Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie

Rozpoczynamy realizację projektu „Młodzi na start – już teraz zostań swoim szefem!”

Polskie Towarzystwo Ekonomiczne – Oddział w Bydgoszczy rozpoczyna realizację projektu „Młodzi na start – już teraz zostań swoim szefem!”

GRUPA DOCELOWA PROJEKTU

Projekt „Młodzi na start – już teraz zostań swoim szefem!” realizowany jest w okresie 1 lipca 2021 – 30 czerwca 2023 r. na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego.

Projekt skierowany jest wyłącznie do 130 osób biernych zawodowo i bezrobotnych niezarejestrowanych w urzędzie pracy w wieku 18-29 lat z województwa kujawsko-pomorskiego (osoby fizyczne, które zamieszkują lub uczą się na obszarze województwa w rozumieniu Kodeksu Cywilnego), w tym:

  • 52 osoby bierne zawodowo, z czego 26 osób nieuczestniczących w kształceniu lub szkoleniu
  • 78 osób bezrobotnych niezarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy
  • 7 osób z niepełnosprawnościami
  • 105 osób, które utraciły zatrudnienie po 1 marca 2020 r. w wyniku COVID-19 (osoby młode pozostające bez pracy, które po 1 marca 2020 r. utraciły zatrudnienie z powodu rozwiązania umowy lub jej nieprzedłużenia; dotyczy zarówno umów o pracę, jak i umów cywilnoprawnych)

MOŻLIWOŚCI WSPARCIA W PROJEKCIE:

  • szkolenie „ABC przedsiębiorczości”
  • szkolenie indywidualne w zakresie biznesplanu 
  • wsparcie finansowe, w tym:
  1. stawka jednostkowa na samozatrudnienie 23 050 zł
  2. wsparcie pomostowe przez 6 pierwszych miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej w kwocie nie większej niż równowartość minimalnego wynagrodzenia za pracę (obowiązującej w 2/2021 r.) – średnio w projekcie 1 600 zł na miesiąc na osobę

HARMONOGRAM PROJEKTU

Projekt realizowany jest w okresie 1 lipca 2021 – 30 czerwca 2023 r.

Informacja o naborze:

  • numer naboru: 5
  • obszar: całe województwo kujawsko-pomorskie (osoby mieszkające w rozumieniu Kodeksu Cywilnego lub uczące się na terenie województwa kujawsko-pomorskiego)
  • kiedy: 9 maja 2022 – 26 maja 2022 r.
  • liczba miejsc: 15

UWAGA: link do generatora: https://omikronkonkursy.pl/wnioski/generator1.php?a=07818e05060dfd4c&&b=ce09553065e2340e0628ec53cb569190 , w którym należy uzupełnić formularz rekrutacyjny, a następnie po jego przesłaniu przez generator wydrukować, zaparafować, podpisać i dołączyć załączniki (jeśli dotyczy) oraz złożyć w sposób dopuszczalny regulaminem, tj. 

  • osobiście w Biurze Projektu
  • pocztą/kurierem na adres Biura Projektu
  • elektronicznie (w formie skanu z parafkami i podpisami za pośrednictwem maila lub z wykorzystaniem podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowalnego certyfikatu bądź z wykorzystaniem podpisu elektronicznego za pomocą profilu zaufanego),
  • telefonicznie pod numerem telefonu 52 322 90 61 – wyłącznie dla osób niepełnosprawnych z ograniczeniami mobilnościowymi (na etapie rozmowy telefonicznej osoba, od której w ten sposób pozyskiwane będą dane celem zgłoszenia zostanie zapoznana z klauzulą informacyjną RODO). W przypadku zakwalifikowania do projektu kandydat/ka w terminie do dnia odbycia pierwszej formy wsparcia będzie zobowiązany dostarczyć wersję papierową bądź skan zautoryzowanego podpisem dokumentu. Ewentualnie dopuszcza się możliwość spotkania pracownika Biura Projektu z kandydatem/ką w wyznaczonym przez niego miejscu.

