Dofinansowanie w obszarze zielonej energii i nawadniania – trwają nabory wniosków, zobacz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
Do 1 marca 2023 r. rolnicy, którzy planują w swoich gospodarstwach inwestycje związane z nawadnianiem lub wykorzystaniem zielonych źródeł energii, mogą ubiegać się o wsparcie finansowe. Nabory wniosków prowadzone są w ramach działania „Modernizacja gospodarstw rolnych” z PROW 2014-2020.
Refundacja kosztów inwestycji w obszarze zielona energia w gospodarstwie
W tym roku w ramach „Modernizacji gospodarstw rolnych” ARiMR uruchomiła nowy obszar pomocy – Zielona energia w gospodarstwie (obszar F).
O ten rodzaj wsparcia mogą się ubiegać się rolnicy, którzy prowadzą gospodarstwo o powierzchni przynajmniej 1 ha lub posiadają nieruchomość służącą do prowadzenia produkcji w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej. Pomoc nie przysługuje tym, którzy zajmują się chowem i hodowlą ryb bądź prowadzą działalność o charakterze naukowo-badawczym.
Rolnicy mogą otrzymać wsparcie na instalację paneli fotowoltaicznych wraz magazynem energii. Pomoc można przeznaczyć również na instalację pomp ciepła, o ile są one połączone z instalacją fotowoltaiczną.
Panele fotowoltaiczne muszą być zainstalowane na dachach, jeśli te nie są wykonane z azbestu. Warunkiem jest też, by urządzenia zakupione z dofinansowaniem były usytuowane na gruntach rolnych zabudowanych.
Istotne jest, żeby produkcja prądu przez urządzenia objęte wsparciem była dostosowana do zużycia energii elektrycznej gospodarstwa. Całkowita moc tych urządzeń nie może przekroczyć 50 kilowatów (kW), przy czym wykorzystanie mocy przypadającej na budynki mieszkalne jednorodzinne nie może przekraczać 10 kW i stanowić nie więcej niż 20 proc. całkowitej mocy urządzeń. Magazyn energii musi przyjmować co najmniej połowę prądu wytwarzanego przez tę instalację fotowoltaiczną.
Pomoc przyznawana będzie w formie refundacji części kosztów kwalifikowanych, do których należą m.in.: zakup urządzeń do wytwarzania energii elektrycznej z promieniowania słonecznego i jej magazynowania, budowa lub zakup elementów infrastruktury technicznej niezbędnej do ich montażu czy koszty zakupu pomp ciepła. Wysokość pomocy wynosi 150 tys. zł. Standardowy poziom wsparcia to 50 proc. kosztów kwalifikowanych, a dla tzw. młodego rolnika – 60 proc. Limit wykorzystany w obszarze F nie łączy się z limitami w pozostałych obszarach finansowanych w ramach „Modernizacji gospodarstw rolnych”, czyli A (produkcja prosiąt), B (produkcja mleka krowiego), C (produkcja bydła mięsnego), D (innowacje) oraz E (nawadnianie w gospodarstwie).
Poniżej klika najczęściej pojawiających się pytań dotyczących tego wsparcia:
Czy w obszarze zielona energia w gospodarstwie zakup magazynów energii jest obligatoryjny?
Przepisy mówią o „zakupie urządzeń do wytwarzania energii elektrycznej z energii promieniowania słonecznego wraz z magazynami energii”. Zatem tak, do zainstalowanych paneli fotowoltaicznych obligatoryjnie musi zostać podłączony magazyn energii elektrycznej.
Czy istnieje możliwość uzyskania wsparcia finansowego w ramach programu zielona energia w gospodarstwie w sytuacji, gdy w gospodarstwie zamontowane są już panele fotowoltaiczne o mocy 50 kW?
Niestety nie – rolnik, który posiada już w gospodarstwie urządzenia wytwarzające energię elektryczną o mocy 50 kilowatów, nie może ubiegać się o wsparcie. Dofinansowanie można otrzymać do nowych instalacji, a przepisy określają, że całkowita moc urządzeń wytwarzających energię elektryczną w gospodarstwie nie może przekroczyć 50 kilowatów. Nie można też otrzymać dofinansowania na rozbudowę instalacji o kolejne panele posadowione na innej działce z osobnym licznikiem, które służyłyby do wytwarzania prądu na potrzeby innych budynków gospodarstwa. Jeżeli natomiast rolnik posiada już instalację fotowoltaiczną np. o mocy 20 kilowatów, może uzyskać wsparcie na jej rozbudowę, ale tylko do określonej przepisami rozporządzenia wykonawczego maksymalnej mocy 50 kilowatów.
