesłać przesyłką rejestrowaną nadaną w placówce Poczty Polskiej lub złożyć elektronicznie – za pośrednictwem skrzynki podawczej ePUAP.
Z premii dla młodych rolników mogą skorzystać osoby, które m.in. w dniu złożenia wniosku mają nie więcej niż 40 lat, posiadają odpowiednie kwalifikacje zawodowe lub zobowiążą się do ich uzupełnienia w ciągu 36 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy. Starający się o to wsparcie powinni mieć gospodarstwo rolne o powierzchni co najmniej 1 hektara – jednak mogą być jego właścicielami nie dłużej niż 24 miesiące przed dniem złożenia wniosku. Młody rolnik musi również posiadać lub utworzyć, najpóźniej w ciągu 9 miesięcy od otrzymania decyzji o przyznaniu pomocy, gospodarstwo o wielkości ekonomicznej mieszczącej się w przedziale od 13 tys. euro do 150 tys. euro. Jego powierzchnia powinna być równa co najmniej średniej powierzchni gospodarstwa w kraju, a w województwach o średniej niższej od krajowej, powierzchnia nowoutworzonego gospodarstwa powinna osiągnąć wielkość średniej wojewódzkiej.
Na prowadzenie własnego gospodarstwa młodzi rolnicy mogą otrzymać 150 tys. zł premii. Jest ona wypłacana w dwóch ratach. Pierwszą w wysokości 120 tys. zł otrzymuje się po spełnieniu warunków do przyznania pomocy, a druga rata płatności – 30 tys. zł – trafia do młodych rolników po realizacji biznesplanu. Otrzymane środki powinny być przeznaczone na prowadzenie gospodarstwa lub przygotowanie do sprzedaży wytwarzanych w nim produktów rolnych. Minimum 70 proc. otrzymanej kwoty należy zainwestować w środki trwałe. Przyznane przez ARiMR dofinasowanie można wykorzystać np. na zakup gruntów, maszyn, stada podstawowego zwierząt bądź prace budowlane.
Woda dla Kujaw
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. Materiał opracowany przez Grupę Operacyjną „Woda dla Kujaw”. Materiał współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach działaniu Współpraca na lata 2014-2020. Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Operacja jest realizowana w ramach Europejskiego partnerstwa innowacyjnego na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa (EIP-AGRI).
W ramach działania Współpraca z PROW 2014–2020 grupa inicjatorów w 2019 roku opracowała, a w 2020 roku rozpoczęła realizację projektu pod nazwą „Innowacyjny system monitoringu i prognozowania agrometeorologicznego oraz operacyjnego planowania nawodnień w gospodarstwach rolnych na Kujawach”, w skrócie nazywanego „Woda dla Kujaw”.
W skład konsorcjum (grupy operacyjnej) weszli następujący uczestnicy: jako wiodący (lider) Instytut Technologiczno-Przyrodniczy – Państwowy Instytut Badawczy w Falentach (ITP-PIB) oraz partnerzy: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (UKW), Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie (KPODR) oraz 3 rolników z Kujaw: Łukasz Busse z Tarnowa koło Kruszwicy, Jacek Drwęski z Kobylnicy koło Chełmc oraz Marcin Łada z Kruszy Duchownej koło Inowrocławia.
W prace projektowe zaangażowanych jest wiele osób, a projektem kieruje pani dr Wiesława Kasperska- Wołowicz z ITP-PIB Falenty Oddział w Bydgoszczy.
Z problemem niedoboru wody opadowej ma do czynienia każdy uprawiający rośliny polowe na terenie Kujaw. Deficyt wody niezbędnej roślinom do osiągnięcia optymalnego plonu coraz częściej pojawia się w okresie wegetacji roślin, jak i w okresie pozawegetacyjnym i dotyka znacznego obszaru Polski. Klimatyczny bilans wodny w okresie wegetacyjnym w Polsce opracowany przez IUNG-PIB Puławy pokazuje, że problem niedoboru wody pochodzącej z opadów atmosferycznych dotyczy całego środkowego pasa kraju, a największy deficyt wodny mają Wielkopolska, Kujawy i duża część Mazowsza (rys. 1). ITP-PIB Falenty wskazuje, że największe zapotrzebowanie na nawodnienia w naszym regionie występuje w części południowej, na obszarze Kujaw (rys. 2). Także w obecnym roku po pierwszych trzech miesiącach mamy już poważny problem suszowy w naszym województwie, co nie rokuje dobrze dla plonów.
Rys. 1. Klimatyczna bilans wodny od 1 kwietnia do 30 września w Polsce.
Żródło: IUNG-PIB Puławy
Rys. 2. Przestrzenny rozkład potencjalnych potrzeb nawodnień w województwie kujawsko-pomorskim w okresie wegetacyjnym (kwiecień – wrzesień).
