Wsparcie na inwestycje leśne lub zadrzewieniowe – nabór startuje 1 czerwca
12.04.2024
Od 1 czerwca do 31 lipca 2024 roku będzie się można ubiegać o wsparcie na: zalesianie gruntów rolnych, tworzenie zadrzewień śródpolnych, zakładanie systemów rolno-leśnych i zwiększanie bioróżnorodności lasów prywatnych. Wszystkie cztery interwencje są finansowane z budżetu Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Nabór będzie prowadzony wyłącznie drogą internetową.
Dofinansowanie w ramach inwestycji leśnych lub zadrzewieniowych z PS WPR 2023-2027 może być przyznane do maksymalnie 40 ha gruntów stanowiących własność lub współwłasność wnioskodawcy albo własność jego małżonka, a w przypadku wsparcia na zwiększanie bioróżnorodności lasów prywatnych także do gruntów wchodzących w skład wspólnoty gruntowej, dla której utworzono spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą i właściwego zagospodarowania wchodzących w jej skład gruntów. O pomoc w ramach tych czterech interwencji nie mogą się starać nieposiadające osobowości prawnej jednostki organizacyjne reprezentujące Skarb Państwa w zakresie zarządzania mieniem.
Jeden formularz umożliwia ubieganie się o wsparcie na:
- wykonanie zalesienia oraz jego ochronę przed zniszczeniem na gruntach objętych jednym planem zalesienia;
- utworzenie zadrzewienia i jego ochronę przed zniszczeniem na gruntach tworzących jeden zwarty obszar powiązany gospodarczo lub przyrodniczo, o powierzchni nie większej niż 0,5 ha oraz szerokości co najmniej 4 m i nie większej niż 20 m;
- założenie systemów rolno-leśnych i ich ochronę przed zniszczeniem na gruntach rolniczych tworzących zwarty obszar, na którym drzewa lub krzewy zostaną posadzone w odległości co najmniej 3 m od siebie, w formie jednego lub dwóch rzędów oddalonych od kolejnych nasadzeń o co najmniej 10 m i nie więcej niż 30 m;
- zwiększeniu bioróżnorodności lasów prywatnych.
Wnioski będzie można składać wyłącznie za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus od 1 czerwca do 31 lipca 2024 roku.
Ogłoszenie Prezesa ARiMR – otwórz
Zdjęcie: Adobe Stock
Porozmawiajmy o odpadach i recyklingu
9 kwietnia br. w Kujawsko-Pomorskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Minikowie odbyło się kolejne już Forum Ochrony Środowiska. W ramach wydarzenia zorganizowano konferencję pn. „Zarządzanie gospodarką odpadami”.
Konferencję współfinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu i była ona skierowana do pracowników urzędów gmin i miast województwa kujawsko-pomorskiego, zajmujących się gospodarką odpadami.
W trakcie konferencji odbyły się trzy wytępienia. Pierwszy wykład wygłosiła Pani Sylwia Kubiś, Dyrektorka Wydziału Zieleni i Gospodarki Komunalnej UM Bydgoszczy, nosił on nazwę „Obowiązki gminy wynikające ze zmiany zapisów w Ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminie w zakresie gospodarki ściekowej”. Pani Sylwia przedstawiła, jak w Bydgoszczy prowadzona jest ewidencja nieczystości ciekłych oraz w jaki sposób napływające z terenu dane, są analizowane i gromadzone w systemie. Prelegentka wskazała też, jakie obowiązki w zakresie nieczystości ciekłych ciążą na właścicielach nieruchomości i jak w praktyce przebiegają związane z tym tematem kontrole. Ważną częścią wykładu było też zagadnienie jakim jest wydawanie zezwoleń na odbiór i transport nieczystości ciekłych i związana z tym sprawozdawczość.
Drugą wykładowczynią była Pani Klaudia Subutkiewicz, Dyrektorka Wydziału Gospodarki Odpadami UM Bydgoszczy, która wystąpiła z wykładem pn. „Kontrola kompostowników i nieruchomości niezamieszkałych w świetle obowiązujących przepisów”. Pani Klaudia, w trakcie wykładu omówiła tematykę kontroli przydomowych kompostowników oraz formy postępowania przy stwierdzonych nieprawidłowościach. Odniosła się przy tym do metody zaliczania odpadów z kompostowników do wymaganych poziomów recyklingu osiąganych przez miasto Bydgoszcz. Przedstawiła również w jaki sposób przeprowadzane są kontrole w nieruchomościach niezamieszkałych.