Czy planowana do zamontowania pompa ciepła będzie mogła służyć do ogrzewania budynku jednorodzinnego w gospodarstwie rolnym?
Pompa ciepła może zostać wykorzystana do ogrzewana domu mieszkalnego w gospodarstwie. Należy jednak pamiętać, że całkowita moc urządzeń wytwarzających energię elektryczną na potrzeby budynków mieszkalnych w gospodarstwie nie może przekroczyć 10 kilowatów i 20 proc. całkowitej mocy urządzeń do wytwarzania energii elektrycznej z energii promieniowania słonecznego w tym gospodarstwie.
Więcej informacji – otwórz
Więcej pytań i odpowiedzi – otwórz
Wsparcie w obszarze nawadniania w gospodarstwie
Wsparcie w obszarze E (nawadnianie w gospodarstwie) będzie przyznawane rolnikom w formie refundacji części poniesionych kosztów kwalifikowanych planowanej do zrealizowania inwestycji. A mogą nią być: wykonanie nowego nawodnienia, ulepszenie istniejącej instalacji nawadniającej czy ulepszenie instalacji nawadniającej połączone z powiększeniem nawadnianego obszaru. Wysokość pomocy wynosi 100 tys. zł, a poziom wsparcia to 60 proc. kosztów kwalifikowanych w przypadku inwestycji realizowanej przez tzw. młodego rolnika lub 50 proc. kosztów kwalifikowalnych w pozostałych przypadkach. Limit wykorzystany w obszarze E (nawadnianie w gospodarstwie) nie łączy się z limitami w pozostałych obszarach finansowanych w ramach „Modernizacji gospodarstw rolnych”.
Więcej informacji – otwórz
Więcej pytań i odpowiedzi – otwórz
Kiedy i gdzie można złożyć wniosek?
Wnioski w obu obszarach (E – nawadnianie i F – zielona energia) można składać do 1 marca 2023 r. Dokumenty przyjmują oddziały regionalne ARiMR właściwe ze względu na miejsce realizacji inwestycji. Wniosek o przyznanie pomocy można złożyć osobiście lub przez upoważnioną osobę, albo przesyłką rejestrowaną nadaną w polskiej placówce pocztowej. Dokumenty można przekazać również w formie elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą.
Zmniejszanie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych – ważne terminy stosowania nawozów i wyjątki od nich
Od 8 lutego 2023 r. obowiązuje „Program działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu”.
Trzeba podkreślić, że dopuszczona została możliwość wcześniejszego stosowania nawozów, przed wymienionymi wyżej terminami. Otóż z takich nawozów można korzystać już w lutym (od 1 lutego do końca miesiąca) jeżeli spełnione są następujące warunki:
- • w przypadku roślin zasianych jesienią, upraw trwałych, upraw wieloletnich i trwałych użytków zielonych średnia dobowa temperatura powietrza przekroczy próg 3°C,
- • dla pozostałych upraw średnia dobowa temperatura powietrza będzie wyższa od 5°C.
Jako przekroczenie progu danej temperatury, w zależności od upraw, wskazywany jest termin, w którym przez pięć dni następujących po sobie średnia dobowa temperatura powietrza przekroczyła 3°C lub 5°C.
Datę przekroczenia tych temperatur określa dla terenu powiatu Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowy Instytut Badawczy. Wyższe temperatury muszą wystąpić na 95 proc. powierzchni danego powiatu.
Wykazy takich powiatów są publikowane codziennie od 1 do ostatniego dnia lutego, na stronie internetowej Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowego Instytutu Badawczego:
https://agrometeo.imgw.pl/kryterium_wczesniejszego_terminu_nawozenia
Podstawa prawna:
rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 31 stycznia 2023 (Dz. U. poz. 244):
IV KONKURS NA RYMOWANKĘ JUŻ OGŁOSZONY!
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego serdecznie zaprasza dzieci rolników do udziału w Ogólnopolskim Konkursie dla Dzieci na Rymowankę o Bezpieczeństwie w Gospodarstwie Rolnym „Bezpiecznie na wsi mamy, niebezpiecznych substancji unikamy” pod Patronatem Honorowym Ministra Edukacji i Nauki.
Tegoroczna edycja przebiega pod hasłem „Bezpiecznie na wsi mamy, niebezpiecznych substancji unikamy” i służy poszerzaniu wiedzy na temat właściwego magazynowania i stosowania w gospodarstwie rolnym szkodliwych substancji np. środków ochrony roślin, nawozów, paliw, itp. oraz zasad ochrony środowiska naturalnego.
