Gospodarstwo edukacyjne – innowacyjna forma przedsiębiorczości na obszarach wiejskich
24 listopada uczestnicy projektu „Gospodarstwo edukacyjne – innowacyjna forma przedsiębiorczości na obszarach wiejskich” wzięli udział w spotkaniu informacyjno-szkolenio wym z doradcą podatkowym – Pawłem Wysińskim z Kancelarii Doradztwa Podatkowego w Bydgoszczy. Ponad 60 osób miało okazję skonsultować z ekspertem sytuację prawno-podatkową planowanych do założenia lub już funkcjonujących gospodarstw edukacyjnych.
Problemem, którego dotyczyła większość konsultacji, był wybór odpowiedniej formy prawnej dla prowadzenia działalności edukacyjnej w gospodarstwie rolnym. Biorąc pod uwagę fakt, że głównym odbiorcą oferty obiektu miałyby być grupy szkolne i przedszkolne, niemożliwym staje się korzystanie z ulg przewidzianych dla działalności agroturystycznej (uczestnicy zajęć nie byliby traktowani jako osoby przebywające na wypoczynku). W związku z tym ekspert wyszedł z dwiema propozycjami – dla osób chcących przetestować świadczenie tego rodzaju usług lub świadczących je okazjonalnie oraz dla osób, które chcą traktować je jako jedno z podstawowych źródeł dochodu. W pierwszym przypadku korzystnym rozwiązaniem jest aktywność w ramach działalności nierejestrowanej, gdzie istnieje jednak ograniczenie wynikające z miesięcznego progu przychodów, którego nie można przekroczyć, chcąc na niej pozostać. Drugi przypadek wymaga rejestracji działalności gospodarczej, przy czym rolnik pozostaje na KRUS-ie (opłaca podwójny KRUS), wybiera formę opodatkowania według zasad ogólnych i wtedy stara się nie przekroczyć dochodu w wysokości 60 tys. złotych rocznie. Korzysta w tym momencie z kwoty wolnej od podatku (30 tys. złotych), a od reszty odprowadza podatek w wysokości 12 %. To pozwala nie przekroczyć rocznej kwoty podatku dochodowego pozwalającej na pozostanie w KRUS-ie (3723 złote).
To tylko jeden z tematów omówionych podczas konsultacji. Dla wszystkich zainteresowanych, na stronie projektu zamieszczono nagranie ze spotkania – link do strony: https://www.kpodr.pl/gospodarstwo-edukacyjne-innowacyjna-forma-przedsiebiorczosci-na-obszarach-wiejskich/
Jednocześnie należy pamiętać, że każda sytuacja wymaga indywidualnej oceny, więc zanim podejmie się decyzję o formie prowadzenia działalności, dobrze jest skonsultować dostępne opcje ze specjalistą.
Konsultacje prawno-podatkowe były trzecimi z serii spotkań poruszających zagadnienia związane z prowadzeniem gospodarstwa edukacyjnego, zaplanowanymi do realizacji w okresie: wrzesień 2022 – październik 2023, w ramach projektu „Gospodarstwo edukacyjne – innowacyjna forma przedsiębiorczości na obszarach wiejskich”. Projekt ten skierowany jest do mieszkańców województw: kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, opolskiego i zachodniopomorskiego, zainteresowanych prowadzeniem działalności w formie gospodarstwa edukacyjnego lub działającymi na rzecz rozwoju turystyki wiejskiej w wyżej wymienionych regionach.
Osoby, które chciałyby uczestniczyć w kolejnych szkoleniach zapraszamy do kontaktu z koordynatorką – tel. 693-301-527, e-mail: aleksandra.hapka@kpodr.pl, celem uzyskania szczegółowych informacji.
Projekt realizowany przez Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie we współpracy ze Stowarzyszeniem Gospodarstw Edukacyjnych Województwa Śląskiego, w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Plan operacyjny na lata 2022-2023.
Odwiedź portal KSOW – www.ksow.pl
Zostań Partnerem Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich
Młodzi na start – już teraz zostań swoim szefem! – numer naboru: 12
GRUPA DOCELOWA PROJEKTU
Projekt „Młodzi na start – już teraz zostań swoim szefem!” realizowany będzie w okresie 1.07.2021-31.12.2023 na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego.
