Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie

Znakowanie świń kolczykiem

Znakowanie świń kolczykiem z indywidualnym numerem identyfikacyjnym lochy w ramach działania programu „Dobrostan zwierząt”

Rolnik ubiegający się o płatność  w ramach programu „Dobrostan zwierząt” – dobrostan loch (wariant 1.1 Dobrostan loch – zwiększona powierzchnia w budynkach, wariant 1.3 Dobrostan loch – dostęp do wybiegów), zobowiązany jest do oznakowania lochy kolczykiem z indywidualnym numerem identyfikacyjnym. Oznakowanie to jest oznakowaniem dodatkowym, wymaganym przy ubieganiu się o środki finansowe w ramach tego działania.

Indywidualny numer identyfikacyjny lochy jest numerem niepowtarzalnym. Składa się z numeru producenta (9 cyfr) oraz kolejnego numeru lochy danego producenta (6 cyfr).

Locha zadeklarowana do wniosku o płatność dobrostanową powinna zostać oznakowana kolczykiem z indywidualnym numerem identyfikacyjnym lochy i oznakowanie to należy zgłosić do ARiMR.

Sposób oznakowania i wzór kolczyka z indywidualnym numerem identyfikacyjnym lochy określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi  z dnia 20 grudnia 2019 roku w sprawie sposobu oznakowania loch kolczykami z indywidualnym numerem identyfikacyjnym loch (Dz.U. 2020 poz. 34).

Kolczyk składa się z dwóch części:

części żeńskiej – zakładanej po wewnętrznej stronie małżowiny usznej,

części męskiej – zakładanej po zewnętrznej stronie małżowiny usznej.

Kolczyk zakłada się losze na małżowinę uszną (lewą lub prawą) w sposób pozwalający na łatwe odczytanie numeru umieszczonego na kolczyku.

Zamówienie kolczyków z indywidualnym numerem identyfikacyjnym lochy posiadacz zwierząt składa bezpośrednio u dostawcy kolczyków – tak jak w przypadku kolczyków do znakowania świń z numerem siedziby stada (pomarańczowe kolczyki) – tj. nie wnioskuje w biurze powiatowym ARiMR o przydzielenie puli numerów dla świń. Agencja nie bierze udziału w przydzielaniu numerów i nie pośredniczy w zamawianiu kolczyków dla świń i dla loch.

Oznakowanie lochy kolczykiem z indywidualnym numerem identyfikacyjnym należy zgłosić kierownikowi biura powiatowego ARiMR w terminie 7 dni od dnia oznakowania, na odpowiednim formularzu (Zgłoszenie oznakowania lochy) dostępnym w biurach powiatowych i na stronie internetowej ARiMR.

W przypadku uszkodzenia lub zagubienia przez lochę kolczyka z indywidualnym numerem identyfikacyjnym lochy, należy oznakować tę lochę kolczykiem z innym (kolejnym wolnym dla danego gospodarstwa) numerem identyfikacyjnym lochy oraz zgłosić fakt zmiany oznakowania do ARiMR w terminie 7 dni od dnia oznakowania składając Zgłoszenie zmiany dodatkowego oznakowania lochy. Na druku należy podać nowy i poprzedni numer identyfikacyjny lochy.

Posiadacz lochy, która została oznakowana kolczykiem z indywidualnym numerem identyfikacyjnym ma obowiązek podawania tego numeru (poza numerem świni, wynikającym z zapisów ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt) przy zgłaszaniu kierownikowi biura powiatowego ARiMR kupna, sprzedaży lub przemieszczenia do innej siedziby stada, uboju, zabicia lub padnięcia lochy.