W Konkursie mogą uczestniczyć dzieci urodzone w latach 2008-2012, których przynajmniej jeden z rodziców lub opiekun prawny podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników w okresie przyjmowania zgłoszeń do rywalizacji. Zadanie konkursowe polega na ułożeniu rymowanki (min. 4 wersy) popularyzującej sposoby ograniczania ryzyka oddziaływania substancji szkodliwych na istoty żywe i skażenia środowiska naturalnego w gospodarstwach rolnych. Kompletne zgłoszenie (rymowankę oraz wypełniony formularz zgłoszeniowy) należy przesłać w terminie do dnia 20.03.2023 r. pocztą tradycyjną (liczy się data stempla pocztowego) lub elektroniczną na adres Oddziału Regionalnego KRUS, w którym podlega ubezpieczeniu rodzic/opiekun prawny dziecka.
Szczegóły w Regulaminie Konkursu:
regulamin rymowanka 2023
Konkurs przebiega w dwóch etapach: wojewódzkim i centralnym. Autorzy trzech najlepszych prac na etapie wojewódzkim, który kończy się 21.04.2023 r., otrzymają nagrody rzeczowe o wartości ok 500 zł, a ich rymowanki zostaną poddane ponownej ocenie na etapie centralnym. Z 48 prac przesłanych przez OR KRUS Centralna Komisja Konkursowa wybierze 20 najlepszych rymowanek, których twórcy otrzymają nagrody rzeczowe o wartości ok. 1 000 zł. Gala podsumowująca zaplanowana jest w czerwcu 2023 roku.
W przypadku pytań i wątpliwości prosimy o kontakt z najbliższym Oddziałem Regionalnym KRUS lub Biurem Prewencji, tel. 2 592 64 10, e-mail: bp@krus.gov.pl
Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze – samorządy lokalne przyjmują wnioski do 28 lutego
Do 28 lutego, pierwszy raz w tym roku, rolnicy mogą składać w urzędach gmin lub miast wnioski o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie paliwa zużytego do produkcji rolnej. Limity dofinansowania wzrosły względem roku poprzedniego.
Wnioski od rolników, którzy chcą odzyskać część pieniędzy wydanych na paliwo wykorzystane do prac w gospodarstwie, przyjmują właściwe miejscowo urzędy gmin lub miast. Wśród dokumentów powinny się znaleźć potwierdzające zakup oleju napędowego w okresie od 1 sierpnia 2022 r. do 31 stycznia 2023 r. faktury VAT (lub ich kopie), a w przypadku posiadaczy bydła załącznik stanowi również informacja o dużych jednostkach przeliczeniowych bydła (DJP). By ją otrzymać, należy we właściwym ze względu na siedzibę stada biurze powiatowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa złożyć odpowiedni wniosek – przejdź do dokumentów.
Maksymalne wsparcie obliczanej jest dwuetapowo. Najpierw ustala się iloczyn kwoty 132 zł oraz będących w posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego liczby hektarów użytków rolnych. Następnie mnoży się kwotę 48 zł przez średnią roczną liczbę jednostek przeliczeniowych bydła (DJP) w gospodarstwie. Suma uzyskanych wyników stanowi limit pomocy, której wypłaty można się spodziewać między 3 a 28 kwietnia 2023 r.
Więcej informacji – otwórz
II edycja konkursu – My i RYBY
Zachęcamy do udziału w II edycji ogólnopolskiego konkursu plastycznego dla dzieci ze szkół podstawowych pn. „My i RYBY – jak Europejski Fundusz Morski i Rybacki zmienił otoczenie wokół nas?", którego organizatorem jest Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Więcej informacji na temat konkursu znajdą Państwo na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w zakładce Informacja i promocja PO RYBY (https://www.gov.pl/web/rolnictwo/Konkurs-myiryby).
Regulamin do pobrania:
REGULAMIN II edycji KONKURSU_2022_2023 31.10.2022 uzgodniony z DP
Styczniowa Rada Partnerstw Wodnych Województwa Kujawsko-Pomorskiego
31 stycznia 2023 r. w Kujawsko-Pomorskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Minikowie w Centrum Konferencyjnym im. Leona Janty-Połczyńskiego przy współudziale Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy odbyła się konferencja pt. „Spółki wodne jako część systemu zarządzania infrastrukturą wodną na obszarach wiejskich. Potrzeby i możliwości poprawy sytuacji spółek wodnych w społecznościach lokalnych.” połączona z posiedzeniem Rady Partnerstw Wodnych Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Uczestnikami konferencji byli Członkowie Rady Partnerstw Wodnych Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz przedstawiciele spółek wodnych naszego województwa. Konferencja cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród uczestników co potwierdza frekwencja. Na spotkaniu było 150 osób w tym ok. 50 osób on-line.
Przybyłych gości powitał Pan Paweł Skonieczek, zastępca dyrektora Wydziału Infrastruktury i Rolnictwa Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy.
