Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie

Do 30 czerwca 2023 r. jest wydłużony termin składania wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich oraz płatności obszarowych w ramach II filara WPR.

Dopłaty 2023 – bezpłatna pomoc ODR-ów, ARiMR przyjęła 415 tys. wniosków, nabór wydłużony do 30 czerwca

4.05.2023

 
dopłaty

Do 2 maja wnioski o dopłaty bezpośrednie za 2023 r. złożyło 415 tys. rolników. Nabór, który trwa od 15 marca jest prowadzony wyłącznie za pomocą internetowej aplikacji eWniosekPlus. Termin składnia wniosków został wydłużony do 30 czerwca (więcej). W tegorocznej kampanii pojawiły się nowe rodzaje płatności związane z ochroną środowiska i klimatu. Te mechanizmy realizowane są w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Eksperci z Ośrodków Doradztwa Rolniczego bezpłatnie pomagają rolnikom w wypełnianiu wniosków.

Najistotniejsze zmiany

Od tego roku, aby otrzymać dopłaty, trzeba m.in. stosować zasady wzmocnionej warunkowości (przestają obowiązywać pojęcia wzajemnej zgodności, tj. cross-compliance, i zazielenienia). Wzmocniona warunkowość opiera się na 9 normach GAEC, dotyczących utrzymania gruntów wchodzących w skład gospodarstwa w dobrej kulturze rolnej, zgodnej z ochroną środowiska. Wytyczne te są również podstawą do określenia wymagań dla dodatkowych dobrowolnych działań, które stanowią zupełnie nowy element kampanii dopłat 2023, czyli ekoschematów. Jest ich 6, i to od rolnika zależy, czy je wdroży. Kolejna zmiana dotyczy dolnego progu powierzchni gospodarstwa objętej płatnością redystrybucyjną. Do tej pory wynosił on 3 ha, a od tego roku został obniżony do 1 ha. Istotne jest, że płatność taką przyznaje się do pierwszych 30 ha. Z kolei w przypadku uzupełniającego wsparcia dochodów dla młodych rolników zniesiono limit powierzchni gruntów, do których można otrzymać dofinansowanie (dotychczas wynosił on 50 ha).

O jakie płatności można się ubiegać w 2023 roku?

W ramach wniosku o przyznanie dopłat, można ubiegać się o:

– płatności w ramach interwencji w formie płatności bezpośrednich, w tym: podstawowe wsparcie dochodów, płatność redystrybucyjną, płatność dla młodych rolników, płatności za realizację ekoschematów, wsparcie dochodów związanych z hodowlą krów, bydła, owiec i kóz, a także uprawą buraków cukrowych, chmielu, lnu, konopi włóknistych, pomidorów, truskawek, ziemniaków skrobiowych, roślin pastewnych, roślin strączkowych na nasiona;

– płatności w ramach przejściowego wsparcia krajowego, w tym: uzupełniającą płatność podstawową, płatność niezwiązaną do tytoniu;

– płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami (ONW);

– płatności rolno-środowiskowo-klimatyczne (zobowiązania kontynuacyjne w ramach PROW 2014-2020), w tym przyznanie kosztów transakcyjnych w ramach pakietu 4, 5 lub 6;

– płatności ekologiczne (zobowiązania kontynuacyjne w ramach PROW 2014-2020), w tym: premię za zrównoważoną produkcję roślinno-zwierzęcą i przyznanie kosztów transakcyjnych;

– płatności rolno-środowiskowo-klimatycznych (nowe zobowiązania w ramach WPR 2023-2027), w tym: płatność za retencjonowanie wody na obszarach przyrodniczych oraz przyznanie kosztów transakcyjnych w ramach interwencji 1, 2 lub 5;

– płatności ekologicznych (nowe zobowiązania w ramach WPR 2023-2027), w tym: małe gospodarstwa z uprawami ekologicznymi, premię za zrównoważoną produkcję roślinno-zwierzęcą oraz przyznanie kosztów transakcyjnych;

– pomoc na zalesianie (PROW 2007-2013) – wniosek o wypłatę;

– premię pielęgnacyjną i premię zalesieniową (PROW 2014-2020);

– premię z tytułu zadrzewień (PROW 2014-2020);

– pierwszą premię pielęgnacyjną i zalesieniową do gruntów z sukcesją naturalną (WPR 2023-2027).

