Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie

ARiMR: Do 100 tys. zł na zabezpieczenie wód przed azotanami

Od 30 grudnia 2019 r. do 28 stycznia 2020 r.  ARiMR przyjmowała będzie wnioski od rolników, którzy chcą w swoich gospodarstwach zrealizować „Inwestycje mające na celu ochronę wód przed zanieczyszczeniem azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych”.

Wsparcie adresowane jest do gospodarzy prowadzących chów lub hodowlę zwierząt w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich. O pomoc nie mogą ubiegać się właściciele ferm drobiu powyżej 40 tys. stanowisk oraz trzody chlewnej powyżej 2 tys. stanowisk dla świń o wadze ponad 30 kg lub 750 stanowisk dla macior.

Maksymalnie na jedno gospodarstwo można otrzymać 100 tys. zł. Pomoc przyznawana jest w formie refundacji części kosztów kwalifikowanych poniesionych na inwestycję i wynosi do: 60 proc. kosztów kwalifikowanych w przypadku operacji realizowanej przez młodego rolnika, 50 proc. kosztów w przypadku pozostałych rolników.

Pomoc może być przyznana na inwestycje, które zapewnią dostosowanie gospodarstw do wymagań określonych w „Programie działań  mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu”, które dotyczą warunków przechowywania nawozów naturalnych (oraz kiszonek – w przypadku młodych rolników). Dofinansowanie można otrzymać m.in. na koszty: budowy, przebudowy lub zakupu zbiorników do przechowywania nawozów naturalnych płynnych, płyt do gromadzenia nawozów naturalnych stałych, zbiorników lub płyt do przechowywania kiszonek, jak również zakupu nowych maszyn i urządzeń do aplikacji nawozów naturalnych płynnych.

Wnioski o przyznanie pomocy będą przyjmowały oddziały regionalne ARiMR, można je będzie także składać za pośrednictwem biur powiatowych.

Każdy złożony wniosek zostanie poddany ocenie punktowej. Suma uzyskanych punktów będzie decydowała o kolejności przysługiwania pomocy.Listy kolejności przysługiwania pomocy zostaną opublikowane w terminie 50 dni od dnia zakończenia naboru wniosków.

 

Biuro Prasowe

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

ul. Poleczki 33, 02-822 Warszawa

www.arimr.gov.pl

stopka_ARiMR

 

 

 

 

 

 

 

image_print

Konferencja Kontrola podatkowa – prawa i obowiązki podatnika

      

     

Trzeciego grudnia w Kujawsko-Pomorskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Minikowie odbyła się konferencja pn. „Kontrola podatkowa – prawa i obowiązki podatnika”. Organizatorem był Dział Ekonomiki i Zarządzania Gospodarstwem Rolnym. W konferencji udział wzięło ponad 70 rolników z terenu województwa kujawsko-pomorskiego. Przybyłych gości przywitała z-ca dyrektora KPODR Lidia Lewandowska.

Pierwszym wykładowcą był Marcin Ciepłuch, Kierownik Działu Czynności Analitycznych i Sprawdzających oraz Identyfikacji i Rejestracji Podatkowej z Urzędu Skarbowego w Nakle nad Notecią. Podczas przemówienia przybliżył rolnikom zagadnienia z zakresu uprawnień i obowiązków kontrolujących i podatników w przypadku wszczęcia postępowania podatkowego, czynności sprawdzających oraz kontroli podatkowej. Następnie Grażyna Adamczewska, Kierownik Referatu Kontroli Podatkowej przedstawiła najczęściej popełniane nieprawidłowości w rozliczaniu podatku VAT przez rolników na podstawie ujawnionych błędów przez organy podatkowe w toku kontroli podatkowej. Po przerwie Ewa Stodolna, Główny Specjalista ds. podatków z Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie przedstawiła uczestnikom nowe przepisy dotyczące  mechanizmu podzielonej płatności (ang. split payment). Szczególną uwagę zwróciła na załącznik nr 15 ustawy o VAT, który zawiera wykaz towarów i usług objętych obowiązkowym split paymentem.   Na zakończenie omówiła schemat podzielonej płatności na przykładzie dokonywanych przez rolnika transakcji kupna i sprzedaży. Ostatnim prelegentem była Inga Piekaruś – Dyrektor Oddziału Banku Spółdzielczego w Brodnicy. Podczas wykładu zaprezentowała mechanizm podzielonej płatności – split payment z perspektywy systemów bankowych. Przedstawiła metody wypełniania przelewów elektronicznych, ale także papierowych. Wspomniała również o zasadach zwolnienia środków z rachunku VAT oraz korzyściach i zachętach do stosowania split payment.

