WorldFood Poland – targi dla wymagających i świadomych handlowców
Jaki jest polski konsument i co nim kieruje podczas dokonywania zakupów? Jest wrażliwy na jakość, w każdym, szerokim tego słowa znaczeniu: asortymentowo, czasowo i cenowo. Spersonalizowana oferta, wysoka jakość obsługi klienta oraz marka są priorytetem dla 60% polskich konsumentów. I to powinien mieć na uwadze dobry handlowiec, którego działania są kluczem do sukcesu całej firmy.
Agencja badawcza Inquiry, we współpracy z ITBC Communication, zapytała konsumentów podczas badania „Wiemy, co jemy?”- co Polacy chcą wiedzieć o produktach i skąd czerpią wiedzę. Zdecydowana większość respondentów stwierdza, że najważniejszy dla nich jest skład produktu – 90 proc. badanych sprawdza, czy dana żywność zawiera jakieś dodatki. Równie istotne dla osób, które wzięły udział w badaniu, jest działanie prozdrowotne produktu (83 proc.) i zawartość składników odżywczych (82 proc.). Konsumenci interesują się też krajem z którego pochodzi żywność (74 proc.) a 76 proc. badanych chciałoby wiedzieć, czy dany produkt został wyprodukowany w sposób tradycyjny. Za najbardziej wiarygodne źródło wiedzy o produktach spożywczych konsumenci uważają porady lekarzy i dietetyków (41 proc.). Wysoko na skali wiarygodności plasują się etykiety na opakowaniach produktów (38 proc.) i porady znajomych/rodziny (34 proc.). Polacy ufają też stronom internetowym (27 proc.) oraz programom telewizyjnym poświęconym tematyce kulinarnej (25 proc.).
„Nowa generacja konsumentów żyje szybko i w poczuciu, że oferta stworzona jest specjalnie dla nich, jest spersonalizowana. To wpływa również na strategię firm spożywczych i dopasowuje rynek handlu, który zmienia się tak szybko jak zmieniają się potrzeby i oczekiwania konsumentów. Klient łączy prozdrowotność z polskością i tradycją, ale też nowoczesnością i modą. Jest wyczulony na wartości, które reprezentuje dana marka, docenia transparentność i autentyczność. Jest wyedukowany i reaguje na trendy.” To wielkie wyzwanie dla handlowców zauważa Maciej Ptaszyński, dyrektor Polskiej Izby Handlu.
Polakami kierują różne motywacje, ale wygoda i opłacalność transakcji zawsze będą jednymi z najważniejszych. Wrodzona zaradność powinna być przedmiotem rozważań każdego sprzedawcy chcącego osiągnąć sukces. Jeszcze w ubiegłym roku aż 64% Polaków kupujących online było osobami poniżej 34 roku życia. Dzisiaj grupę tę stanowi mniej niż połowa – tylko 42%. Znacząco wzrosło zainteresowanie internetowymi sklepami w grupach starszych. Osoby 50+ stanowią już ponad ¼ osób kupujących online (26% – wzrost o 14 p.p. w porównaniu do 2018 roku), a internauci 35-49 – ponad (32%) (wzrost o 7 p.p. w porównaniu do 2018 roku).
Jednak mimo rosnącego znaczenia i entuzjazmu wokół handlu internetowego, większość konsumentów nadal częściej wybiera sklepy stacjonarne – te, które są najbliżej, które znają, które oferują dobrą „sąsiedzką” obsługę i szereg dodatkowych atutów. Możliwość obejrzenia towaru i jego dotknięcia, w momencie podejmowania decyzji o wyborze pomiędzy sklepem stacjonarnym, a internetowym jest istotna dla 80% polskich konsumentów. Również w przypadku relacji dostawca-kupiec, istotny jest kontakt osobisty, możliwość bezpośredniego zobaczenia, dotknięcia i spróbowania produktów, które handlowiec chce umieścić na półce sklepowej i oferować swoim klientom. Dlatego tak ważna jest możliwość spotkania branży w jednym miejscu i czasie na targach WorldFood Poland w kwietniu każdego roku. Jest to miejsce spotkań całego łańcucha spożywczego, od dostawców surowców i dodatków, poprzez przetwórców i wytwórców gotowych produktów spożywczych, po technologie i usługi dedykowane branży spożywczej.