Jak złożyć wniosek, gdzie szukać pomocy?

Wnioski o przyznanie dopłat można składać wyłącznie przez aplikację eWniosekPlus, dostępną na Platformie Usług Elektronicznych. Rolnicy, którzy nie mają komputerów, mogą liczyć na pomoc pracowników Agencji. Wszelkie wątpliwości można konsultować również za pośrednictwem infolinii, pod nr. tel. 800 38 00 84 lub 22 595 06 11, w dni robocze w godz. 7:00-19:00 oraz w soboty 10:00-16:00.

W wypełnianiu wniosków bezpłatnie pomagają eksperci z Ośrodków Doradztwa Rolniczego, więc w przypadku wątpliwości dotyczących dokumentacji warto rozważyć umówienie się na wizytę w miejscowej placówce ODR. Na stronach internetowych Wojewódzkich Ośrodków Doradztwa Rolniczego opublikowane zostały informacje dotyczące preferowanych terminów przyjmowania rolników:

Dolnośląski ODR we Wrocławiu – otwórz

Kujawsko-Pomorski ODR w Minikowie – otwórz

Lubelski ODR w Końskowoli – otwórz

Lubuski ODR w Kalsku – otwórz

Łódzki ODR w Bratoszewicach – otwórz

Małopolski ODR w Karniowicach – otwórz

Mazowiecki ODR w Warszawie – otwórz

Opolski ODR w Łosiowie – otwórz

Podkarpacki ODR w Boguchwale – otwórz

Podlaski ODR w Szepietowie – otwórz

Pomorski ODR w Lubaniu – otwórz

Śląski ODR w Częstochowie – otwórz

Świętokrzyski ODR w Modliszewicach – otwórz

Warmińsko-Mazurski ODR w Olsztynie – otwórz

Wielkopolski ODR w Poznaniu – otwórz

Zachodniopomorski ODR w Barzkowicach – otwórz

Nabór wniosków o dopłaty bezpośrednie za 2023 r. rozpoczął się 15 marca, a termin jego zakończenia został wydłużony do 30 czerwca 2023 r. Tradycyjnie dokumenty będzie można dostarczyć również po tym terminie, ale za każdy roboczy dzień opóźnienia płatność będzie pomniejszana o 1 proc. Z kolei korekty we wnioskach bez konsekwencji finansowych będzie można dokonywać do 17 lipca 2023 r. Po tej dacie płatności do powierzchni objętych zmianami będą również obniżane o 1 proc. za każdy dzień zwłoki. Zarówno w przypadku składania wniosków, jak i wprowadzania w nich modyfikacji, ostateczny termin to 25 lipca 2023 r.

Realizacja dopłat za 2022 rok na finiszu

W 2022 roku do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wpłynęło 1,265 mln wniosków o przyznanie dopłat. Trwa realizacja wypłat końcowych z tego tytułu. Dotychczas w ramach płatności bezpośrednich i obszarowych z PROW za 2022 rok do rolników trafiło ponad 19,53 mld zł. Z tej kwoty 16,5 mld zł to płatności bezpośrednie, a 3,03 mld zł – wsparcie obszarowe z PROW 2014-2020. Czas na realizację wypłat w ramach tej kampanii mija 30 czerwca 2023 roku. Warto, by oczekujący na pieniądze z tego tytułu upewnili się, że biura powiatowe Agencji mają właściwe dane dotyczące numerów ich kont bankowych. Jeżeli rachunek będzie nieaktywny, środków nie uda się przekazać.

Więcej informacji – otwórz

Aplikacja eWniosekPlus – otwórz

 

Zdjęcie: AdobeStock

 

 

 

 

 

 

image_print

Do 30 czerwca 2023 r. jest wydłużony termin składania wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich oraz płatności obszarowych w ramach II filara WPR.

Nabór w ramach WPR – więcej czasu na złożenie wniosków

2.05.2023

Do 30 czerwca 2023 r. jest wydłużony termin składania wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich oraz płatności obszarowych w ramach II filara WPR.