Kolejne dwa wykłady pn. „Poziomy recyklingu, poziomy składowania – dlaczego tak trudno je osiągnąć?” oraz „Wdrożenie systemu kaucyjnego i ROP – szanse i zagrożenia”, przedstawiła Pani Dominika Majchrzak, radczyni prawna, Dominika Majchrzak, Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych EcoLegal. Pani Dominika bardzo obszernie omówiła oba tematy, podając liczne przykłady i interpretacje przepisów prawa odpadowego. Szczegółowo przeanalizowała problemy, z którymi muszą się mierzyć gminy by sprostać wymogom ustawowy w kwestii recyklingu odpadów. Na drugim wykładzie poruszyła temat planów wprowadzenia w Polsce systemu kaucyjnego i jego przewidywalnej formy. Zwróciła też uwagę na ROP – rozszerzoną odpowiedzialność producenta. Te dwa zagadnienia są dopiero wdrażane w Polsce, zatem będą z pewnością szerzej omawiane w przyszłości.
Można zatem uznać, że temat odpadów jest cały czas aktualny. Nowe przepisy prawne coraz dokładniej regulują, jakie zadania ciążą na poszczególnych stronach uczestniczących w gospodarce odpadami. Co najważniejsze, każdy z elementów jest tu bardzo istotny. Tym samym, zarówno producenci, samorządy, jak i konsumenci muszą ze sobą współpracować, jest to bowiem jedyny sposób na osiągnięcie zamierzonych celów.
Pliki do pobrania – materiały konferencyjne:
Kompostowniki Klaudia Subutkiewicz_9.04.2024
Wdrożenie systemu kaucyjnego i ROP Dominika Majchrzak 9.04.2024
Gospodarka ściekowa – Sylwia Kubiś_9.04.2024 min
Poziomy recyklingu DOMINIKA MAJCHRZAK_9.04.2024 min
tekst: Lidia Saganowska KPODR w Minikowie
zdjęcia: Jarosław Domiński w Minikowie
Rusza kolejna edycja konkursu Argoliga 2024
Konkurs AgroLiga 2024 realizowany jest w dwóch etapach – wojewódzkim i krajowym w kategoriach rolnicy i firmy. Wojewódzki etap konkursu organizowany jest przez Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie, natomiast etap krajowy przez Redakcję Audycji Programu 1 TVP i Stowarzyszenie AgroBiznesKlub. Konkurs został objęty Honorowym Patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Prezesów: TVP S.A., ARiMR, KOWR i KRUS.
Etap wojewódzki konkursu finansowany jest z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: „Europa inwestująca w obszary wiejskie”. Uczestnicy do konkursu mogą być zgłaszani przez doradcę KPODR wypełniając kartę zgłoszenia dostępną na stronie Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie : https://www.kpodr.pl/
Konkurs AgroLiga pozwala na prezentację dorobku rolnictwa i firm funkcjonujących w tym obszarze z terenu województwa kujawsko-pomorskiego. Laureatami wojewódzkimi są rolnicy i przedstawiciele agro-przedsiębiorstw, którzy wyróżniają się osiąganymi efektami technologicznymi i ekonomicznymi, rozwijają swą działalność przy pomocy funduszy unijnych oraz wykazują zaangażowanie w życie lokalnej społeczności. Konkurs jest promocją dobrych przykładów w rolnictwie naszego województwa a uzyskanie tytułu laureata ogromnym sukcesem i prestiżem.
Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie, jako organizator konkursu na szczeblu wojewódzkim, przyjmuje zgłoszenia kandydatów, działających w obrębie województwa podlaskiego i województw ościennych (w przypadku firm). Zgłoszeń uczestników dokonują Powiatowe Zespoły Doradztwa Rolniczego. Po ich weryfikacji, powołana przez dyrektora Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie, komisja konkursowa przystąpi do oceny poszczególnych kandydatów. Kolejnym etapem będzie podsumowanie i wybór laureatów.
Kto może wziąć udział w konkursie? Każdy rolnik i przedsiębiorca z branży rolniczej, który spełni szereg warunków odpowiednich dla każdej z kategorii określonych w regulaminie konkursu.