Na obszarze zapowietrzonym, zagrożonym lub innym obszarze podlegającym ograniczeniom ustanowionym zgodnie z przepisami o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczania chorób zakaźnych zwierząt – oznakowanie lochy kolczykiem z indywidualnym numerem oraz zmianę tego oznakowania należy zgłosić w terminie 2 dni od dnia oznakowania.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu usprawnienia procesu wydatkowania środków finansowych w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz w ramach działań objętych zintegrowanym systemem zarządzania i kontroli (Dz.U. 2019 poz. 1824)

Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 grudnia 2019 r. w sprawie sposobu oznakowania loch kolczykami z indywidualnym numerem identyfikacyjnym loch (Dz.U. 2020 poz. 34)

Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 stycznia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie formularza umożliwiającego wprowadzanie danych do systemu teleinformatycznego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w którym jest prowadzony rejestr zwierząt gospodarskich oznakowanych (Dz.U. 2020 poz. 88).

Ustawa z dnia 23 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2020 poz. 300).

                                                                       Opracowano na podstawie materiałów ARiMR

image_print

Noszenie maseczki ochronnej w gospodarstwie rolnym – wyjaśniamy

Obowiązek zakrywania nosa i ust nie dotyczy rolników podczas pracy w gospodarstwie rolnym czy też podczas przebywania na terenie prywatnym wokół domu.

Rozporządzenie, które wprowadza od 16 kwietnia 2020 r. obowiązek zakrywania nosa i ust, stanowi między innymi o wykonywaniu tego obowiązku w miejscach ogólnodostępnych, za które uznać należy miejsca o publicznym charakterze tj. dostępne dla nieograniczonej liczby osób, np. obiekty handlowe i usługowe. Zgodnie z uzasadnieniem do rozporządzenia obowiązek ten nie dotyczy rolników podczas pracy w gospodarstwie rolnym czy też podczas przebywania na terenie prywatnym – jak np. taras czy własna nieruchomość gruntowa wokół domu.

Dodatkowo informujemy, że zgodnie z nowym brzmieniem paragrafu 5 pkt 1 rozporządzenia zakaz przemieszczania się na terytorium RP nie dotyczy przemieszczania się danej osoby w celu:

wykonywania czynności zawodowych lub zadań służbowych;

lub pozarolniczej działalności gospodarczej;

lub prowadzenia działalności rolniczej lub prac w gospodarstwie rolnym;

lub realizacji zadań mających na celu ochronę i zabezpieczenie upraw i płodów rolnych przed szkodami wyrządzanymi przez zwierzynę lub przeciwdziałanie rozprzestrzenianiu się chorób zakaźnych zwierząt lub zakupu towarów i usług z tym związanych.

Rozporządzenie weszło w życie z dniem ogłoszenia, tj. 15 kwietnia 2020 r.

Podstawa prawna

image_print

Szkody łowieckie a koronawirus

Rolniku!!!

Jeżeli Koło Łowieckie, w którego obrębie leżą twoje grunty, odmówiło szacowania szkód łowieckich wywołanych przez zwierzęta łowne, powołując sie na stan epidemii, to masz prawo odwołać się do odpowiedniego Nadleśnictwa. Tam zostanie oszacowana szkoda łowiecka.

A jak regulują ten problem sąsiedzi z Warmińsko-Mazurskiego i Wielkopolski
https://www.agrofakt.pl/szacowanie-szkod-lowieckich-2020-a-koronawirus-co-sie-zmienilo/

 

fot: pixabay

image_print

Dłuższy termin na ewidencję odpadów w formie papierowej

31 marca 2020 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z  zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw).

Ustawa dopuszcza  równolegle prowadzenie ewidencji w BDO oraz w formie papierowej w terminie do 31 grudnia 2020 r., o ile przekazujący odpady wystawi kartę przekazania odpadów (KPO) lub kartę przekazania odpadów komunalnych (KPOK) w tej formie. Przedsiębiorcy muszą jednak pamiętać, że najpóźniej do 31 stycznia 2021 r. będą mieli czas, aby dokumenty wystawione do 31 grudnia 2020 r. w formie papierowej wpisać do systemu BDO.