Nabór w ramach WPR – więcej czasu na złożenie wniosków

W tym roku po raz pierwszy kampania przebiega według nowych zasad, wynikających z Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Minister rolnictwa i rozwoju wsi Robert Telus podjął decyzję o wydłużeniu do 30 czerwca 2023 r. terminu składania wniosków o przyznanie pomocy finansowej w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027.

Których wniosków dotyczy przedłużenie terminu?

Przedłużenie do 30 czerwca 2023 r. terminu składania wniosków dotyczy płatności bezpośrednich, przejściowego wsparcia krajowego oraz działań obszarowych w ramach II filaru WPR.

Zmiany do wniosków również można będzie składać dłużej – do 17 lipca 2023 r.

Co w przypadku opóźnienia?

Wniosek o przyznanie płatności może być także złożony później – w terminie 25 dni kalendarzowych po 30 czerwca, tj. do 25 lipca 2023 r.

W przypadku opóźnienia będzie jednak stosowane zmniejszenie płatności w wysokości 1 proc. należnej kwoty płatności za każdy dzień roboczy.

 

 

image_print

Ustawa o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt

Drodzy Państwo,

6 stycznia 2023 r. weszła w życie ustawa o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt z dnia 4 listopada 2022 r. i Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. W konsekwencji wprowadzenia powyższych aktów prawnych podmiotem prowadzącym bazę danych koniowatych jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Polski Związek Hodowców Koni jest odpowiedzialny za wystawianie paszportów koniowatych większości ras i typów koni i koniowatych hodowanych w Polsce.

Nowe przepisy nakładają również na hodowców obowiązek zgłaszania źrebiąt do opisu w celu wystawienia paszportów w terminie do 90 dnia od ich narodzin. Ustawodawca przewiduje konsekwencje dla hodowców którzy nie dotrzymają tego terminu!

Dlatego też zwracamy się do Państwa z prośbą o niezwlekanie i zgłaszanie na bieżąco źrebiąt do identyfikacji poprzez bazę IRZ plus.

Szczegółowe informacje dotyczące zgłaszania źrebiąt do opisu uzyskacie Państwo w powiatowych biurach ARiMR.

Ogólne informacje na temat ustawy o identyfikacji uzyskacie Państwo również na https://www.pzhk.pl/2023/01/ustawa-o-identyfikacji-faq-i-informacje/

Z poważaniem
Jarosław Lewandowski
Dyrektor
Kujawsko – Pomorskiego Związku Hodowców Koni
Al. Powstańców Wielkopolskich 10
85-090 Bydgoszcz
Polska/ Poland
www.kpzhk.pl

 

image_print

Konkurs – krzyżówka pn.: „Środowisko ponad wszystko”, kwiecień 2023

Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie

wraz z

Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu

zorganizował konkurs – krzyżówkę pn.: „Środowisko ponad wszystko”, która zamieszczona była w kwietniowym wydaniu naszego miesięcznika, w ramach projektu ekologicznego pn.: „Ekologia i środowisko – dobre praktyki i dalsze wyzwania – edukacja i informacja dla mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego”.

W konkursie udział wzięło 33 osób, spośród których 28 kwietnia komisja konkursowa wyłoniła jednego zwycięzcę. Laureatką konkursu została Pani Lucyna Borowiec, która w wyznaczonym terminie nadesłała prawidłowe hasło – Gdy woda jest czysta, ryby tańczą twista. Nagrodą w konkursie był zestaw narzędzi ogrodniczych. Pani Lucynie gratulujemy wiedzy i serdecznie zapraszamy do udziału w kolejnych konkursach.

Tekst i zdjęcie:
Lidia Saganowska
KPODR w Minikowie

image_print

Wiosenna lustracja demonstracji w Wybczyku Sławkowie i Gronowie

Jak wcześniej pisaliśmy, w bieżącym sezonie założono w gospodarstwach rolników kilka demonstracji z uprawy rzepaku i pszenicy w warunkach technologii gospodarstwa rolnego. U Michała Sadowskiego w Wybczyku wysiano 6 odmian rzepaku ozimego z 2 hodowli: Rapool Polska sp. z o.o. oraz Hodowli Roślin Strzelce Grupa IHAR. Siew 27 sierpnia wykonano strip-tillem z rozstawą rzędów 33 cm i zastosowano 200 kg Polifoski 5-20-30. Przed siewem wykonano zabieg herbicydem. Po 2 tygodniach zabieg powtórzono. Poniżej zdjęcia wykonane podczas dwóch lustracji.