Do kategorii Rolnik kwalifikują się osoby prowadzące samodzielnie lub wraz z rodziną gospodarstwo rolne. Kandydaci powinni uzyskiwać wyniki (plony, wydajność w produkcji zwierzęcej itp.) powyżej średniej krajowej. W gospodarstwach może być prowadzona dodatkowa działalność gospodarcza (świadczenie usług mechanizacyjnych i innych, przetwórstwo, agroturystyka itp.), z której uzyskiwane dochody nie przewyższają jednak dochodów z zasadniczej działalności rolniczej. Gospodarstwa z niedokończonymi inwestycjami, mocno zadłużone lub niestabilne ekonomicznie nie będą kwalifikowane. W tej kategorii nie będą też uwzględniane osoby, które nie posiadają ziemi i zajmują się wyłącznie obrotem płodami rolnymi.
Przy wyborze Mistrza i Wicemistrza Wojewódzkiego w obu kategoriach komisja weźmie pod uwagę również: bezpieczeństwo pracy oraz estetykę obejścia i otoczenia gospodarstwa lub firmy.
Ogłoszenie wyników nastąpi
6 lipca 2024 r.
|podczas Gali
podsumowującej konkurs AgroLiga 2024
w Kujawsko-Pomorskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Minikowie.
Zapraszamy do udziału i życzymy powodzenia!
REGULAMIN
regulamin_agroliga_2024
Zgłoszenie na Konkurs
2024_zgloszenie Agroliga rolnik firma _kolor
Za treść merytoryczną odpowiada Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie.
Małgorzata Kołacz
KPODR Minikowo
Zapraszamy na kurs pszczelarski
Zapraszamy na VI edycję kursu dla początkujących pszczelarzy!
Kurs organizowany jest przez Wyższą Szkołę Gospodarki w Bydgoszczy
Kurs skierowany jest do osób, które rozpoczynają swoją przygodę z pszczelarstwem
Zajęcia prowadzone są w formie praktycznych warsztatów w Pasiece w Wałdowie Królewskim
Zajęcia prowadzone są innowacyjnymi metodami pracy w pasiece przez wykwalifikowaną kadrę, którą stanowią doświadczeni praktycy – pszczelarze z pasją i doświadczeniem
Startujemy 13 kwietnia 2024 r.
Wypełnij formularz zgłoszeniowy online:
https://new.isaps.pl/Rekrutacja/Kursy
Więcej informacji:
centrum@byd.pl
tel. 52 567 00 17
Kujawsko-Pałuckie Centrum Ekonomii Społecznej
Fundacja Ekspert – Kujawy wraz z Wyższą Szkołą Gospodarki w Bydgoszczy realizuje projekt:
Kujawsko-Pałuckie Centrum Ekonomii Społecznej
Dofinansowanie projektu z UE: 9 370 999,10 PLN
Opis projektu
Fundacja Ekspert – Kujawy z siedzibą w Inowrocławiu (Lider projektu) wraz z Wyższą Szkołą Gospodarki w Bydgoszczy (Partner projektu) realizują projekt pn. „Kujawsko-Pałuckie Centrum Ekonomii Społecznej”, dalej KPCES współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Priorytetu 8 Fundusze europejskie na wsparcie w obszarze rynku pracy, Działania 8.22 Ekonomia społeczna, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027. Termin realizacji projektu: 01.01.2024 r. – 31.12.2026 r.
GRUPY DOCELOWE
Kto może skorzystać z udziału w projekcie?
Projekt skierowany jest do osób fizycznych mieszkających w rozumieniu Kodeksu cywilnego lub pracujących lub uczących się na terenie subregionu IV oraz podmiotów, które posiadają na terenie subregionu IV jednostkę organizacyjną.
Subregion IV obejmuje powiat: inowrocławski, mogileński, radziejowski, żniński, włocławski i miasto Włocławek.
Dopuszcza się możliwość grup docelowej spoza subregionu, o ile liczba nie przekroczy 10% uczestników projektu. Limit liczony osobno dla osób fizycznych i osobno dla podmiotów.
Z form wsparcia zaplanowanych w projekcie korzystać mogą następujące kategorie grup docelowych:
- osoby fizyczne chcące założyć działalność w sektorze ekonomii społecznej;
- podmioty, o których mowa w art. 4, ust.2 pkt. 2 i 3 ustawy o spółdzielniach socjalnych;
- podmioty ekonomii społecznej;
- pracownicy i wolontariusze podmiotów ekonomii społecznej (dotyczy także członków tych podmiotów).
