Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie

Wyjazd studyjny – od bacówki do fabryki, dobre praktyki

„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”,
,,Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi”,
„Operacja wspófinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowej Sieci Obszar ów Wiejskich Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020”
Projekt opracowany przez Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie

 

A gdyby tak rzucić wszystko i pojechać w Bieszczady…

czyli ,,Wyjazd studyjny – od bacówki do fabryki, dobre praktyki”

W dniach 29 sierpnia do 2 września 2017 r. odbył się wyjazd studyjny do województwa podkarpackiego. Był to projekt ogólnopolski obejmujący 5 województw: kujawsko-pomorskie, pomorskie, warmińsko-mazurskie, wielkopolskie oraz podkarpackie. Uczestnikami byli reprezentanci ze świata nauki, ośrodków doradztw rolniczych, regionalnych związków hodowców owiec i kóz oraz hodowcy.

Uczestnicy wyjazdu odwiedzili Zakład Doświadczalny Instytutu Zootechniki PIB Chorzelów, gdzie zostali ciepło powitani przez pracowników Zakładu jak i samego Prezesa Jerzego Fijała. Odbyło się szkolenie, podczas którego została przedstawiona działalność Instytutu i zaprezentowana część związana z małymi przeżuwaczami – ich alternatywnym zastosowaniem oraz przedstawione zostały najnowsze wyniki badań, prowadzone przez Instytuty Zootechniki (materiały do pobrania znajdują się na stronie). Później zwiedzono Instytut Zootechniki, gdzie pokazana została owca rasy świniarka, bardzo odporna na choroby w szczególności na kulawkę, dzięki temu może być wykorzystana do spasania na terenach podmokłych w całym kraju.

W kolejnych dniach hodowcy ugościli przybyłych w swoich domach i oprowadzali po gospodarstwach. Były to gospodarstwa zarówno owczarskie jak i koźlarskie w miejscowościach: Lutowiska (gdzie uczestnicy zostali dodatkowo powitani przez przedstawicieli Podkarpackiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Boguchwale), Osławice, Mszana oraz Dębowiec. Hodowcy chętnie dzielili się swoją wiedzą i doświadczeniami a producenci serów częstowali serami własnej produkcji. W restauracji Trafunek w Dębowcu można było spróbować wielu dań z mięsa owczego, uczestnicy byli zachwyceni różnorodnością i smakowitością potraw. Hodowcy opowiadali również o swoich problemach związanych z hodowlą zwierząt – głównymi problemami w województwie podkarpackim jak i w innych województwach są problemy z ubojem zwierząt na własne potrzeby, dodatkowo na górzysto-leśnych terenach istnieje problem drapieżników a mianowicie wilków, które z jednej strony wyłapują najsłabsze osobniki ale też i jagnięta.

Celem wyjazdu studyjnego jest promowanie hodowli małych przeżuwaczy oraz promocja produkcji serowarskiej i produktów z mięsa owczego i jagnięcego. Pokazane praktyki promowały jakość życia na wsi i promowały wieś jako miejsce do życia i rozwoju zawodowego. Znacząco ułatwiły transfer wiedzy między samymi uczestnikami jak i pracownikami Instytutu Zootechniki i hodowcami z województwa podkarpackiego. Upowszechniona została wiedza w zakresie innowacyjnych rozwiązań w hodowli małych przeżuwaczy przez doktorów z Instytutu Zootechniki podczas szkolenia w Chorzelowie. Hodowla owiec może mieć zastosowanie w wielu dziedzinach życia. Wełna może być użyta jako materiał izolacyjny w budownictwie zamiast waty szklanej czy styropianu, dodatkowo owce mogą być wypasane na wałach przeciwpowodziowych, chronią bioróżnorodność gatunkową na użytkach zielonych i eliminują niepożądane rośliny. Z naukowego punktu widzenia zostały przedstawione jako model badań medycznych; dzięki budowie anatomicznej i fizjologii niektórych narządów są modelem badawczym wykorzystywanym w kardiologii, ortopedii, chirurgii jamy brzusznej i chirurgii ogólnej.

Założone cele zostały spełnione, zdobyta wiedza przysłuży się uczestnikom z odmiennych województw a niezapomniane podkarpackie widoki, smak kozich serów, jagnięciny i życzliwość tamtejszych ludzi pozostanie w pamięci ludzi na długo.

Tekst, foto: Anna Mońko, KPODR Minikowo

Foto: Marta Adamowicz KPODR, Krystyna Plata PODR, Anna Mońko KPODR

 

Historia zakładu doświadczalnego IZ PIB Chorzelów Sp. z o.o. Stanisława Kuczera prezentacja

Hodowla owcy rasy świniarka Daniel Panek prezentacja

aspekty chowu i hodowli owiec Anna Jarzynowska prezentacja

Alternatywne wykorzystanie owiec Jacek Sikora prezentacja

 

Autokar w Minikowie

 

Hotel w Mielcu

 

W oczekiwaniu na odjazd

 

Szkolenie w Chorzelowie

 

Prezes Instytutu Zootechniki w Chorzelowie – Jerzy Fijał

 

Szkolenia ciąg dalszy

 

Owczarnia w Chorzelowie

 

Owczy pęd świniarek

 

Uczestnicy przed Instytutem Zootechniki w Chorzelowie

 

Odwiedziny w pierwszym gospodarstwie u Pani Renaty Kozdęby hodowczyni owiec czarnogłówek

 

Odwiedziny w drugim gospodarstwie u Państwa Dal produkujących sery kozie

 