 

 

Fot. Wygląd pola po siewie jesienią – z lewej podczas pierwszej lustracji (6.10.2022 r.), z prawej tuż przed zimą (27.11.2022 r.). Z powodu suszy wschody okazały się niewyrównane, choć obsada była bardzo dobra. Jednak do zimy rzepak dobrze się przygotował.

 

 

 

Fot. Lustracja przeprowadzona 21 kwietnia br. pokazała, że stan rzepaku tuż przed kwitnieniem jest bardzo dobry. Plantacja jest wolna od chwastów, rzepak dobrze ochroniono przed chowaczami i słodyszkiem. Na tym etapie wyraźnie widać różnice morfologiczne między odmianami.

 

Wczesną wiosną dwukrotnie zastosowano nawożenie azotem w ilości około 180 kg N łącznie oraz wykonano zabiegi owadobójcze przeciwko chowaczom i słodyszkowi, a także dolistne dokarmianie biopreparatami. Jak widać na zdjęciach powyżej, stan i wygląd plantacji jest bardzo dobry. Występuje nadal zróżnicowanie wielkości roślin, które utrzymuje się od samego początku, a wynika z nierównych wschodów. Jednak odpowiednie nawożenie i ochrona, a zwłaszcza dostatek wilgoci sprawiły, że kondycja rzepaku wszystkich odmian jest bardzo dobra i pod względem morfologicznym bardzo zbliżona. Żadna z odmian nie odstaje ani nie wyróżnia się wyglądem czy uszkodzeniami spowodowanymi przez szkodniki i choroby.

W gospodarstwach Kariny Wronieckiej w Gronowie i Krzysztofa Stańczykowskiego w Bajerzu wysiano po 6 odmian pszenicy ozimej w technologii tradycyjnej – orkowej. Ten sam zestaw odmian wysiany został w demonstracyjnym Gospodarstwie Rolnym Sławkowo Romualda Wiśniewskiego – tam zastosowano uprawę bezorkową. We wszystkich gospodarstwach wysiano pszenice ozime RIPOSTA i EUFORIA przekazane przez Hodowlę Roślin Strzelce sp. z o.o. Grupa IHAR, SYMETRIA, BELISSA z Hodowli Roślin Smolice sp. z o.o. Grupa IHAR oraz KASK i GENTLEMAN z Hodowli Roślin DANKO sp. z o.o. To zestawienie demonstracji pszenic będzie bardzo interesujące ze względu na reakcje odmian nie tylko na technologię siewu, lecz także jego termin. Przypominam, że w gospodarstwach w Gronowie i Bajerzu wysiano odmiany pod koniec września, a więc w optymalnym terminie, natomiast w Sławkowie wysiano pszenice dopiero na początku listopada, a więc w terminie znacznie opóźnionym. W tym kontekście reakcja odmian na opóźnienie będzie podstawą oceny odmian.

 

   

Fot. Podczas jesiennej lustracji 27 listopada 2022 r. w gospodarstwach w Gronowie i Bajerzu pszenice były w fazie krzewienia (4 pędy), a plantacje wyglądały podobnie, podczas gdy w Sławkowie były dopiero wysiane.

 

 

 

Fot. W Bajerzu i Gronowie pszenice są już w fazie strzelania w źdźbło. Stan i kondycja roślin bardzo dobre.

 

 

 

Fot. W Sawkowie lustrację przeprowadzono z udziałem kierownika gospodarstwa Mateusza Żuralskiego. Mimo bardzo późnego siewu, stan plantacji jest doskonały. Późny siew spowodowany był przedplonem (kukurydza na ziarno). Siew zastosowano strip-tillem, a efekt jest zaskakująco dobry. Jedyne co różni tak opóźniony siew to nieco opóźniona faza rozwojowa – rośliny są w końcowej fazie krzewienia, ale osiągnęły po 3 pędy.