Gospodarzem konferencji był Pan Ryszard Zarudzki, zastępca dyrektora Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie, przewodniczący Rady Partnerstw Wodnych Województwa Kujawsko-Pomorskiego, który po przywitaniu gości prowadził spotkanie.
Na konferencji omawiane były możliwości finansowania inwestycji z zakresu prowadzenia gospodarki wodnej, realizowanych poprzez JST, ich związki, stowarzyszenia, jednostki organizacyjne, spółki wodne i LPW.
Pierwszym wykładowcą był Pan Marian Wilmanowicz, główny specjalista z Departamentu Rolnictwa i Geodezji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego, który przedstawił założenia Funduszu Europejskiego dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-2027 w obszarze „Mała retencja wodna”.
Następnie Pan Paweł Skonieczek, zastępca dyrektora Wydziału Infrastruktury i Rolnictwa Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy przedstawił zasady wsparcia spółek wodnych i ich związków przez Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego.
Możliwości pozyskania środków finansowych na operacje typu „Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczenie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” zaprezentował Pan Jarosław Ciemniewski, zastępca dyrektora Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. W ramach tego poddziałania można pozyskać środki na:
a) zaopatrzenie w sprzęt do utrzymywania urządzeń wodnych służących zabezpieczeniu gospodarstw rolnych przed zalaniem, podtopieniem lub nadmiernym uwilgoceniem spowodowanym przez powódź lub deszcz nawalny lub
b) wykonanie robót na urządzeniach melioracji wodnych służących zabezpieczeniu gospodarstw rolnych przed zalaniem, podtopieniem lub nadmiernym uwilgoceniem, spowodowanymi przez powódź lub deszcz nawalny, polegających na:
− przebudowie lub remoncie rowu melioracyjnego, w tym darniowania skarpy i dna rowu melioracyjnego oraz wykonywanie na nim umocnień lub
− budowie, przebudowie lub remoncie przepustu, progu piętrzącego, zastawki lub przepustu
z piętrzeniem, lub
− oczyszczeniu rurociągu drenarskiego, przebudowie sieci drenarskiej, przełożeniu rurociągu drenarskiego, przebudowie lub remoncie studzienki drenarskiej, przebudowie lub remoncie wylotu drenarskiego, przystosowaniu studzienki drenarskiej lub wylotu drenarskiego do funkcji retencyjnej.
Termin składania wniosków upływa 24.02.2023 r.
Prezentowane na konferencji różne możliwości finasowania dają szansę na realizację projektów zawartych m.in. w Powiatowych Planach Wodnych będących w dyspozycji Lokalnych Partnerstw Wodnych działających na terenie naszego województwa.
Ważnym elementem konferencji było omówienie ze spółkami wodnymi potrzeb i możliwości poprawy ich sytuacji w społecznościach lokalnych. Uczestnicy konferencji zgłaszali postulaty zmian dotyczących spraw organizacyjnych, prawnych, finansowych związanych z funkcjonowaniem spółek wodnych. W tym celu został powołany zespół roboczy, którego zadaniem będzie zebranie i ostateczne przygotowanie tych postulatów.
Ryszard Zarudzki, zastępca dyrektora Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie, przewodniczący Rady Partnerstw Wodnych Województwa Kujawsko-Pomorskiego, zaproponował na przewodniczącego tego zespołu Pana Jakuba Skoniecznego, przewodniczącego Rady Lokalnego Partnerstwa Wodnego Powiatu Toruńskiego, głównego specjalistę Gminnej Spółki Wodnej w Chełmży. Kandydatura została przyjęta przez uczestników spotkania po przez aklamację.
Do zespołu przystąpili także:
- Paweł Skonieczek, zastępca dyrektora Wydziału Infrastruktury i Rolnictwa Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy,
- Andrzej Winiarski, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku,
- Jarosław Ciemniewski, zastępca dyrektora Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
- Zenon Lewandowski, ekspert w zakresie Rozwoju Obszarów Wiejskich, Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie,
- Tadeusz Kacprzak, Wójt Gminy Inowrocław,
- Sławomir Henryk Bogucki, Burmistrz Piotrkowa Kujawskiego,
- Tadeusz Krakówka, przewodniczący Związku Spółek Wodnych w Toruniu,
- Mikołaj Pasturczak, kierownik Biura Wojewódzkiego Związku Spółek Wodnych w Bydgoszczy,
- Józef Gawrych, kierownik Wydziału Budownictwa i Ochrony Środowiska, Starostwo Powiatowe w Świeciu,
- Adam Zawieja, Gminna Spółka Wodna w Więcborku,
- Marcin Sitkowski, Gminna Spółka Wodna w Wąbrzeźnie,
- Arkadiusz Łyczywek, Gminna Spółka Wodna w Pruszczu,
- Anna Czajkowska, specjalista ds. zarządzania wodą, Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie.