Zagroda edukacyjna

 

 

 

 

Odwiedziny w trzecim gospodarstwie u Państwa Maziejuków produkujących sery kozie…

 

….. gdzie były piękne widoki

Własciciel  trzeciego gospodarstwa Wawrzyniec Maziejuk

 

 

Odwiedziny w czwartym gospodarstwie u Państwa Mroczków posiadających owce mieszańce

 

Chwila wytchnienia podczas intensywnej podróży

 

Degustacja serków kozich

 

Koźlarnia

 

Owcze sery i bacówka

 

Sery owcze jak widać cieszą się dużym zainteresowaniem

 

Skórki owcze na tle panoramy bieszczadzkiej

 

Zagroda serowa

 

 

Odwiedź portal KSOW – www.ksow.pl

Zostań Partnerem Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich.

image_print

XV Powiatowy Dzień Kukurydzy w Rypinie

Już po raz piętnasty rolnicy spotkali się na Powiatowym Dniu Kukurydzy, który corocznie odbywa się w innym  gospodarstwie w innej gminie powiatu rypińskiego. W tym odbyło się w ostatni czwartek sierpnia. Poletko demonstracyjne zostało przygotowane w miejscowości Pręczki (gmina Rogowo). Pogoda tego dnia wyjątkowo dopisała. Na polowe warsztaty przybyła liczna grupa zainteresowanych tematem rolników. 

Zgromadzeni na spotkaniu rolnicy mieli okazję wysłuchać specjalistycznego wykładu na temat „Zakiszacze – produkty poprawiające efektywność żywienia bydła mlecznego”, który wygłosił Marcin Wojcieszek z BIOMIN Polska. Prelegent podzielił się wiedzą jak przygotować i zadbać o kiszonkę, aby nie stracić jej najważniejszych wartości nie tylko na etapie zakiszania, ale również w tracie przechowywania.

XV Powiatowy Dzień Kukurydzy to doskonała okazja dla rolników uprawiających kukurydzę do spotkania z przedstawicielami ośrodków hodowlanych, zapoznania się z materiałami edukacyjnymi jak również możliwość uzyskania doradztwa na temat technologii uprawy i ochrony tej rośliny. Na przygotowanym polu zaprezentowane zostały 42 odmiany z 8 firm oferujących nasiona kukurydzy (RAGT, Syngenta, Pionner, Saaten-Union, HR Smolice, KWS, Euralis, FarmSaat). Ochroną roślin zajęła się firma Bayer. W dalszej części spotkania przedstawiciele poszczególnych firm nasiennych omówili charakterystykę konkretnych mieszańców kukurydzy wysianych na poletkach. Eksperci zapoznali słuchaczy z nowościami odmianowymi oraz udzielali porad odnośnie doboru wczesności odmiany w zależności od kierunku jej użytkowania. Plantatorzy kukurydzy mogli sprawdzić dojrzałość ziarna, wielkość i  ukształtowanie kolb oraz porównać wzrost i rozwój poszczególnych odmian.

Bezpośredni nadzór nad uprawą kukurydzy, pielęgnacją poletek oraz sprawami organizacyjnymi zajęli się pracownicy PZDR w Rypinie. Po zakończeniu części warsztatowej uczestnicy pokazu kontynuowali spotkanie przy wspólnym posiłku zorganizowanym dzięki wsparciu głównego sponsora, którym od lat jest Spółdzielnia Mleczarska ROTR w Rypinie, a także działających w branży rolniczej firm: Ampol-Merol, Narolco oraz wcześniej wymienionych firm nasiennych.

 

 

Tekst Karolina Więcławska,

fot. Agnieszka Szczepańska, Jolanta Tyburska,

Grzegorz Podszucki, Jarosław Puciński

Kujawsko-Pomorski Ośrodek

 Doradztwa Rolniczego

 

image_print

Wsparcie na przystępowanie do systemów jakości – nabór wniosków

Ogłoszony został nabór wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania 3 "Systemy jakości produktów rolnych i środków spożywczych", poddziałanie 3.1 "Wsparcie na przystępowanie do systemów jakości" objętego PROW 2014 – 2020. Wniosek o przyznanie pomocy składa się do dyrektora oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę wnioskodawcy Nabór wniosków trwa od 28 listopada 2017 r. do 29 grudnia 2017 r.

Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego wnioski przyjmuje:

KOWR OT Bydgoszcz
ul. Hetmańska 38
85-039 Bydgoszcz
52 525 08 01

Więcej informacji: https://www.arimr.gov.pl/aktualnosci/artykuly/ogloszony-zostal-nabor-wnioskow-o-przyznanie-pomocy-w-ramach-dzialania-3-systemy-jakosci-prod.html

image_print

Nabór wniosków dla rolników przekazujących gospodarstwo

Od 25 września do 24 października 2017 r. można składać wnioski o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 6.5 "Płatności na rzecz rolników kwalifikujących się do systemu dla małych gospodarstw, którzy trwale przekazali swoje gospodarstwo innemu rolnikowi". Jest to drugi nabór wniosków w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020. Pierwszy odbył się od 12 września do 11 października 2016 r.