Rozwiązanie zawarte w ustawie nie ogranicza możliwości działania przedsiębiorcom, którzy dostosowali już swoje działania do prowadzenia ewidencji w sposób elektroniczny, za pośrednictwem systemu BDO.

Podstawa prawna: USTAWA z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw.

Źródło: bdo.mos.gov.pl

Przygotowała:
Joanna Szczęsna,
KPODR w Minikowie

image_print

ARiMR: dopłaty 2020 – nowy termin składania oświadczeń

Ze względu na trwający stan epidemii ulega zmianie termin na złożenie oświadczenia potwierdzającego brak zmian w 2020 roku w odniesieniu do wniosku o przyznanie płatności złożonego w roku 2019.

Oświadczenia potwierdzające brak zmian w stosunku do wniosku o dopłaty z roku 2019 można składać od 2 marca 2020 r. Do 8 kwietnia Agencja zarejestrowała 103,5 tys. prawidłowo złożonych oświadczeń.

W tym roku, ze względu na epidemię koronawirusa i konieczność ograniczenia bezpośredniego kontaktu pracowników biur powiatowych z interesantami, ARiMR udostępniła rolnikom szeroki wachlarz możliwości składania oświadczeń – można je wysłać pocztą, złożyć poprzez platformę ePUAP lub wysłać zeskanowane dokumenty pocztą elektroniczną na adres mailowy biura powiatowego, a oryginał dostarczyć w terminie późniejszym. Dokumenty można również pozostawić w udostępnionych przy wejściach do biur powiatowych wrzutniach lub urnach.
Rolnicy uprawnieni do złożenia oświadczenia mogą zalogować się do aplikacji eWniosekPlus i złożyć wniosek przez internet. Przyjmowanie wniosków o dopłaty drogą elektroniczną, za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus, ruszyło 15 marca 2020 r. Do 8 kwietnia w ARiMR zarejestrowano blisko 120 tys. e-wniosków.

Zgodnie z zapisami ustawy COVID-19, ze względu na zawieszenie terminu, podpisane oświadczenie potwierdzające brak zmian będzie można złożyć w terminie 15 dni kalendarzowych po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego (epidemii), ale nie później niż do ostatniego dnia składania wniosków o przyznanie płatności.

image_print

Wytyczne w sprawie postępowania z odpadami wytwarzanymi w czasie trwania pandemii.

 

Ministerstwo Klimatu oraz Główny Inspektor Sanitarny (GIS) opracowało „Wytyczne w sprawie postępowania z odpadami wytwarzanymi w czasie zakażeń koronawirusem SARS-CoV-2 i zachorowań na wywoływaną przez niego chorobę COVID-19”, które skierowane zostały do:

– gmin,

– osób zdrowych objętych kwarantanną oraz osób stosujących środki zapobiegawcze np. w miejscu pracy, komunikacji miejskiej, w trakcie zakupów, w celu minimalizacji ryzyka zarażenia i rozprzestrzeniania się koronawirusa,

– osób przebywających w izolacji,

– podmiotów zajmującychsię odbiorem odpadów i gospodarowaniem odpadami.

Zgodnie z treścią wytycznych, kwarantanną obejmuje się osoby zdrowe, które były narażone na zakażenie, natomiast izolacją obejmuje się osoby chore (zarażone koronawirusm). W związku z tym większymi restrykcjami objęto odpady z miejsc izolacji, nadal klasyfikowane mają być jako odpady komunalne. Sposób postępowania z tymi odpadami określony  w wytycznych ma zapewnić ograniczanie rozprzestrzeniania się epidemii.

Wśród wytycznych dla gmin znalazło się miedzy innymi zapewnienie, w miarę możliwości , worków w określonym kolorze i/albo oznaczonych symbolem „C”), w celu ułatwienia identyfikacji odpadów z miejsc izolacji oraz zapewnienie odbioru tych odpadów nie rzadziej niż co 7 dni.