Źródło: ITP-PIB, L. Łabędzki, 2017
Potrzeba opracowania narzędzia pomocnego dla rolników wynikała z opisanego wyżej niedoboru/deficytu wody opadowej dla Kujaw, tak aby mogli oni w swoim gospodarstwie monitorować warunki wilgotnościowe i reagować na suszę w odpowiednim momencie i w racjonalny sposób. Także zdjęcia poniżej potwierdzają pilną potrzebą podejmowania działań ochronnych.
Zdjęcia pokazują erozję wietrzną i jej skutki jako efekt braku wilgoci w glebie nie osłoniętej przez rośliny czy mulcz. Zdjęcia wykonano 7 kwietnia 2022 r na Kujawach w okolicy Kruszwicy i Chełmc.
Celem projektu jest opracowanie i wdrożenie w gospodarstwach innowacyjnego systemu wspomagającego podejmowanie decyzji (SWD) w gospodarstwie rolnym, w nawadnianiu i racjonalnym gospodarowaniu wodą (kiedy i ile nawadniać). Po pomyślnym przetestowaniu i wdrożeniu w gospodarstwach członków grupy operacyjnej zakłada się, że system będzie przygotowany do zastosowania na większym obszarze Kujaw. Będzie to narzędzie doradcze pomagające użytkownikowi w bieżącym planowaniu prac agrotechnicznych, w szczególności nawadniania roślin uprawnych oraz krótkoterminowego prognozowania potrzeb nawadniania (na najbliższe 3-5 dni). Korzystanie z niego pomoże użytkownikowi oszacować terminy i wielkości dawek nawodnieniowych w zależności od aktualnych potrzeb wodnych roślin, uwarunkowanych stanem ich wzrostu i rozwoju, warunkami meteorologicznymi i rodzajem gleby. Korzystanie z tego narzędzia przez rolników stosujących nawodnienia powinno umożliwić bardziej efektywne i oszczędne wykorzystanie wody do nawadniania, tym bardziej, że zasoby wód gruntowych i powierzchniowych do nawodnień są ograniczone i trzeba z nich korzystać w sposób racjonalny. Powinno to również przyczynić się do wzrostu zainteresowania rolników inwestycjami w systemy nawadniające i infrastrukturę pozwalającą na zatrzymanie wody opadowej w glebie jak najdłużej.
Prace podjęte w ramach projektu prowadzone są z wykorzystaniem modelowania matematycznego i technik informatycznych, polegają na tym, że: specjaliści ITP-PIB oraz UKW poprzez opracowania naukowe stworzyli modele i aplikacje do systemu wspomagania decyzji, natomiast KPODR oraz rolnicy biorą udział w ich praktycznym zastosowaniu poprzez testowanie i wdrażaniu systemu do praktyki – działanie systemu sprawdzane jest na konkretnych uprawach w gospodarstwach rolników.
W około 100 hektarowym gospodarstwie pana dr Marcina Łady w Kruszy Duchownej koło Inowrocławia zlokalizowana jest stacja meteorologiczna (pracująca w sieci stacji ITP-PIB). Rolnik uprawia głównie pszenicę, kukurydzę i buraki cukrowe. Stara się nawadniać swoje pola i chciałby poprawić efektywność nawodnień, obniżyć koszty, zwiększyć wydajność oraz oszczędzać wodę ze studni głębinowej.
Pan Jacek Drwęski z Kobylnicy koło Chełmc na ponad 50 ha uprawia pszenicę, buraki cukrowe i ćwikłowe, kukurydzę oraz cebulę stosując także nawodnienia. Na terenie gospodarstwa również zlokalizowana jest stacja meteo, a rolnik dzięki udziałowi w Projekcie nabył także nowy sprzęt do nawodnień. Rolnik jest bardzo zainteresowany zarówno efektywnością nawadniania, jak i poprawą jakości produktów oraz jak się wyraził, aby nie prowadzić nawodnienia „na chybił-trafił”.
Także pan Łukasz Busse z Tarnowa koło Kruszwicy, na prawie 50 ha uprawia pszenicę, kukurydzę, buraki cukrowe, cebulę, marchew, pietruszkę i brokuła z możliwością deszczowania. I bardzo jest zainteresowany tym, aby być pewnym kiedy i ile powinien nawadniać swoje plantacje.
Prace zaplanowano na dwa lata z uwzględnieniem dwóch sezonów wegetacyjnych do kalibracji i weryfikacji modeli, testowania poszczególnych modułów i całego systemu. Do realizacji operacji wymagane były dane historyczne z regionu Kujaw (średnie i sumy dobowe opadów, temperatury itp.) i obejmowały co najmniej okres z ostatnich 30 lat. Dane z tego okresu stanowiły podstawę porównawczą do analiz meteorologicznych i agrometeorologicznych. Oprócz tego stworzono konieczne bazy danych roślinnych i glebowych, obejmujących m.in. kalendarz fenologiczny roślin i właściwości retencyjne gleb. Opracowywany system i jego moduły są aktualizowane w sposób ciągły o bieżące dane meteorologiczne i wilgotności gleby uzyskane z prowadzonych pomiarów i krótkoterminowych prognoz meteorologicznych oraz o aktualne dane pomiarowe. Opracowany system pozwoli na określanie bieżących potrzeb wodnych roślin uprawnych i wyznaczenie okresów, gdy niedobór wody ma decydujący wpływa na plon.