Projekt skierowany jest wyłącznie do 130 osób biernych zawodowo i bezrobotnych niezarejestrowanych w urzędzie pracy w wieku 18-29 lat z województwa kujawsko-pomorskiego (osoby fizyczne, które zamieszkują lub uczą się na obszarze województwa w rozumieniu Kodeksu Cywilnego), w tym:
- 52 osoby bierne zawodowo, w tym 26 osób nieuczestniczących w kształceniu lub szkoleniu
- 78 osób bezrobotnych niezarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy
- 7 osób z niepełnosprawnościami
- 105 osób, które utraciły zatrudnienie po 01.03.2020 w wyniku COVID-19 (osoby młode pozostające bez pracy, które po 01.03.2020 utraciły zatrudnienie z powodu rozwiązania umowy lub jej nieprzedłużenia; dotyczy zarówno umów o pracę, jak i umów cywilnoprawnych)
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA W PROJEKCIE:
- szkolenie „ABC przedsiębiorczości”
- szkolenie indywidualne w zakresie biznesplanu
- wsparcie finansowe, w tym:
- stawka jednostkowa na samozatrudnienie 23 050,00 zł
- wsparcie pomostowe przez 6 pierwszych miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej w kwocie nie większej niż równowartość minimalnego wynagrodzenia za pracę (obowiązującej w 2/2021 r.) – średnio w projekcie 1 600,00 zł na miesiąc na osobę
M PROJEKTU
Projekt realizowany jest w okresie 1.07.2021-31.12.2023
Informacja o naborze:
- numer naboru: 12
- obszar: całe województwo kujawsko-pomorskie (osoby mieszkające w rozumieniu Kodeksu Cywilnego lub uczące się na terenie województwa kujawsko-pomorskiego)
- kiedy: 01.12.2022-14.12.2022
- liczba miejsc: 25
UWAGA: najpóźniej w dniu rozpoczęcia naboru nad niniejszym komunikatem pojawi się link do generatora, w którym należy uzupełnić formularz rekrutacyjny, a następnie po jego przesłaniu przez generator wydrukować, zaparafować, podpisać i dołączyć załączniki (jeśli dotyczy) oraz złożyć w sposób dopuszczalny regulaminem, tj.
- osobiście w Biurze Projektu
- pocztą/kurierem na adres Biura Projektu
- elektronicznie (w formie skanu z parafkami i podpisami za pośrednictwem maila lub z wykorzystaniem podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowalnego certyfikatu bądź z wykorzystaniem podpisu elektronicznego za pomocą profilu zaufanego),
- telefonicznie pod numerem telefonu 52 322 90 61 – wyłącznie dla osób niepełnosprawnych z ograniczeniami mobilnościowymi (na etapie rozmowy telefonicznej osoba, od której w ten sposób pozyskiwane będą dane celem zgłoszenia zostanie zapoznana z klauzulą informacyjną RODO). W przypadku zakwalifikowania do projektu kandydat/ka w terminie do dnia odbycia pierwszej formy wsparcia będzie zobowiązany dostarczyć wersję papierową bądź skan zautoryzowanego podpisem dokumentu. Ewentualnie dopuszcza się możliwość spotkania pracownika Biura Projektu z kandydatem/ką w wyznaczonym przez niego miejscu.
Osobiście dokumenty można składać w:
- Biurze Projektu: Bydgoszcz, ul. Długa 34 [w okresie prowadzenia rekrutacji, tj. każdorazowo od dnia ogłoszenia naboru do dnia zakończenia okresu przyjmowania formularzy rekrutacyjnych biuro projektu będzie czynne codziennie w godzinach 12.00-14.00, przy czym po uprzednim umówieniu się telefonicznym możliwe jest spotkanie z pracownikiem biura projektu w innych godzinach niż wskazane (uwaga z zastrzeżeniem ograniczenia funkcjonowania biura projektu jedynie do kontaktu telefonicznego i mailowego w przypadku stanu epidemii)].
Więcej informacji na stronie:
https://pte.bydgoszcz.pl/projekty/mlodzi-na-start-juz-teraz-zostan-swoim-szefem/
oraz na Facebook:
Pozdrawiam,
Agnieszka Kahlau
Koordynator sekcji „inLAB i projekty międzynarodowe”
________________________________________________________
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Bydgoszczy
85-034 Bydgoszcz, ul. Długa 34, tel. 52 322 90 62
kahlau@pte.bydgoszcz.pl
www.pte.bydgoszcz.pl
Własny biznes Twoją szansą! 9 nabór
GRUPA DOCELOWA PROJEKTU
Projekt „Własny biznes Twoją szansą!” realizowany będzie w okresie 1.12.2021-31.12.2023 na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego.
Projekt skierowany jest wyłącznie do 88 osób biernych zawodowo i bezrobotnych niezarejestrowanych w urzędzie pracy w wieku 18-29 lat z województwa kujawsko-pomorskiego (osoby fizyczne, które zamieszkują lub uczą się na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego w rozumieniu Kodeksu Cywilnego), w tym:
- 37 osób biernych zawodowo, w tym 15 osób nieuczestniczących w kształceniu lub szkoleniu (zgodnie z definicją młodzieży NEET),
- 51 osób bezrobotnych niezarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy,
- 5 osób z niepełnosprawnościami,
- 52 kobiety,
- 18 osób (11 kobiet, 7 mężczyzn) zamieszkujących (w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego) miasta średnie lub miasta tracące funkcje społeczno-gospodarcze, tj. Brodnica, Chełmno, Grudziądz, Inowrocław, Nakło nad Notecią, Rypin, Świecie, Włocławek.