Ważnym elementem konferencji była możliwość uzyskania przez uczestników wyjaśnień w indywidualnych sprawach bezpośrednio od pracowników Urzędu Skarbowego w Nakle nad Notecią oraz informacji na temat mechanizmu podzielonej płatności od doradców klienta z Banku Spółdzielczego w Brodnicy.

W podsumowaniu konferencji podkreślono znaczenie zarówno znajomości przepisów prawa podatkowego jak również ich stosowania w działalności prowadzonej przez rolnika, który w coraz większym zakresie uczestniczy w obrocie gospodarczym jako przedsiębiorca rolny.

Lidia Lewandowska
Z-ca Dyrektora KPODR

 

 Marcin Ciepłuch
Kierownik Działu Czynności Analitycznych i Sprawdzających oraz Identyfikacji i Rejestracji Podatkowej, Urząd Skarbowy w Nakle nad Notecią

Grażyna Adamczewska
Kierownik Referatu Kontroli Podatkowej, Urząd Skarbowy w Nakle nad Notecią

 

Ewa Stodolna
Główny Specjalista ds. podatków, Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie

 

Inga Piekaruś
Dyrektor Oddziału Banku Spółdzielczego w Brodnicy

 

 

Tekst: Paulina Cholewińska, KPODR
Fot. Natalia Musiał, KPODR

image_print

Konferencja owczarska w Minikowie

Dnia 29.11.2019 r. w Minikowie odbyła się konferencja pn. Aktualne tendencje w produkcji owczarskiej.

Organizatorami konferencji był Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie oraz Instytut Zootechniki Państwowy Instytut Badawczy w Balicach koło Krakowa. Tematy spotkania były związane z działaniami RZHOiK w Bydgoszczy, właściwym odchowem małych przeżuwaczy, certyfikacji, która może być szansą rozwoju i większego zbytu produktów z mięsa owczego. Zaprezentowane zostały wyniki z BIOSTRATEGA, które dotyczyły odchowu i tuczu różnych ras owiec. Oprócz tego zostały porównane walory smakowe różnych ras – najsmaczniejsze mięso o najlepszych walorach smakowych pochodziło z ras owcy uhruskiej, merynosa polskiego w starym typie oraz cakla podhalańskiego.

Zaproszony został również jeden z koordynatorów programów ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich jeśli chodzi o owce – dr inż. Jacek Sikora. Przypominamy, że jednostką odpowiedzialną za koordynację Programu Ochrony Zasobów Genetycznych Zwierząt Gospodarskich jest Instytut Zootechniki PIB w Balicach koło Krakowa. Na liście znajduje się 15 ras owiec, za które można otrzymać dopłaty po spełnieniu pewnych wymagań. Cała procedura, wnioski i wzory umów dostępne są pod linkiem http://owce.bioroznorodnosc.izoo.krakow.pl/ Oprócz tego należy wiedzieć, że w przypadku owiec i kóz można otrzymać dopłatę nie biorąc udziału w w/w programie. W 2019 r. stawka płatności bezpośrednich wynosiła 104,08 zł/szt. w przypadku owiec oraz  51,95 zł/szt. za kozę na rok. Oczywiście istnieją tu pewne obostrzenia związane z produkcją zwierzęcą, jak np. minimalna liczba owiec w gospodarstwie powinna wynosić 10 szt. (samic) lub też/i minimum 5 szt. (samic) kóz. W obu przypadkach w dniu składania wniosku musiały mieć one skończone 12 miesięcy i być rzecz jasna zakolczykowane tzn. posiadanie zwierząt musi być potwierdzane w systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, prowadzonych przez ARiMR.

Dodatkową atrakcją było stoisko Pracowni Artystycznej Aligracja, gdzie zaprezentowane zostały wyroby z wełny, m.in. biżuteria i szale. Na końcu konferencji każdy miał okazję spróbować mięsa z rasy merynos polski w starym typie, która również pochodzi z listy ras zachowawczych i została przygotowana przez eksperta kulinarnego Piotra Lenarta, który również wygłosił swój wykład na temat doświadczeń kulinarnych związanych z mięsem owczym. W ostatnim czasie widać duże zainteresowanie jagnięciną jeśli chodzi o restauracje gruzińskie, których pojawia się coraz więcej w większych miastach. W samej Bydgoszczy jest już otwartych kilka lokali serwujących specjały tej kuchni.

Jeśli chodzi o województwo kujawsko-pomorskie to liczba ludzi zrzeszonych w Regionalnym Związku Hodowców Owiec i Kóz wynosi 70 osób. Główne zadania Związku to prowadzenie oceny użytkowości stad owiec i kóz oraz wpis do ksiąg zwierząt zarodowych. Na terenie województwa zrejonizowanych jest 7 ras owiec w tym: rasy mateczne – merynos polski, merynos barwny, merynos polski w starym typie pomorska i wrzosówka, rasy ojcowskie – czarnogłówka i berichon du cher. Razem jest to ok. 5 000 szt. zwierząt hodowlanych. Związek oprócz tego organizuje skupy i sprzedaż jagniąt głównie do Włoch i Holandii. Cena jagniąt wynosi między 7-8 zł za kg, wełna kolorowa 3 zł za kg a wełna cienka biała 4 zł za kg. W województwie znajduje się również kilka stad użytkowych kóz – alpejskich i saaneńskich, które są chowane z przeznaczeniem na produkcje mleka i twarogów. Mleko skupuje mleczarnia w Turku.