Więcej informacji na stronie:

https://pte.bydgoszcz.pl/projekty/mlodzi-na-start-juz-teraz-zostan-swoim-szefem/

oraz na Facebook:

https://www.facebook.com/M%C5%82odzi-na-start-Projekt-realizowany-przez-PTE-Bydgoszcz-111694754613383

 

image_print

LOSOWANIE NAGRODY Konkurs-krzyżówka pn. „W zgodzie z naturą”

Kujawsko Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie oraz Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu zorganizował konkurs – krzyżówkę pn. „W zgodzie z naturą”, która zamieszczona była w kwietniowym wydaniu miesięcznika „Wieś Kujawsko-Pomorska” w ramach edukacji ekologicznej „Kształtujemy świadomość ekologiczną” – kampania edukacyjno-informacyjna dla mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego.

Zadaniem uczestników konkursu było rozwiązanie krzyżówki i przesłanie prawidłowego hasła do organizatora konkursu do dnia 22 kwietnia 2022 r. W konkursie udział wzięło 17 osób, spośród których w dniu 25 kwietnia 2022 r. komisja konkursowa wyłoniła 1 zwycięzcę.

Laureatem konkursu została Pani Anna Sadowska, która w wyznaczonym terminie przesłała prawidłowe hasło i wygrała zestaw naczyń termicznych w postaci kubka, termosu i termosu obiadowego. Pani Annie gratulujemy wiedzy z zakresu ekologii i ochrony środowiska.

Rozwiązaniem konkursu było hasło „Ekologicznie znaczy logicznie”.

Serdecznie zapraszamy Państwa do kolejnych konkursów, poszerzania swojej wiedzy i zdobywania nagród.

 

Natalia Czyżewska-Suchoń
tel. 52 386 72 42, 723 692 570
e-mail: natalia.czyzewska-suchon@kpodr.pl
Specjalista ds Ekologii i Ochrony Środowiska
KPODR w Minikowie
 

 

image_print

Wirtualne gospodarstwo – praktyczny pomocnik rolników w ramach platformy eDWIN

 
 
„Wirtualne gospodarstwo” to najważniejsza e-usługa, która powstała w ramach platformy doradczej eDWIN

Wirtualne gospodarstwo – praktyczny pomocnik rolników w ramach platformy eDWIN

eDWIN, 21 kwietnia 2022

Ostrzeżenia przed załamaniem pogody, szkodnikami i zagrożeniami na polu, szybki kontakt z doradcą rolniczym oraz porady, kiedy i w jakiej ilości stosować środki ochrony roślin – to tylko niektóre zalety e-usługi „Wirtualne gospodarstwo”, która jest dostępna na platformie doradczej eDWIN.

„Wirtualne gospodarstwo” to najważniejsza e-usługa, która powstała w ramach platformy doradczej eDWIN. Będzie ona służyła rolnikom jako narzędzie pomocne przy zarządzaniu gospodarstwem. Co ważne, usługa będzie dostępna zarówno w wersji aplikacji mobilnej, jak i przeglądarki na komputerach.

W czym pomoże „Wirtualne gospodarstwo”?

Każda uprawa wprowadzona do systemu „Wirtualnego gospodarstwa” będzie monitorowana. Dlatego, w przypadku wystąpienia zagrożenia zniszczenia uprawy przez chorobę lub szkodnika, system będzie o tym informować.

Ponadto, jedną z możliwości „Wirtualnego gospodarstwa” z nich będzie wspomaganie decyzji rolników czy, kiedy i w jakiej ilości stosować środki do ochrony uprawy. Dzięki temu usługa przyczyni się do zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska i żywności nadmiernie stosowanymi środkami do zwalczania chorób i szkodników.

Co więcej, „Wirtualne Gospodarstwo” ułatwi kontakt rolników z ich doradcą rolniczym. E-usługa w prosty sposób zapewni rolnikom możliwość zadania doradcy pytania czy wystosowania prośby o weryfikację zaobserwowanych zagrożeń. Każdy użytkownik będzie posiadał przypisanego do konta doradcę. Automatycznie dopisany zostanie najbliższy doradca, ale rolnik będzie miał możliwość zmiany np. na doradcę z którym najczęściej utrzymuje kontakt.