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA W PROJEKCIE:
- szkolenie „ABC przedsiębiorczości”
- szkolenie indywidualne w zakresie biznesplanu
- wsparcie finansowe, w tym:
- stawka jednostkowa na samozatrudnienie 23 050,00 zł
- wsparcie pomostowe przez 6 pierwszych miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej w kwocie nie większej niż równowartość minimalnego wynagrodzenia za pracę (obowiązującej w 8/2021 r.) – średnio w projekcie 2 120,00 zł na miesiąc na osobę
HARMONOGRAM PROJEKTU
Projekt realizowany jest w okresie 01.12.2021-31.12.2023
Informacja o naborze:
- numer naboru: 9
- obszar: całe województwo kujawsko-pomorskie (osoby mieszkające w rozumieniu Kodeksu Cywilnego lub uczące się na terenie województwa kujawsko-pomorskiego)
- kiedy: 01.12.2022-14.12.2022
- liczba miejsc: 25
UWAGA: najpóźniej w dniu rozpoczęcia naboru nad niniejszym komunikatem pojawi się link do generatora, w którym należy uzupełnić formularz rekrutacyjny, a następnie po jego przesłaniu przez generator wydrukować, zaparafować, podpisać i dołączyć załączniki (jeśli dotyczy) oraz złożyć w sposób dopuszczalny regulaminem, tj.
- osobiście w Biurze Projektu
- pocztą/kurierem na adres Biura Projektu
- elektronicznie (w formie skanu z parafkami i podpisami za pośrednictwem maila lub z wykorzystaniem podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowalnego certyfikatu bądź z wykorzystaniem podpisu elektronicznego za pomocą profilu zaufanego),
- telefonicznie pod numerem telefonu 52 322 90 61 – wyłącznie dla osób niepełnosprawnych z ograniczeniami mobilnościowymi (na etapie rozmowy telefonicznej osoba, od której w ten sposób pozyskiwane będą dane celem zgłoszenia zostanie zapoznana z klauzulą informacyjną RODO). W przypadku zakwalifikowania do projektu kandydat/ka w terminie do dnia odbycia pierwszej formy wsparcia będzie zobowiązany dostarczyć wersję papierową bądź skan zautoryzowanego podpisem dokumentu. Ewentualnie dopuszcza się możliwość spotkania pracownika Biura Projektu z kandydatem/ką w wyznaczonym przez niego miejscu.
Osobiście dokumenty można składać w:
- Biurze Projektu: Bydgoszcz, ul. Długa 34 [w okresie prowadzenia rekrutacji, tj. każdorazowo od dnia ogłoszenia naboru do dnia zakończenia okresu przyjmowania formularzy rekrutacyjnych biuro projektu będzie czynne codziennie w godzinach 12.00-14.00, przy czym po uprzednim umówieniu się telefonicznym możliwe jest spotkanie z pracownikiem biura projektu w innych godzinach niż wskazane (uwaga z zastrzeżeniem ograniczenia funkcjonowania biura projektu jedynie do kontaktu telefonicznego i mailowego w przypadku stanu epidemii)].
Więcej informacji na stronie:
https://pte.bydgoszcz.pl/projekty/wlasny-biznes-twoja-szansa/o-projekcie/
oraz na Facebook:
https://www.facebook.com/W%C5%82asny-biznes-Projekt-realizowany-przez-PTE-Bydgoszcz-102680445739667
Pozdrawiam,
Agnieszka Kahlau
Koordynator sekcji „inLAB i projekty międzynarodowe”
________________________________________________________
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Bydgoszczy
85-034 Bydgoszcz, ul. Długa 34, tel. 52 322 90 62
kahlau@pte.bydgoszcz.pl
www.pte.bydgoszcz.pl
Uroczyste spotkanie hodowców bydła mlecznego w ramach Międzygminnego Koła Hodowców Bydła w Złotnikach Kujawskich
28 listopada 2022 roku w Złotnikach Kujawskich w restauracji „Austeria” odbyło się uroczyste spotkanie hodowców bydła mlecznego współpracujących w ramach Międzygminnego Koła Hodowców Bydła z siedzibą w Złotnikach Kujawskich. Tradycyjnie spotkania te odbywają się corocznie od 2001 roku, gdy utworzone zostało Koło Hodowców. Spotkanie odbyło się w celu podsumowania wyników oceny wartości użytkowej bydła mlecznego za rok 2021 i połączone było z częścią szkoleniową. Organizatorami była Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka oraz Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie.
Głównym punktem spotkania było wręczenie dyplomów ufundowanych przez Między-Gminne Koło Hodowców z siedzibą w Złotnikach Kujawskich dla hodowców którzy osiągnęli największą wydajność mleka z obory za rok 2022. Pierwsze miejsce zajął pan Karol Piątkowski z Krężoł gm. Złotniki Kujawskie z wydajnością z obory 11 276 kg mleka, na drugim miejscu uplasował się pan Tadeusz Czech z Dąbrówki Kujawskiej gm. Złotniki Kujawskie z wydajnością 10 966 kg mleka, a trzecie miejsce zajął pan Roman Michalski z Gniewkówca gm. Złotniki Kujawskie z wydajnością z obory 9 727 kg mleka. Wyróżnieni hodowcy odebrali dyplomy z rąk Dyrektora PFHBiPM pana Janusza Nalewalskiego oraz Wójta Gminy Złotniki Kujawskie pana Witolda Cybulskiego.