Pomoc może być przyznana osobie fizycznej, która spełnia następujące warunki:

  • – jest wpisana do ewidencji producentów;
  • – jest pełnoletnia;
  • – uczestniczy w systemie dla małych gospodarstw;
  • – przekaże w sposób trwały gospodarstwo rolne innemu rolnikowi, który jest osobą fizyczną, osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, prowadzącą na własny rachunek działalność rolniczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • – nie będzie prowadziła działalności rolniczej przez co najmniej 5 lat, licząc od dnia przekazania gospodarstwa rolnego;
  • – po przekazaniu gospodarstwa rolnego nie będzie podlegała ubezpieczeniu społecznemu rolników.

Wniosek o przyznanie pomocy należy złożyć osobiście lub przez upoważnioną osobę w Biurze Powiatowym ARiMR, właściwym ze względu na miejsce położenia gospodarstwa. Wniosek można również wysłać listem poleconym, nadanym w palcówce Poczty Polskiej.

Wysokość pomocy obliczana jest jako iloczyn 120 proc. rocznej stawki płatności dla małych gospodarstw, przyznanych w roku, w którym rolnik przystąpił do systemu dla małych gospodarstw i liczby lat kalendarzowych obejmujących okres od roku, w którym rolnik trwale przekaże gospodarstwo rolne, do dnia 31 grudnia 2020 r. Wsparcie wypłacane jest jednorazowo. Oznacza to, że rolnik który przekaże gospodarstwo w 2017 roku otrzyma płatności w wysokości 4-krotności 120 proc. rocznej stawki płatności dla małych gospodarstw ustalonej w roku przystąpienia do systemu dla małych gospodarstw. Ponieważ maksymalna roczna stawka płatności dla małych gospodarstw ustalona w PROW 2014-2020 wynosi 1250 Euro, to maksymalna stawka przyjęta do wyliczenia płatności dla rolników przekazujących gospodarstwa wynosi 1500 euro (1250 euro x120 proc.). Oznacza to, że rolnik, który przekaże gospodarstwo w 2017 roku może otrzymać równowartość 6 tys. euro.

Pomoc przysługuje według kolejności ustalonej na podstawie liczby przyznanych punktów. Pod uwagę brana jest:

  • – powierzchnia przekazywanego gospodarstwa – im większe gospodarstwo tym większa liczba punktów (gospodarstwo do 3 ha – 1 pkt; 3 do 6 ha – 3 pkt.; powyżej 6 ha – 5 pkt.);
  • – powierzchnia gospodarstwa rolnego przejmującego gospodarstwo od wnioskodawcy – preferowane są gospodarstwa mniejsze (gospodarstwo do 5 ha – 3 pkt.; 5  do 10 ha – 2 pkt.; powyżej 10 ha – 1 pkt);
  • – informacja czy gospodarstwo przekazane jest osobie fizycznej, która w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy ma nie więcej niż 40 lat i jest ubezpieczona jako rolnik na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników z mocy ustawy i w pełnym zakresie. Jeżeli tak jest – rolnik otrzymuje 3 pkt.

Minimalna liczba punktów uprawniająca od uzyskania pomocy wynosi 2 punkty.

Warunkiem koniecznym do przyznania pomocy jest, aby powierzchnia gospodarstwa utworzonego przez przejmującego, po przejęciu gruntów rolnych od wnioskodawcy, była równa co najmniej średniej powierzchni gospodarstwa rolnego w kraju. Natomiast w województwach, w których średnia powierzchnia gruntów rolnych jest większa niż średnia powierzchnia gospodarstwa w kraju, utworzone gospodarstwo musi osiągnąć powierzchnię co najmniej średniej wojewódzkiej.

Dokumenty niezbędne do ubiegania się o pomoc – otwórz

 

Potrzebujesz pomocy w wypełnieniu wniosku o przyznanie pomocy?

Zgłoś się do naszych doradców! kontakt

 

Wpisała: Karolina Dalka tel. 52 386 72 32

Źródło: ARiMR

image_print

Harmonogram szkoleń „Premie dla młodych rolników”, nabór 16

Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego zaprasza na szkolenia dla beneficjentów działania

„Premie dla młodych rolników” – nabór 2016,

które odbędą się we wrześniu i w październiku 2017 roku. W tabeli zawarto szczegółowy harmonogram szkoleń.  

Uczestnicy otrzymają zaświadczenia o odbyciu szkolenia

Uczestnictwo w szkoleniu pozwala na realizację założeń biznesplanu.

Prosimy o potwierdzenie udziału w szkoleniu bezpośrednio
do organizatora szkolenia w terminie do 8 września 2017 r.

W przypadku pytań i wątpliwości kontakt z Waldemarem Poświata tel. 52 386 72 32.

Plik do pobrania

Harmonogram szkoleń dla beneficjentów działania "Premie dla młodych rolników " – nabór 2016