„Wirtualne Gospodarstwo” będzie także udostępniało rolnikom raporty agrometeorologiczne. Będą one opracowywane przez wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego i będą miały charakter ogólny lub spersonalizowany.

 

 

 

Rejestracja w Wirtualnym gospodarstwie jest bardzo szybka i prosta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Raporty ogólne będą przygotowywane dla powiatów i będą uwzględniać prowadzone na terenie powiatu uprawy i panujące tam warunki agrometeorologiczne. Z kolei raporty spersonalizowane będą przygotowywane na indywidualne zamówienie usługobiorcy i będą przedstawiać analizę agrometeorologiczną wskazanego przez niego pola.

Ponadto, „Wirtualne Gospodarstwo” pozwoli na pozyskiwanie, gromadzenie i udostępnianie informacji o wystąpieniu na danym obszarze agrofagów. Oprócz tego rolnicy będą mieli do dyspozycji wirtualną kartę pola, która umożliwi ewidencjonowanie pracy oraz układanie e-planów ochrony roślin. To właśnie dzięki informacjom zawartym w karcie pola, możliwe będzie otrzymywanie powiadomień dotyczących możliwych zagrożeń na polu.

„Wirtualne gospodarstwo” w praktyce

Żeby w pełni korzystać z możliwości e-usługi „Wirtualne gospodarstwo” rolnik będzie musiał się zarejestrować oraz dokonać wyboru swoich pól w usłudze. Po zalogowaniu na swoje konto rolnik będzie miał do dyspozycji kilka zakładek.

W oknie głównym pokażą się ogólne informacje o gospodarstwie. Jeżeli zostały wprowadzone uprawy, wyświetla się wykres struktury zasiewów. Ponadto prezentowane są aktualne dane meteorologiczne z wybranej stacji meteorologicznej, alerty pogodowe, ostrzeżenia o możliwości wystąpienia agrofagów na polach oraz informacje przesłane przez wybranego doradcę.

Wirtualne gospodarstwo pokaże najważniejsze informacje dotyczące gospodarstwa

W zakładce „Karty pól” wyświetlane będzie okno przedstawiające mapę okolicy gospodarstwa, które służy do dodawania pól w gospodarstwie. Pola możemy dodawać na 3 sposoby:

  • poprzez odszukanie na mapie, zaznaczenie i dodanie,
  • poprzez wpisanie całego numeru działki (TERYT),
  • poprzez zaimportowanie pliku przygotowanego w eWniosku.

W czasie dodawania działki możemy podać dane dotyczące uprawy. Jeżeli tego nie zrobimy aplikacja traktuje dane pole jako nieprzydzielone, czyli nie ma na nim żadnej uprawy. Działki można dzielić i powiększać.

 

 

 

 
Korzystając z Wirtualnego gospodarstwa rolnik będzie mógł wybrać
na mapie woje pole
Mapy dostępne są w 4 warstwach: OSM, Ortofotomapa (Satelita), Obszar MKO, Działki Ewidencyjne.

 

 

 

W zakładce „Karty pól” znajduje się także lista upraw na poszczególnych polach w naszym gospodarstwie. Klikając na poszczególne pola rolnik otrzyma bardziej szczegółowe informacje. Ponadto, na polach można także dodawać różne zabiegi agrotechniczne. W zależności od potrzeb można je łączyć, na przykład oprysk rzepaku na wszystkich polach, wysiew pszenicy na różnych polach.

Po otwarciu zakładki karty pola rolnik otrzyma informacje o danym polu

Karta pól ma za zadanie jak najbardziej ułatwić rolnikowi pracę na polu

Karta pola dostarczy szczegółowych i różnorodnych informacji

W zakładce „Profile upraw” będzie można znaleźć wszystkie uprawy prowadzone w gospodarstwie. Ta zakładka ma wspomagać podejmowanie decyzji w integrowanej ochronie roślin. Dlatego też będzie można znaleźć w niej komentarze meteorologiczne oraz informacje o ewentualnych agrofagach.