Współczesny konsument chce mieć w zasięgu ręki produkty wyjątkowe, oryginalne, ekologiczne i dostęp do kuchni świata bez egzotycznych podróży. „Dlatego już dziś zapraszamy świadomych handlowców na VII edycję WorldFood Poland w dniach 21-23 kwietnia 2020. Przykładamy olbrzymią wagę do rozwoju Targów WorldFood zgodnie z oczekiwaniami wystawców i zwiedzających. Na bieżąco analizujemy potrzeby rynku spożywczego, a po każdej edycji targów – opinie i uwagi ich uczestników. Dzięki temu wspólnie tworzymy targi, których rzeczywiście potrzebuje branża i rynek. Co roku zwiększa się ilość kupców z różnych stron świata i Europy, a rozmowy przeprowadzane podczas targów są szansą na nowe zamówienia i kontrakty. To olbrzymia wartość, którą trudno uzyskać online.”- podkreśla Agnieszka Szpaderska, dyrektor WorldFood Poland.
Patronat nad przyszłoroczną edycją Targów objęły największe organizacje związane z sektorem handlu – Polska Izba Handlu i Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji.
Więcej informacji oraz relacje z poprzednich edycji: www.worldfood.pl
Iwona Ciechan
Public Relations
kom. +48 501 036 603
pr@worldfood.pl
Lentewenc Sp. z o.o.
Skwer Ks. Kard. Stefana Wyszyńskiego 5 lok. 37,
01-015 Warszawa,
Tel.: 22 395 66 99,
Fax: 22 395 66 90,
www.lentewenc.com
OD POLA DO STOŁU PO NORWESKU
,,Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”
Operacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Schematu II Pomocy Technicznej ,,Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020
Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
OD POLA DO STOŁU PO NORWESKU
Od 7 do 11 października 2019 r. Mazowiecki Ośrodek Doradztwa Rolniczego Oddział Radom realizował projekt w formie wyjazdu studyjnego pod nazwą „OD POLA DO STOŁU PO NORWESKU”.
Wizyta w Norwegii odbyła się w ramach ,,Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”, współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Schematu II Pomocy Technicznej ,,Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Plan operacyjny na lata 2018-2019.
Celem głównym projektu było wsparcie z zakresie rozwoju działalności wytwórczej gospodarstw rolnych i organizacji łańcucha dostaw produktów żywnościowych służących zwiększeniu udziału zainteresowanych stron we wdrażaniu inicjatyw na rzecz rozwoju obszarów wiejskich poprzez poszerzenie wiedzy dotyczącej wytwarzania i przetwórstwa na poziomie gospodarstwa poprzez prezentację dobrych praktyk w południowo – zachodniej Norwegii.
Cele szczegółowe dotyczyły:
– promowania krótkich systemów sprzedaży żywności wytworzonej w gospodarstwie rolnym;
– promowania współpracy w ramach dystrybucji żywności lokalnej w łańcuchach dostaw;
– wspierania rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich przez podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności w obszarze małego przetwórstwa lokalnego i form dystrybucji żywności;
– problemów zagospodarowania i ochrony ziemi rolniczej;
– efektywnego wykorzystania gospodarstw rolnych wokół miast;
– promowania sprzedaży bezpośredniej i skróconego łańcucha dostaw;
– różnorodności genetycznej zwierząt i roślin.
Zrealizowana operacja „OD POLA DO STOŁU PO NORWESKU” wskazała polskim rolnikom i doradcą, w jaki sposób można kreować wizerunek obszarów wiejskich, aby zwiększyć dochody gospodarstw rolnych i osiągnąć korzyści gospodarcze, środowiskowe i społeczne wykorzystując środowisko naturalne i tradycję regionalną.
Informacje uzyskane podczas wizytacji norweskich gospodarstw polscy rolnicy będą mogli wykorzystać do prowadzenia działalności we własnych gospodarstwach. Przystąpienie do zakładania działalności Rolniczego Handlu Detalicznego i przetwórstwa w ramach Działalności Marginalnej, Lokalnej i Ograniczonej (MOL), pozwoli rolnikowi na przetwarzanie własnych produktów lokalnych.
Ta forma realizacji operacji pozwoliła do pozyskania i dała możliwość upowszechniania informacji o innowacyjnych rozwiązaniach i dobrych praktykach w rolnictwie, produkcji żywności i przetwórstwie na obszarach wiejskich w północno- zachodniej Norwegii.
