Ekoschematy – wymogi i płatności w realizacji praktyk rolniczych korzystnych dla klimatu, środowiska i dobrostanu zwierząt
Zapraszamy do udziału w szkoleniu pt. „Ekoschematy – wymogi i płatności w realizacji praktyk rolniczych korzystnych dla klimatu, środowiska i dobrostanu zwierząt”.
Szkolenie jest organizowane przez Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikoowie w ramach modułu 1 Szkolenia podstawowe dla rolników Interwencji 14.1 Doskonalenie zawodowe rolników objętej Planem Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027.
W PS WPR przewidziano instrumenty wsparcia beneficjentów promujących praktyki rolnicze korzystne dla środowiska, klimatu i dobrostanu zwierząt, w tym obowiązkowe do wdrożenia przez państwa członkowskie, ale dobrowolne dla rolnika ekoschematy. Ekoschematy obszarowe są nową interwencją środowiskową realizowaną w ramach płatności bezpośrednich. Przedmiotowe szkolenie ma na celu przybliżenie Państwu informacji na temat ekoschematów obszarowych możliwych do realizacji od 2023 r.
W przypadku zainteresowania udziałem w szkoleniu prosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny z osoba odpowiedzialną za organizację szkolenia w danej miejscowości.
Harmonogram realizacji szkoleń: Ekoschematy-2025
|
|
|
|
|
|
Data |
|
|
|
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
radziejowski |
Bytoń |
Bytoń |
Restauracja Dworek Kujawski |
Bytoń 64D, 88-231 Bytoń |
1.04.2025 |
10.00 |
30 |
Agnieszka Sypniewska tel. 723331478 |
3. |
sępoleński |
Sępólno Krajeńskie |
Sępólno Krajeńskie |
ANTARES |
Kościuszki 19, 89-400 Sępólno Krajeńskie |
2.04.2025 |
10.00 |
30 |
Dorota Stryczek tel. 723 692 591 |
4. |
wąbrzeski |
Płużnica |
Płużnica |
Restauracja Gospoda Przy Piecu |
Płużnica 86, 87-214 Płużnica |
2.04.2025 |
10.00 |
30 |
Ernest Góralski tel. 663 229 030 |
5. |
grudziądzki |
Radzyń Chełmiński |
Radzyń Chełmiński |
Restauracja Grota |
ul. Ludwika Waryńskiego 17, 87- 220 Radzyń Chełmiński |
3.04.2025 |
10.00 |
30 |
Małgorzata Kowalska tel. 723 331 075 |
6. |
tucholski |
Lubiewo |
Lubiewo |
Restauracja U Kumpli |
ul. Wojska Polskiego 12, 89-526 Lubiewo |
3.04.2025 |
10.00 |
30 |
Eugeniusz Gwizdała tel.723 692 598 |
7. |
radziejowski |
Radziejów |
Radziejów |
Restauracja Perła Kujaw |
Płowiecka 1, 88-200 Radziejów |
3.04.2025 |
10.00 |
30 |
Karol Przybysz tel. 723340255 |
8. |
włocławski |
Kowal |
Kowal |
Agrofarma |
Gołaszewo 60A 87-820 Kowal |
3.04.2025 |
10.00 |
30 |
Jolanta Zakrzewska-Pesta tel.723692603 |
9. |
żniński |
Żnin |
Żnin |
kawiarnia PARKOWA |
ul. Szkolna 29, 88-400 Żnin |
3.04.2025 |
10.00 |
30 |
Mirosław Spochacz tel. 723 330 533 |
10. |
brodnicki |
Jabłonowo Pomorskie |
Jabłonowo Pomorskie |
Centrum Konferencyjno Bankietowe Familia |
ul. Przemysłowa 26, 87-330 Jabłonowo Pomorskie |
4.04.2025 |
10.00 |
30 |
Arkadiusz Krysztofiak tel 667662832 |
11. |
bydgoski |
Sicienko |
Pawłówek |
Karczma Rzym |
ul. Bydgoska 1 86-014 Pawłówek |
4.04.2025 |
10.00 |
30 |
Piotr Hunkier tel. 723 692 538 |
12. |
żniński |
Janowiec Wlkp. |
Posługowo |
Dom Biesiadny |
Posługowo 26, 88-430 Janowiec Wlkp. |
4.04.2025 |
10.00 |
30 |
Piotr Kaźmierczak tel. 723 692 530 |
13. |
inowrocławski |
Inowrocław |
Cieślin |
Karczma Kujawska |
Cieślin 8b, 88-100 Inowrocław |
7.04.2025 |
10.00 |
30 |
Agnieszka Milanowska tel. 506 392 672 |