W dalszej części konferencji Pan Grzegorz Smytry, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Bydgoszczy, mówił o roli i zadaniach Rady Partnerstw Wodnych Województwa Kujawsko-Pomorskiego w perspektywie krótko i średnio okresowej. Następnie Pan Andrzej Winiarski, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku omawiał rolę spółek wodnych i zarządzanie nimi.
Konferencja umożliwiła także uczestnikom pogłębienie swojej wiedzy m.in. w zakresie innowacyjnych rozwiązań na rzecz retencjonowania wody. Pani dr inż. Ewa Kanecka-Geszke z Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Badawczego ITP w Bydgoszczy zaprezentowała systemy monitoringu, prognozowania i operacyjnego planowania działań melioracyjnych dla precyzyjnego gospodarowania wodą w skali obiektu melioracyjnego. Ponadto przykłady urządzeń melioracyjnych i rozwiązań technicznych zaprezentował Jacek Gralewski, dyrektor ds. badań i rozwoju z firmy Pietrucha.
Konferencja ta była pierwszym wydarzeniem, realizowanym w 2023 r. w ramach operacji pn. „Racjonalne gospodarowanie wodą w rolnictwie i na obszarach wiejskich” opracowanej przez Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego. Operacja ta jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Schematu II Pomocy Technicznej „Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich”. Kolejne działania jakie będzie realizował Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie w ramach przedsięwzięcia to: 38 szkoleń, po dwa w każdym powiecie, spotkania warsztatowe oraz wyjazd studyjny, a także publikacja z realizacji inwestycji spółek wodnych. Planowane działania omówiła Anna Czajkowska, specjalista ds. zarządzania wodą, Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie.
Zachęcamy do śledzenia naszych aktywności w tym temacie, w szczególności www.technologia.kpodr.pl/index.php/2022/12/28/woda-w-gospodarstwie/
Link do Nagrania z Konferencji 31.01.2023 r.
https://youtu.be/i5XvZKaJag8
Program konferencji:
„Spółki wodne jako część systemu zarządzania infrastrukturą wodną na obszarach wiejskich. Potrzeby i możliwości poprawy sytuacji spółek wodnych w społecznościach lokalnych.” połączona z posiedzeniem Rady Partnerstw Wodnych Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
1.Otwarcie spotkania i wprowadzenie:
– Radosław Kempinski, II Wicewojewoda Kujawsko-Pomorski (w zastępstwie Paweł Skonieczek, zastępca dyrektora Wydziału Infrastruktury i Rolnictwa Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy).
– Ryszard Zarudzki, zastępca dyrektora Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie, przewodniczący Rady Partnerstw Wodnych Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
2. Założenia Funduszu Europejskiego dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-2027 w obszarze „Mała retencja wodna”.
– Marian Wilmanowicz, główny specjalista z Departamentu Rolnictwa i Geodezji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
3. Zasady wsparcia spółek wodnych przez Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego w
2023 r.
– Paweł Skonieczek, zastępca dyrektora Wydziału Infrastruktury i Rolnictwa Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy.
4. Przykłady innowacyjnych rozwiązań na rzecz retencjonowania wody.
– dr inż. Ewa Kanecka-Geszke, Kujawsko – Pomorski Ośrodek Badawczy ITP w Bydgoszczy.
5. Spółki wodne jako część systemu zarządzania infrastrukturą wodną na obszarach wiejskich
– Jacek Gralewski, dyrektor ds. badań i rozwoju, SiA Pietrucha Sp. z o.o.
6. Problemy spółek wodnych i sposoby ich rozwiązania.
– Jakub Skonieczny, główny specjalista w Gminnej Spółce Wodnej w Chełmży, przewodniczący Rady Lokalnego Partnerstwa Wodnego Powiatu Toruńskiego.
7. Nasze problemy, dylematy i bariery – dyskusja z udziałem członków spółek wodnych.
8. Powołanie zespołu roboczego, którego zadaniem będzie ostateczne przygotowanie postulatów i rozwiązań poprawiających funkcjonowanie Spółek Wodnych.
9. Rola i zadania Rady Partnerstw Wodnych Województwa Kujawsko-Pomorskiego – perspektywa krótko i średniookresowa. (1 do 3 lat).
– Grzegorz Smytry, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Bydgoszczy, zastępca przewodniczącego Rady Partnerstw Wodnych Województwa Kujawsko-Pomorskiego,
10. Rola spółek wodnych i zarządzanie nimi.
– Andrzej Winiarski, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
11. Działania Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego zaplanowane na rok 2023.
– Anna Czajkowska, specjalista ds. zarządzania wodą, Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie.