Obecny na spotkaniu Wójt Gminy, pan Witold Cybulski, wręczył także pamiątkowy Dyplom na ręce pana Romana Michalskiego – przewodniczącego Koła Hodowców, pogratulował wyróżnionym rolnikom osiągniętych wyników i podziękował wszystkim za trud wkładany w codzienną pracę, a z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku życzył wszystkiego najlepszego.
Z ramienia PFHBiPM piecze nad organizacją spotkania trzymał jak zwykle pan Roman Czechowicz- zootechnik oceny bydła mlecznego. Szkolenie otworzyła i prowadziła Magdalena Balcerek- doradca z Powiatowego Zespołu Doradztwa Rolniczego w Inowrocławiu która uroczyście przywitała wszystkich hodowców i zaproszonych gości. Jako pierwszy swój wykład poprowadził pan Tomasz Marciniak z firmy MAISADOUR Polska, który w bardzo interesujący sposób przedstawił zasady doboru odmian kukurydzy w zależności od stanowiska uprawy, oraz kształtowanie plonu kukurydzy w okresie wegetacji.Drugim wykładowcą był przedstawiciel firmy TERRALIFE pan Dariusz Frątczak który zaprezentował wykład nt. zastosowania wysokojakościowych mieszanek traw jako szansy na obniżenie kosztów produkcji mleka. Kolejnym prelegentem był pan Daniel Tadajewski reprezentujący firmę LIDEA który przedstawił wykład nt. wykorzystania potencjału plonowania kukurydzy. Następnie uczestnicy wysłuchali wystąpienia pani Katarzyny Becker reprezentującej firmę SCHAUMANN która przedstawiła innowacyjne rozwiązania w żywieniu bydła. Jako ostatni wystąpił przedstawiciel PFHBiPM pan Piotr Borkowski omawiając jeden z Ekoschematów, a mianowicie Dobrostan zwierząt (warunki utrzymania bydła). Wykład wzbudził duże zainteresowanie wśród uczestników, którzy żywo włączyli się do dyskusji.
Na zdjęciu nagrodzeni od lewej Karol Piątkowski i Roman Michalski oraz wręczający Dyplomy Janusz Nalewalski, Dyrektor PFHBiPM i Wójt Gminy Złotniki Kujawskie Witold Cybulski
Magdalena Balcerek
KPODR Minikowo
PZDR w Inowrocławiu
Zrównoważona produkcja owiec i kóz
25 listopada 2022 r. w Minikowie odbyła się konferencja pn. Zrównoważona produkcja owiec i kóz. Celem konferencji było omówienie bieżących spraw dotyczących prawodawstwa oraz sytuacji na rynku małych przeżuwaczy. Organizatorami konferencji byli: Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie, Regionalny Związek Hodowców Owiec i Kóz w Bydgoszczy, Instytut Zootechniki, Państwowy Instytut Badawczy w Balicach.
Przybyłych gości powitali Lidia Lewandowska Zastępca Dyrektora ds. doradztwa KPODR w Minikowie, Józef Baran Dyrektor RZHOiK w Bydgoszczy i Paweł Radomski Kierownik Zespołu ds współpracy z praktyką, transferu wiedzy i innowacji Instytut Zootechniki, Państwowy Instytut Badawczy w Balicach.
Pogłowie owiec w województwie kujawsko-pomorskim wynosi ok 10 000 szt. z czego połowa to owce hodowlane, natomiast w Polsce pogłowie owiec wynosi ok. 280 000 owiec wg danych podawanych przez GUS. Cena żywca wynosi obecnie ok. 13 zł brutto za 25-50 kg jagnię. Niemcy i Włochy to główne kierunki eksportu jagnięciny. Na rynku krajowym wzrosła sprzedaż mięsa owczego, restauracje i kebabownie poszukują tego surowca aby wzbogacić swoje menu o tradycyjne smaki.