Mówiąc prościej rolnik ma mieć możliwość stałego monitorowania zarówno warunków meteorologicznych na obszarze sąsiadującym z jego polami oraz stanu uwilgotnienia gleby pod uprawami, jak również oszacowania bieżących potrzeb nawodnieniowych tych roślin w perspektywie 3 – 5 dni. Jak będzie się sprawdzać system okaże się niebawem. Trzeba jednak pamiętać, że to początek działań w tym zakresie i projekt na pewno musi być rozwijany i to szybko. Jest ku temu kilka przesłanek: szybko pogłębiające się deficyty wody w regionie, konieczność opracowania modeli i SWD dla większej grupy roślin uprawnych i różnych typów gleb, a także włączenie do systemu aplikacji mobilnych telefonii komórkowej.
Na początku czerwca br. planowane są warsztaty na których opisani powyżej rolnicy oraz grupa zainteresowanych innych rolników i doradców przetestują pierwsze efekty pracy. Natomiast podsumowanie i przedstawienie efektów dwuletnich prac całego projektu nastąpi podczas konferencji, która odbędzie się 14 czerwca br. w Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji im. Leona Janty-Połczyńskiego w Minikowie. Zainteresowanych zapraszamy na godz. 10.00.
Opracowanie:
dr inż. Wiesława Kasperska-Wołowicz, ITP-PIB, Oddział w Bydgoszczy
Marek Radzimierski, KPODR w Minikowie, Oddział w Przysieku
Zdjęcia:
Marek Rząsa
Łukasz Busse
Weź udział w HISTORYCZNYM POCHODZIE BOROWIAKÓW – Tuchola, 16 lipca
Starostwo Powiatowe w Tucholi zaprasza grupy, organizacje i instytucje zainteresowane udziałem w jubileuszowym X Historycznym Pochodzie Borowiaków do nadsyłania zgłoszeń.
Tegoroczny Pochód przejdzie ulicami Tucholi w sobotę 16 lipca o godzinie 12:00.
Zgłoszenia można dokonać do 31 maja 2022 roku za pomocą formularza elektronicznego: https://forms.gle/YwxveTzYQVb6jtQy8
W razie problemów lub ograniczeń technicznych można też zgłaszać się za pomocą załączonego formularza, dostępnego także na stronie internetowej Powiatu Tucholskiego oraz w pokoju nr 103 w siedzibie Starostwa Powiatowego w Tucholi, ul. Pocztowa 7, 89-500 Tuchola.
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości lub problemów możliwy jest kontakt telefoniczny po numerem 52 55 90 738 lub mailowy pod adresem promocja@tuchola.pl
Historyczny Pochód Borowiaków jest integralną częścią obchodów 63 Dni Borów Tucholskich.
Na fb (informacja ze strony Muzeum Borów Tucholskich):
https://www.facebook.com/muzeumtuchola/photos/a.209222049271849/1867237100136994/
Dziękuję i pozdrawiam
Aleksandra Hapka
Specjalista ds. turystyki wiejskiej i marketingu
Tel: 693-301-527
e mail: aleksandra.hapka@kpodr.pl
FORMULARZE ZGŁOSZENIOWE
Formularze zgłoszeniowe – Ciągniki, maszyny, urządzenia rolnicze, części zamienne
Zał. 1. | Zgłoszenie uczestnictwa | – obowiązkowy |
Zał.1A – Zgłoszenie uczestnictwa |
Zał. 3 | Wpis do katalogu wystawców | – obowiązkowy | Zał. 2 – Zamówienie usług dodatkowych |
Zał. 5. | Regulamin targów | – obowiązkowy | Zał 5 – Regulamin targów |
Zał. 2. | Zamówienie usług dodatkowych |
|
Załącznik 3 – Wpis do katalogu wystawców 2022 |
Zał. 4. | Zgłoszenie podwystawcy na stoisku |
Zał.4 – Zgłoszenie podwystawcy | |
Zał. 6. | Innowacyjny Produkt |
|
Zał. 6 – Innowacyjny Produkt – Zgłoszenie do konkursu |
Zał. 7. | Innowacyjny Produkt |
|
Zał. 7 – Innowacyjny Produkt – Regulamin konkursu |
Zał. 8. | Hotele, noclegi |
|
Zał.8 – Hotele, noclegi |
Zał. 9. | Ważne informacje dotyczące targów | Zał. 9 – Ważne informacje | |
Zał. 10. | Zamówienie na obiady i udział w Biesiadzie przy Grillu |