Szczegółowe informacje o poszczególnych uprawach są także dostępne w zakładce "Profil upraw"

W kolejnej zakładce – „Agrofagi” – znajduje się baza wiedzy na temat szkodników. Natomiast w ostatniej zakładce – „Meteo” – będzie można sprawdzić położenie konkretnej stacji meteorologicznej, aktualne i historyczne dane meteorologiczne, a także tygodniową prognozę pogody. Zakresy wyświetlanych danych można ustawiać samodzielnie, zależnie od potrzeb.

Wirtualne gospodarstwo dostarcza rolnikom dane meteorologiczne

Platforma doradcza eDWIN

Platforma doradcza eDWIN powstaje w ramach projektu eDWIN („Internetowa Platforma Doradztwa i Wspomagania Decyzji w Integrowanej Ochronie Roślin”). Prace nad platformą trwają od czerwca 2019 roku i zakończą się w sierpniu tego roku.

Jednak już w czerwcu platforma eDWIN zadebiutuje podczas Krajowych Dni Pola Poświętne 2022. Początkowo użytkownicy będą mieli dostępne dwie usługi: „Wirtualne gospodarstwo” oraz „Udostępnianie danych meteorologicznych”. Pozostałe dwie usługi („Śledzenie pochodzenia produktów” oraz „Raportowanie zagrożeń”) będą dostępne w późniejszym terminie.

Platforma eDWIN będzie dostępna za darmo dla każdego chętnego zarówno w wersji mobilnej, jak i na komputer. W pracach nad nią uczestniczy aż 19 partnerów, w tym wszystkie wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego w Polsce, Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie oraz Instytut Ochrony Roślin – Państwowy Instytut Badawczy w Poznaniu. Pomysłodawcą platformy eDWIN jest Wielkopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego eDWIN.

Prace nad platformą i projektem eDWIN są dofinansowane ze środków Unii Europejskiej oraz odbywają się pod patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

 

image_print

41. ROCZNICA PODPISANIA POROZUMIENIA BYDGOSKIEGO – Minikowo, 20 kwietnia 2022 r.

Patronat nad Imprezą objęli:
Wojewoda Kujawsko-Pomorski
Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Kujawsko-Pomorska Rada Wojewódzka NSZZ RI „SOLIDARNOŚĆ”
Rada ds. upamiętniania działalności NSZZ RI „SOLIDARNOŚĆ”
Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie

Prezentacja historyczna:
Kryzys bydgoski 1981 v2

Film okolicznościowy: 40 lecie NSZZ RI Solidarność obchody na Kujawach i Pomorzu 2021

Zdjęcia z uroczystości:

image_print

Przedłużony termin naboru wniosków o premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej

Do 31 maja 2022 r., czyli o ponad miesiąc dłużej, ARiMR będzie przyjmowała wnioski o przyznanie premii na rozpoczęcie działalności pozarolniczej.

Pierwotnie obowiązywał termin naboru od 28 lutego do 28 kwietnia 2022 r. Teraz, by ubiegać się o wsparcie finansowanego z PROW na lata 2014-2020 na założenie własnego pozarolniczego biznesu na wsi, będzie czas do końca maja. Wnioski przyjmują oddziały regionalne ARiMR. Dokumenty można dostarczać osobiście, przekazywać za pośrednictwem platformy ePUAP lub wysyłać rejestrowaną przesyłką pocztową nadaną w placówce Poczty Polskiej.