Osoby objęte  kwarantanną powinny stosować dotychczasowe zasady segregacji, a jedynie zużyte maseczki, rękawiczki i inne środki ochronne zbierać w workach, które po zawiązaniu powinny być wrzucane do pojemnika/worka na odpady zmieszane.

Osoby objęte izolacją powinny  m.in. gromadzić wszystkie odpady w jednym worku  ( bez segregacji). Odczekać 72 godziny ( 3 doby) od zamknięcia worka- przez przekazaniem worka z odpadami do odbioru, nie zapełniać worka powyżej ¾ jego pojemności i nie zgniatać go, a także w miarę możliwości  worek spryskać preparatem wirusobójczym.

Podmioty odbierające i gospodarujące odpadami powinny magazynować selektywnie zebrane odpady przez 9 dni przed skierowaniem ich do przetwarzania, ponieważ zgodnie ze wstępnymi wytycznymi Komisji Europejskiej, po 9 dniach odpady przestają stanowić zagrożenie.. Nie powinni oni przetwarzać odpadów z miejsc izolacji z udziałem osób sortujących. W przypadku braku możliwości przetwarzania odpadów na liniach całkowicie zautomatyzowanych, odpady należy kierować bezpośrednio do unieszkodliwiania (zaleca się termiczne przekształcanie lub bezpośrednie składowanie najlepiej na składowiskach do aktywnego odgazowania).

Źródło: www.odpadyhelp.pl

Małgorzata Grabczyńska
KPODR w Minikowie

 

image_print

Co oznacza kod kreskowy 590? Wspierajmy polskich producentów!

Co oznacza kod kreskowy 590

        Kody kreskowe widoczne są prawie na każdym opakowaniu produktów dostępnych w sklepach. Powstały w celu identyfikacji produktu i możliwości pobrania informacji o nim, głównie ceny. Bardziej interesujący jest inny aspekt związany z kodami, a konkretnie ich prefiksy. Otóż kody kreskowe zostały stworzone z pewnymi standardami, takimi jak długość i znaczenie określonych cyfr. Prefiks, czyli dwie, bądź trzy pierwsze cyfry umożliwiają identyfikację kraju producenta (właściciela) produktu.

Kody kreskowe zaczynające się od 590 oznaczają Polskę. Kupując produkt z takim kodem myślimy, że powstał w Polsce, w polskiej firmie. Niestety, nie zawsze tak jest. Jeżeli spółka zagraniczna założy w Polsce „spółkę córkę z o.o.”, to może używać oznaczenia 590. Produkty mogą być w 100% wytworzone za granicą, a zysk z nich osiągnięty zostanie przetransferowany do kraju pochodzenia firmy. Sam podatek od zysku również w większości będzie zapłacony poza naszym krajem. Duże firmy stosują tzw. optymalizację podatkową, która ma na celu płacenie ich tam, gdzie są najniższe. Aby uniknąć kupowania produktów zagranicznych, należy sprawdzić producenta. Jeśli spółka ma w nazwie dopisek  „POLSKA”, to można być pewnym, że jest to „spółka córka” zagranicznego giganta.

Kod 590 mówi nam, że Polska jest krajem rejestracji. Każdy inny kod oznacza zagranicę np.: Anglia 50, Portugalia 560, Francja od 30 do 37, Turcja 869, Rosja od 460 do 467, Białoruś 481, Niemcy od  400 do 440 .

Zatem pamiętajmy, aby wybierać produkty z kodem 590, jednocześnie sprawdzając producenta i napis „made in Poland” lub  „wyprodukowano w Polsce” na opakowaniu. To da nam pewność, że produkt jest polski.
Wspierajmy polskich producentów!

Małgorzata Grabczyńska
KPODR w Minikowie

 

Od redakcji dla producentów – weź udział w akcji:

Wejdź na stronę
http://www.590powodow.pl/sposoby.html

image_print

Temperatura i opady – marzec, Minikowo

Zapraszamy do zapoznania się z danymi meteo w Minikowie – temperatura i opady w marcu.