Lp. Temat szkolenia Termin Godzina Miejsce szkolenia Organizator Kontakt z organizatorem
Adres nr sali telefon e-mail
1 Technologia produkcji roślin zbożowych 13.09.17 10.00 Przysiek, ul. Parkowa 1, 87-134 Zławieś Wielka  sala nr 101 Marek Radzimierski 506392682 marek.radzimierski@kpodr.pl
2 Spełnienie wymagań zasady wzajemnej zgodności w gospodarstwie rolnym 14.09.17 10.00 Zarzeczewo, ul. Nizinna 9, 87-801 Włocławek 3  sala konferencyjna Adam Piszczek 667662809 adam.piszczek@kpodr.pl
3 Technologia produkcji rzepaku 15.09.17 10.00 Przysiek, ul. Parkowa 1, 87-134 Zławieś Wielka  sala nr 101 Maria Sikora 506392660 maria.sikora@kpodr.pl
4 Technologia produkcji roślin zbożowych 18.09.17 10.00 89-122 Minikowo Budynek A, sala nr 4 Marek Radzimierski 506392682 marek.radzimierski@kpodr.pl
5 Technologia produkcji roślin zbożowych 19.09.17 10.00 Zarzeczewo, ul. Nizinna 9, 87-801 Włocławek 3  sala konferencyjna Marek Radzimierski 506392682 marek.radzimierski@kpodr.pl
6 Spełnienie wymagań zasady wzajemnej zgodności w gospodarstwie rolnym 20.09.17 10.00 Przysiek, ul. Parkowa 1, 87-134 Zławieś Wielka  sala nr 101 Adam Piszczek 667662809 adam.piszczek@kpodr.pl
7 Prowadzenie rachunkowości w gospodarstwie rolnym 22.09.17 10.00 Zarzeczewo, ul. Nizinna 9, 87-801 Włocławek 3  sala konferencyjna Kopaczewska Elżbieta 723692531 elzbieta.kopaczewska@kpodr.pl
8 Dobrostan i żywienie trzody chlewnej 25.09.17 10.00 Przysiek, ul. Parkowa 1, 87-134 Zławieś Wielka  sala nr 101 Stanisław Piątkowski 723692562 stanislaw.piatkowski@kpodr.pl
9 Integrowana ochrona roślin 26.09.17 10.00 Przysiek, ul. Parkowa 1, 87-134 Zławieś Wielka  sala nr 101 Małgorzata Kołacz 667662836 malgorzata.kolacz@kpodr.pl
10 Technologia chowu bydła mlecznego 27.09.17 10.00 Przysiek, ul. Parkowa 1, 87-134 Zławieś Wielka  sala nr 101 Stanisław Pater 726692551 stanislaw.pater@kpodr.pl
11 Prowadzenie rachunkowości w gospodarstwie rolnym 28.09.17 10.00 89-122 Minikowo Budynek A, sala nr 4 Dalka Karolina 523867232 karolina.dalka@kpodr.pl
12 Bezpieczeństwo i higiena pracy w gospodarstwie rolnym 29.09.17 10.00 89-122 Minikowo Budynek A, sala nr 4 Małgorzata Kołacz 667662836 malgorzata.kolacz@kpodr.pl
13 Zasady rozliczania podatku VAT w rolnictwie 02.10.17 10.00 Zarzeczewo, ul. Nizinna 9, 87-801 Włocławek 3  sala konferencyjna Kopaczewska Elzbieta 723692531 elzbieta.kopaczewska@kpodr.pl
14 Prowadzenie rachunkowości w gospodarstwie rolnym 03.10.17 10.00 Przysiek, ul. Parkowa 1, 87-134 Zławieś Wielka  sala nr 101 Rząsa Urszula 667662779 urszula.rzasa@kpodr.pl
15 Integrowana ochrona roślin 04.10.17 10.00 89-122 Minikowo Budynek A, sala nr 4 Małgorzata Kołacz 667662836 malgorzata.kolacz@kpodr.pl
16 Technologia produkcji roślin wysokobiałkowych 06.10.17 10.00 89-122 Minikowo Budynek A, sala nr 4 Natalia Narewska 506392582 natalia.narewska@kpodr.pl
17 Integrowana ochrona roślin z uwzględnieniem roślin zbożowych 06.10.17 10.00 Radziejów, Przemystka 23, 88-200 Radziejów Biuro PZDR w Radziejowie Marek Radzimierski 506392682 marek.radzimierski@kpodr.pl
18 Zasady rozliczania podatku VAT w rolnictwie 09.10.17 10.00 Przysiek, ul. Parkowa 1, 87-134 Zławieś Wielka  sala nr 101 Rząsa Urszula 667662779 urszula.rzasa@kpodr.pl
19 Zasady rozliczania podatku VAT w rolnictwie 10.10.17 10.00 89-122 Minikowo Budynek A, sala nr 4 Dalka Karolina 523867232 karolina.dalka@kpodr.pl
20 Zarządzanie gospodarstwem rolnym 12.10.17 10.00 89-122 Minikowo Budynek A, sala nr 4 Dalka Karolina 523867232 karolina.dalka@kpodr.pl
21 Technologia produkcji roślin wysokobiałkowych 13.10.17 10.00 Przysiek, ul. Parkowa 1, 87-134 Zławieś Wielka  sala nr 101 Natalia Narewska 506392582 natalia.narewska@kpodr.pl
22 Technologia produkcji roślin wysokobiałkowych 20.10.17 10.00 Zarzeczewo, ul. Nizinna 9, 87-801 Włocławek 3  sala konferencyjna Natalia Narewska 506392582 natalia.narewska@kpodr.pl
23 Bezpieczeństwo i higiena pracy w gospodarstwie rolnym 25.10.17 10.00 Radziejów, Przemystka 23, 88-200 Radziejów Biuro PZDR w Radziejowie Adam Piszczek 667662809 adam.piszczek@k
image_print

Spotkania edukacyjne dotyczące sprzedaży bezpośredniej

Kujawsko – Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego jest partnerem  Kujawsko-Pomorskiej Izby Rolniczej w Przysieku

w realizacji operacja wspófinansowanej

ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020”

pt:

„Spotkania edukacyjne dla rolników dotyczące sprzedaży bezpośredniej żywności ”.