14. |
sępoleński |
Sępólno Krajeńskie |
Sępólno Krajeńskie |
ANTARES |
Kościuszki 19, 89-400 Sępólno Krajeńskie |
7.04.2025 |
10.00 |
30 |
Anna Zakrzewska tel. 723 331 184 |
15. |
brodnicki |
Brzozie |
Brzozie |
Restauracja Kalchem |
ul. Brzozowa 157, 87-313 Brzozie |
8.04.2025 |
10.00 |
30 |
Anna Szymańczyk, |
16. |
lipnowski |
Dobrzyń nad Wisłą |
Szpiegowo |
Victoria sale bankietowe |
Szpiegowo 15, 87-610 Dobrzyń nad Wisłą |
8.04.2025 |
10.00 |
30 |
Cezary Mąkowski tel.506 392 698 |
17. |
świecki |
Warlubie |
Warlubie |
Dom weselny "Anka" |
Bąkowska 34A, 86-160 Warlubie |
8.04.2025 |
10.00 |
30 |
Joanna Piotrowska-Herman. tel. 723 692 592 jolanta.piotrowska- |
18. |
toruński |
Łubianka |
Warszewice |
Dom Weselny "U Jagody" |
Ks S,Józefa Frelichowskiego 4, 87- 152 Warszewice |
8.04.2025 |
10.00 |
30 |
Lidia Skrobiszewska tel. 885 860 272 |
19. |
włocławski |
Brześć Kujawski |
Brześć Kujawski |
Brzeskie Centrum Kultury i Historii "Wahadło" |
ul. Kolejowa 44, 87-880 Brześć Kujawski |
8.04.2025 |
10.00 |
30 |
Hubert Marszewski tel. 723 331 250 |
20. |
aleksandrowski |
Zakrzewo |
Zakrzewo |
Dwór Biesiadny Zakrzewo |
ul. Zielona 2B, 87-707 Zakrzewo |
9.04.2025 |
10.00 |
30 |
Arkadiusz Kaźmierczak tel.723 692 566 |
21. |
mogileński |
Mogilno |
Mogilno |
Sala Bankietowa Sajnówka |
Mogilno ul. 11 listopada 24, 88-300 Mogilno |
9.04.2025 |
10.00 |
30 |
Paulina Kaszczyńska tel. 723 330 600 |
22. |
toruński |
Obrowo |
Sąsieczno |
Restauracja "Daglezjowy Dwór" |
ul. Leśna 2, 87-125 Osiek n/Wisłą |
9.04.2025 |
10.00 |
30 |
Agata Kuczaj tel. 723 340 227 |
23. |
wąbrzeski |
Dębowa Łąka |
Małe Pułkowo |
Restauracja Kuźnia Smaków |
Małe Pułkowo 20, 87-207 Dębowa Łąka |
9.04.2025 |
10.00 |
30 |
Elżbieta Lubomska tel. 723 692 547 |
24. |
bydgoski |
Dąbrowa Chełmińska |
Ostromecko |
Restauracja "Ostromecka" |
Ostromecko ul. Bydgoska 8, 86-070 Dąbrowa Chełmińska |
11.04.2025 |
10.00 |
30 |
Jakub Mazur tel 601 664 415 |
25. |
chełmiński |
Stolno |
Grubno |
Internat Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Zawodowego |
Grubno 42a, 86-212 Stolno |
11.04.2025 |
10.00 |
30 |
Olga Krakówka-Zimmermann tel. 723 330 203 olga.krakowka- |
26. |
lipnowski |
Lipno |
Lipno |
Marsylio Restauracja |
Wyszyńskiego 48, 87-600 Lipno |
11.04.2025 |
10.00 |
30 |
Cezary Mąkowski tel.506 392 698 |
27. |
tucholski |
Tuchola |
Bladowo |
Panorama Tucholi |
Bladowo 1B, 89-500 Tuchola |
11.04.2025 |
10.00 |
30 |
Tomasz Kryger tel. 887 174 775 |
28. |
inowrocławski |
Kruszwica |
Kruszwica |
Gościniec nad Gopłem |
Kruszwica Szosa Radziejowska 64, 88-150 Kruszwica |
15.04.2025 |
10.00 |
30 |
Ewa Wypijewska tel. 723 331 087 |
29. |
rypiński |
Rypin |
Starorypin Rządowy |
Restauracja Modrzewiowa |
Starorypin Rządowo 26a, 87-500 Rypin |
15.04.2025 |
10.00 |
30 |
Łukasz Peszczyński tel. 784 694 451 |
30. |
świecki |
Świekatowo |
Świekatowo |
Restauracja "Karczma Wiejska" |
86-182 Świekatowo, ul. Leśna 19 |
15.04.2025 |
10.00 |
30 |
Tadeusz Kargier tel. 723 692 578 |
31. |
golubsko-dobrzyński |
Golub-Dobrzyń |
Golub-Dobrzyń |
Restauracja Dwór Fijewo |
ul. PTTK 21, 87-400 Golub-Dobrzyń |
16.04.2025 |
10.00 |
30 |
|
32. |
nakielski |
Mrocza |
Mrocza |
MGOKiR Mrocza |
Sportowa 1, 89-115 Mrocza |
16.04.2025 |
10.00 |
30 |
Wioletta Kochańska |
33. |
nakielski |
Szubin |
Szubin |