Spotkanie było przeznaczone zarówno dla hodowców jak i potencjalnych zainteresowanych, kolejne planowane jest na przyszły rok.

 

Anna Mońko
KPODR w Minikowie

image_print

Spotkanie informacyjne na temat uprawi polskich konopi przemysłowych

Instytut Włókien Naturalnych i Roślin Zielarskich
oraz
Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego zapraszają
na spotkanie informacyjne na temat uprawi polskich konopi przemysłowych 17.12.2019 r o godz. 10 w Minikowie (budynek C).

Na spotkaniu będą omówione następujące tematy:
1. Program Konopny – kontraktacja, aspekty prawne i administracyjne uprawy konopi – Krzysztof Rybak
2. Uprawa konopi włóknistych na cele nasienne – przygotowanie pola, siew, pielęgnacja i metody zbioru – Grzegorz Oleszak

Minikowo , budynek 1C (hotel i restauracja Gęsia Dolina)

 

Więcej informacji na infolinii: 664 694 998
WWW.PROGRAMKONOPNY.PL

lub

Josip Zubac
tel. 52 386 72 36
kom. +48 723 692 569
Specjalista ds. produkcji roślinnej

 

image_print

Jak legalnie zatrudnić pracownika w rolnictwie

 

27 listopada w Kujawsko-Pomorskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Minikowie odbyła konferencja pn. „Jak legalnie zatrudnić pracownika w rolnictwie”.

Przybyłych gości przywitała Marta Knop-Kołodziej, Starszy Specjalista ds. podatków i ubezpieczeń z działu Ekonomiki i zarządzania gospodarstwem rolnym, która była bezpośrednim organizatorem konferencji. Następie omówiła formy podjęcia działalności, wysokości składek na ubezpieczenie społeczne rolników dla rolnika prowadzącego gospodarstwo rolne oraz dla rolnika prowadzącego działalność gospodarczą. Dodatkowo omówiła ulgę dla przedsiębiorców, jaką jest mały ZUS oraz możliwość zatrudnienia pracownika na umowę zlecenie.

Kolejnym prelegentem była pani Magdalena Szocik, p.o. Nadinspektor Pracy z Okręgowego Inspektoratu Pracy w Bydgoszczy. Podczas wykładu zaprezentowała podstawowe zagadnienia związane z legalnością zatrudnienia. Przedstawiła rodzaje umów o pracę i możliwość ich rozwiązania uwzględniając okresy zależne od rodzaju umowy, na podstawie której nastąpiło zatrudnienie.

Ostatni wykład przeprowadzony przez pana Gabriela Tyszkiewicza, Starszego Inspektora Pracy z Okręgowego Inspektoratu Pracy w Bydgoszczy dotyczył bezpieczeństwa i higieny pracy.
W  prezentacji uwzględnił zdjęcia przedstawiające nieprawidłowości oraz wypadki przy pracy rolniczej. Na zakończenie wygłosił kilka cennych uwag, które pomogą w zachowaniu bezpieczeństwa oraz odtworzył krótki film dotyczący prawidłowego przechowywania środków ochrony roślin.

Podsumowując, w rolnictwie bardzo ważna jest znajomość przepisów związanych z legalnością zatrudnienia, ale także przestrzeganie dobrych praktyk w pracy, aby uniknąć zdarzeń wypadkowych.  
W gospodarstwach rolnych wypadki zdarzają się częściej niż w innych sektorach gospodarki ze względu na sezonowość produkcji i różnorodność wykonywanych prac. Dlatego należy przeanalizować organizację pracy w swoim gospodarstwie, aby poprawić bezpieczeństwo pracy w codziennych czynnościach gospodarskich i nie popaść w rutynę.

 

Prezentacja multimedialna z materiałami z konferencji

Szkolenie 27.11.2019 prezentacja Marta Kołodziej

Prowadząca:
Marta Knop-Kołodziej, Starszy Specjalista ds. podatków i ubezpieczeń, KPODR w Minikowie

 

Prowadzący:
Magdalena Szocik, p.o. Nadinspektor Pracy z Okręgowego Inspektoratu Pracy w Bydgoszczy,
Gabriel Tyszkiewicz, Starszego Inspektora Pracy z Okręgowego Inspektoratu Pracy w Bydgoszczy

 

 

 

 

 

Tekst: Paulina Cholewińska, KPODR

Fot. Jarosław Domiński, KPODR

image_print

Wsparcie na rzecz dzieci, młodzieży, seniorów, osób niepełnosprawnych … Kolejny nabór LGD uruchomiony!