 

Z roku na rok rośnie zainteresowanie i popyt konsumentów na produkty lokalne. Mimo to tylko nieliczne odnoszą sukces, gdyż brakuje ich komercjalizacji. Podstawową barierą, jaką napotykają wytwórcy lokalni, są wymogi legalnej sprzedaży produktów przetworzonych. Nadzieją na zmiany jest ustawa z dnia 16 listopada 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu stworzenia polskim rolnikom lepszych możliwości rozwoju produkcji i sprzedaży konsumentom finalnym żywności wyprodukowanej w całości lub w części z własnej uprawy, chowu lub hodowli poprzez uregulowanie kwestii prowadzenia rolniczego handlu detalicznego z punktu widzenia bezpieczeństwa żywności ( wymogów weterynaryjnych i sanitarnych) oraz  spraw podatkowych. Na szkoleniu omówione zostaną także  możliwości sprzedaży produktów pochodzenia roślinnego  w ramach dostaw bezpośrednich oraz nieprzetworzonych  produktów pochodzenia zwierzęcego w zakresie sprzedaży bezpośredniej oraz działalności MLO ( marginalnej, lokalnej, ograniczonej)

Biorąc pod uwagę uwarunkowania związane z prowadzeniem sprzedaży przetworzonych produktów rolnych na poziomie gospodarstwa, dodatkowo prowadzone będą dyżury, jako wsparcie eksperckie dla uczestników szkoleń, którzy podejmą się prowadzenia takiej działalności. Dyżury prowadzone będą przez doświadczonego eksperta przez cały okres realizacji projektu raz w miesiącu od czerwca do listopada br. w siedzibie biura KPIR w Przysieku. Warunkiem udziału w projekcie jest wcześniejsze zgłoszenie swojego  uczestnictwa pod numerem telefonu 56 678 92 40 (41). w biurze Kujawsko-Pomorskiej Izby Rolniczej w Przysieku lub przesłanie  formularza zgłoszeniowego (do pobrania w pdf) ze strony inernetowej www.kpir.pl. i przeslanie  na adres e-mail: izbarolnicza@kpir.pl.

 

Szczegółowy program szkolenia:
9:30 -10:00 – rejestracja uczestników
10:00 -11: 30 Wykład : Krótkie łańcuchy dostaw-warunki i zasady sprzedaży żywności w ramach:
1. dostaw bezpośrednich
2. sprzedaży bezpośredniej
3. działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej
11:30 – 11:45 przerwa kawowa
11:45 – 12:30 Wykład: Innowacyjne rozwiązania w zakresie produkcji i sprzedaży żywności w ramach rolniczego handlu detalicznego.
1. Wymogi formalne i zakres działalności w ramach rolniczego handlu detalicznego,
2. Rejestracja i nadzór nad działalnością w ramach rolniczego handlu detalicznego,
3. Podstawowe wymogi weterynaryjne i higieniczno-sanitarne w ramach rolniczego handlu detalicznego.
12:30 – 13:00 przerwa obiadowa
13:00 – 13:45 Wykład: 
Przedsiębiorczość na wsi:
1. Obowiązki podatkowe rolników.
2. Obowiązki podatkowe przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą.
3. Ubezpieczenie w KRUS.
Promocja wsi jako miejsce do życia i rozwoju zawodowego.
13:45 – 14:00 – przerwa kawowa
14:00 – 15:30 Wykład : Wspieranie przedsiębiorczości na obszarach wiejskich – zasady przyznawania pomocy w ramach działań PROW:„Restrukturyzacja małych gospodarstw” 
„Przetwórstwo i marketing produktów rolnych” – nabór tematyczny (rolnicy).

image_print

Rolnicy, którzy ponieśli straty w wyniku klęsk żywiołowych mogą składać w ARiMR wnioski o pomoc od 4.09

W terminie 4 – 18 września 2017 r. rolnicy, którzy ponieśli straty spowodowane klęskami żywiołowymi, mogą składać w ARiMR wnioski o przyznanie pomocy na odtworzenie zniszczonych składników gospodarstwa. Jest to wsparcie na operacje typu "Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej", poddziałanie "Wsparcie inwestycji w odtwarzanie gruntów rolnych i przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof" finansowane z budżetu PROW 2014 – 2020. Wnioski o taką pomoc można składać w oddziałach regionalnych ARiMR, bądź za pośrednictwem biura powiatowego Agencji lub wysłać je rejestrowaną przesyłką pocztową nadaną w placówce Poczty Polskiej do właściwego oddziału regionalnego. W tym roku przewidywane są kolejne nabory wniosków o takie wsparcie. Planuje się, że będą one ogłaszane cyklicznie tak, aby umożliwić ubieganie się o pomoc finansową jak największej liczbie rolników poszkodowanych w tegorocznych kataklizmach. Zatem rolnicy, którzy nie zdążą złożyć wniosku w tym naborze, będą mogli ubiegać się o pomoc w kolejnym…

Więcej na stronie: www.arimr.gov.pl/aktualnosci/artykuly/rolnicy-ktorzy-poniesli-straty-w-wyniku-klesk-zywiolowych-moga-skladac-w-arimr-wnioski-o-po.html

image_print

Informacje o pomocy dla poszkodowanych przez huragan, grad lub deszcz nawalny

UWAGA

Rolnicy, którzy ponieśli straty wskutek sierpniowych nawałnic mogą składać
wnioski o pomoc do 31.10.2017 r.

Agencja udziela pomocy finansowej producentom rolnym, którzy zostali poszkodowani w związku z wystąpieniem w sierpniu 2017 r. huraganu, deszczu nawalnego lub gradu.