Zał.10 Zamówienie na obiady i udział w Biesiadzie przy Grillu |
Formularze zgłoszeniowe – Nawozy, środki ochrony roślin,
Zał. 1. | Zgłoszenie uczestnictwa | – obowiązkowy | zał.1B – Zgłoszenie uczestnictwa |
Zał. 3 | Wpis do katalogu wystawców | – obowiązkowy | Załącznik 3 – Wpis do katalogu wystawców 2022 |
Zał. 5. | Regulamin targów | – obowiązkowy | Zał 5 – Regulamin targów |
Zał. 2. | Zamówienie usług dodatkowych |
|
Zał. 2 – Zamówienie usług dodatkowych |
Zał. 4. | Zgłoszenie podwystawcy na stoisku | Zał.4 – Zgłoszenie podwystawcy | |
Zał. 6. | Innowacyjny Produkt |
|
Zał. 6 – Innowacyjny Produkt – Zgłoszenie do konkursu |
Zał. 7. | Innowacyjny Produkt |
|
Zał. 7 – Innowacyjny Produkt – Regulamin konkursu |
Zał. 8. | Hotele, noclegi |
|
Zał.8 – Hotele, noclegi |
Zał. 9. | Ważne informacje dotyczące targów | Zał. 9 – Ważne informacje | |
Zał. 10. | Zamówienie na obiady i udział w Biesiadzie przy Grillu |
Zał.10 Zamówienie na obiady i udziałw Biesiadzie przy Grillu |
Formularze zgłoszeniowe – Pasze, dodatki paszowe, środki higieny zwierząt
Zał. 1. | Zgłoszenie uczestnictwa | – obowiązkowy | zał.1C – Zgłoszenie uczestnictwa |
Zał. 3 | Wpis do katalogu wystawców | – obowiązkowy | Załącznik 3 – Wpis do katalogu wystawców 2022 |
Zał. 5. | Regulamin targów | – obowiązkowy | Zał 5 – Regulamin targów |
Zał. 2. | Zamówienie usług dodatkowych |
|
Zał. 2 – Zamówienie usług dodatkowych |
Zał. 4. | Zgłoszenie podwystawcy na stoisku | Zał.4 – Zgłoszenie podwystawcy | |
Zał. 6. | Innowacyjny Produkt |
|
Zał. 6 – Innowacyjny Produkt – Zgłoszenie do konkursu |
Zał. 7. | Innowacyjny Produkt |
|
Zał. 7 – Innowacyjny Produkt – Regulamin konkursu |
Zał. 8. | Hotele, noclegi |
|
Zał.8 – Hotele, noclegi |
Zał. 9. | Ważne informacje dotyczące targów | Zał. 9 – Ważne informacje | |
Zał. 10. | Zamówienie na obiady i udział w Biesiadzie przy Grillu |
Zał.10 Zamówienie na obiady i udziałw Biesiadzie przy Grillu |
Formularze zgłoszeniowe – Nauka, doradztwo, prasa rolnicza, banki, instytucje obsługujące rolnictwo
Zał. 1. | Zgłoszenie uczestnictwa | – obowiązkowy | zał.1C – Zgłoszenie uczestnictwa |
Zał. 3 | Wpis do katalogu wystawców | – obowiązkowy | Załącznik 3 – Wpis do katalogu wystawców 2022 |
Zał. 5. | Regulamin targów | – obowiązkowy | Zał 5 – Regulamin targów |
Zał. 2. | Zamówienie usług dodatkowych |
|
Zał. 2 – Zamówienie usług dodatkowych |
Zał. 4. | Zgłoszenie podwystawcy na stoisku | Zał.4 – Zgłoszenie podwystawcy | |
Zał. 6. | Innowacyjny Produkt |
|
Zał. 6 – Innowacyjny Produkt – Zgłoszenie do konkursu |
Zał. 7. | Innowacyjny Produkt |
|
Zał. 7 – Innowacyjny Produkt – Regulamin konkursu |
Zał. 8. | Hotele, noclegi |
|
Zał.8 – Hotele, noclegi |
Zał. 9. | Ważne informacje dotyczące targów | Zał. 9 – Ważne informacje | |
Zał. 10. | Zamówienie na obiady i udział w Biesiadzie przy Grillu |
Zał.10 Zamówienie na obiady i udziałw Biesiadzie przy Grillu |
Formularze zgłoszeniowe – Genetyka, hodowla zwierząt
Zał. 1. | Zgłoszenie uczestnictwa | – obowiązkowy | zał.1C – Zgłoszenie uczestnictwa |
Zał. 3 | Wpis do katalogu wystawców | – obowiązkowy | Załącznik 3 – Wpis do katalogu wystawców 2022 |
Zał. 5. | Regulamin targów | – obowiązkowy | Zał 5 – Regulamin targów |
Zał. 2. | Zamówienie usług dodatkowych |
|
Zał. 2 – Zamówienie usług dodatkowych |
Zał. 4. | Zgłoszenie podwystawcy na stoisku | Zał.4 – Zgłoszenie podwystawcy | |
Zał. 6. | Innowacyjny Produkt |
|
Zał. 6 – Innowacyjny Produkt – Zgłoszenie do konkursu |
Zał. 7. | Innowacyjny Produkt |