Więcej danych z naszego województwa uzyskają Państwo na naszym portalu meteorologicznym – https://meteoportal.kpodr.pl/mapa

Zapraszamy !

 

 

 

Temperatura, marzec 2018-2020

  2018 2019 2020
1 -11,9 0,3 6,1
2 -11,2 -0,3 3,2
3 -8,8 5,6 3,9
4 -5,6 9 3,8
5 -2,5 6,2 2,7
6 0,6 5,3 2,8
7 0,8 8,7 4,4
8 2,3 6,9 4,6
9 2,4 4,3 4,8
10 2,9 4,5 7,1
11 8,7 2,1 7,6
12 8,6 1,9 7,1
13 8 5,4 4,6
14 3 5,3 0,9
15 -0,3 5,4 2,3
16 -2,6 5,6 6,1
17 -5 8,4 7,1
18 -3,7 5 10,5
19 -1,9 3,9 8
20 -1,5 5,4 4,5
21 0,3 10 2
22 0,2 9,5 -0,4
23 1,1 9,3 -0,8
24 2,7 5,9 0,3
25 4,4 2,2 2,2
26 2,8 1,7 4,2
27 1 4 7,4
28 0,1 7,6 7,8
29 1,8 9,1 2,9
30 2,5 10,3 0,6
31 2,6 6,3 0,6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opady, marzec 2018-2020

  2018 2019 2020
1 0 0,2 4,2
2 0 0 2,6
3 0 2,4 3,6
4 0 1,2 0,2
5 0 0,2 0
6 0,4 0 2,2
7 2,8 0 1,2
8 0 0 0
9 2,6 6,8 0,4
10 0,2 3,8 2,8
11 0 0 3,8
12 3,4 0,2 2,8
13 5 0,4 2,4
14 0,8 2,8 0
15 0 1,8 0
16 0 5,2 0
17 0 2,4 0
18 0 0,2 0
19 0 0,6 0
20 0 0,2 0
21 0 0 0
22 1,4 0 0
23 0,6 0 0
24 0 0 0
25 0 2,6 0
26 0 0,6 0
27 0 0,4 0
28 0 0,2 0
29 2,4 0 0,2
30 0 0 0
31 8,4 0 0

 

image_print

ARiMR: Są dodatkowe pieniądze na kredyty preferencyjne

Rolnicy, którzy chcą ubiegać się o pomoc w formie preferencyjnych kredytów z dofinansowaniem ARiMR, mogą składać wnioski w bankach współpracujących z Agencją. Pomoc ARiMR polega na płaceniu za kredytobiorcę części oprocentowania kredytu udzielanego przez bank. W efekcie rolnik ma tańszy kredyt niż w przypadku, gdyby korzystał z kredytu komercyjnego.

3 kwietnia 2020 r. Agencja udostępniła współpracującym bankom na 2020 r. dodatkowe limity akcji kredytowej oraz środki na dopłaty do oprocentowania kredytów. Jeżeli wyczerpie się pula środków, zostanie zwiększona w miarę zapotrzebowania.

Łączna pula środków na kredyty wyniesie:

  • Kredyty na sfinansowanie części kosztów inwestycji (z linii PR, RR, Z)
  • limit akcji kredytowej w wysokości 500 mln zł,
  • środki w kwocie 4,0 mln zł na dopłaty do oprocentowania w/w kredytów.
  • Kredyty na wznowienie produkcji po klęskach żywiołowych (z linii K01, K02, DK01, DK02)
  • limit akcji kredytowej w wysokości 1 mld zł,
  • środki w kwocie 21,8 mln zł na dopłaty do oprocentowania w/w kredytów.
  • Kredyty na sfinansowanie części kosztów inwestycji (z linii PR, RR, Z)

Podmioty zajmujące się produkcją rolną mogą ubiegać się o udzielenie:

  • kredytu na inwestycje w rolnictwie i w rybactwie śródlądowym – linia RR;
  • kredytu na zakup użytków rolnych – linia Z.