Pomoc dla szerszej grupy zainteresowanych

O przyznanie „Premii na rozpoczęcie działalności pozarolniczej” mogą się starać rolnicy, ich małżonkowie lub domownicy, którzy chcą rozpocząć prowadzenie działalności pozarolniczej. Mogą to zrobić również ci, którzy co najmniej 2 lata wcześniej zawiesili bądź zakończyli działalność rolniczą, ale chcą ją wznowić. Pomoc mogą otrzymać też osoby, które chcą rozszerzyć ofertę swojej firmy o nowy rodzaj usług znajdujących się w wykazie rodzajów działalności objętych wsparciem. Co istotne, wszyscy powinni być ubezpieczeni w KRUS w pełnym zakresie, nieprzerwanie przez co najmniej 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy. Oprócz tego gospodarstwo ubiegającego się o wsparcie musi być położone na terenie gminy wiejskiej lub gminy miejsko-wiejskiej – z wyłączeniem miast liczących powyżej 5 tysięcy mieszkańców – lub gminy miejskiej – z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tysięcy mieszkańców. W tym naborze po raz pierwszy o premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej mogą ubiegać się osoby, którym nie zostały przyznane płatności obszarowe. Dopuszczony został także udział tych, które skorzystały z pomocy dotyczącej różnicowania działalności w kierunku nierolniczym w poprzednim okresie programowania, czyli w latach 2007-2013.

Wysokość premii zależy od liczby utworzonych miejsc pracy i jest wypłacana w dwóch ratach

Jeżeli w biznesplanie przewidziane zostało utworzenie jednego miejsca pracy, można otrzymać 150 tys. zł. Przy dwóch stanowiskach premia wzrasta do 200 tys. zł, a przy trzech – do 250 tys. zł. Środki są wypłacane w dwóch ratach. Pierwszą – 80 proc. – otrzymuje się, gdy zostaną spełnione warunki określone w wydanej decyzji o przyznaniu pomocy, a jest na to 9 miesięcy (liczone od dnia doręczenia decyzji). Pozostałe 20 proc. wpływa na konto beneficjenta po rozliczeniu biznesplanu, jednak nie później niż do 2 lat od wypłaty pierwszej raty pomocy i nie później niż do 31 sierpnia 2025 r. Co najmniej 70 proc. otrzymanego dofinansowania musi być wydane na inwestycje w środki trwałe, np. zakup nowych maszyn i urządzeń czy środków transportu. Pozostałe 30 proc. można przeznaczyć na wydatki bieżące, np. płace, ubezpieczenia.

Pomoc na ponad 400 rodzajów działalności

Zakres rodzajów działalności, na które można uzyskać premię, jest bardzo szeroki. Firma, która zostanie założona dzięki otrzymaniu dofinansowania, może zajmować się m.in. prowadzeniem sklepu spożywczego; sprzedażą produktów nierolniczych; naprawą pojazdów samochodowych; budownictwem; fryzjerstwem; rzemiosłem; rękodzielnictwem; prowadzeniem obiektów noclegowych czy turystycznych; usługami cateringowymi; opieką nad dziećmi, osobami starszymi bądź niepełnosprawnymi. Wsparcie dotyczy także usług weterynaryjnych, informatycznych, architektonicznych, inżynierskich, księgowych, audytorskich czy technicznych. Pełną listę rodzajów działalności objętych wsparciem, tzw. kodów PKD (punkt 7), można znaleźć na stronie Agencji.

image_print

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków – CEEB – zapis video

Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie
wspólnie z  Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu
serdecznie zapraszają do obejrzenia zapisu szkolenia online

 Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków – CEEB

Szkolenie miało miejsce 14 kwietnia 2022 r.

 

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków CEEB zapis video

– część teoretyczna

–  część praktyczna wypełnianie formularza

– pytania

14 kwietnia br. Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie oraz Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu zorganizował szkolenie pn. „Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków – CEEB”. W szkoleniu wzięły udział 44 osoby.  Szkolenie prowadzili doradcy energetyczni z WFOŚiGW w Toruniu Pani Joanna Ciuba oraz Pan Robert Śpiewakowski, którzy tworzą „Ogólnopolski system wsparcia doradczego dla sektora publicznego, mieszkaniowego oraz przedsiębiorstw w zakresie efektywności energetycznej oraz OZE” – realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) na lata 2014-2020.