|
Zał. 7 – Innowacyjny Produkt – Regulamin konkursu |
Zał. 8. | Hotele, noclegi |
|
Zał.8 – Hotele, noclegi |
Zał. 9. | Ważne informacje dotyczące targów | Zał. 9 – Ważne informacje | |
Zał. 10. | Zamówienie na obiady i udział w Biesiadzie przy Grillu |
Zał.10 Zamówienie na obiady i udziałw Biesiadzie przy Grillu |
Formularze zgłoszeniowe – Hodowla roślin
Zał. 1. | Zgłoszenie uczestnictwa | – obowiązkowy | zał.1C – Zgłoszenie uczestnictwa |
Zał. 3 | Wpis do katalogu wystawców | – obowiązkowy | 3 – Wpis do katalogu wystawców 2022 |
Zał. 5. | Regulamin targów | – obowiązkowy | Zał 5 – Regulamin targów |
Zał. 2. | Zamówienie usług dodatkowych |
|
Zał. 2 – Zamówienie usług dodatkowych |
Zał. 4. | Zgłoszenie podwystawcy na stoisku | Zał.4 – Zgłoszenie podwystawcy | |
Zał. 6. | Innowacyjny Produkt |
|
Zał. 6 – Innowacyjny Produkt – Zgłoszenie do konkursu |
Zał. 7. | Innowacyjny Produkt |
|
Zał. 7 – Innowacyjny Produkt – Regulamin konkursu |
Zał. 8. | Hotele, noclegi |
|
Zał.8 – Hotele, noclegi |
Zał. 9. | Ważne informacje dotyczące targów | Zał. 9 – Ważne informacje | |
Zał. 10. | Zamówienie na obiady i udział w Biesiadzie przy Grillu |
Zał.10 Zamówienie na obiady i udziałw Biesiadzie przy Grillu Załącznik |
Formularze zgłoszeniowe – Agroenergetyka, odnawialne źródła energii, fotowoltaika
Zał. 1 | Zgłoszenie uczestnictwa | – obowiązkowy | zał.1C – Zgłoszenie uczestnictwa |
Zał. 3 | Wpis do katalogu wystawców | – obowiązkowy | Załącznik 3 – Wpis do katalogu wystawców 2022 |
Zał. 5 | Regulamin targów | – obowiązkowy | Zał 5 – Regulamin targów |
Zał. 2 | Zamówienie usług dodatkowych |
|
Zał. 2 – Zamówienie usług dodatkowych |
Zał. 4 | Zgłoszenie podwystawcy na stoisku | Zał.4 – Zgłoszenie podwystawcy | |
Zał. 6 | Innowacyjny Produkt |
|
Zał. 6 – Innowacyjny Produkt – Zgłoszenie do konkursu |
Zał. 7 | Innowacyjny Produkt |
|
Zał. 7 – Innowacyjny Produkt – Regulamin konkursu |
Zał. 8 | Hotele, noclegi |
|
Zał.8 – Hotele, noclegi |
Zał. 9 | Ważne informacje dotyczące targów | Zał. 9 – Ważne informacje | |
Zał. 10 | Zamówienie na obiady i udział w Biesiadzie przy Grillu |
Zał.10 Zamówienie na obiady i udziałw Biesiadzie przy Grillu |
Formularze zgłoszeniowe – Mechanizacja produkcji zwierzęcej
Zał. 1. | Zgłoszenie uczestnictwa | – obowiązkowy | zał.1C – Zgłoszenie uczestnictwa |
Zał. 3 | Wpis do katalogu wystawców | – obowiązkowy | Załącznik 3 – Wpis do katalogu wystawców 2022 |
Zał. 5. | Regulamin targów | – obowiązkowy | Zał 5 – Regulamin targów |
Zał. 2. | Zamówienie usług dodatkowych |
|
Zał. 2 – Zamówienie usług dodatkowych |
Zał. 4. | Zgłoszenie podwystawcy na stoisku | Zał.4 – Zgłoszenie podwystawcy | |
Zał. 6. | Innowacyjny Produkt |
|
Zał. 6 – Innowacyjny Produkt – Zgłoszenie do konkursu |
Zał. 7. | Innowacyjny Produkt |
|
Zał. 7 – Innowacyjny Produkt – Regulamin konkursu |
Zał. 8. | Hotele, noclegi |
|
Zał.8 – Hotele, noclegi |
Zał. 9. | Ważne informacje dotyczące targów | Zał. 9 – Ważne informacje | |
Zał. 10. | Zamówienie na obiady i udział w Biesiadzie przy Grillu |
Zał.10 Zamówienie na obiady i udziałw Biesiadzie przy Grillu |
Formularze zgłoszeniowe – Materiały, technologie w budownictwie
Zał. 1. | Zgłoszenie uczestnictwa | – obowiązkowy | zał.1C – Zgłoszenie uczestnictwa |
Zał. 3 | Wpis do katalogu wystawców | – obowiązkowy | Załącznik 3 – Wpis do katalogu wystawców 2022 |
Zał. 5. | Regulamin targów | – obowiązkowy | Zał 5 – Regulamin targów |
Zał. 2. | Zamówienie usług dodatkowych |
|