Pomoc dotyczy szkód jakie wystąpiły w uprawach rolnych, lasach, lub w budynkach służących do prowadzenia działalności rolniczej.

Wnioski należy składać w biurze powiatowym ARiMR właściwym ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego, w terminie do 31 października 2017 r.

https://www.arimr.gov.pl/pomoc-krajowa/rolnicy-ktorzy-poniesli-straty-wskutek-sierpniowych-nawalnic-moga-skladac-wnioski-o-pomoc-do-31102017-r.html

Potrzebne dokumenty:

do pobrania:

 

Wniosek

Do wniosku dołącza się:

1) kopię protokołu oszacowania szkód, sporządzonego zgodnie ze wzorem opublikowanym na stronie MRiRW https://www.minrol.gov.pl/Informacje-branzowe/Niekorzystne-zjawiska-atmosferyczne-pomoc zawierającego informacje:

  • o powierzchni upraw rolnych, na której wystąpiły szkody spowodowane wystąpieniem w sierpniu 2017 r. huraganu, deszczu nawalnego lub gradu, lub
  • o zakresie i wysokości szkód w budynkach służących do prowadzenia przez producenta rolnego działalności rolniczej spowodowanych wystąpieniem w sierpniu 2017 r. huraganu, deszczu nawalnego lub gradu,

potwierdzonego przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce wystąpienia szkód (w przypadku szkód w uprawach rolnych – tylko  gdy wynoszą one powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej), lub

2) oświadczenie producenta rolnego o powierzchni lasu, na której wystąpiły szkody spowodowane wystąpieniem w sierpniu 2017 r. huraganu, deszczu nawalnego lub gradu, oraz o wysokości kwoty na odtworzenie lasu, w którym wystąpiły te szkody. Wystąpienie szkód w lasach potwierdza wojewoda właściwy ze względu na położenie lasu, w którym wystąpiły te szkody, sporządzając adnotację na oświadczeniu producenta rolnego.

3) oświadczenie albo zaświadczenia dotyczące pomocy de minimis (w przypadku pomocy de minimis),

4) Kopie polis ubezpieczeniowych upraw i budynków.

Podstawa prawna: § 13 m rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187, z późn.zm.).

źródło: www.arimr.gov.pl

Dyżury doradców KPODR w powiatach: Sępólno Krajeńskie, Tuchola, Nakło, Bydgoszcz, Żnin w dniach:

  • 30 października 2017r. do godziny 18:00
  • 31 października 2017r. do godziny 21:00

Dyżury w siedzibach Powiatowych Zespołach Doradztwa Rolniczego

 


 

Do 30 września 2017 rolnicy, którzy ponieśli straty wskutek huraganu
 i nawałnic w sierpniu 2017 r. mogą składać wnioski o pomoc

Pomoc jest skierowana do producenta rolnego:

  1. nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wnioskówktóremu został o przyznanie płatności,
  2. który poniósł szkody w uprawach rolnych, lasach lub w budynkach służących do prowadzenia przez niego działalności rolniczej, spowodowane wystąpieniem w sierpniu 2017 r. huraganu, deszczu nawalnego lub gradu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich,
  3. będącemu mikroprzedsiębiorstwem, małym albo średnim przedsiębiorstwem w rozumieniu załącznika nr 1 do rozporządzenia nr 702/2014.

Powyższa pomoc będzie udzielana:

  1. w ramach pomocy de minimis, jeżeli szkody w uprawach rolnych wynoszą nie więcej niż 30 % średniej rocznej produkcji rolnej w gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej z ostatnich 3 lat opartej na okresie 5 ubiegłych lat, z wyłączeniem wartości najwyższej i najniższej,
  2. poza formułą de minimis, w przypadku gdy szkody:

– ​W uprawach rolnych wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej w gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej z ostatnich 3 lat opartej na okresie 5 ubiegłych lat, z wyłączeniem wartości najwyższej i najniższej,

– W budynku służącym do prowadzenia przez producenta rolnego działalności rolniczej przekraczają kwotę 1.050 zł,

– Wystąpiły w lasach. 

Stawka pomocy wynosi:

1.000 zł na 1 ha powierzchni upraw rolnych, na której wystąpiły szkody spowodowane wystąpieniem w sierpniu 2017 r. huraganu, deszczu nawalnego lub gradu,

2.000 zł na 1 ha powierzchni lasów, na której wystąpiły szkody spowodowane wystąpieniem w sierpniu 2017 r. huraganu, deszczu nawalnego lub gradu.
Wysokość pomocy ustala się jako iloczyn deklarowanej przez producenta rolnego we wniosku powierzchni upraw rolnych lub lasów, na której wystąpiły szkody oraz stawki tej pomocy. 

Maksymalnie 10.000 zł na odtworzenie budynku służącego do prowadzenia działalności rolniczej, w przypadku szkód spowodowanych wystąpieniem w sierpniu 2017 r. huraganu, deszczu nawalnego lub gradu.

Pomoc, w przypadku szkód spowodowanych wystąpieniem w sierpniu 2017 r. huraganu, deszczu nawalnego lub gradu w uprawach rolnych, pomniejsza się o 50%, jeżeli w 2017 r. co najmniej 50% powierzchni upraw rolnych w gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej, z wyłączeniem łąk i pastwisk, nie było ubezpieczonych co najmniej od jednego z ryzyk, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r.