Celem szkolenia było zapoznanie uczestników z bazą Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków oraz upowszechnianie informacji dotyczących obowiązku składania deklaracji o posiadanych źródłach ciepła.

Doradcy energetyczni Pani Joanna Ciuba oraz Pan Robert Śpiewakowski przekazali uczestnikom szkolenia praktyczną wiedzę: czym jest CEEB –  to system informacji o źródłach ogrzewania budynków w Polsce, który ma wspierać działania w wymianie kopciuchów, a tym samym walkę ze smogiem. Za budowę systemu CEEB odpowiada Główny Urząd Nadzoru Budowlanego. Celem zbierania informacji do bazy CEEB jest stworzenie kompletnej bazy danych, na podstawie których gmina będzie mogła kreować politykę walki ze smogiem. Uczestnicy podczas wydarzenia dowiedzieli się, kto ma obowiązek składania deklaracji: właściciel/ zarządca budynku, który jest zasilany przez źródło ciepła lub spalania paliw do 1 MW, np. piec, miejska sieć ciepłownicza, pompa ciepła etc. oraz, które budynki objęte są obowiązkiem złożenia deklaracji – budynki mieszkalne, budynki niemieszkalne, w których zainstalowane są źródła ciepła o mocy cieplnej nie przekraczają 1 MW. W przypadku domów wielorodzinnych obowiązek zgłoszenia spoczywa na wspólnocie mieszkaniowej lub spółdzielni, właścicielu albo zarządcy budynku. Złożenie deklaracji dotyczy także obiektów usługowych, na właścicielu/zarządcy domku letniskowego czy altany na terenie Rodzinnych Ogródków Działkowych, w którym zainstalowany jest piec grzewczy, w tym również koza, niezależnie od formy prawnej użytkowania budynku, jak również budynki należące do samorządów, takie jak szkoły, biblioteki i inne instytucje, w których źródła ciepła mają moc cieplną do 1 MW.

Uczestnicy zostali poinformowani w jaki sposób mogą złożyć deklarację:

– w formie elektronicznej – przez internet (profil zaufany, e-dowód) – www.zone.gunb.gov.pl

– w formie papierowej (drogą listowną lub osobiście) w Urzędzie Gminy / Miasta zgodnie z lokalizacją budynku. Druki formularzy wraz ze wzorami wypełnienia dostępne są na stronie: www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow.

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków to także terminy, których należy przestrzegać, aby uniknąć kar:

– budynki, w których źródła ciepła eksploatowane były przed datą 1 lipca 2021 r. – 12 miesięcy od uruchomienia CEEB,

– budynki, w trakcie budowy, w których źródło ciepła zostało zainstalowane po dacie 1 lipca 2021 r. – 14 dni od uruchomienia źródła ciepła.

Termin składania deklaracji przez Administratora Lokalnego:

– budynki, w których źródła ciepła eksploatowane były przed datą 1 lipca 2021 r. – 6 miesięcy od złożenia deklaracji

– budynki, w trakcie budowy, w których źródło ciepła zostało zainstalowane po dacie 1 lipca 2021 r. – 30 dni od złożenia deklaracji.

Krok po kroku został omówiony sposób wypełnienia deklaracji dotyczącej źródeł ciepła i źródeł spalania paliw Formularz A – budynki i lokale mieszkalne oraz Formularz B – budynki i lokale niemieszkalne.

Uczestnicy mieli możliwość zadawania pytań na czacie. Były to głównie wątpliwości dotyczące zakwalifikowania budynku do właściwego wzoru deklaracji, określenia klasy danego źródła ciepła czy obowiązku składania informacji dla właścicieli domków letniskowych.

Pamiętajmy o ustawowym obowiązku zgłoszenia źródła ciepła do dnia 30 czerwca 2022 r. Szczegóły można znaleźć logując się do aplikacji ZONE (ceeb.gov.pl).