 

We wszystkich gospodarstwach zastosowano już herbicydy i dwukrotne nawożenie azotem, obecnie rolnicy obserwują plantacje pod kątem chorób i szkodników, aby ewentualnie wykonać zabieg fungicydowy lub insektycydowy zgodnie z zasadami integrowanej ochrony. Wszystkie technologie zaprezentujemy na koniec, gdy będziemy podsumowywać efekty demonstracji, czyli po żniwach. Omówimy je także podczas konferencji, jaką planujemy zorganizować jesienią 2023 roku w jednym z gospodarstw demonstracyjnych – poinformujemy o tym wydarzeniu na stronach www.kpodr.pl. Obecnie mamy bardzo sprzyjające warunki do rozwoju zbóż. Odpowiednia ilość wilgoci w glebie i umiarkowane temperatury sprzyjają budowaniu plonu. W tym sezonie zima i przedwiośnie były bardzo łaskawe, co widać na polach. Rośliny reagują na długość dnia i bardzo szybko rosną mając pod dostatkiem wody i pokarmu. Jeśli warunki takie jak obecnie utrzymają się, będziemy mieli dobry plon.

 

 

Opracowanie:
Marek Radzimierski, KPODR w Minikowie, Oddział w Przysieku

Zdjęcia:
Marek Rząsa, Marek Radzimierski

image_print

Relacja z warsztatów „Racjonalne gospodarowanie wodą w rolnictwie i na obszarach wiejskich” połączone z posiedzeniem Rady Partnerstw Wodnych Województwa Kujawsko-Pomorskiego

18 kwietnia 2023 r. w Rojewie odbyły się warsztaty pn. „Racjonalne gospodarowanie wodą w rolnictwie i na obszarach wiejskich” połączone z posiedzeniem Rady Partnerstw Wodnych Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Celem spotkania było zaprezentowanie wyników pracy zespołu ds. rekomendacji i postulatów zmian w prawie wodnym dotyczącym tworzenia, funkcjonowania i wsparcia dla spółek wodnych, oraz wypracowanie rozwiązań na rzecz regionalnego porozumienia na rzecz racjonalnej gospodarki wodnej oraz poznanie wybranych urządzeń melioracji szczegółowych i ich zastosowania w gospodarstwie rolnym.

Spotkanie otworzył i gości powitał wojewoda kujawsko-pomorski Mikołaj Bogdanowicz, który zaznaczył obecność w spotkaniu wicewojewody pomorskiego Aleksandra Jankowskiego oraz wicewojewody warmińsko-mazurskiego Piotra Opaczewskiego. W trakcie wystąpienia Wojewoda powitał również Ryszarda Kamińskiego, dyrektora Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie oraz Ryszarda Zarudzkiego, zastępcę dyrektora KPODR w Minikowie, przewodniczącego Wojewódzkiej Rady Partnerstw Wodnych, wskazując, że bez zaangażowania dyrektorów nie byłby możliwy taki rozwój Lokalnych Partnerstw Wodne na terenie Kujaw i Pomorza. W spotkaniu uczestniczyła także Lidia Kostańska, dyrektor Departamentu Nieruchomości i Infrastruktury Wsi w Ministerstwiw Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Robert Żurawski z Ministerstwa Infrastruktury. Ponadto w spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Ośrodków Doradztwa Rolniczego z województw łódzkiego oraz wielkopolskiego. Przybyłych gości powitał Wojewoda. W swoim wystąpieniu wskazał na problem suszy, która wielokrotnie w przeszłości dotykała obszar województwa a co za tym idzie na koniczność pracy nad gospodarowaniem wodą. Zaznaczył, że Lokalne Partnerstwa Wodne przyczyniają się do tego, iż lokalne społeczności określają priorytety i cele wspólnie z samorządami, dzięki czemu możliwe jest wskazanie najważniejszych działań i źródeł ich finansowania. Następnie głos zabrali wicewojewodowie z województw warmińsko-mazurskiego i pomorskiego. W swoich wystąpieniach wskazali na wagę działań w zakresie racjonalnego gospodarowania wodą. Docenili zaawansowanie prac w województwie kujawsko-pomorskim i zadeklarowali chęć realizacji działań w tym zakresie w swoich województwach.