Farma z hodowlą krów i charakterystycznymi dla krajobrazu Norwegii pokrytymi trawą dachami budynków gospodarczych.
W trakcie wyjazdu studyjnego zaprezentowane zostały przykłady funkcjonowania małego przetwórstwa w gospodarstwach rolnych, organizowania form sprzedaży bezpośredniej oraz działań zespołowych na rzecz tworzenia systemów dystrybucji lokalnej żywności.
Odwiedzono 10 gospodarstw rolnych specjalizujących się w różnych kierunkach specjalizacji produkcji:
– optymalizacji wykorzystania przez mieszkańców obszarów wiejskich zasobów środowiska naturalnego na przykładzie wędzarni łososia norweskiego;
– w systemach wspierających wytwarzanie żywności wysokiej jakości, certyfikowanej na bazie lokalnego surowca, produktów o certyfikowanej jakości (jako przykład może posłużyć gospodarstwo https://www.godkalven.no z produkcją wołowiny i cielęciny);
– wspieraniu przedsiębiorczości na obszarach wiejskich przez podnoszenie wiedzy w obszarze przetwórstwa lokalnego i form dystrybucji żywności (jako przykład może posłużyć gospodarstwo htpps://www.vollysteri.no z produkcją serów długodojrzewających);
– upowszechnianiu wiedzy w zakresie tworzenia krótkich łańcuchów dostaw w sektorze rolno-spożywczym (jako przykład może posłużyć zakład : Trond Norland, Norlandsvegen 60, 4120 Tau z produkcją wieprzowiny);
– promowaniu współpracy w ramach dystrybucji żywności lokalnej w łańcuchach dostaw – sprzedaż bezpośrednia (jako przykład może posłużyć farma Steinsto – sadownictwo, uprawa owoców jagodowych, przetwórstwo, gastronomia https://www.steinsto.no);
– efektywnym wykorzystaniu gospodarstw rolnych wokół miast (jako przykład może posłużyć gospodarstwo https://hardangersider.no z produkcją sadowniczą takich produktów jak cydr, calvados, okowita).
W wyjeździe uczestniczyło 22 rolników i doradców rolnych z terenu województwa mazowieckiego, łódzkiego, lubelskiego i kujawsko-pomorskiego.
Grupa uczestników wyjazdu studyjnego do Norwegii.
Chęć rozwoju działalności w zakresie sprzedaży bezpośredniej produktów rolno-spożywczych i stale zmieniające się przepisy prawa w tym zakresie przyczyniają się do poszukiwania nowych rozwiązań i przykładów zagranicznych mających ulepszyć funkcjonowanie sprzedaży bezpośredniej z polskich gospodarstw rolnych. Zagadnienia sprzedaży bezpośredniej i rolniczego handlu detalicznego stanowią aktualny przedmiot zainteresowania polskich rolników, instytucji branżowych i konsumentów. Kraje europejskie dysponują innowacyjnymi rozwiązaniami dotyczącymi lokalnych systemów sprzedaży żywności, zwłaszcza w krótkich łańcuchach dostaw.
A tu można zobaczyć odwiedzane miejsca
Tekst:
Ewa Stanik
Główny specjalista ds. rozwoju obszarów wiejskich
MODR Oddział Radom
Szkolenie „Ochrona środowiska w gospodarstwie rolnym”
24 października 2019 roku w Kujawsko-Pomorskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Minikowie odbyło się szkolenie pn. „Ochrona środowiska w gospodarstwie rolnym”.
Pierwszym wykładowcą był Pan Łukasz Czyża, przedstawiciel Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska Delegatura Toruń, który wygłosił wykład pn. „Program działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu”. Podczas wykładu zostały omówione obowiązujące regulacje prawne wynikające z przyjęcia Programu Azotanowego. Uwaga została zwrócona na obowiązki narzucone na rolników, zarówno tych prowadzących gospodarstwa, które mają powyżej 10 ha gruntów lub 10 DJP zwierząt, jak i na posiadaczy tych mniejszych gospodarstw. Następnie przedstawiono kwestie związane z kontrolą przeprowadzaną przez WIOŚ w gospodarstwach rolnych oraz najczęstsze uchybienia i błędy wynikające z niedostosowania się do wymagań Dyrektywy Azotanowej. Na zakończenie prowadzący odpowiedział na wiele pytań zadanych przez uczestników szkolenia.