Na etapie składania formularza rekrutacyjnego należy załączyć dokumenty potwierdzające kwalifikowalność do grupy docelowej. Projekt obejmuje pełen katalog grup docelowych możliwych do wsparcia. Na etapie rekrutacji będziemy preferować os. o których mowa w art. 2 pkt 6 lit. b, d, e, g, h, i oraz l ustawy z dnia 5.08. 2022 r. o ekonomii społecznej.
Zakładamy objęcie wsparciem:
– 20 osób długotrwale bezrobotnych w tym 14 kobiet i 6 mężczyzn,
– 111 podmiotów ekonomii społecznej,
– 165 osób niezatrudnionych w tym 116 kobiet i 49 mężczyzn,
– 8 podmiotów administracji publicznej lub służb publicznych na szczeblu krajowym, regionalnym lub lokalnym,
– 16 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (w tym spółdzielni i przedsiębiorstw społecznych),
– 16 osób z niepełnosprawnością w tym 11 kobiet i 5 mężczyzn.
ZADANIA, DZIAŁANIA, KTÓRE BĘDĄ REAZLIZOWANE W RAMACH PROJEKTU
W ramach trzech zadań w projekcie realizowane będą następujące formy wsparcia:
- Tworzenie nowych podmiotów ekonomii społecznejoraz wsparcie procesu ich rozwoju i ekonomizacji:
- animacja lokalna – dla wszystkich kategorii grup docelowych,
- doradztwo ogólne – dla wszystkich kategorii grup docelowych,
- doradztwo specjalistyczne dla – osób fizycznych, grup inicjatywnych zamierzających założyć Podmiot Ekonomii Społecznej (PES), PES bez działalności gospodarczej, w tym dla tych, które chcą się ekonomizować,
- szkolenia inkubacyjne dla – osób fizycznych, grup inicjatywnych zamierzających założyć PES, PES bez działalności gospodarczej, w tym dla tych, które chcą się ekonomizować,
- audyt sprawności PES – dla PES, które zgłosiło się do udziału w projekcie z zamiarem ekonomizacji działalności.
- Tworzenie nowych miejsc pracy w przedsiębiorstwach społecznych i finansowanie usług rozwojowych dla PS:
- doradztwo specjalistyczne dla PES z działalnością gospodarczą, w tym Przedsiębiorstw Społecznych (PS),
- wsparcie finansowe na utworzenie i utrzymanie miejsca pracy w nowych lub istniejących przedsiębiorstwach społecznych bądź w podmiotach ekonomii społecznej wyłącznie pod warunkiem przekształcenia tych podmiotów w przedsiębiorstwo społeczne– środki rozliczne stawką jednostkową, indeksowane co roku.
Stawki obowiązujące w 2024 roku
– stawka na utworzenie miejsca pracy – 31 229,00 zł
– stawka na utrzymanie miejsca pracy w PS przez 12 miesięcy:
► na pełny etat – 32 400,00
► w wymiarze ¾ etatu – 24300,00
► w wymiarze ½ etatu – 16 200,00
Wsparcie finansowe udzielane na podstawie odrębnego dokumentu – Regulaminu udzielania wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsca pracy w przedsiębiorstwie społecznym bądź podmiotach ekonomii społecznej, w związku z przekształceniem w przedsiębiorstwa społeczne.
- audyt sprawności PS- dla istniejących PS badający prawidłowości i sprawność działania PS, wskazując ewentualne obszary do poprawy rozwoju,
- studia podyplomowe, szkolenia dla kadry zarządzającej PS. Usługi będą realizowane m.in. w ramach Bazy Usług Rozwojowych (BUR).
-
Realizacja indywidualnych planów reintegracyjnych dla pracowników przedsiębiorstw społecznych zagrożonych wykluczeniem społecznym
Działania reintegracyjne – środki na cele reintegracyjne dla pracowników PS, na które PS otrzymał wsparcie na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy oraz nowozatrudnionych pracowników,którym został udzielony instrument wsparcia o którym mowa w art. 21 lub art. 22 ustawy o ekonomii społecznej(nie mogą być zatrudnieni wcześniej niż przed przystąpieniem PS do projektu), którzy przed zatrudnieniem wpisywali się w katalog zagrożonych wykluczeniem społecznym lub nadal należą do grupy osób preferowanych tj. os. o których mowa w art. 2 pkt 6 lit. b, d, e, g, h, i oraz l ustawy z dnia 5.08. 2022 r. o ekonomii społecznej.