Historię powołania w Polsce LPW przedstawił dyrektor Ryszard Kamiński, który jako wiceminister Rolnictwa był inicjatorem prac w tym zakresie. Wskazał na przykłady funkcjonujących w Hiszpanii trybunałów wodnych. W swoim wystąpieniu podkreślił zaangażowanie w tworzenie Lokalnych Partnerstw Wodnych dyrektora Ryszarda Zarudzkiego, który koordynował przebieg prac oraz Zenona Lewandowskiego, który jako ekspert prowadził spotkania organizacyjne, wspierał tworzenie lokalnych partnerstw i pomagał w opracowaniu powiatowych planów wodnych.

Po części wprowadzającej spotkanie poprowadził Ryszard Zarudzki. W swoim wystąpieniu zaprezentował stan prac związany z tworzeniem Lokalnych Partnerstw Wodnych. Dyrektor Zarudzki podziękował Wojewodzie za powołanie Wojewódzkiej Rady Partnerstw Wodnych, która podniosła rangę całego przedsięwzięcia.

Pierwszym punktem programu spotkania było wystąpienie Pana Jakuba Skoniecznego przewodniczącego Rady LPW Powiatu Toruńskiego, Gminna Spółka Wodna w Chełmży, który przewodził pracom powołanego 31 stycznia br. zespołu roboczego do zmian w prawie na rzecz spółek wodnych i melioracji. Zaprezentował on rekomendacje i postulaty dotyczące prawnych, organizacyjnych oraz finansowych aspektów funkcjonowania spółek wodnych. Wskazał główne problemy w  działalności spółek wodnych oraz kierunki zmian w zakresie statusu i systemu funkcjonowania spółek wodnych. Podkreślił m.in. konieczność uzgadniania projektów budowlanych ze spółkami wodnymi, możliwość przekazania przez Wody Polskie utrzymania cieków podstawowych Spółkom Wodnym. Kolejnymi postulatami były m.in. możliwość poboru zaświadczeń z katastru w każdym nadzorze wodnym, mechanizm motywujący do udziału w SW, konieczność aktualizacji map melioracyjnych oraz inwentaryzacja terenowa urządzeń.

Po zaprezentowaniu wszystkich postulatów przewodniczący spotkania otworzył dyskusję nt. zaprezentowanych propozycji. Głos w dyskusji zabrali przedstawiciele samorządów i spółek wodnych. Wspólnie zdecydowano, że przedstawione postulaty i rekomendacje będą rozesłane do Lokalnych Partnerstw Wodnych celem dalszego opiniowania i zgłaszania uwag. Uzgodniono, że uwagi zbierane będą do 12 maja br. i będą przedmiotem dalszych prac zespołu roboczego, co potwierdzono uchwałą UCHWAŁA NR 1/2023 z dnia 18 kwietnia 2023 r. Rady Partnerstw Wodnych Województwa Kujawsko-Pomorskiego w sprawie przyjęcia rekomendacji i propozycji na rzecz poprawy sytuacji spółek wodnych i szeroko pojętych melioracji.

Następnym punktem spotkania było wystąpienie Roberta Żurawskiego z Ministerstwa Infrastruktury, który zaprezentował dotychczasowe prace nad zmianą przepisów dotyczących funkcjonowania spółek wodnych. Przedmiotowe propozycje zostały wypracowane w ramach parlamentarnego zespołu ds. spółek wodnych, przy współudziale przedstawicieli tych spółek. Propozycje te planuje się wprowadzić do systemu prawnego w drodze ustawy o inwestycjach w zakresie przeciwdziałania skutkom suszy. Omawiane propozycje dotyczyły m.in.: przyznania spółkom wodnym uprawnienia do wydawania opinii w postępowaniu o wydawanie pozwolenia wodnoprawnego, jeżeli podmiotem postępowania jest urządzenie melioracji wodnej będące w zarządzie danej spółki wodnej. Kolejna propozycja dotyczyła problemu następstwa prawnego, po byłym członku spółki wodnej, w przypadku sprzedaży gruntu. Proponuje się nałożenie na spółkę wodną prawnego obowiązku poinformowania nowego członka spółki wodnej o jego prawach i obowiązkach oraz zobligowania następcy prawnego do poinformowania spółki o fakcie wstąpienia w prawa i obowiązki po byłym członku spółki wodnej. Spółka będzie uprawniona do pozyskania informacji o nowym członku spółki wodnej od gminy. Ponadto spółka wodna będzie mogła brać udział w opiniowaniu regionalnych planów utrzymania melioracji wodnych.