12. Poddziałanie 5.1 „Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczenie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof”.
– Jarosław Ciemniewski, zastępca dyrektora Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Konferencja 31 stycznia 2023 r. nt. Rady Partnerstw Wodnych Województwa Kujawko-Pomorskiego w KPODR w Minikowie w Centrum Konferencyjnym im. Leona Janty-Połczyńskiego
LGD TWORZY BAZĘ POMYSŁÓW W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY UE – zgłoś swój projekt!
Szanowni Państwo,
w związku z trwającymi pracami związanymi z opracowywaniem Strategii Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność dla obszaru powiatu nakielskiego na lata 2023-2027 Lokalna Grupa Działania Stowarzyszenie „Partnerstwo dla Krajny i Pałuk” zaprasza do zgłaszania swoich pomysłów na projekty/inicjatywy, które mogłyby znaleźć odzwierciedlenie w projektowanej LSR w ramach środków programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 lub Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027.
Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do wypełnienia fiszek projektowych:
– na projekty wpierające m.in. przedsiębiorczość, małą infrastrukturę, ekologię, kulturę (kliknij, aby wypełnić fiszkę PROW);
– na projekty rozwijające kompetencje miękkie, skierowane głównie do dzieci i młodzieży oraz osób starszych (kliknij, aby wypełnić fiszkę EFS+).
Termin na zgłaszanie pomysłów: do 28.02.2023 r. (włącznie).
W razie pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z biurem LGD: tel. 607 822 024 (dyrektor), 607 822 019 (pracownicy biura)
Materiał: Dorota Stanek – Stowarzyszenie „Partnerstwo dla Krajny i Pałuk”
KONKURS – KRZYŻÓWKA „ŚRODOWISKO PONAD WSZYSTKO”
Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie oraz Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu zapraszają do udziału w konkursie – krzyżówka pn. „Środowisko ponad wszystko”.
W lutowym wydaniu miesięcznika „Wieś Kujawsko-Pomorska” ukażę się konkurs, w którym uczestnicy będą mogli wykazać się swoją wiedzą z obszaru ekologii, ochrony środowiska i rolnictwa.
Konkurs organizowany jest w ramach projektu: „Ekologia i środowisko – dobre praktyki i dalsze wyzwania – edukacja i informacja dla mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego”, a fundatorem nagrody w konkursie jest Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.
Hasło będące rozwiązaniem krzyżówki należy przesłać do Organizatora konkursu na adres lidia.saganowska@kpodr.pl do 27 lutego 2023 r.
28 lutego 2023 r. spośród osób, które prześlą prawidłowe rozwiązanie krzyżówki zostanie wylosowana jedna osoba, która otrzyma nagrodę.
Regulamin konkursu – krzyżówki pn. „Środowisko ponad wszystko” do pobrania poniżej.
SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU W KONKURSIE
XIII Ogólnopolski Konkurs Plastyczny dla Dzieci „Bezpiecznie na wsi mamy, niebezpiecznych substancji unikamy”
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego serdecznie zaprasza dzieci z terenów wiejskich do udziału w XIII Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym dla Dzieci „Bezpiecznie na wsi mamy, niebezpiecznych substancji unikamy”.
Konkurs jest organizowany w ramach działań prewencyjnych na rzecz zapobiegania wypadkom przy pracy i rolniczym chorobom zawodowym. Celem działania skierowanego do uczniów szkół podstawowych z terenów wiejskich jest promowanie pozytywnych zachowań związanych z pracą i zabawą dzieci na terenie gospodarstwa rolnego. Konkurs przebiega pod Honorowym Patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Henryka Kowalczyka, a współorganizatorami tego przedsięwzięcia są: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Państwowa Inspekcja Pracy oraz Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Partnerem strategicznym Konkursu jest Agro Ubezpieczenia – Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych. Patronat medialny nad konkursem sprawują: TVP INFO, platforma informacyjna AgroNews.com.pl, Gospodarz.pl – Twój Portal Rolniczy, Tygodnik Poradnik Rolniczy, Rolniczy Przegląd Techniczny, portal wiescirolnicze.pl oraz magazyn rolniczy Agro Profil.
Zadanie konkursowe polega na wykonaniu dwuwymiarowej pracy plastycznej w formacie A-3 w dowolnej technice, obrazującej upowszechniane przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego sposoby zapobiegania skutkom niewłaściwego stosowania w gospodarstwie rolnym niebezpiecznych substancji, m.in. środków ochrony roślin, nawozów, paliw.