Stowarzyszenie „Partnerstwo dla Krajny i Pałuk” informuje o możliwości składania wniosków o powierzenie grantów w ramach przedsięwzięcia „Aktywna integracja w Dolinie Noteci” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w ramach osi 11 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020.

Kto może złożyć wniosek?

Do udziału w konkursie zapraszamy wszystkie podmioty (organizacje pozarządowe, instytucje publiczne, przedsiębiorców) z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie odrębnych przepisów).

Na co można przeznaczyć dofinansowanie?

W ramach przedmiotowego konkursu finansowane mogą być działania z zakresu aktywizacji społecznej m.in. takie jak: działania animacyjne i integracyjne, działalność klubów młodzieżowych (pomoc w nauce, rozwijanie pasji i zainteresowań, nabywanie kompetencji kluczowych, atrakcyjne spędzanie czasu wolnego itp.) oraz klubów seniora, organizacja wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych, wsparcie psychologiczne i pedagogiczne, zajęcia usprawniające intelektualnie i ruchowo, inne działania skierowane do dzieci, młodzieży, seniorów, osób niepełnosprawnych i wymagających wsparcia w codziennym funkcjonowaniu oraz innych osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym i ich otoczenia zamieszkujących na terenie powiatu nakielskiego.

Jakimi środkami dysponujemy?

Pula środków w ramach naboru wynosi 900 000,00 zł,
Maksymalny poziom dofinansowania ze środków EFS wynosi 95% wydatków kwalifikowalnych na poziomie projektu objętego grantem.
Maksymalna wysokość grantu wynosi: 50 000,00 zł.
Grantobiorca zobowiązany jest do wniesienia finansowego wkładu własnego w wysokości min. 5% wydatków kwalifikowalnych projektu objętego grantem.

 

Termin naboru wniosków upływa:  19.12.2019 r.!

Szczegóły dotyczące konkursu na stronie: www.rlks.naklo.pl zakładka OGŁOSZENIA I WYNIKI NABORÓW WNIOSKÓW/AKTYWNA ITEGRACJA W DOLINIE NOTECI

 

Miejsce składania wniosków i kontakt z LGD.

Wnioski należy składać bezpośrednio w biurze Stowarzyszenia „Partnerstwo dla Krajny i Pałuk”

ul.  Powstańców Wielkopolskich 6 w Nakle nad Notecią.

Biuro czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8 do 16.

Pracownicy biura LGD udzielają bezpłatnego doradztwa związanego z ubieganiem się o wsparcie. Przyjdź i dowiedz się więcej! Zadzwoń – 607 822 019 lub skontaktuj się e-mail: granty@rlks.naklo.pl

 

Materiał opracowany przez: Dorota Stanek – dyrektor biura LGD

Autorka nie wyraża zgody na komentowanie artykułu.

 

image_print

JARMARK ADWENTOWY 19

Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
Oddział w Przysieku

zaprasza na

 JARMARK ADWENTOWY

oraz do udziału w

XIII Wojewódzkim Konkursie Szopek Bożonarodzeniowych

sobota 14 grudnia 2019 roku, godz. 10-15.
 

Celem Jarmarku jest zachowanie tradycji kulturowych związanych z okresem Adwentu i Świąt Bożego Narodzenia
oraz promowanie produktów rolnictwa ekologicznego, regionalnych potraw, rzemiosła i rękodzieła.

W ramach Jarmarku Adwentowego odbędą się kiermasze produktów regionalnych i lokalnych, wyrobów rękodzieła ludowego i artystycznego, pokaz wykonywania dekoracji świątecznych oraz występy zespołów folklorystycznych.
Wstęp wolny.

Zapraszamy handlowców, twórców ludowych, rzemieślników i rękodzielników, rolników i przetwórców ekologicznych, gospodynie i Koła Gospodyń Wiejskich do zgłaszania swojego uczestnictwa w przedświątecznym kiermaszu
 

Karty zgłoszenia DO POBRANIA PONIŻEJ.

Karta zgłoszenia stoiska w budynku ODR
Karta zgłoszenia stoiska na zewnątrz

 

Młodzież szkolną i dorosłych zachęcamy do wzięcia udziału
w XIII Wojewódzkim Konkursie Szopek Bożonarodzeniowych.
Regulamin konkursu i karta zgłoszenia DO POBRANIA PONIŻEJ.

REGULAMIN konkursu szopek
Karta zgłoszenia do konkursu szopek

 

KONTAKT
Piotr Stelmaszak, piotr.stelmaszak@kpodr.pl, tel. 56 611 09 31, 601 664 415

image_print