Zał. 2 – Zamówienie usług dodatkowych |
Zał. 4. | Zgłoszenie podwystawcy na stoisku | Zał.4 – Zgłoszenie podwystawcy | |
Zał. 6. | Innowacyjny Produkt |
|
Zał. 6 – Innowacyjny Produkt – Zgłoszenie do konkursu |
Zał. 7. | Innowacyjny Produkt |
|
Zał. 7 – Innowacyjny Produkt – Regulamin konkursu |
Zał. 8. | Hotele, noclegi |
|
Zał.8 – Hotele, noclegi |
Zał. 9. | Ważne informacje dotyczące targów | Zał. 9 – Ważne informacje | |
Zał. 10. | Zamówienie na obiady i udział w Biesiadzie przy Grillu |
Zał.10 Zamówienie na obiady i udziałw Biesiadzie przy Grillu |
Formularze zgłoszeniowe – Samochody
Zał. 1. | Zgłoszenie uczestnictwa | – obowiązkowy | zał.1C – Zgłoszenie uczestnictwa |
Zał. 3 | Wpis do katalogu wystawców | – obowiązkowy | Załącznik 3 – Wpis do katalogu wystawców 2022 |
Zał. 5. | Regulamin targów | – obowiązkowy | Zał 5 – Regulamin targów |
Zał. 2. | Zamówienie usług dodatkowych |
|
Zał. 2 – Zamówienie usług dodatkowych |
Zał. 4. | Zgłoszenie podwystawcy na stoisku | Zał.4 – Zgłoszenie podwystawcy | |
Zał. 6. | Innowacyjny Produkt |
|
Zał. 6 – Innowacyjny Produkt – Zgłoszenie do konkursu |
Zał. 7. | Innowacyjny Produkt |
|
Zał. 7 – Innowacyjny Produkt – Regulamin konkursu |
Zał. 8. | Hotele, noclegi |
|
Zał.8 – Hotele, noclegi |
Zał. 9. | Ważne informacje dotyczące targów | Zał. 9 – Ważne informacje | |
Zał. 10. | Zamówienie na obiady i udział w Biesiadzie przy Grillu |
Zał.10 Zamówienie na obiady i udziałw Biesiadzie przy Grillu |
Formularze zgłoszeniowe – Gastronomia
Zgłoszenie AgroTech_gastronomia
Plan wydarzeń targowych – 2-3.07.2022
Portal www.odpoczywajnawsi.pl oraz Wirtualne Stoisko „Odpoczywaj na wsi” – źródła inspiracji do podróżowania po polskiej wsi
![]() |
![]() |
Portal www.odpoczywajnawsi.pl – źródło inspiracji do podróżowania po polskiej wsi.
W dobie pandemii portal www.odpoczywajnawsi.pl stał się głównym narzędziem promocji oferty turystyki wiejskiej i agroturystyki.
W portalu znajdują się materiały informacyjne i promocyjne obiektów turystyki wiejskiej z całej Polski. Informacje o ofercie zaprezentowane zostały poprzez opis oferty, piktogramy oraz zdjęcia. Wśród kryteriów wyboru obiektu znajdą się: kategoria, specjalizacje, lokalizacja, cena. Promocja kwater uwzględnia również realizację bonu turystycznego oraz obiektów przyjaznych niepełnosprawnym.
Oprócz ofert noclegowych i atrakcji gospodarstw agroturystycznych znajdą się tu również informacje na temat funkcjonowania turystyki wiejskiej w naszym kraju poprzez prezentacje, filmy oraz porady dotyczące tego, jak promować wypoczynek na wsi.
Został uruchomiony moduł „Inspiracje”. W ramach modułu prezentowane są pomysły na spędzenie urlopu na polskiej wsi. Pomysły na pobyty weekendowe lub dłuższe, na Roztoczu, na Mazurach czy innych ciekawych miejscach.
Wirtualne Stoisko „Odpoczywaj na wsi”
Urlop lub weekend na wsi to idealna propozycja dla tych, którzy pragną spędzić czas z dala od miejskiego zgiełku. To także forma wypoczynku szczególnie polecana w czasie epidemii.
Polska Federacja Turystyki Wiejskiej zakończyła realizację projektu pod nazwą „Wirtualne targi”.
Na wirtualnym stoisku „Odpoczywaj na wsi” Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
znajdują się materiały informacyjne i promocyjne obiektów turystyki wiejskiej z całej Polski.
Oprócz ofert noclegowych i atrakcji gospodarstw agroturystycznych znajdą się tu również informacje na temat funkcjonowania turystyki wiejskiej w kraju oraz porady dotyczące tego, jak promować wypoczynek na wsi.