 

 

Organizatorzy:
Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu

Natalia Czyżewska-Suchoń, tel. 723 692 570
natalia.czyzewska-suchon@kpodr.pl

 

 

image_print

Metody ograniczające stosowanie antybiotyków w produkcji zwierzęcej

Zapraszamy do obejrzenia wykładów ze szkolenia

Metody ograniczające stosowanie antybiotyków w produkcji zwierzęcej, a antybiotykooporność

Cele:

  1. Rozpowszechnianie wiedzy dot. alternatywnych metod ochrony zdrowia zwierząt gospodarskich i zapewniania mikrobiologicznej czystości żywności pochodzenia zwierzęcego.
  2. Wymiana informacji nt. praktycznych aspektów zastosowania metod biologizacji w chowie i hodowli zwierząt gospodarskich w praktyce (na przykładach konkretnych gospodarstw).
  3. Przedstawienie perspektyw na przyszłość dot. zrównoważonego chowu i hodowli zwierząt gospodarskich zgodnego z dobrymi praktykami rolniczymi, przetwórstwa żywności i ochroną środowiska.

 

Stosowanie antybiotyków w chowie i hodowli zwierząt – sytuacja obecna w Polsce.

 

Nowe bezpieczeństwo żywności i zarządzanie jakością w produkcji zwierzęcej – częste problemy i zagrożenia w antybiotykoterapii oraz możliwości wdrożenia naturalnych rozwiązań jako źródeł substancji o właściwościach przeciwdrobnoustrojowych

 

Probiotechnologia jako alternatywa dla środków chemicznych w chowie i hodowli zwierząt – działania zgodne ze strategią " od pola do stołu" na rzecz zrównoważonego rolnictwa

 

image_print

Pierwsze spotkanie Krajowej Sieci Interesariuszy w projekcie IPMWorks.

4 kwietnia 2022: Pierwsze spotkanie Krajowej Sieci Interesariuszy w projekcie IPMWorks

Utworzenie Krajowej Sieci to zadanie każdego z 16 państw partnerskich, mające na celu upowszechnianie wiedzy o projekcie oraz uzyskanie merytorycznego i legislacyjnego wsparcia dla idei IPMWorks: rozwoju sieci gospodarstw demonstracyjnych i promocji integrowanej ochrony roślin. Krajowa Sieć Interesariuszy ma być również miejscem wymiany wiedzy i doświadczeń, a także uwag i propozycji wsparcia w zakresie tematyki IO oraz gospodarstw demonstracyjnych.

Do Krajowej Sieci zaproszono więc przedstawicieli instytucji tj. Instytut Ochrony Roślin; Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Krajowa Rada Izb Rolniczych, Krajowe Zrzeszenie Rzepaku i Roślin Białkowych, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, Polskie Stowarzyszenie Ochrony Roślin, Kujawsko-Pomorskie Stowarzyszenie Producentów Ekologicznych EKOŁAN a także Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi i inni.

Spotkanie rozpoczął powitaniem i słowem wstępnym dr Ryszard Kamiński – Dyrektor KPODR. Następnie o ogólnych założeniach projektu IPMWorks, a także roli Krajowej Sieci Interesariuszy, wraz z możliwością spotkania na forum europejskim w Brukseli opowiedziała Anna Kaszkowiak, odpowiedzialna za promocję i koordynację projektu.

Josip Zubac – trener polskiej sieci gospodarstw IPMWorks, przedstawił prezentację o powiązanych projektach, których IPMWorks jest kontynuacją: Nefertiti, Farm Demo, IPMDecisions i innych, już istniejących, sieciach demonstracyjnych.

Serię prezentacji zamknęła Agnieszka Szczepańska – drugi trener sieci IPMWorks i koordynator krajowej sieci gospodarstw w województwie kujawsko-pomorskim. Przedstawiła obecny status krajowej sieci gospodarstw, najbliższe plany z nią związane oraz gospodarstwa, które tworzą nową sieć IPMWorks.