Kolejnym prelegentem spotkania była Pani Joanna Szaciłło-Joppek, pracownik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego, która wygłosiła wykład pn. „Wymogi rejestracji w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) spoczywające na rolnikach” oraz „Prowadzenie ewidencji i sprawozdawczości”. Podczas szkolenia omówiono w jakim celu został utworzony rejestr BDO oraz jaką funkcję ma spełniać. Przedstawiono, że głównym zadaniem rejestru jest kontrola nad krajową gospodarką odpadami i tym samym próba ograniczenia nieprawidłowości w tym sektorze. Szczegółowo omówione zostały podstawowe zagadnienia i definicje związane z wytwarzaniem i gospodarowaniem odpadami. Następnie przedstawiono uczestnikom, kto jest zobowiązany do uzyskania wpisu do rejestru BDO oraz prowadzenia ewidencji i sprawozdawczości. Ponadto podkreślono, że wniosek o wpis do rejestru należy złożyć przed rozpoczęciem działalności, a w przypadku prowadzenia działalności bez wpisu do rejestru BDO należy złożyć go bezzwłocznie. Za niedopełnienie tego obowiązku czy złożenie wniosku niezgodnego ze stanem faktycznym grozi kara grzywny. Na zakończenie spotkania wspomniano o zmianach dotyczących rejestru BDO, które zaczną obowiązywać od 2020 roku oraz sposobie jego prowadzenia.
Szkolenie zostało zrealizowane w ramach projektu pn. „Z ekologią na co dzień” – działania edukacyjne dla mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego współfinansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.
Tekst: Joanna Szczęsna
Foto: Jarosław Domiński
Prezentacja ze spotkania: ODR ewidencja odpadów
„Młodzi z POWRem” – dofinansowanie do kursu zawodowego i zatrudnienia osób do 30 roku życia
W województwie Kujawsko-pomorskim pojawiła się nowa możliwości doskonalenia zawodowego oraz polepszenia sytuacji na rynku pracy młodych osób. Rozpoczęto realizację projektu „Młodzi z POWRem” w ramach Działania 1.2 Wspieraniem osób młodych na regionalnym rynku pracy, Poddziałania 1.2.1 Wsparcie udzielane z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014-2020. Celem projektu jest kompleksowa aktywizacja zawodowa osób przed 30 rokiem życia.
Projekt skierowany jest do osób, które:
- nie ukończyły 30 roku życia,
- zamieszkują na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego,
- są bierne zawodowo (tj. nie uczą się, nie pracują) lub
- są zatrudnione na podstawie umowy krótkoterminowej lub cywilnoprawnej lub
- są osobami, ubogimi pracującymi – zarobki nie przekraczają płacy minimalnej lub osoba zamieszkująca w gospodarstwie domowym, w którym dochody nie przekraczają kryteriów dochodowych ustalonych w oparciu o próg interwencji socjalnej.
W ramach realizowanego projektu uczestnicy mają możliwość skorzystania z kompleksowego wsparcia ukierunkowanego na aktywizację zawodową obejmującego:
- poradnictwo zawodowe – wsparcie obligatoryjne,
- udział w certyfikowanym kursie zawodowym, który pozwoli na zdobycie/podwyższenie kwalifikacji lub kompetencji zawodowych – wsparcie fakultatywne
lub
- subsydiowane zatrudnienie (umowa o pracę na min. 4 miesiące, z których za 3 miesiące pracodawca otrzymuje refundację wynagrodzenia pracownika w kwocie najniższego wynagrodzenia krajowego) – wsparcie fakultatywne
Uczestnik w ramach projektu będzie miał zapewnione:
- refundację kosztów dojazdu na poradnictwo zawodowe i/lub kurs,
- badania lekarskie,
- ubezpieczenie ZUS w trakcie trwania kursu,
- stypendium szkoleniowe w trakcie trwania kursu (6,78 zł netto/1 h uczestnictwa),
- catering,
- materiały szkoleniowe,
- co najmniej 2250,00 brutto/miesiąc w trakcie subsydiowanego zatrudnienia.
W razie pytań zachęcamy do kontaktu z operatorem wsparcia pod numerem telefonu: 600 787 530, 600 630 720.
Śladami innowacji w rolnictwie północnych Włoch
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”.
Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Warszawie w dniach 7-11 października br. zrealizowało operację pn. „Śladami innowacji w rolnictwie północnych Włoch”, w ramach której odbył się wyjazd studyjny do Włoch. Uczestnikami zostali pracownicy ośrodków doradztwa rolniczego z całej Polski, wykonujący zadania na rzecz SIR oraz osoby pracujące z Grupami Operacyjnymi, przedstawiciele Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Celem operacji było zapoznanie uczestników z innowacjami wdrażanymi w rolnictwie na terenie północnych Włoch poprzez działające tam Grupy Operacyjne EPI oraz przedstawienie włoskiego systemu wspierania innowacji w rolnictwie w ramach EPI-AGRI. Podczas pięciu dni uczestnicy wyjazdu mogli poznać historię i specyfikę regionu Veneto, system działania Sieci na rzecz innowacji w rolnictwie oraz włoskich Grup Operacyjnych EPI. Program wyjazdu był bardzo różnorodny i interesujący.
Święto dyni we Wtelnie
19 i 20 października bieżącego roku we Wtelnie odbył się Jarmark Jesienny „Święto dyni”. Jarmark zorganizowało Gospodarstwo Sadownicze Klimkiewicz przy współudziale Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie, Szkoły Podstawowej im. Leona Wyczółkowskiego we Wtelnie oraz Ochotniczej Straży Pożarnej z Wtelna.
Podczas jarmarku można było degustować zupę i placuszki z dyni. Można było również wziąć udział w licznych konkursach z dynią w roli głównej. Dzieci w swoich konkursach wykazywały się sprawnością. Wszystkie otrzymały dyplomy, a najlepsi dodatkowo nagrody. Dorośli, między innymi mogli wystartować w konkursie na najładniejszą Halloweenową dynię. Każdy sam musiał z pola wybrać odpowiednią, a następnie zgodnie z wyobrażeniem ją wyciąć. Dużą atrakcją dla dzieci była obecność alpak na jarmarku, które można było karmić, dotykać i głaskać.
W trakcie imprezy przekazywano informacje o historii uprawy dyni i wartościach odżywczych tego warzywa oraz możliwościach wykorzystania w kuchni i medycynie.
Czas umilały zespoły „Waldek band” z Koronowa i Zespół “Black Hawk” ze Szkoły Podstawowej im. Leona Wyczółkowskiego we Wtelnie.
Małgorzata Kołacz
Główny specjalista
ds. sadownictwa
KPODR w Minikowie
Rusza kolejna edycja konkursu AGROLIGA
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”.
Operacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Schematu II Pomocy Technicznej „Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020.
Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Rusza kolejna edycja konkursu AGROLIGA
Konkurs AgroLiga 2019 realizowany jest w dwóch etapach – wojewódzkim i krajowym w kategoriach rolnicy i firmy. Wojewódzki etap konkursu organizowany jest przez Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie, natomiast etap krajowy przez Redakcję Audycji Programu 1 TVP i Stowarzyszenie AgroBiznesKlub. Konkurs został objęty Honorowym Patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Prezesów: TVP S.A., ARiMR, KOWR i KRUS.
Etap wojewódzki konkursu finansowany jest z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: „Europa inwestująca w obszary wiejskie”. Uczestnicy do konkursu mogą być zgłaszani przez doradcę KPODR wypełniając kartę zgłoszenia dostępną na stronie Podlaskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Szepietowie: www.odr.pl.
Konkurs AgroLiga pozwala na prezentację dorobku rolnictwa i firm funkcjonujących w tym obszarze z terenu województwa kujawsko-pomorskiego. Laureatami wojewódzkimi są rolnicy i przedstawiciele agro-przedsiębiorstw, którzy wyróżniają się osiąganymi efektami technologicznymi i ekonomicznymi, rozwijają swą działalność przy pomocy funduszy unijnych oraz wykazują zaangażowanie w życie lokalnej społeczności. Konkurs jest promocją dobrych przykładów w rolnictwie naszego województwa a uzyskanie tytułu laureata ogromnym sukcesem i prestiżem.
Przy wyborze Mistrza i Wicemistrza Wojewódzkiego w obu kategoriach komisja weźmie pod uwagę również: bezpieczeństwo pracy oraz estetykę obejścia
i otoczenia gospodarstwa lub firmy.