Do wniosku dołącza się: 

1)   kopię protokołu oszacowania szkód, sporządzonego zgodnie ze wzorem opublikowanym na stronie MRiRW https://www.minrol.gov.pl/Informacje-branzowe/Niekorzystne-zjawiska-atmosferyczne-pomoc, zawierającego informacje:

– o powierzchni upraw rolnych, na której wystąpiły szkody spowodowane wystąpieniem w sierpniu 2017 r. huraganu, deszczu nawalnego lub gradu, lub

– o zakresie i wysokości szkód w budynkach służących do prowadzenia przez producenta rolnego działalności rolniczej spowodowanych wystąpieniem w sierpniu 2017 r. huraganu, deszczu nawalnego lub gradu, lub

2)   oświadczenie producenta rolnego o powierzchni lasu, na której wystąpiły szkody oraz o wysokości kwoty na odtworzenie lasu, w którym wystąpiły te szkody;

Wystąpienie szkód w lasach potwierdza wojewoda właściwy ze względu na położenie lasu, w którym wystąpiły te szkody, sporządzając adnotację na oświadczeniu producenta rolnego.

3) oświadczenie albo zaświadczenia dotyczące pomocy de minimis (w przypadku  pomocy de minimis).

Wnioski należy składać do Kierownika Biura Powiatowego ARiMR właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego, w terminie do 30 września 2017 r.

Termin rozpoczęcia składania wniosków zostanie ogłoszony na stronie Agencji.

                                                                                                                      Opr. M. Adamowicz

                                                                                                                                                             Źródło strona www. ARiMR

 

ROLNICY, KTÓRZY PONIEŚLI STRATY W WYNIKU KLĘSK ŻYWIOŁOWYCH MOGĄ SKŁADAĆ W ARIMR WNIOSKI O POMOC OD 4 września

W terminie 4 – 18 września 2017 r. rolnicy, którzy ponieśli straty spowodowane klęskami żywiołowymi, mogą składać w ARiMR wnioski o przyznanie pomocy na odtworzenie zniszczonych składników gospodarstwa. Jest to wsparcie na operacje typu "Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej", poddziałanie "Wsparcie inwestycji w odtwarzanie gruntów rolnych i przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof" finansowane z budżetu PROW 2014 – 2020. Wnioski o taką pomoc można składać w oddziałach regionalnych ARiMR, bądź za pośrednictwem biura powiatowego Agencji lub wysłać je rejestrowaną przesyłką pocztową nadaną w placówce Poczty Polskiej do właściwego oddziału regionalnego. W tym roku przewidywane są kolejne nabory wniosków o takie wsparcie. Planuje się, że będą one ogłaszane cyklicznie tak, aby umożliwić ubieganie się o pomoc finansową jak największej liczbie rolników poszkodowanych w tegorocznych kataklizmach. Zatem rolnicy, którzy nie zdążą złożyć wniosku w tym naborze, będą mogli ubiegać się o pomoc w kolejnym…

Więcej na stronie: www.arimr.gov.pl/aktualnosci/artykuly/rolnicy-ktorzy-poniesli-straty-w-wyniku-klesk-zywiolowych-moga-skladac-w-arimr-wnioski-o-po.html

__________________________________________________

Oświadczenia do ARiMR z powodu strat wywołanych anomaliami pogodowymi

Uwaga rolnicy! 

W przypadku wystąpienia siły wyższej lub nadzwyczajnych okoliczności, które mogą mieć wpływ na powierzchnię kwalifikującą się do płatności lub liczbę zwierząt kwalifikujących się do płatności związanych do zwierząt lub gdy rolnik nie mógł wypełnić swoich zobowiązań w zakresie przestrzegania norm i wymogów wzajemnej zgodności lub gdy rolnik nie mógł złożyć wniosku lub zmiany do wniosku w terminie, rolnik powinien złożyć do biura powiatowego ARiMR pisemne oświadczenie o zaistniałych okolicznościach, opatrzone czytelnym podpisem i datą złożenia, w terminie 15 dni roboczych od dnia, w którym rolnik lub upoważniona przez niego osoba są w stanie dokonać takiej czynności oraz dostarczyć dowód potwierdzający wystąpienie nadzwyczajnych okoliczności lub siły wyższej.

Warunkiem uznania działania siły wyższej lub nadzwyczajnych okoliczności w przypadku zobowiązań wynikających z działań inwestycyjnych PROW 2007-2013 lub 2014-2020, jest pisemne poinformowanie ARiMR o zaistnieniu siły wyższej lub nadzwyczajnych okoliczności lub wystąpienie do ARiMR o wyrażenie zgody na całkowite lub częściowe zwolnienie z wykonania zobowiązania bądź zmianę terminu jego realizacji w terminie:

  • 10 dni roboczych od dnia, w którym beneficjent jest w stanie dokonać tej czynności w przypadku PROW 2007-2013
  • 15 dni roboczych od dnia, w którym beneficjent jest w stanie dokonać tej czynności w przypadku PROW 2014-2020

Odpowiednie wystąpienie można złożyć w najbliższej terenowej jednostce ARiMR.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej www.arimr.gov.pl

W przypadku pytań i wątpliwości prosimy o kontakt z pracownikami Biur Powiatowych ARiMR lub Oddziału Regionalnego.