Podmioty zainteresowane realizacją inwestycji w przetwórstwie produktów rolnych, ryb, skorupiaków i mięczaków mogą ubiegać się o kredyt z linii PR.

Kredyty inwestycyjne mogą być przeznaczone na zakup gruntów rolnych, budowę i modernizację budynków służących do produkcji rolnej oraz tworzenie infrastruktury gospodarstw, zakup maszyn i urządzeń rolniczych. Kwota kredytów inwestycyjnych dla jednego gospodarstwa rolnego wynosi 5 mln zł, natomiast działy specjalne produkcji rolnej mogą uzyskać kredyty do wysokości łącznie 8 mln zł.

W przypadku kredytów przeznaczonych na przedsięwzięcia w zakresie przetwórstwa kwota kredytu wynosi do 16 mln zł.

  • Kredyty na wznowienie produkcji po klęskach żywiołowych (z linii K01, K02, DK01, DK02)

Kredyty na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej, stanowiące pomoc rolnikom poszkodowanym przez niektóre zjawiska atmosferyczne.

Kredyty „klęskowe” tzw. obrotowe, czyli na przywrócenie produkcyjności – na zakup rzeczowych środków do produkcji rolnej, m.in. kwalifikowanego materiału siewnego i szkółkarskiego, nawozów mineralnych, środków ochrony roślin, paliwa na cele rolnicze, inwentarza żywego, pasz treściwych i koncentratów, pasz objętościowych, a także

kredyty „klęskowe” inwestycyjne – na przywrócenie funkcji użytkowych zniszczonych lub uszkodzonych budynków inwentarskich, uszkodzonych ciągników, maszyn i urządzeń rolniczych, elementów infrastruktury rolniczej oraz zakup kwalifikowanego materiału szkółkarskiego i stada podstawowego inwentarza żywego.

Rolnicy mogą ubiegać się o kredyt na wznowienie produkcji po klęskach żywiołowych (z linii K01, K02, DK01, DK02). W tym przypadku pula środków przeznaczonych na dopłaty do oprocentowania wynosi 21,8 mln zł, a limit akcji kredytowej – 1 mld zł. Do wniosku o udzielnie kredytu klęskowego trzeba dołączyć protokół oszacowania szkód. Kwota kredytu nie może przekroczyć wysokości szkód w uprawach rolnych lub zwierzętach gospodarskich oszacowanych przez komisję – 5 mln zł na gospodarstwo rolne lub 8 mln zł na dział specjalny produkcji rolnej. O taki kredyt można ubiegać się  w ciągu 12 miesięcy od daty sporządzenia protokołu oszacowania szkód. Jego beneficjentami mogą być m. in. rolnicy indywidualni, mikro, małe, średnie przedsiębiorstwa. Do uzyskania kredytu nie jest konieczne wniesienie wkładu własnego. Rozliczenie 50% środków obrotowych odbywa się na podstawie dokumentów zakupu od dnia wystąpienia szkody.

Jak wygląda procedura udzielania kredytu?

W przypadku kredytu inwestycyjnego wnioskodawca składa w banku plan przedsięwzięcia wraz z wnioskiem kredytowym. Bank analizuje dokumenty pod kątem spełnienia wymogów określonych przez zasady udzielania kredytów oraz wymogów stawianych przez bank. ARiMR dopłaca do oprocentowania kredytów.

Gdzie zaciągnąć taki kredyt?

Wnioski o kredyty preferencyjne przyjmują: Bank Polskiej Spółdzielczości S.A. i SGB-Bank S.A.,
a także zrzeszone w nich Banki Spółdzielcze oraz BNP Paribas Bank Polska S.A., Krakowski Bank Spółdzielczy, PEKAO S.A., Santander Bank Polska S.A.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa www.arimr.gov.pl  w zakładce „Pomoc krajowa” oraz w bankach udzielających kredytów.

 

image_print