Wsparcie reintegracyjne będzie udzielane zgodnie z zapisami Regulaminu udzielania wsparcia reintegracyjnego – dofinansowanie realizacji indywidualnego planu reintegracyjnego.
Przy realizacji, organizacji ww. form wsparcia w ramach zadania I, II i III pomocna jest kadra KPCES w składzie: animator lokalny, doradca kluczowy, doradca biznesowy, specjalista ds. monitoringu, ewaluacji i kontroli, specjalista ds. edukacji, szkoleń i promocji, specjalista ds. PZP, specjalista ds. reintegracji, koordynator merytoryczny. Ponadto, poza ww. kadrą KPCES w niektóre działania będą angażowane osoby przeprowadzające audyt sprawności, doradcy specjalistyczni oraz trenerzy.
CEL PROJEKTU
Celem projektu jest wzmocnienie rozwoju potencjału sektora ekonomii społecznej w subregionie IV woj. Kujawsko-pomorskiego ( powiaty: inowrocławski, mogileński, radziejowski, żniński, włocławski i miasto Włocławek) w okresie od 01.01.2024 do 31.12.2026 poprzez tworzenie i rozwój podmiotów ekonomii społecznej (PES) i przedsiębiorstw społecznych (PS) oraz wzmocnienie u ich potencjału innowacyjnego i rozwojowego w tym tworzenie możliwości do zwiększenia zatrudnienia w tych podmiotach.
EFEKTY, REZULTATY PROJEKTU
Projekt zakłada następujące efekty, rezultaty projektu:
– utworzenie i utrzymanie 82 miejsc pracy w przedsiębiorstwach społecznych,
– 7 osób, które po opuszczeniu programu będą osobami poszukującymi pracy w tym 5 kobiet i 2 mężczyzn,
– 82 osoby uzyskają kwalifikację w tym 58 kobiet i 24 mężczyzn,
– 108 osób po opuszczeniu programu będzie osobami pracującymi, łącznie z osobami prowadzącymi działalność na własny rachunek w tym 76 kobiet i 32 mężczyzn,
– 66 osób, których sytuacja społeczna ulenie poprawie po opuszczeniu programu.
WARTOŚĆ PROJEKTU: 11 024 704,83zł
WYSOKOŚĆ WKŁADU FUNDUSZY EUROPEJSKICH: 9 370 999,10zł
Udział w projekcie jest bezpłatny.
Siedziba KPCES mieści się przy ul. Dworcowej 65 w Inowrocławiu.
Punkty konsultacyjne:
– Fundacja Ekspert-Kujawy
ul. Dubienka 2 w Inowrocławiu,
Kadra projektu dostępna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00 – 15:00.
– Wyższa Szkoła Gospodarki
ul. Świętokrzyska 6 w Inowrocławiu
ul. Cyganka 24 we Włocławku
Kadra projektu dostępna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00 – 15:00
Kadra KPCES pracuje również w terenie – gotowa jest do spotkań indywidualnych/grupowych w siedzibie klienta zainteresowanego wsparciem oferowanym przez KPCES lub w lokalizacjach dogodnych dla osób zainteresowanych wsparciem.
Zapraszamy do kontaktu:
– Fundacja Ekspert-Kujawy – 52 357 62 15, owes@ekspert-kujawy.pl
– Wyższa Szkoła Gospodarki – 502 934 898, owes@byd.pl
– osobistego: w siedzibie KPCES i ww. punktach konsultacyjnych Lidera i Partnera projektu.
#FunduszeEuropejskie
Wizyta uczniów ze szkoły w Strahinju w Słowenii
4 kwietnia br. w Kujawsko-Pomorskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Minikowie (KPODR), gościliśmy grupę uczniów ze szkoły w Strahinju w Słowenii. Uczniowie wraz z opiekunami, przyjechali ramach wymiany szkolnej do Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Samostrzelu.
Uczniowie zapoznali się z działalnością naszego Ośrodka, którą przedstawił dr Ryszard Kamiński, dyrektor Ośrodka. Zaprezentowane zostały również Centrum Dziedzictwa Kulinarnego i Turystyki Wiejskiej oraz tereny wystawienniczo-targowe. Gościliśmy w Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka (PFHBiPM), gdzie uczniowie zapoznali się z pracą laboratorium.