Wykorzystanie pasz z użytków zielonych w chowie małych przeżuwaczy to temat przedstawiony przez dr hab. Iwona Radkowska prof. IZ, Instytut Zootechniki. Pasze pochodzące z użytków zielonych, a zwłaszcza ruń pastwiskowa od wieków stanowią podstawę żywienia przeżuwaczy. Uzyskano pasze muszą być odpowiedniej jakości i wartości pokarmowej, a żywienie pastwiskowe wymaga połączenia wiedzy z zakresu produkcji roślinnej i żywienia zwierząt. Szacuje się, iż na użytkach zielonych w naszym kraju występuje ok. 300 gatunków roślin o potwierdzonych właściwościach leczniczych. Dr inż. Jacek Sikora omówił jak wgląda idea restytucji wymarłych ras kóz, która sięga od 2005 roku. Koza karpacka, sandomierska, kazimierzowska to trzy rasy kóz zachowawczych występujących w programie ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Uczestnik programu otrzyma od 2023 roku dotację do jednej kozy matki – 953 zł/sztukę/rok. Szczegółowe informacje dotyczące programów ochrony zasobów genetycznych kóz, procedur oraz wzory formularzy znajdą się na stronie Instytutu Zootechniki – PIB: http://www.bioroznorodnosc.izoo.krakow.pl/. Mariusz Dobies, specjalista ds. żywienia zaprezentował prezentację związaną z punktami krytycznymi w żywieniu owiec i kóz od momentu narodzin.
Ostatnia prezentacja związana była z Planem Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 i zaprezentowana została przez Annę Mońko-Łanucha z KPODR w Minikowie. Ekoschemat – Dobrostan zwierząt dotyczący owiec i kóz zakłada system wariantowy, który jest dobrowolny. W przypadku obu gatunków zwierząt należy zapewnić wypas lub dostęp do wybiegu przez co najmniej 120 dni w sezonie wegetacyjnym, zwiększoną powierzchnię w budynkach o co najmniej 20%. Kozy dodatkowo muszą być utrzymywane bez uwięzi, a powierzchnia wybiegu ma być również zwiększona o co najmniej 20% od minimalnych obowiązujących wymogów prawnych.
Konferencja cieszyła się dużym zainteresowaniem, forma stacjonarna sprawdziła się i do Minikowa zawitało około 70 osób. Jej zwieńczeniem był poczęstunek z produktów z ras rodzimych owiec przygotowany przez Piotra Lenarta i Iwonę Wodzyńską.
tekst: Anna Mońko-Łanucha,
Fot. Marzena Zwiewka
KPODR w Minikowie
Cała prawda o polskim drobiu
18 listopada 2022 r. odbyła się w Minikowie konferencja pn. Wyzwania i rozwiązania w produkcji drobiarskiej. Konferencję rozpoczął Ryszard Kamiński, Dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie. Wydarzenie było organizowane przy współpracy z Krajową Federacją Hodowców Drobiu i Producentów Jaj i Kujawsko-Pomorskim Zrzeszeniem Hodowców Drobiu i Producentów Jaj. Prelegentami na konferencji byli przedstawiciele branży drobiarskiej m.in. Paweł Podstawka – Przewodniczący Krajowej Federacji Hodowców Drobiu i Producentów Jaj, a zarazem Przewodniczący Komisji Zarządzającej Funduszem Promocji Mięsa Drobiowego oraz Dariusz Goszczyński, Dyrektor Generalny Krajowej Rady Drobiarskiej Izby Gospodarczej w Warszawie.
Polska niezmiennie od lat jest liderem wśród producentów drobiu w Unii Europejskiej. Pogłowie drobiu jest największe w województwach: mazowieckim, wielkopolskim, łódzkim, podlaskim, zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim, gdzie województwo mazowieckie i wielkopolskie odpowiada za 42% pogłowia drobiu w całej Polsce. Mięso drobiowe jest eksportowane przede wszystkim do Niemiec, Holandii i Francji. Wiadomo jednak, że zagrożenia płynące z powodu pojawiania się ognisk grypy ptaków (co za tym idzie wstrzymanie eksportu), konkurencji międzynarodowej ze strony Brazylii, USA i Ukrainy stanowią realne zagrożenie dla polskich hodowców. Producenci liczą na wsparcie od państwa w formie dofinansowania do bioasekuracji ograniczającej występowanie i rozprzestrzenianie się grypy ptaków w gospodarstwach utrzymujących stada hodowlane i produkcyjne drobiu. Oprócz tego podkreślono istotność kontroli mięsa drobiowego, które jest przewożone z krajów trzecich na granicę z Unią Europejską. Etykietowanie i zaznaczenie kraju pochodzenia jest niezwykle ważne, aby zagwarantować polskim konsumentom dostęp do żywności z wiadomego pochodzenia. Kolejną kwestią są ceny paszy i jej dostępność. Analiza rynku paszowego wskazuje, że naszej strefie klimatycznej brakuje alternatywnych pasz wysokobiałkowych mogących zastąpić importowaną śrutę sojową. Rośliny strączkowe w diecie dla drobiu obniżają efektywność produkcji i jej ekonomiczne skutki a przede wszystkim mogą negatywnie wpływać na zdrowie ptaków. Dotychczasowe działania promocyjne związane z mięsem drobiowym i działania KOWR wspierające zagraniczną wymianę handlową przedstawione zostały przez Marcina Wrońskiego, Zastępcę Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.