Dokumenty do pobrania:

– Oświadczenie – wystąpienie szkody w uprawach Oświadczenie_padniecie zwierzat

– Oświadczenie_rolnika_o_scaleniu_podziale_gruntów_rolnych_08032017

– Oświadczenie – wystąpienie szkody w uprawach

__________________________________________________

Zakres pomocy dla gospodarstw rolnych poszkodowanych przez huragan, grad lub deszcz nawalny przygotowany przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi przewiduje udzielanie:

  1. wsparcia w formie preferencyjnych kredytów na wznowienie produkcji rolnej. Kredyty są udzielane ze środków banków kredytujących, z którymi Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ma podpisane umowy, do wysokości oszacowanych szkód o rocznym oprocentowaniu 2,115% – w przypadku posiadania przez producenta rolnego polisy ubezpieczenia co najmniej 50% upraw rolnych objętych dopłatami bezpośrednimi lub 3,1725% – dla producentów rolnych nie posiadających ubezpieczenia upraw;
  2. pomocy przyznawanej przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, na indywidualny wniosek rolnika, w opłacaniu bieżących składek na ubezpieczenie społeczne oraz regulowaniu zaległości z tego tytułu w formie odraczania terminu płatności składek i rozkładania ich na dogodne raty;
  3. pomocy przyznawanej przez Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa w płatnościach z tytułu umów sprzedaży i dzierżawy bez stosowania opłat i odsetek za okres odroczenia oraz ulg w opłatach czynszu dzierżawnego;
  4. pomocy przyznawanej przez wójtów/burmistrzów lub prezydentów miast w formie ulg w opłatach podatku rolnego i podatku od nieruchomości;
  5. dotacji w drodze decyzji administracyjnej kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, na wniosek poszkodowanego przez huragan, grad lub deszcz nawalny producenta rolnego, złożony w terminie do dnia 30 września 2017 r. wynoszącej 1000 zł na 1 ha powierzchni upraw rolnych, 2000 zł na 1 ha powierzchni upraw leśnych i 10.000 zł do zniszczonego budynku służącego produkcji rolnej.

 

Ponadto poszkodowani przez huragan, grad lub deszcz nawalny producenci rolni mogą od 4 – 18 września br. składać w biurach powiatowych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wnioski o przyznanie pomocy na odtworzenie zniszczonych składników gospodarstwa w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w odtwarzanie gruntów rolnych i przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na finansowanie kosztów:

  1. budowy, przebudowy, remotu, remontu połączonego z modernizacją budynków nie podlegających obowiązkowemu ubezpieczeniu lub budowli wykorzystywanych wyłącznie do produkcji rolnej oraz do przechowywania, magazynowania, przygotowywania do sprzedaży produktów rolnych (łącznie ze zlokalizowanymi w tych budynkach pomieszczeniami higieniczno-sanitarnymi), wraz z zakupem lub montażem instalacji technicznej, zakupem wyposażenia, kosztami rozbiórki i utylizacji materiałów szkodliwych pochodzących z rozbiórki pod warunkiem, że rozbiórka jest niezbędna do realizacji operacji;
  2. zakupu nowych maszyn, urządzeń, wyposażenia do produkcji rolnej, przechowalnictwa, suszenia, magazynowania, przygotowywania produktów rolnych do sprzedaży, w szczególności sprzętu do uprawy, pielęgnacji, ochrony, nawożenia oraz zbioru roślin, lub urządzeń do przygotowania, przechowywania, czyszczenia, sortowania, kalibrowania i konfekcjonowania produktów rolnych, maszyn lub urządzeń do przygotowywania lub składowania pasz, maszyn lub urządzeń do pojenia, zadawania pasz, urządzeń do pozyskiwania lub przechowywania mleka;
  3. odtwarzania plantacji chmielu, sadów lub plantacji krzewów owocowych, gatunków owocujących efektywnie dłużej niż 5 lat, w tym koszty zakupu materiału szkółkarskiego przeznaczonego do założenia sadu lub plantacji krzewów owocowych, gatunków owocujących efektywnie dłużej niż 5 lat; w przypadku gatunków roślin uprawnych wymienionych w wykazie gatunków roślin, których odmiany podlegają rejestracji oraz których materiał siewny może być wytwarzany, oceniany i kontrolowany;
  4. zakupu zwierząt gospodarskich wchodzących w skład stada podstawowego w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich;
  5. zakupu sprzętu komputerowego i oprogramowania oraz zakupu patentów i licencji służących wsparciu prowadzonej działalności rolniczej;
  6. zakupu, instalacji lub budowy elementów infrastruktury technicznej wpływających bezpośrednio na warunki prowadzenia działalności rolniczej;
  7. rat zapłaconych z tytułu wykonania umowy leasingu, nie przekraczające ceny netto nabycia rzeczy;
  8. związane z kierowaniem robotami budowlanymi.

Wnioski o pomoc można składać w oddziałach regionalnych ARiMR, bądź za pośrednictwem biura powiatowego Agencji lub wysłać je rejestrowaną przesyłką pocztową nadaną w placówce Poczty Polskiej do właściwego oddziału regionalnego.

W tym roku przewidywane są kolejne nabory wniosków o takie wsparcie. Planuje się, że będą one ogłaszane cyklicznie tak, aby umożliwić ubieganie się o pomoc finansową jak największej liczbie rolników poszkodowanych w tegorocznych kataklizmach. Zatem rolnicy, którzy nie zdążą złożyć wniosku w tym naborze, będą mogli ubiegać się o pomoc w kolejny

Więcej na stronie: www.arimr.gov.pl/aktualnosci/artykuly/rolnicy-ktorzy-poniesli-straty-w-wyniku-klesk-zywiolowych-moga-skladac-w-arimr-wnioski-o-po.html

image_print