Ogłoszenie wyników nastąpi 18.10.2019 r. podczas uroczystego seminarium podsumowującego konkurs AgroLiga 2019 na Forum Rolniczym "Gazety Pomorskiej" w Bydgoskim Centrum Targowo Wystawienniczym.
Zapraszamy do udziału i życzymy powodzenia!
Za treść merytoryczną odpowiada Podlaski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Szepietowie.
Małgorzata Kołacz
KPODR Minikowo
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”.
Operacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Schematu II Pomocy Technicznej „Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020.
Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
REGULAMIN Konkursu AgroLiga 2019
Konkurs AgroLiga 2019 organizowany jest na szczeblu wojewódzkim przez Wojewódzkie Ośrodki Doradztwa Rolniczego, zaś na szczeblu krajowym – przez Redakcję Audycji Rolnych Programu 1 TVP S.A. i Stowarzyszenie AgroBiznesKlub. Honorowy Patronat nad konkursem sprawują: Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a także – Prezes ARiMR, Prezes KOWR i Prezes KRUS. Patronat Medialny pełni Magazyn Ludzi Przedsiębiorczych AGRO. Celem konkursu jest wyłonienie Mistrzów Krajowych AgroLigi 2019 w kategoriach: Rolnicy i Firmy.
1. Konkurs przebiega w dwóch etapach: wojewódzkim i krajowym. Do rywalizacji nie mogą przystąpić Mistrzowie Krajowi wszystkich dotychczasowych edycji AgroLigi oraz Mistrzowie Wojewódzcy AgroLigi z lat 2014-2018.
2. Pierwszy etap rozpoczyna się w kwietniu 2019 r. poprzez wydrukowanie regulaminu w czasopismach wydawanych przez Wojewódzkie Ośrodki Doradztwa Rolniczego.
3. Na podstawie regulaminu do Wojewódzkich Ośrodków Doradztwa Rolniczego powinny wpływać zgłoszenia kandydatóww kategoriach Rolnicy i Firmy wyłącznie z terenu danego województwa.
4. Wojewódzkie Ośrodki Doradztwa Rolniczego powinny powołać Komisje Konkursowe, które dokonają oceny zgłoszeń.
5. W czasie swoich prac Komisje Konkursowe powinny wziąć pod uwagę następujące elementy oceny:
– do kategorii Rolnicy można zaliczyć osoby prowadzące samodzielnie lub wraz z rodziną gospodarstwo rolne. Kandydaci powinni uzyskiwać wyniki (plony, wydajność w produkcji zwierzęcej itp.)powyżej średniej krajowej. W gospodarstwach może być prowadzona dodatkowa działalność gospodarcza (świadczenie usług mechanizacyjnych i innych, przetwórstwo,agroturystyka, itp.),z którejuzyskiwane dochody nie przewyższają jednak dochodów z zasadniczej działalności rolniczej. W gronie laureatów nie mogą się znaleźć gospodarstwa z niedokończonymi inwestycjami, mocno zadłużone lub niestabilne ekonomicznie. W tej kategorii nie mogą byćteż uwzględniane osoby, które nie mają ziemi i zajmują się wyłącznie obrotem płodami rolnymi.
– do kategorii Firmy można zaliczyć wyłącznie przedsiębiorstwa działające na rynku regionalnym (czyli
na terenie danego województwa i ościennych) i zajmujące sięprzetwórstwem rolno-spożywczym, świadczeniem usług rolnych i wiejskich, handlem środków produkcji dla rolnictwa, produkcją maszyn, pasz itp. Do kategorii Firmy zalicza się także wielkoobszarowegospodarstwa rolne, prowadzone przez właścicieli bądź dzierżawców i zatrudniające siłę najemną.
– przy wyborze Mistrza i Wicemistrza Wojewódzkiegow obu kategoriach Komisje Konkursowe powinny też brać pod uwagę: zasady bezpieczeństwa pracy, estetykę obejścia i otoczenia gospodarstwa lub firmy.
Wojewódzkie Ośrodki Doradztwa Rolniczego jako organizatorzy AgroLigi 2019 na szczeblu wojewódzkim są odpowiedzialne za weryfikację płynności finansowej uczestniczących w konkursie firm i gospodarstw rolnych.