Zajazd "TRAMP" |
Jana Pawła II 40, 89-200 Szubin |
17.04.2025 |
10.00 |
30 |
Paulina Dalka |
Marketing i sprzedaż produktów wysokiej jakości
18 marca 2025 roku odbyło się szkolenie online pt. "Marketing i sprzedaż produktów wysokiej jakości", w którym uczestniczyły 102 osoby. Szkolenie było skierowane głównie do rolników oraz mieszkańców obszarów wiejskich, a także przetwórców, którzy planują wykorzystać nowe kanały sprzedaży i promocji swoich wyrobów.
Celem szkolenia było:
- Zaprezentowanie podstawowych przepisów prawnych związanych ze sprzedażą żywności przez Internet.
- Rozwinięcie umiejętności poruszania się w obszarze przepisów prawa żywnościowego.
- Wskazanie szans rozwoju własnych umiejętności oraz możliwości ich wykorzystania do zwiększenia dochodów z gospodarstw rolnych.
Wydarzenie otworzył Ryszard Kamiński, Zastępca Dyrektora Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego (KPODR), który podkreślił znaczenie ogłoszeń zamieszczanych w Internecie i wzrastającą rolę sprzedaży internetowej w dzisiejszych czasach. Następnie głos zabrał Arkadiusz Szczurowski, Zastępca Kujawsko-Pomorskiego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, który również zwrócił uwagę na rosnącą popularność sprzedaży internetowej i jej potencjał dla rozwoju branży rolno-spożywczej.
Prezentację poprowadziły dwie ekspertki z Wojewódzkiej Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Bydgoszczy: mgr Aleksandra Benedict i mgr Dorota Gackowska. Specjalistki zaprezentowały kluczowe zagadnienia w kwestii sprzedaży żywności przez Internet, omawiając między innymi podstawowe przepisy prawne obowiązujące w tym zakresie. Uczestnicy mieli również możliwość pobrania prezentacji z wykładu, co pozwoli im w razie potrzeby sprawdzić wybrane informacje, w dogodnym dla nich czasie. Podczas szkolenia uczestnicy zadawali ekspertkom liczne pytania dotyczące sprzedaży przez Internet oraz prawidłowego formułowania ogłoszeń, co świadczy o ich zainteresowaniu tematem.
Na zakończenie Magdalena Kulus (KPODR) podsumowała wydarzenie i wyraziła wdzięczność wobec inspektorów za przekazaną wiedzę. Podziękowała także wszystkim uczestnikom za ich aktywność i frekwencję.
Zachęcamy do zapoznania się z nagraniem ze szkolenia, dostępnym poniżej.
X Święto Krowy w Samostrzelu
Dzisiaj – 20 marca 2025 r. – w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Samostrzelu odbyła się konferencja pn. X Święto Krowy w Samostrzelu – sterowanie rozrodem w nowoczesnym gospodarstwie rolnym. W wydarzeniu uczestniczyła Dyrekcja KPODR w Minikowie – Łukasz Urbański i absolwent technikum – Ryszard Kamiński oraz przedstawiciele Ośrodka, którzy zorganizowali stoisko promocyjno-informacyjne. Była to okazja do wysłuchania ciekawych prelekcji i prezentacji związanych z zarządzaniem rozrodem, inseminacją i żywieniem krów mlecznych. W międzyczasie odbyło się losowanie nagród i poczęstunek dla przybyłych gości. Dziękujemy Dyrekcji, nauczycielom i uczniom za gościnę i gratulujemy wspaniałej organizacji.
Konkurs Doradca Roku 2025
Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Poznaniu we współpracy z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Wojewódzkimi Ośrodkami Doradztwa Rolniczego zapraszają do udziału w VI edycji OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU „DORADCA ROKU”.