Stoisko zostało podzielone na kilka stref, aby ułatwić możliwość skorzystania z oferty:
- oferta turystyki wiejskiej – materiały z różnych regionów m.in. foldery, mapy, przewodniki, albumy
- smaki regionów – wiejskie przepisy kulinarne,
- wiedza – materiały doradcze i informacyjne, przepisy, materiały ze szkoleń, seminariów,
- twórczość ludowa – prezentacje zajęć prowadzonych przez twórców ludowych – filmy, materiały zdjęciowe, opisy warsztatów
Ośrodki, które chcą udostępnić swoje materiały w ramach wirtualnych targów, mogą przesłać je pod adresem: odpoczywajnawsi@agroturystyka.pl.
Wszystkie informacje dotyczące Kampanii „Odpoczywaj na wsi” dostępne są na stronie www.odpoczywjanwsi.pl/stoisko
Fundusze Europejskie stawiają na młodych
Rolniczy handel detaliczny – aktualny stan prawny
18 maja 2022 r. w budynku Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji im. Leona Janty-Połczyńskiego w Minikowie, odbyło się szkolenie pn. „Rolniczy handel detaliczny – aktualny stan prawny”.
Celem szkolenia było przedstawienie zmian w związku z wejściem w życie nowej ustawy z dnia 15 grudnia 2021 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia prowadzenia przez rolników rolniczego handlu detalicznego.
Szkolenie zorganizowano przy współpracy z Izbą Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Urzędem Skarbowym w Radziejowie oraz Wojewódzkim Inspektoratem Weterynarii w Bydgoszczy.
Licznie przybyłych uczestników przywitał z-ca dyrektora KPODR – Ryszard Zarudzki. Ogólne zasady prowadzenia rolniczego handlu detalicznego ze wskazaniem na ostatnie zmiany przedstawiła Beata Chełminiak – specjalistka KPODR. Zagadnienia podatkowe związane ze sprzedażą żywności produkowanej w gospodarstwie rolnym omówił Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radziejowie Andrzej Przybyłowski. Alina Lipka z Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy szczegółowo zaprezentowała zagadnienia związane z podatkiem dochodowym w rolniczym handlu detalicznym. Rafał Przybylak z Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy wyjaśnił jak rozliczać podatek VAT. Wojewódzki Inspektorat Weterynaryjny w Bydgoszczy reprezentowały panie lek. wet. Barbara Biały i lek. wet. Anna Balcerak, które wyjaśniły jak zapewnić bezpieczeństwo żywności i higienę produktów pochodzenia zwierzęcego przetwarzanych w gospodarstwie.
Następne planowane szkolenie związane z prowadzeniem rolniczego handlu detalicznego będzie dotyczyło etykietowania środków spożywczych w RHD oraz badań przechowalniczych, które służą określaniu daty przydatności do spożycia.
Beata Chełminiak
KPODR w Minikowie
Podsumowanie etapu regionalnego Konkursu Bezpieczne Gospodarstwo Rolne – podregion bydgoski
W 2022 roku po raz kolejny właściciele gospodarstw indywidualnych biorą udział w Ogólnokrajowym Konkursie Bezpieczne Gospodarstwo Rolne orgaznizowanym przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Pierwszym etapem konkursu jest etap regionalny, w którym do walki i awansu do kolejnych etapów walczyło kilkadziesiąt gospodarstw podzielonych na podregiony obejmujące dawne województwa bydgoskie, toruńskie i włocławskie.
15 maja podczas targów Lato na Wsi rozstrzygnięty został etap podregionu bydgoskiego, obejmujący powiaty: bydgoski, inowrocławski, mogileński, nakielski, sępoleński, świecki, tucholski i żniński. Trzy najlepsze gospodarstwa z 22 zgłoszonych w naszym podregionie awansowało do etapu wojewódzkiego, w którym będą rywalizować z pozostałymi laureatami etapów regionalnych.
Zgodnie z regulaminem konkursu komisje konkursowe wszystkich trzech etapów oceniały:
1) organizację obejścia, podwórza gospodarstwa oraz produkcji rolniczej;
2) ład i porządek w obrębie podwórza, zabudowań i stanowisk pracy;
3) stan techniczny budynków inwentarskich i gospodarczych, a także maszyn, urządzeń, instalacji i narzędzi znajdujących się w gospodarstwie rolnym;
4) warunki obsługi i bytowania zwierząt gospodarskich i profilaktyka chorób odzwierzęcych;
5) wyposażenie w środki ochrony osobistej i urządzenia wspomagające bezpieczną pracę;
6) sposób przechowywania i postępowania ze środkami ochrony roślin i innymi substancjami niebezpiecznymi;
7) dbałość o środowisko naturalne;
8) estetykę gospodarstwa oraz organizację miejsca wypoczynku rodziny, w tym placu zabaw dzieci;
9) zastosowane rozwiązania organizacyjne, techniczne i technologiczne wpływające na bezpieczeństwo osób pracujących i przebywających w gospodarstwie rolnym.
Najlepszymi, którzy spełniają wymogi BHP i ich gospodarstwa są najbezpieczniejsze spośród wszystkich wizytowanych gospodarstw w podregionie bydgoskim były gospodarstwa:
Mateusza Kopytowskiego z Rycerzewka, który zajął miejsce pierwsze,
Danuty i Dariusza z Płonkowa, którzy awansowali do etapu wojewódzkiego
z miejsca drugiego oraz
Krzysztofa Jasiek z Wąwelna, który uplasował się na miejscu trzecim.