Sposób zgłaszania prac do konkursu oraz warunki uczestnictwa określa regulamin (do poprania poniżej).
regulamin_konkursu_plastycznego_2023
formularz_zgloszeniowy_konk_plast_2023
Autorzy najciekawszych prac na każdym etapie konkursu otrzymają nagrody ufundowane przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, współorganizatorów oraz patronów konkursu. Prace laureatów będą publikowane również w materiałach popularyzatorskich Kasy.
„Szansa na lepszy start 2 – wsparcie dla osób młodych pozostających bez pracy”. Informacja o naborze nr 19
Kolejny nabór do projektu “Szansa na lepszy start 2 – wsparcie dla osób młodych pozostających bez pracy” realizowany będzie w terminie 1.02.2023-14.02.2023 r.
NABÓR DOTYCZY ŚCIEŻKI OGÓLNEJ (SZKOLENIOWEJ).
ZAPRASZAMY OSOBY Z CAŁEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO.
W ramach naboru planowane jest zrekrutowanie: 6 osób na ścieżkę ogólną.
GRUPA DOCELOWA PROJEKTU
Projekt realizowany jest w okresie 01.09.2020-30.06.2023. Obszar realizacji projektu obejmuje całość województwa kujawsko-pomorskiego.
Zakłada się, że do grupy docelowej należy 60 osób biernych zawodowo w wieku 15-29 lat (zgodnie z definicjami wskazanymi w niniejszym regulaminie, liczba 60 osób obejmuje zarówno uczestników ścieżki ogólnej, jak i dotacyjnej), z obszaru województwa kujawsko-pomorskiego (osoby fizyczne uczące się lub zamieszkujące na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego), nie uczestniczących w kształceniu i szkoleniu (tzw. młodzież NEET), z wyłączeniem grupy określonej dla trybu konkursowego w 1.3.1 POWER, tj. z wyłączeniem:
– osób, które opuściły pieczę zastępczą (do 2 lat po opuszczeniu instytucji pieczy),
– osób, które opuściły młodzieżowe ośrodki wychowawcze i młodzieżowe ośrodki socjoterapii (do 2 lat po opuszczeniu),
– osób, które opuściły specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze i specjalne ośrodki wychowawcze (do 2 lat po opuszczeniu),
– osób, które zakończyły naukę w szkole specjalnej (do 2 lat po zakończeniu nauki w szkole specjalnej),
– matek przebywających w domach samotnej matki,
– osób, które opuściły zakład karny lub areszt śledczy (do 2 lat po opuszczeniu),
– osób, które opuściły zakład poprawczy lub schronisko dla nieletnich (do 2 lat po opuszczeniu),
– osób, które opuściły zakłady pracy chronionej (do 2 lat po zakończeniu zatrudnienia w zakładzie),
– imigrantów (w tym osoby polskiego pochodzenia), reemigrantów, osób odchodzących z rolnictwa i ich rodziny, tzw. ubogich pracujących, osób zatrudnionych na umowach krótkoterminowych oraz pracujących w ramach umów cywilno-prawnych – wywodzących się z powyższych 7 wykluczonych grup docelowych.
W ramach grupy docelowej, w wyniku identyfikacji sytuacji problemowej, wyszczególniono następujące podgrupy (podane poniżej wartości dotyczą zarówno ścieżki ogólnej, jak i ścieżki dotacyjnej, w ramach której planowane jest zrekrutowanie 15 osób):
– 37 kobiet,
– 5 osób z niepełnosprawnościami (w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, a także osoby z zaburzeniami psychicznymi w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego),
– 19 osób (w tym 11 kobiet i 8 mężczyzn) zamieszkujących (w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego) miasta średnie, w tym miasta tracące funkcje społeczno-gospodarcze, tj. Brodnica, Chełmno, Grudziądz, Inowrocław, Nakło nad Notecią, Rypin, Świecie, Włocławek.
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA W PROJEKCIE:
HARMONOGRAM PROJEKTU
Projekt realizowany jest w okresie 01.09.2020-31.03.2023.
WARUNKI UDZIAŁU W PROJEKCIE
Szczegółowe kryteria rekrutacji (uwaga szczegółowe warunki dla kandydatów na ścieżkę dotacyjną zostaną określone na późniejszym etapie):
a) Ocena formalna realizowana przez kadrę zarządzającą obejmować będzie
– weryfikację kompletności dokumentów i zgodności z dokumentacją projektową:
– weryfikację kwalifikowalności kandydata – weryfikacja przynależności do grupy docelowej na podstawie oświadczeń, zaświadczeń i innych dokumentów przedłożonych przez:
– czy kandydat jest osobą w wieku 15-29 lat na dzień składania formularza rekrutacyjnego (weryfikacja na podstawie oświadczenia w formularzu)[1],
– czy kandydat należy do co najmniej jednej z poniższych w/w wykluczonych podgrup
– czy kandydat złożył oświadczenie dot. gromadzenia, przetwarzania i przekazywania danych osobowych na potrzeby rekrutacji do projektu (oświadczenie stanowi integralną część formularza rekrutacyjnego) (weryfikacja na podstawie oświadczenia w formularzu).