Pozostała część spotkania została poświęcona rozmowie na temat możliwości współpracy, padło dużo uwag i pomysłów na kooperację z KPODR w projekcie IPMWorks i nie tylko. IPMWorks wpisuje się w proces tworzenia ogólnokrajowej sieci gospodarstw, która jest nowoczesną, bardziej zorganizowaną formą wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy rolnikami, z wyznaczonymi koordynatorami tych działań (doradcami czy trenerami). Stanowi również szansę budowania wszechstronnych kontaktów, m.in. biznesowych.

 

 

 

 

 

image_print

Lustracja rzepaku i pszenicy na demonstracjach po zimie

W dniu 8 kwietnia na polach demonstracyjnych dokonano lustracji pod kątem przezimowania i stanu zdrowotnego roślin. Lustracje przeprowadził specjalista KPODR Marek Radzimierski, przy udziale rolnika Michała Sadowskiego na plantacji rzepaku ozimego w Wybczyku (gmina Łubianka) oraz Jana Grodzickiego na polu obsianym pszenicą ozimą w Gostkowie (gmina Łysomice).

 

 

Na demonstracji widać już różnice między poszczególnymi odmianami. Rzepak przezimował bardzo dobrze. Kondycja roślin bardzo dobra, choć jeszcze widoczne przebarwienia świadczyły, że rośliny przez niskie temperatury i brak opadów miały problem z pobraniem odpowiedniej ilości azotu.

 

 

Na roślinach widać wyraźnie występowanie suchej zgnilizny kapustnych co jest właściwie normalne o tej porze. Pogoda jednak miała bardzo duży wpływ na szkodniki, których praktycznie nie widać. Zimno i wiatry oraz susza znacznie ograniczyły ich występowanie.  

 

 

Korzenie są zdrowe i silnie rozbudowane. Zaskoczyła rolnika faza rozwojowa, okazało się, że na głównym pędzie jest już pąk rozwarty.

 

Na tej demonstracji pięciu odmian rzepaku ozimego, przekazanego przez firmy Rapool Polska Sp. z o.o. i HR Smolice Sp. z o.o. Grupa IHAR, rolnik zastosował już dwukrotnie nawożenie azotowe RSM po 200 kg/ha oraz siarczan magnezu 7-wodny 10 kg/ha. Rolnik stwierdził także w żółtym naczyniu w połowie marca ponad 20 sztuk chowacza brukwiaczka i w dniu 17 marca wykonał zabieg insektycydem Inazuma 130 WG 0.25 kg/ha. To był jedyny oblot do tej  pory.

Zastosowano także na każdy hektar dokarmianie mieszaniną składającą się z następujących preparatów nawozowych: Plonwit Opty 4 kg + Bormax 1,5 l + Mikrowit Mangan 1 l.

Rośliny ośmiu odmian pszenicy ozimej (przekazanej przez HR Smolice Sp. z o.o., HR Strzelce Sp. z o.o. oraz Danko HR Sp. z o.o.) wysianej w Gostkowie także bardzo dobrze przezimowały. Widać coraz wyraźniej różnice odmianowe. Rośliny kończą krzewienie, a na dolnych liściach widoczne objawy septoriozy.

 

 

Pszenice kończą krzewienie i są w dobrym stanie choć widać wyraźnie różnice morfologiczne. Stan zdrowotny bardzo podobny.

 

 

Najbardziej zaawansowana w rozwoju jest pszenica – orkisz. Pozostałe odmiany maja po trzy rozkrzewienia. Na liściach dolnych większości odmian widać objawy septorioz, które pojawiły się już jesienią.

 

Pszenica także została już zasilona azotem dwukrotnie. Pierwsza dawka azotu w ilości ok. 57 kg/ha została zastosowana trzeciego marca (Pulmix 28,4 N). Drugą taką samą dawką wysiano na początku kwietnia. Zastosowano także na początku marca 100 kg/ha KornKali (40% K2O + 6% MgO + 4% Na2O + 12,5% SO3).

Ogólnie stan ozimin jest dobry.

 

 

Opracowanie:
Marek Radzimierski
Główny specjalista ds. zbóż  
KPODR w Minikowie O/Przysiek

Zdjęcia:
Marek Rząsa

image_print