Laureaci otrzymali nagrody rzeczowe w postaci elektronarzędzi o wartości od kilkuset do tysiąca pięciuset złotych. W czerwcu odbędzie się wizytacja gospodarstw przez komisję wojewódzką, w czasie której wyłoniony zostanie jeden zwycięzca, reprezentant województwa kujawsko-pomorskiego na etapie centralnym.
Wszystkim życzymy powodzenia!
Natalia Narewska
gł.sp.ds. łąkarstwa, roślin pastewnych i ochrony roślin
Dział Technologii Produkcji Rolniczej
Anwil – pszczoły dla zdrowia
Wyniki XXI edycji konkursu „Nasze Kulinarne Dziedzictwo – Smaki Regionów”, Minikowo, 14 maja 2022 r.
LAUREACI I WYRÓŻNIENI
NAJLEPSZY REGIONALNY PRODUKT ŻYWNOŚCIOWY
1. W kategorii produktów regionalnych pochodzenia zwierzęcego:
Podkategoria: produkty i przetwory mięsne
I nagroda: Leokadia i Wiesław Wysoccy za półgęsek
I nagroda: Witold Śledź Manufaktura Wędliniarska „Olchowy Dymek” za pieczoną polską
Podkategoria: produkty i przetwory z ryb
I nagroda: Manufaktura Przysmaków Rybnych z Borów Tucholskich „CUDORYBKA” za pastę z sandacza
Podkategoria: produkty mleczne
I nagroda: Grudziądzka Spółdzielnia Mleczarska za serek homogenizowany waniliowy
Wyróżnienia:
Justyna Wilczewska za pulardę z młodej kury
Jadwiga Patyk za płotki w zalewie octowej
2. W kategorii produktów i przetworów pochodzenia roślinnego:
Podkategoria: przetwory owocowe
I nagroda: Elżbieta Pińska za konfiturę z wiśni
Podkategoria: przetwory warzywne
I nagroda: Wytwórnia Musztardy Kcyńskiej za musztardę kcyńską jabłkową
Podkategoria: produkty zbożowe
I nagroda: Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Olszewki i Lubaszcza Agata Minda za chleb z płaskurki na zakwasie
Podkategoria: wyroby cukiernicze
I nagroda Jacek Grabowski za małą czarną po krajeńsku
Wyróżnienia:
KGW Krusze Razem za konfiturę z pigwy
KGW w Brzeźnie „Żurawinki” za sarni grzbiet
Folwark Warzyn Michał Sędłak za ogórki korniszony
KGW Nieżywięć za ciastka amoniaczki
3. W kategorii napoje regionalne:
Podkategoria: napoje bezalkoholowe
I nagroda: KGW Liszkówko za kompot rabarbarowy z miętą
Podkategoria: napoje alkoholowe
I nagroda: KGW Pturek za nalewkę wiśniową
Wyróżnienia:
Arleta Bruska za fermentowany sok z brzozy
Joanna Fröhlke za nalewkę z jarzębiny – jarzębiak
„Gruczniak” Elżbieta Górska za piwo ciemne „Gruczniak nocą”
4. Inne produkty regionalne:
I nagroda: KGW Czołówek za zakwas na żur kujawski
Wyróżnienia:
KGW „Nowinka” Nowy Ciechocinek za pierogi z gęsiną
Magdalena Potulska za fiut Kociewski – miód z maślanki
NAJLEPSZA POTRAWA REGIONALNA
I miejsce KGW Gminy Górzno za zupę klopsową z lanymi kluskami i kaczkę z weka
II miejsce Restauracja „Pirzok” Paula Czarnecka za zupę „muska” i zraz krajeński
III miejsce KGW w Brzeźnie „Żurawinki” za grzybową polewkę i zraz z dziczyzny
Ponadto Komisja Konkursowa nominowała do nagrody „Perła 2022” następujące produkty:
- Kaczkę po myśliwsku – KGW w Brzeźnie „Żurawinki”
- Piernik notecki – KGW Pturek
- Piwo jasne pełne „Gruczniak” – „Gruczniak” Elżbieta Górska
- Kulis – kwas z buraczków – Anna Patyk
- Smarowidło kujawskie – Akademia Szkolnictwa „AS” Branżowa Szkoła I Stopnia Inowrocław
- Pasztet z gołębi – Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Olszewki i Lubaszcza Agata Minda
oraz potrawy: zupę klopsową z lanymi kluskami i kaczkę z weka – KGW Gminy Górzno.
Na Wielkim Finale Konkursu „Perła 2022” spośród produktów nominowanych Krajowa Kapituła Konkursu dokona wyboru laureatów.
Wielki Finał XXI edycji konkursu odbędzie się 25 września 2022 r., w trakcie Targów Smaki Regionów w Poznaniu.