W kolejnym punkcie programu  Lidia Kostańska z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawiła informacje nt. źródeł finansowania inwestycji wodnych. Wystąpienie dotyczyło omówienia stanu prac nad uruchomieniem KPO, w tym inwestycji w zwiększanie potencjału zrównoważonej gospodarki wodnej na obszarach wiejskich (B3.3.1). Pani Dyrektor poinformowała, że trwają prace nad rewizją KPO. Uruchomienie działań planowane jest w przyszłym roku. Ponadto omówiła działanie 4.3 PROW 2014-2020. W zmienionym działaniu jako beneficjent dodane zostaną gminy, które będą mogły ubiegać się o wsparcie na budowę zbiorników retencyjnych. Budżet działania ma wynosić 400 mln zł. Nabory w ramach tego działania mają zostać uruchomione w połowie lub pod koniec czerwca br.

Po tej części spotkania uczestnicy udali się z wizytą do gospodarstwa demonstracyjnego Pana Pawła Barczaka aby zobaczyć jak wygląda mała retencja w praktyce. Uczestnicy mieli możliwość oglądania melioracji korytowej oraz maszyn i narzędzi do melioracji, w tym konserwacji urządzeń melioracji szczegółowych. Szczególnie interesujący był system odwadniająco-nawadniający, który w okresach posusznych jest w stanie zabezpieczyć potrzeby wodne roślin. Właściciel gospodarstwa szeroko zaprezentował i omówił działanie tego systemu oraz dopowiedział na wszelkie pytania uczestników. Do gospodarstwa demonstracyjnego dojechał  wicewojewoda Kujawsko-Pomorski Radosław Kempiński. Wicewojewoda podziękował organizatorom za zorganizowania spotkania a uczestnikom za udział oraz aktywność.

image_print

Forum innowacji województwa kujawsko-pomorskiego w Minikowie

25 kwietnia 2023 roku w Minikowie, w Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji im. Leona Janty-Połczyńskiego, odbyło się Forum innowacji województwa kujawsko-pomorskiego, zorganizowane przez Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie. Wydarzenie to miało na celu zainspirowanie uczestników i promowanie rozwiązań ukierunkowanych na nowoczesne rozwiązania w rolnictwie i na obszarach wiejskich. Ważnym elementem forum był transfer wiedzy i innowacji do praktyki, w który byli zaangażowani: rolnicy – jako bezpośredni odbiorcy, przedsiębiorcy – jako potencjalni inwestorzy, doradcy – przekazujący zdobytą wiedzę kolejnym osobom zainteresowanym tematem, naukowcy – których wiedza i doświadczenie mogą zostać wykorzystane w innych projektach.