Regulamin i szczegóły:
https://www.cdr.gov.pl/upowszechnianie-i-promocja/konkursy/doradca-roku
FORUM ROLNICTWA ZRÓWNOWAŻONEGO
13.03.2025 r. w Centrum konferencyjnym w Minikowie odbyło się FORUM ROLNICTWA ZRÓWNOWAŻONEGO. Organizatorem Forum był Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie. Tematy związane były z podejmowaniem decyzji związanych z nawożeniem roślin uprawnych oraz z ekoschematami możliwymi do realizacji w 2025 r. Przybyłych gości powitali Łukasz Urbański Dyrektor KPODR w Minikowie oraz Zastępca Dyrektora KPODR Ryszard Kamiński.
Prelegentami podczas wydarzenia byli: Prof. UPP dr hab. Witold Szczepaniak UP Poznań, Barbara Amroży, Marek Tarczyński z firmy YARA, Jan Gurzyński, Intermag, Maciej Bachorowicz. EKOPLON, Piotr Kotowski TimacAgro, Natalia Narewska KPODR Minikowo. W spotkaniu uczestniczyło około 90 osób zainteresowanych tematami efektywnego i zrównoważonego nawożenia mineralnego w rolnictwie.
Formularz rejestracyjny na konferencję – Uprawa zbóż pierwotnych metodami ekologicznymi
Wnioski i zgłoszenia dotyczące zwierząt – od nowego roku tylko drogą elektroniczną
12.03.2025
Od 1 stycznia 2026 r. posiadacze bydła, owiec, kóz i świń oraz właściciele koniowatych będą zobligowani do informowania o wszystkich zdarzeniach zwierzęcych za pośrednictwem systemu IRZplus. Wielu hodowców zwierząt korzysta już wyłącznie z tego narzędzia i chwali sobie wiążące się z nim udogodnienia. Osobom, które potrzebują wsparcia w obsłudze aplikacji, pomocą służą pracownicy do spraw IRZ w biurach powiatowych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Zdjęcie: AdobeStock
Modernizacja gospodarstw (obszar D) – więcej czasu na realizację inwestycji
11.03.2025
W przepisach dotyczących Modernizacji gospodarstw rolnych w ramach obszaru D (racjonalizacja technologii produkcji, wprowadzenie innowacji, zmiana profilu produkcji, zwiększenie skali produkcji, poprawa jakości produkcji lub zwiększenie wartości dodanej produktu) została wprowadzona zmiana. Rolnicy, którzy złożyli wnioski w naborze prowadzonym w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 między 5 czerwca a 19 lipca 2023 r., mają więcej czasu na realizację zaplanowanych inwestycji i złożenie wniosków o płatność. Nowy termin to 31 sierpnia 2025 r.
Co istotne, nowelizacja przepisów nie powoduje konieczności zmian w zawartych umowach.
Więcej informacji – otwórz
Zdjęcie: Adobe Stock
14 marca – ważna data dla ubiegających się o dopłaty dobrostanowe
10.03.2025
Rolnicy, którzy chcą otrzymać płatności z tytułu realizacji ekoschematu Dobrostan zwierząt, powinni pamiętać o udziale w obowiązkowym szkoleniu. Dotyczy ono metod ograniczających stosowanie antybiotyków w produkcji zwierzęcej. Czas na ukończenie takiego kursu mija 14 marca 2025 r., a na dostarczenie zaświadczenia – 21 marca 2025 r. Kopię tego dokumentu należy złożyć za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus.
W szkoleniach na temat metod ograniczających stosowanie antybiotyków w produkcji zwierzęcej należy wziąć udział do 14 marca 2025 r. Kursy organizują Centrum Doradztwa Rolniczego i wojewódzkie Ośrodki Doradztwa Rolniczego. Dostępne są różne formy kształcenia:
- szkolenie internetowe;
- webinar prowadzony przez przeszkolonych doradców rolnych;
- stacjonarny wykład zorganizowany przez ODR.
Zaświadczenia o ukończeniu szkolenia są przyjmowane przez aplikację eWniosekPlus do 21 marca 2025 r. Skan tego dokumentu można przesłać po kliknięciu w zakładkę Dok. uzupełniające i przejściu do Załączników niemerytorycznych w roku 2024. Dokładny opis czynności, które trzeba wykonać, jest dostępny w rozdziale 16. Dokumenty uzupełniające 2024 „Instrukcji wypełniania wniosku w aplikacji eWniosekPlus” – otwórz. Do tej pory formalności tych dopełniło niemal 70 proc. rolników ubiegających się o płatności dobrostanowe.