Lekarz weterynarii Mikołaj Kołodziej szczegółowo przedstawił problematykę dwóch najczęstszych wirusów występujących w hodowli drobiu (IB i TRT), związanych z układem oddechowym, scharakteryzował ich rozpoznanie oraz podkreślił znaczenie profilaktyki zdrowotnej w stadach drobiu.
Omówione zostały również najnowsze rozwiązania w produkcji drobiarskiej tj. wykorzystanie nanosrebra w dezynfekcji pomieszczeń hodowlanych lub/i ściółki (Silveco). Przedstawione zostały pogramy świetlne, które wpływają korzystanie na obniżenie konwersji paszy, rozwój kośćca, zdrowotność (Wytwórnia Pasz Piast). Ofertę dla producentów drobiu przedstawił również BNP PARIBAS Food&Agro.
Przestawiono bieżące prawodawstwo związane z Ekoschematami – Dobrostanem Zwierząt, które jest działaniem dobrowolnym skierowanym do posiadaczy kurcząt brojlerów, indyków brojlerów i kur niosek. Należy pamiętać jednak, że w tym przypadku istnieje degresywność płatności dobrostanowej w obrębie danej grupy technologicznej zwierząt tj. do 100 DJP rolnik otrzyma 100% płatności jednaj powyżej 150 DJP nie przewidziano płatności w ramach ekoschematu.
Na zakończenie konferencji odbyła się debata z udziałem przedstawicielem MRiRW – Justyną Ślusarczyk z Departamentu Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii. Hodowcy nie kryli swoich obaw w związku z projektem ustawy o IRZ. Dla wielu będzie się to wiązało z dodatkową pracą, zatrudnieniem personelu, który będzie zajmował się wyłącznie rejestracją zwierząt/upadkami etc. Przy obecnych warunkach związanych z podwyższeniem kosztów energii i pasz na obecną chwilę jest to sytuacja niełatwa.
W konferencji uczestniczyło koło 100 osób, co podkreśla, że hodowcy drobiu w obliczu bieżących problemów i wyzwań i są otwarci na rozmowy i zjednoczeni w swoich wspólnych celach. Wszystko po to aby pozostać liderem na polskim rynku producentów mięsa i jednocześnie kształtować wiedzę konsumentów na temat rzeczywistej produkcji tj. w jakich warunkach się odbywa i jakie zasady dobrostanu muszą zostać spełnione aby gotowy produkt mógł znaleźć się na naszych stołach. Konsumenci powinni zdać sobie sprawę, że ograniczenie produkcji w Polsce spowoduje napływ mięsa zza granicy gdzie unijne przepisy nie obowiązują a dobrostan zwierząt pozostawia wiele do życzenia.
Opracowała: Anna Mońko-Łanucha,
Fot. Jarosław Domiński
KPODR w Minikowie
DEMONSTRACJE W ROLNICTWIE I PRZETWÓRSTWIE EKOLOGICZNYM
W dniu 20 czerwca br. Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Radomiu podpisało umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Warszawie, na realizację operacji „Wsparcie dla projektów demonstracyjnych i działań informacyjnych”. Operacja realizowana będzie w ramach konsorcjum z jednostkami naukowymi i ośrodkami doradztwa rolniczego w całym kraju, a wspófinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW).
CEL
Operacja ma na celu upowszechnienie wśród rolników dobrych praktyk lub innowacyjnych rozwiązań stosowanych w ekologicznym systemie produkcji żywności. Operacja polega na:
- założeniu obiektów demonstracyjnych w gospodarstwie/podmiocie prowadzonym w systemie rolnictwa ekologicznego (roślinnego lub zwierzęcego) lub dotyczących przetwórstwa surowców ekologicznych, marketingu produktów ekologicznych i prowadzenia w tych obiektach działalności zgodnie z instrukcją,
- przeprowadzeniu demonstracji w obiektach demonstracyjnych,
- organizacji seminariów tematycznych i konferencji
REALIZACJA
Na terenie całego kraju powstanie 235 obiektów demonstracyjnych. Będą one założone w gospodarstwach lub podmiotach przygotowujących produkty rolnictwa ekologicznego, posiadających aktualne ekologiczne certyfikaty zgodności produkcji z wymaganiami rolnictwa ekologicznego w zakresie objętym tematem demonstracji. W obiektach tych przeprowadzone zostaną demonstracje z produkcji roślinnej (w tym zboża, rzepak, kukurydza, ziemniaki, bobowate i ich mieszanki, warzywa, sady, rośliny jagodowe, zioła), z produkcji zwierzęcej (bydło mięsne, mleczne, świnie, owce, kozy, króliki, kurczęta rzeźne, pasieki, kury nioski, akwakultura), z przetwórstwa: mleka, mięsa, owoców lub warzyw, zbóż oraz uboju zwierząt.
Realizacja operacji potrwa do końca 2024 roku.
Demonstracje ekologiczne – za nami I etap
Za nami I etap demonstracji ekologicznych w ramach Poddziałania 1.2 „Wsparcie dla projektów demonstracyjnych i działań informacyjnych” objętego PROW na lata 2014-2020 w zakresie Rolnictwa ekologicznego- na terenie Polski.