6. Prezentacja kandydatów do tytułu Mistrza i Wicemistrza Wojewódzkiego AgroLigi 2019 powinna się odbywać na łamach czasopism wydawanych przez ODR-y. Wskazane jest, by Wojewódzkie Ośrodki Doradztwa Rolniczego – w miarę możliwości – rozpropagowały konkurs orazjego uczestników
na szczeblu wojewódzkimw lokalnej prasie, radiu i telewizji.
7. Wyłonienie Mistrzów i Wicemistrzów Wojewódzkich AgroLigi 2019 w kategorii Rolnicy i Firmy powinno się odbyćdo30 września 2019 r. w wyniku oceny Komisji Konkursowej powołanej na szczeblu wojewódzkim lub w drodze głosowania czytelników czasopism wydawanych przez ODR-y.
8. Organizatorzy konkursu na szczeblu krajowym zastrzegają sobie prawo do weryfikacji zgłoszeń w wypadku:
- stwierdzenia braku płynności finansowej zgłaszanych firm i rolników
- wejścia w konflikt z prawem
- wadliwego zakwalifikowania firmy lub rolnika do odpowiedniej kategorii
W takich sytuacjach Mistrz Wojewódzki może nie zostać dopuszczony do finału krajowego.
Jego miejsce zajmie wówczas Wicemistrz Wojewódzki.
9. W drugim etapie konkursu do sekretariatu konkursu AgroLiga wpływają zgłoszenia Mistrzów Wojewódzkich AgroLigi 2019w kategoriach Rolnicy i Firmy jako nominatów do tytułu Mistrza Krajowego AgroLigi 2019. Zgłoszenia powinny zawierać: protokół z rozstrzygnięcia konkursu AgroLiga 2019 na szczeblu wojewódzkim, dokładne dane teleadresowe(adres pocztowy,telefon, fax, e-mail, ew. strona www) oraz wizytówki gospodarcze poszczególnych Mistrzów Wojewódzkich
o objętości do 1 strony formatu A4.
Zgłoszenia należy przesłać do 31 października 2019 r. pod adresem:
Stowarzyszenie AgroBiznesKlub
ul. Hoża 66/68, 00-682 Warszawa
z dopiskiem Sekretariat Konkursu „AgroLiga 2019”
10. Kapituła Krajowa konkursu AgroLiga 2019, złożona z Mistrzów Krajowych AgroLigi z lat 2014-2018
w kategoriach Rolnicy i Firmy oraz przedstawicieli organizatorów na szczeblu krajowym i honorowych patronów, wyłoni Mistrzów Krajowych, Wicemistrzów Krajowych oraz Laureatów Krajowych AgroLigi 2019 na podstawie nadesłanych zgłoszeń przez Wojewódzkie Ośrodki Doradztwa Rolniczego.
11. Krajowy finał konkursu AgroLiga 2019 odbędzie się w II kwartale 2020 roku.
Zapraszamy do udziału i życzymy powodzenia!
Za treść merytoryczną odpowiada Podlaski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Szepietowie.
Małgorzata Kołacz
Wręczenie nagród AGROLIGA 2019 – Kategoria Firmy
Kampania multi-medialna WIEDZ I MĄDRZE JEDZ
– krótkie łańcuchy dostaw żywności to źródło innowacji dla rozwoju wsi i rolnictwa
Szczegóły: www.prostoodrolnika.pl
Operację realizuje na podstawie umowy Polska Fundacja Innowacji w partnerstwie z Fundacją Partnerstwo dla Środowiska, Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich (FAOW) oraz Kujawsko – Pomorskim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w Minikowie.
Celem operacji jest przygotowanie i zrealizowanie ogólnopolskiej Kampanii multimedialnej „Wiedz i mądrze jedz” opisującej praktykę sprzedaży bezpośredniej oraz funkcjonowania różnych form systemów KŁŻ w Polsce. W ten sposób Kampania przyczyni się do budowania świadomości wśród producentów, konsumentów, organizatorów systemów KŁŻ oraz interesariuszy rynku żywności o znaczeniu efektów oraz potencjale rynkowym rozwoju systemów KŁZ (w świetle nie wykorzystanych w pełni jeszcze możliwości wynikających z Planu dla Wsi oraz innych działań MRiRW, zmian prawnych i podatkowych wprowadzonych w ostatnich latach w zakresie sprzedaży bezpośredniej oraz sprzyjających rozwój systemów KŁŻ). Pozytywne i korzystne zmiany dla rolnictwa i rozwoju wsi, które przyniosły i przyniosą w przyszłości inicjatywy KŁŻ i sprzedaży bezpośredniej w Polsce są nie tylko mało znane i doceniane w Polsce, ale również są mało znane zagranicą. Kampania przyczyni się do zmiany tej sytuacji poprzez wyprodukowanie również anglojęzycznej wersji filmów oraz wybranych dobrych praktyk.