Katarzyna Szczepaniak
KPODR w Minikowie
KONKURS – KRZYŻÓWKA „ŚRODOWISKO PONAD WSZYSTKO”
Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie
oraz
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu
zapraszają do udziału w konkursie – krzyżówce
pn. „Środowisko ponad wszystko”
W kwietniowym wydaniu miesięcznika „Wieś Kujawsko-Pomorska” ukażę się konkurs, w którym uczestnicy będą mogli wykazać się swoją wiedzą z obszaru ekologii,
ochrony środowiska i rolnictwa.
Konkurs organizowany jest w ramach projektu pn.
„Kształtujemy świadomość ekologiczną – kampania edukacyjno-informacyjna dla mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego”.
Fundatorem nagrody w konkursie jest
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.
Hasło będące rozwiązaniem krzyżówki należy przesłać do Organizatora konkursu na adres lidia.saganowska@kpodr.pl do 29 kwietnia 2024 r.
30 kwietnia 2024 r. spośród osób, które prześlą prawidłowe rozwiązanie krzyżówki zostanie wylosowana jedna osoba, która otrzyma nagrodę.
Regulamin konkursu – krzyżówki pn. „Środowisko ponad wszystko” do pobrania poniżej.
SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU W KONKURSIE
Krzyżówka – Środowisko ponad wszystko – marzec
Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie
wraz z
Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu
zorganizowali konkurs – krzyżówkę pn. „Środowisko ponad wszystko”, która zamieszczona była w marcowym wydaniu naszego miesięcznika, w ramach projektu ekologicznego pn. „Kształtujemy świadomość ekologiczną – kampania edukacyjno-informacyjna dla mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego”.
W konkursie wzięły udział 22 osoby, spośród których 29 marca komisja konkursowa wyłoniła zwycięzcę. Laureatem konkursu został Bartosz Spychalski, który w wyznaczonym terminie nadesłał prawidłowe hasło "Gleba aktywna biologicznie".
Nagrodą w konkursie był zestaw ogrodniczy, zawierający: rękawice do cięcia krzewów, fartuch na narzędzia oraz łopatkę ze stali nierdzewnej. Panu Bartoszowi gratulujemy wiedzy i serdecznie zapraszamy do udziału w kolejnych konkursach.
Tekst i zdjęcie:
Lidia Saganowska
KPODR w Minikowie
CZŁOWIEK I PRZYRODA – ZRÓWNOWAŻONE SĄSIEDZTWO
Część wykładowa
https://kpodr.clickmeeting.com/czlowiek-i-przyroda-zrownowazone-sasiedztwo-wyklad/register
Część wykładowa + warsztaty
Las w słoiku
Hanna Domalewska – VESALIUS, właścicielka pracowni „Babsztylove rękoczyny”
Sala nr 1 w Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji
https://kpodr.clickmeeting.com/las-w-sloiku-warsztaty-wyklady/register
Ochrona przyrody wokół domu
Krzysztof Konieczny – iKris, prezes Fundacji Pro Natura
Sala nr 2 w Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji
https://kpodr.clickmeeting.com/ochrona-przyrody-wokol-domu-warsztaty-wyklady/register
Warsztaty permakulturowe – zasady i projektowanie
Agata Grzywińska, prezes Fundacji Żywa Przestrzeń
Sala nr 3 w Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji
Ptaki i człowiek – mieć oko na sąsiada
Dawid Kilon – MERGUS
Sala nr 4, parter, budynek główny KPODR w Minikowie
https://kpodr.clickmeeting.com/ptaki-i-czlowiek-miec-oko-na-sasiada-warsztaty-wyklady/register
Rozbudowa Centrum Konferencyjnego z zapleczem gastronomiczno–noclegowym o nową część konferencyjną wraz z zagospodarowaniem terenu
Inwestycja polegała na wybudowaniu nowej części konferencyjnej w celu organizacji konferencji lub innych spotkań dla około 250 – 300 osób. Sala stanowi jednoprzestrzenny obiekt z możliwością podziału na mniejsze pomieszczenia za pomocą akustycznej ściany przesuwnej oraz mniejszej sali na ok. 100 osób z możliwością podziału na dwie mniejsze sale tzw. warsztatowe. Oprócz sal w obiekcie znajdują się również obsługujące je pomieszczenia techniczne, pomocnicze i magazynowe. Ponadto inwestycja swoim zakresem obejmuje zagospodarowanie terenu – parking.