Również 14 marca 2025 r. przypada wydłużony termin na zgłoszenie przeznaczenia bydła do opasu – więcej informacji. Obowiązek oznaczenia w systemie IRZplus kierunku użytkowania (mleczny do opasu lub mięsny do opasu, lub do opasu) dotyczy rolników wnioskujących o płatności w ramach wariantu Dobrostan opasów. Warto wiedzieć, że bydło sprzedane lub poddane ubojowi do tego dnia, bez określonego właściwego kierunku użytkowania, zostanie automatycznie zakwalifikowane do płatności w wariancie Dobrostan opasów.
Zdjęcia: Michał Kuchnicki i Irmina Przybylska-Strzelczyk, wyróżnieni w konkursie ARiMR „Gospodarzu, co tam w inwentarzu?”
„FORUM OCHRONY ŚRODOWISKA” KONFERENCJA ONLINE
11 marca 2025 roku w Kujawsko-Pomorskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Minikowie odbyła się konferencja online pn. „Forum Ochrony Środowiska”, która od lat cieszy się dużym zainteresowaniem, a jej tematyka na stałe wpisała się w program wydarzeń organizowanych przez KPODR w Minikowie. To już piętnasta edycja konferencji, podczas której samorządowcy, przedstawiciele firm komunalnych z województwa kujawsko-pomorskiego mieli możliwość zapoznania się z kolejnymi zmianami w zakresie gospodarki odpadami.
W ostatnich latach sytuacja w sektorze gospodarki odpadami ulega dynamicznym zmianom. Mimo podejmowania nieustannego wysiłku w dążeniu do przystosowania krajowych przepisów do porządku unijnego – zarządzanie odpadami w dalszym ciągu stanowi jeden z najtrudniejszych i najpoważniejszych problemów, który wymaga natychmiastowej i kompleksowej regulacji. Brak uporządkowania systemu gospodarki, duża ilość powstających odpadów, zbyt mała liczba instalacji, do tego nowe obowiązki sprawozdawcze, to tylko niektóre z problemów obserwowanych przez lokalne samorządy. Na te i inne problemy, próbowali odpowiedzieć specjaliści branżowi podczas konferencji.
Wydarzenie rozpoczęło wystąpienie dyrektora KPODR Łukasza Urbańskiego i jego zastępcy Ryszarda Kamińskiego, podczas którego powitali uczestników i wykładowców, a także podkreślili jak ważny i trudny jest temat gospodarki odpadami.
Pierwszym prelegentem był Maciej Kiełbus, który przedstawił wykład pn. „Pomiary recyklingu i ich wpływ na opłaty za odpady komunalne”. Podczas wystąpienia omówił zagadnienia związane obowiązującymi regulacjami prawnymi, poziomami recyklingu odpadów komunalnych oraz finansowanie kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu. Drugi wykład przedstawiła dr inż. Barbara Kozłowska, która omówiła temat pn. „Selektywna zbiórka tekstyliów – nowy obowiązek gmin”. Wystąpienia rozpoczęła od przyjętego przez Komisję Europejską, pakietu dyrektyw odpadowych i jego głównych celi. Następnie opisała nowy obowiązek selektywnej zbiórki odpadów tekstylnych, podstawy prawne, definicje, a także jakie są możliwości recyklingu odpadów tekstylnych. Kolejnym wykładowcą był dr hab. Zbigniew Bukowski, który przedstawił „Problematykę kar dla gmin za naruszenia wymagań określonych w Ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach”. Opisał szczegółowo zakres kontroli. Podał podstawy prawne, częste naruszenia i ewentualne sankcje karne. Konferencję zakończyły Monika Tomczak i Karolina Apalczyk-Kryska, które przedstawiły „Obowiązek sprawozdawczy gmin dotyczący gospodarowania nieczystościami ciekłymi”. Omawiły podstawy prawne, informacje dotyczące kontroli oraz najczęściej popełniane błędy w sprawozdaniach.
Treści poruszane podczas Konferencji były niezwykle istotne dla przedstawicieli samorządów, odpowiadających za gospodarkę odpadami w gminach. Ważny jest również fakt, że z roku na rok rośnie świadomość społeczeństwa na temat postępowania z odpadami, a w konsekwencji wywiera pozytywny skutek dla naszego środowiska.
Przedsięwzięcie zostało zrealizowane w ramach projektu pn. „Ekologia i środowisko – dobre praktyki i dalsze wyzwania – edukacja i informacja dla mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego” współfinansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.
Zapis video:
Opracowała:
Joanna Szczęsna-Kulewska
KPODR w Minikowie