Formy realizacji operacji:
1. Organizacja 2 webinariów łącznie dla 200 osób na potrzeby Kampanii „Wiedz i mądrze jedz – krótkie łańcuchy dostaw żywności to źródło innowacji dla rozwoju wsi i rolnictwa”:
2. Realizacja cyklu 12 filmów – reportaży pt. „Wiedz i Mądrze Jedz – Nowe możliwości dla producentów i konsumentów wynikające z inicjatyw Krótkich Łańcuchów Dostaw Żywności w Polsce i zagranicą” emitowanych w ogólnopolskiej telewizji publicznej TVP3 oraz w internecie na kanale You Tube „Prosto od Rolnika”:
https://www.youtube.com/channel/UCvCWsUQPkggpsiYQLQaEvgQ
Filmy będą dostępne również na portalu Kampanii – https://prostoodrolnika.pl/
3. Opracowanie dobrych praktyk w sprzedaży bezpośredniej i organizowaniu systemów KŁŻ (3 ekspertyzy):
• Kompendium dobrych praktyk KŁŻ: https://prostoodrolnika.pl/wp-content/uploads/2019/08/Kompendium-dobrych-praktyk-w-organizowaniu-system%C3%B3w-K%C5%81%C5%BB.pdf
• Dobre praktyki w gastronomii w systemie KŁŻ: https://prostoodrolnika.pl/wp-content/uploads/2019/08/Dobre-praktyki-w-gastronomi-w-systemie-K%C5%81%C5%BB.pdf
• Dobre praktyki w Klubach Zakupowych KLŻ: https://prostoodrolnika.pl/wp-content/uploads/2019/08/Dobre-praktyki-w-Klubach-Zakupowych-w-K%C5%81%C5%BB.pdf
1. Modernizacja strony internetowej . Projektowana modernizacja ma za zadanie stworzenie zupełnie nowych możliwości funkcjonalnych związanych tylko i wyłącznie z celami operacji (Kampanii).
2. Kampania promocyjna w internecie „Wiedz i mądrze jedz – publikacja w internecie filmów, dobrych praktyk, pytań i odpowiedzi, webinarów, rekomendacji produktów i producentów oraz informacji dot. problematyki Krótkich Łańcuchów w PL i poza nią. https://www.facebook.com/ProstoOdRonika/
Operacja skierowana jest do:
1. Rolników i producentów żywności którzy uczestniczą bądź mogliby uczestniczyć w zbiorowych działaniach w ramach systemów KŁŻ opartych na tzw. sprzedaży bezpośredniej;
2. Konsumentów, którzy uczestniczą lub są zainteresowani partycypowaniem w rozwiązaniach systemów KŁŻ opartych na tzw. sprzedaży bezpośredniej;
3. Organizatorów lub potencjalnych organizatorów systemów KŁŻ;
4. Interesariuszy w kraju i zagranicą zaangażowanych w diagnozowaniu i pokonywaniu barier dla rozwoju systemów KŁŻ jako instrumentów rozwoju obszarów wiejskich i poprawą pozycji ekonomicznej i społecznej rolników.
Filmy realizowane są w ramach projektu Kampania multimedialna „Wiedz i mądrze jedz – krótkie łańcuchy dostaw żywności to źródło innowacji dla rozwoju wsi i rolnictwa”, realizowanego przez Polską Fundację Innowacji w partnerstwie z Fundacją Partnerstwo dla Środowiska, Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich (FAOW) oraz Kujawsko – Pomorskim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w Minikowie.
Kampania multi-medialna WIEDZ I MĄDRZE JEDZ – krótkie łańcuchy dostaw żywności to źródło innowacji dla rozwoju wsi i rolnictwa jest realizowana w ramach partnerstwa KSOW
Zostań partnerem KSOW – http://ksow.gov.pl/pl/ksow/formularz-zgloszeniowy.html
Odwiedź portal KSOW – http://ksow.gov.pl
Wręczenie nagród AGROLIGA 2019 – Kategoria Rolnicy