W I etapie realizacji projektu na terenie województwa kujawsko-pomorskiego założono dwie demonstracje ekologiczne z zakresu „przetwórstwa zbóż”. Demonstracja realizowana w Wytwórni Makaronu „Bio” Aleksandra Babalska obejmowała produkcję trzech ekologicznych przetworów zbożowych, tj. mąki pszennej typ 1850, mąki typ 2000, kaszy pęczak ze szczególnym uwzględnieniem dobrych praktyk produkcyjnych i higienicznych. Drugą demonstrację z zakresu „przetwórstwa zbóż” założono w EKO-MŁYN Kazimierza Jachymskiego, a dotyczyła technologii produkcji trzech ekologicznych przetworów zbożowych, tj. mąki pszennej typ 1850, mąki żytniej Razowej typ 2000, mąki z pszenicy okrągłoziarnowej ze szczególnym uwzględnieniem dobrych praktyk produkcyjnych
i higienicznych.
Poza tym rolnicy z województwa kujawsko- pomorskiego uczestniczyli w demonstracjach w zakresie: „przetwórstwo mięsa” w województwie mazowieckim, „przetwórstwo mleka” w województwie podlaskim, „przetwórstwo owoców lub warzyw” województwo wielkopolskie.
Wszystkie demonstracje prowadzone są w systemie rolnictwa ekologicznego.
W roku 2023 kolejny etap demonstracji, które dotyczyć będą ekologicznej produkcji roślinnej oraz hodowli zwierząt, na które już dzisiaj osoby zainteresowane zapraszamy.
Opracowała:
Agnieszka Dobosz-Idzik
KPODR w Minikowie
Konkurs – My i ryby – II edycja
Konferencja – Lokalne Partnerstwa Wodne
23 listopada bieżącego roku w Kujawsko-Pomorskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Minikowie odbyła się konferencja pt: „Lokalne Partnerstwa Wodne (LPW) w województwie kujawsko – pomorskim szansą aktywizacji lokalnej społeczności na rzecz racjonalnej gospodarki wodnej”. Konferencję przeprowadzono w ramach operacji wpisanej do planu operacyjnego 2022-2023 „Lokalne Partnerstwa Wodne” (LPW).
Uczestników przywitał dr Ryszard Zarudzki, zastępca dyrektora KPODR w Minikowie i Małgorzata Kołacz, wojewódzki koordynator ds. wody. Spotkanie otworzył dyrektor Ryszard Kamiński, który przedstawił ideę inicjatywy tworzenia LPW w Polsce. Głównymi celami konferencji było zapoznanie uczestników z efektami pracy nad tworzeniem LPW w latach 2020 -2022 r. oraz przedstawienie planowanych działań w 2023 r. Jednym z celów było przekazanie informacji o możliwościach wsparcia partnerów w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020, Krajowego Planu Odbudowy i Planu Strategicznego WPR 2021- 2027. Intencją organizacyjną Konferencji było kontynuowanie budowy sieci współpracy dla tworzonych w województwie kujawsko-pomorskim LPW.
Podsumowano pracę Rady Partnerstw Wodnych Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz powołano do niej nowych członków.
Do udziału w konferencji poproszono przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Bydgoszczy, Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, Urzędu Marszałkowskiego oraz Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Badawczego Instytutu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy, Lasów Państwowych , parków krajobrazowych. Na konferencję zaproszono członków Rady Partnerstw Wodnych Województwa Kujawsko-Pomorskiego, LPW. Zaproszono również przedstawicieli samorządów gminnych i powiatowych, wójtów, burmistrzów i starostów, rolników, przedstawicieli Gminnych Spółek Wodnych.
Wiodącymi tematami wystąpień było wsparcie finansowe działań związanych z poprawą gospodarski wodnej oraz znaczenie retencji wodnej w tym jej znaczenie na poziomie gospodarstwa. Jarosław Wiśniewski, Radca z Departamentu Nieruchomości i Infrastruktury Wsi Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawił możliwości inwestycyjne w ramach Krajowego Planu Odbudowy oraz rolę LPW we wdrażaniu działania B 3.3.1 KPO. Zaprezentowano harmonogram wdrażania działania "Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczenie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof".
Eliza Kaczmarek z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu przedstawiła możliwości pozyskania środków finansowych na inwestycje wodne.
Konferencja była miejscem podsumowania trzech lat pracy w zakresie tworzenia LPW (2020-2022). Prowadzone działania i doświadczenia KPODR w tworzeniu LPW przedstawili dr Ryszard Zarudzki i Małgorzata Kołacz.
Zenon Lewandowski – Ekspert d.s. Rozwoju Obszarów Wiejskich zapoznał uczestników spotkania z warunkami tworzenia LPW w województwie kujawsko-pomorskim oraz
z zadaniami na przyszłość. Następnymi aktywnościami może być weryfikacja założeń poszczególnych LPW pod względem:
- Diagnozy – czy jest potrzebne uzupełnienie ankiet przez członków LPW?