b) ocena merytoryczna cz. 1 realizowana przez kadrę zarządzającą obejmować będzie przyznanie punktów za przynależność kandydata do poszczególnych podgrup defaworyzowanych w grupie docelowej
– kobiety +2 pkt. (weryfikacja na podstawie oświadczenia stanowiącego integralną część formularza rekrutacyjnego),
– osoby niepełnosprawne +4 pkt. (weryfikacja na podstawie oryginału zaświadczenia o niepełnosprawności wydanego przez właściwy Zespół ds. orzekania o niepełnosprawności lub kopii orzeczenia o niepełnosprawności),
– osoby zamieszkujące w rozumieniu Kodeksu Cywilnego Brodnicę, Chełmno, Grudziądz, Inowrocław, Nakło nad Notecią, Rypin, Świecie lub Włocławek +2 pkt. (weryfikacja na podstawie oświadczenia stanowiącego integralną część formularza rekrutacyjnego),
– osoby o niskich kwalifikacjach +3 pkt. (weryfikacja na podstawie oświadczenia stanowiącego integralną część formularza rekrutacyjnego),
– punkty mogą się sumować maksymalnie do 11,
– przyznanie punktów zostanie zrealizowane na podstawie definicji poszczególnych podgrup określonych w regulaminie, w oparciu o oświadczenia bądź zaświadczenia,
c) ocena merytoryczna cz. 2 realizowana przez kadrę zarządzającą wraz z doradcą zawodowym będzie polegała na odbyciu rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatami (zaproszenie na rozmowę zostanie przekazane mailowo, telefonicznie lub drogą pocztową, w zależności od danych kontaktowych wskazanych w formularzu rekrutacyjnym, nie później niż 2 dni robocze przed planowanym terminem spotkania, przy czym za zgodą kandydata można ten termin przyspieszyć), w ramach której kandydaci zostaną ocenieni w ramach dwóch kryteriów:
– motywacja do udziału w projekcie w skali od 1 do 15 punktów (największy poziom motywacji jest punktowany najwyżej),
– przyczyny złej sytuacji na rynku pracy w skali od 1 do 25 punktów (najbardziej trwałe i trudne do przezwyciężenia bariery punktowane są najwyżej),
– w ramach oceny można uzyskać maksymalnie 40 punktów, nie określono minimum punktowego,
Nabór formularzy rekrutacyjnych będzie odbywać się następującymi kanałami:
a) osobiście w punkcie rekrutacyjnym bądź w trakcie spotkań informacyjnych (w ogłoszeniu o naborze każdorazowo zostanie wskazane, czy ta możliwość jest dostępna, ze względu na sytuację epidemiologiczną COVID-19),
b) pocztą/kurierem na adres biura projektu, wskazany w ust. 5, pkt. a – uwaga: każdorazowo decyduje data wpływu formularza do biura projektu, a nie data stempla pocztowego,
c) mailem w formie wydrukowanego podpisanego i zaparafowanego zeskanowanego dokumentu na adres szansa@pte.bydgoszcz.pl,
d) telefonicznie pod numerem 52 322 90 60, wyłącznie dla osób niepełnosprawnych z ograniczeniami mobilnościowymi (na etapie rozmowy telefonicznej osoba, od której w ten sposób pozyskiwane będą dane celem zgłoszenia zostanie zapoznana z klauzulą informacyjną RODO). Formuła telefoniczna polega na zanotowaniu przez pracownika biura danych podanych przez kandydata i w taki sposób uzupełniony formularz zostaje kandydatowi dostarczony osobiście bądź pocztowo do podpisu (uzupełnienie telefoniczne nie dotyczy elementów zgłoszenia obejmujących opis planowanej działalności gospodarczej). Brak możliwości uzyskania podpisu kandydata powoduje pozostawienie zgłoszenia bez rozpatrzenia.
Więcej informacji na stronie:
https://pte.bydgoszcz.pl/projekty/szansa-2/
oraz na Facebook:
https://www.facebook.com/szansanalepszystart2/
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Bydgoszczy
85-034 Bydgoszcz, ul. Długa 34, tel. 52 322 90 62
kahlau@pte.bydgoszcz.pl
www.pte.bydgoszcz.pl
[1] Możliwe jest zakwalifikowanie również takiego kandydata, który spełni kryterium wieku dopiero w momencie uzyskania pierwszej formy wsparcia w projekcie.