Początek forum należał do rolników. Czterech przedstawicieli gospodarstw rolnych z województwa kujawsko-pomorskiego, przedstawiło prezentacje na temat swoich doświadczeń w opracowywaniu i wdrażaniu innowacji. Jako pierwszy swoją perspektywę przedstawił Bartłomiej Piskorski prowadzący gospodarstwo ekologiczne w gminie Janikowo. Tematem jego prezentacji były „innowacyjne niechemiczne metody odchwaszczania”. Następnie Jarosław Tarnicki z gminy Tłuchowo powiedział jak to wygląda od strony produkcji konwencjonalnej. Dzięki temu uczestnicy mieli możliwość porównania dwóch metod produkcji. Rolnicy posługiwali się wieloma przykładami, pokazując zdjęcia i filmy własnych upraw na przestrzeni lat. Kolejnym tematem, który został omówiony przez Pawła Barczaka z gminy Rojewo było „Racjonalne gospodarowanie wodą w gospodarstwie rolnym”. Sposobem na to może być wyposażenie rowów melioracyjnych w zastawki regulujące spływ wody, które stosuje u siebie Pan Paweł. Ostatni temat dotyczył innowacyjnego pielnika zaprojektowanego przez Cezarego Grzegórskiego z gminy Koneck i Bartłomieja Batko. Urządzenie to jest wykorzystywane szczególnie w produkcji warzyw. Po zakończeniu ostatniej prezentacji płynnie rozpoczęto sesje stolikowe z ekspertami z produkcji roślinnej, zwierzęcej i przetwórstwa. Na forum przybyło 18 przedstawicieli instytucji naukowych i przedsiębiorstw, którzy przez dwie godziny byli do dyspozycji uczestników. Ich zadaniem było dzielenie się wiedzą i nawiązanie kontaktów, które być może zaowocują opracowaniem nowego rozwiązania na rzecz rolnictwa. W ostatniej części wykładowej omówiono dwie prezentacje na temat działalności Sieci Łukaszewicz ORGMASZ oraz działania Współpraca, o którym opowiedział z-ca dyrektora Centrum Doradztwa Rolniczego Krzysztof Janiak. Zwieńczeniem forum był pokaz polowy dwóch bron pielących.

Przedstawienie doświadczeń rolników pokazało, że wdrażanie innowacji we własnym gospodarstwie nie jest trudne i przynosi ogromne korzyści. Takie wydarzenie jak Forum innowacji pomaga w prosty sposób dotrzeć do osób, od których można czerpać wiedzę jak wprowadzać nowoczesne rozwiązania do praktyki. Wszystkim którzy wzięli udział w Forum serdecznie dziękujemy.  Planujemy kolejne edycje Forum innowacji jako trwały sposób na promowanie innowacji w rolnictwie.

Wioleta Lorenc
Broker innowacji
KPODR w Minikowie

 

image_print

Otwarcie pierwszej samorządowej farmy fotowoltaicznej w Kiełbasinie

Gmina Chełmża jako pierwsza w Polsce wybudowała farmę fotowoltaiczną. Decyzję o jej budowie podjęto w 2018 roku od tego czasu trwały prace projektowe, a późnij wykonawcze. Obiekt został wybudowany na terenie byłej żwirowni w Kiełbasinie. Moc 1800 zainstalowanych paneli to 1 MW. Koszt inwestycji wyniósł 4 409 167,76 zł z czego 3 320 000 pochodziło z Rządowego Programu Polski Ład Funduszu Inwestycji Strategicznych, reszta – 1 089 167,76 zł to udział własny gminy.

Obecnie trwają prace związane z włączeniem siłowni do krajowego systemy energetycznego oraz podpisaniem umowy na odbiór i bilansowanie energii. Docelowo gmina Chełmża ma stać się samowystarczalna energetycznie, tzn. instytucje podległe samorządowi i infrastruktura gminna mają być zasilane z urządzeń energii odnawialnej zainstalowanej w farmie w Kiełbasinie oraz na dachach instytucji gminnych – łącznie około 1,2 MW.

Uroczyste otwarcie odbyło się 24 kwietnia br. Dokonał go wójt Jacek Czarnecki wraz z licznymi zaproszonymi przedstawicielami władz różnych szczebli oraz biznesu. Wśród dokonujących symbolicznego przecięcia wstęgi byli: poseł Jan Krzysztof Ardanowski, wicewojewoda kujawsko-pomorski Józef Ramlau i wicestarosta toruński Michał Ramlau.

Jako kolejne zadanie, Jacek Czarnecki wskazał problem jak najlepszego zagospodarowania pozyskanej energii i dalszy rozwój farmy fotowoltaicznej. W perspektywie jest utworzenie spółdzielni energetycznej, gdzie partnerem projektowym jest Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego.

Panu Wójtowi i wszystkim jego współpracownikom gratulujemy sprawnego zrealizowania projektu i życzymy realizacji postawionych, ambitnych celów.

Marek Nowacki
KPODR w Minikowie

image_print