- Celi, priorytetów inwestycyjnych, kierunków inwestycji – czy pasują do specyfiki powiatu?
- Listy inwestycji priorytetowych – czego brak, co należy zweryfikować lub uzupełnić?
- Określenia zakresu prac dotyczących uzupełnienia treści PPW – jakie aktywności należy podjąć?
- Wstępnej identyfikacji projektów do realizacji w ramach KPO B3.3.1 – które zadania pasują do KPO?
Grzegorz Smytry, Zastępca Przewodniczącego Rady Partnerstw Wodnych Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Dyrektor RZGW w Bydgoszczy zapoznał uczestników ze znaczeniem retencji wodnej i działaniami prowadzonymi przez RZGW Wody Polskie.
Prof. dr hab. Kazimierz Banasik z Katedry Inżynierii Wodnej i Geologii Stosowanej, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie przedstawił możliwości wykorzystania małej retencji wodnej w gospodarstwie rolnym. Duże zaciekawienie uzyskał temat dotyczący możliwości gromadzenia wody opadowej z powierzchni utwardzonych.
Dr inż. Wiesława Kasperska-Wołowicz z Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Badawczego ITP w Bydgoszczy zaprezentowała innowacyjne rozwiązania na rzecz retencjonowania wody oraz przedstawiła przykłady do naśladowania.
Spotkanie posumował dr Ryszard Zarudzki, zastępca dyrektora KPODR w Minikowie.
Zapis wideo Konferencji (referaty):
Do pobrania:
Wydawnictwo O Lokalnych Partnerstwach Wodnych – całość
fot. Marzena Zwiewka
II Forum Grup Operacyjnych województwa kujawsko-pomorskiego w Minikowie
21 listopada 2022 roku w Minikowie w Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji im. Leona Janty-Połczyńskiego odbyło II Forum Grup Operacyjnych województwa kujawsko-pomorskiego zorganizowane przez Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie. Wydarzenie to miało na celu popularyzowanie wymiany wiedzy i dobrych praktyk w zakresie wdrażania innowacyjnych rozwiązań w branży rolniczej, między przedstawicielami Grup Operacyjnych. Najwyższą frekwencją wykazali się przedstawiciele jednostek naukowych m.in. z Politechniki Bydgoskiej, Instytutu Hodowli i Aklimatyzacji Roślin oraz Instytutu Technologiczno-Przyrodniczego PAN. Nie zabrakło również rolników i przedstawicieli przedsiębiorców z branży rolnej i rolno-spożywczej.
W perspektywie finansowej PROW 2014-2020 odbyło się aż 6 naborów w ramach działania „Współpraca”, z czego cztery dotyczyły projektów badawczo-wdrożeniowych i dwa krótkich łańcuchy dostaw. Podpisano ponad 300 umów o dofinansowanie, na łączną kwotę ponad 339 mln złotych. Instytucją zarządzającym tym działaniem jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zatem nie mogło zabraknąć na Forum przedstawiciela tejże instytucji. Do dotychczasowych naborów odniósł się Dyrektor Departamentu Działań Delegowanych Pan Marcin Zieliński. Przedstawił stan realizacji założeń działania Współpraca i omówił harmonogram oceny wniosków ostatniego naboru. Do 26 stycznia 2023 roku na stronie ARiMR ma pojawić się lista rankingowa grup operacyjnych, które otrzymają dofinansowanie w ramach VI naboru. Niestety pieniędzy nie starczy dla wszystkich, więc Grupy walczą w obronie każdego punktu w ocenie merytorycznej. Im więcej zdobytych punktów, tym większe prawdopodobieństwo na otrzymanie dofinansowania. Istnieje szansa na zwiększenie alokacji w ramach działania Współpraca, ale na ten moment ani Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nie mogą niczego obiecać.
Ważnym tematem poruszonym w trakcie forum były Grupy EPI (europejskiego partnerstwa innowacyjnego) w Planie Strategicznym Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Temat ten został szczegółowo przedstawiony przez przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z Departamentu Wspólnej Polityki Rolnej (DWPR) oraz Departamentu Innowacji, Cyfryzacji i Transferu Wiedzy (DICiTW). Co ważne, od teraz Grupy operacyjne trafiają pod opiekę DICiTW, co ogłosił w trakcie forum Pan Łukasz Tomczak Dyrektor Departamentu Wspólnej Polityki Rolnej MRiRW.
Organizacja corocznego Forum Grup EPI przyczynia się w znacznym stopniu do tworzenia sieci kontaktów i współpracy, usprawniających transfer wiedzy między nauką, a praktyką rolniczą. Dzięki wzajemnym kontaktom i interakcjom możliwa jest wymiana doświadczeń w zakresie wdrażania innowacyjnych rozwiązań, problemów i przygotowanie się do wyzwań stojących aktualnie przed rolnictwem i obszarami wiejskimi.