Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie

8 Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu

16 listopada 2022 r. w Bydgoskim Centrum Targowo-Wystawienniczym odbędzie 8 Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu. To spotkanie będzie poświęcone rolnictwu – jego biologizacji i mechanizacji. Tegoroczne debaty będą oscylować wokół opłacalności produkcji rolnej, innowacji przyjaznych środowisku, wspólnej polityki rolnej, oraz współpracy międzynarodowej.

Wydarzenie będzie miało charakter hybrydowy. Uczestnicy będą mogli w nim uczestniczyć zarówno stacjonarnie, jak i online.

Warunkiem uczestnictwa w Kongresie jest dokonanie rejestracji pod adresem: www.kongresagrobiznesu.pl/rejestracja do 14 listopada.

Liczba miejsc na Kongres w formie stacjonarnej jest ograniczona. Udział jest bezpłatny.

Do pobrania:
program – http://idz.do/8EKMAprogram  
zaproszenie  – https://idz.do/8EKMAzaproszenie  

image_print

Praktyczne aspekty ochrony różnorodności biologicznej

Wydarzenie zostało zorganizowane przez Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie oraz Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu. Temat ważny i zawsze aktualny. Wydaje się, że  nie trzeba nikogo  przekonywać, jak wielki wpływ na środowisko naturalne  i organizmy w nim żyjące ma właśnie  rolnictwo. Nic bardziej mylnego, należy o tym mówić i przypominać zarówno rolnikom jak i mieszkańcom wsi, ponieważ wiele w tym zakresie zależy od ich postawy i zaangażowania w ochronę naturalnych siedlisk przyrodniczych. 

Celem konferencji było podnoszenie wiedzy na temat wpływu działalności rolniczej na bioróżnorodność. Upowszechnienie dobrych praktyk chroniących różnorodność biologiczną oraz ich  znaczenie w ochronie środowiska. W sesji wykładowej wzięli udział prelegenci, którzy na co dzień zajmują się bioróżnorodnością i ochroną przyrody oraz rolnictwem ekologicznym, które jako system gospodarowania w szczególny sposób dba i chroni środowisko naturalne. Wynika to z samej definicji rolnictwa ekologicznego jako gospodarowania w zgodzie z naturą.

Konferencję otworzył i przywitał uczestników pan Ryszard Kamiński, dyrektor KPODR w Minikowie.

 W   pierwszym wykładzie na temat  „Bioróżnorodność w rolnictwie” pan Krzysztof Konieczny z Fundacji Przyrodniczej „proNatura”  przedstawił  temat różnorodności biologicznej z perspektywy przyrodnika. Przybliżył uczestnikom temat bioróżnorodności i odpowiedział na pytanie czy jest szansa dla przyrody w agrocenozach. Niestety  na przestrzeni lat elementów przyrodniczych w krajobrazie rolniczym wciąż ubywa i jest to ostatnia  szansa na zachowanie tego bogactwa dla przyszłych pokoleń. Z kolei temat   „Rola odmiany jako narzędzia poprawy produkcyjności i zwiększania bioróżnorodności w rolnictwie  ekologicznym”   przedstawiła dr hab. Beata Feledyn-Szewczyk z IUNG PIB w Puławach. Dokonała analizy różnorodności odmianowej na przykładzie doświadczeń prowadzonych w gospodarstwach ekologicznych. W ostatnim wykładzie pt.:  „Dbałość o bioróżnorodność w prowadzeniu gospodarstwa jako fundamentalny warunek w ograniczaniu chemii i możliwej drodze do ekologii” –pan Sławomir Gacka z firmy Probiotics Polska przybliżył temat różnorodności biologicznej w glebie i jej wpływ na poziom próchnicy glebowej i plonowanie.   Życie biologiczne w glebie dzięki wykorzystaniu między innymi aktywnych mikroorganizmów ma szansę na rozwój i ograniczenie postępującej chemizacji rolnictwa.

Ciekawe tematy poruszane podczas konferencji  wzbudziły zainteresowanie uczestników i uzyskały bardzo dobre opinie. Nie wolno nam zapominać, że ochrona różnorodności biologicznej jest naszym celem i wyzwaniem.  Tylko od nas zależy, w którym kierunku pójdziemy i w jakim stanie zachowamy środowisko dla przyszłych pokoleń.  

Zapis video konferencji:

 

Karina Wroniecka
KPODR w Minikowie, Oddział w Przysieku

image_print

Relacja z konferencji pn. „Mikrobiologia w rolnictwie”

 

„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”

 

21 października 2022 r. w Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji im. Leona Janty-Połczyńskiego w Minikowie odbyła się konferencja pn. „Mikrobiologia w rolnictwie” z transmisją online. Wydarzenie cieszyło się dużym zainteresowaniem i zgromadziło, zarówno stacjonarnie jak i przed monitorami komputerów, łącznie 148 uczestników. Jako główne cele konferencji przyjęto rozpowszechnianie wiedzy dotyczącej biologicznych (w tym mikrobiologicznych) metod ochrony roślin, poprawy żyzności gleby oraz ich znaczenie w uprawie i poprawie plonowania roślin uprawnych, wymiana informacji na temat praktycznych i prawnych aspektów zastosowania biologizacji oraz prezentacja przykładów wykorzystania pożytecznych mikroorganizmów w uprawie roślin oraz przedstawienie perspektyw na przyszłość dotyczących zrównoważonej uprawy, zgodnej z dobrymi praktykami rolniczymi i ochroną środowiska. Relacja z konferencji, wraz z opisem poszczególnych części znajduje się poniżej.

Dr Ryszard Kamiński, dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie, wraz z dr Ryszardem Zarudzkim, zastępcą dyrektora ds. transferu wiedzy i innowacji, dokonali oficjalnego otwarcia konferencji, witając wszystkich gości i wprowadzając do problematyki danego tematu. Głos zabrała również Martyna Zielińska-Tadych – organizator konferencji.

Pierwszym wykładowcom była prof. dr hab. Jolanta Kowalska, pracownik Zakładu Rolnictwa Ekologicznego i Ochrony Środowiska, Instytutu Ochrony Roślin – Państwowy Instytut Badawczy, która przedstawiła temat „Potencjał mikroorganizmów pożytecznych – środki ochrony roślin i inne produkty o działaniu ochronnym”. Omawiane zagadnienia obejmowały:

– biologiczne metody zwalczania agrofagów;
– biopreparaty rejestrowane w ochronie roślin;
– wirusy, bakterie i grzyby owadobójcze;

https://www.youtube.com/watch?v=mkYel8IvxSo&t=671s

Następnie dr hab. Magdalena Jakubowska, pracownik Zakładu Monitorowania i Sygnalizacji Agrofagów, Instytutu Ochrony Roślin – Państwowy Instytut Badawczy, wygłosiła wykład pt. „Mikroorganizmy jako potencjał stymulujący wzrost roślin”. Omawiane zagadnienia obejmowały:

– rola mikroorganizmów glebowych;
– prawodawstwo w zakresie stosowania biopreparatów i ich funkcje;
– ochrona mikroorganizmów glebowych;

https://www.youtube.com/watch?v=mkYel8IvxSo&t=3811s

Wykład pt. „Zastosowanie mikroorganizmów i otoczkowania nasion dla poprawy żyzności gleb i plonu roślin w ekologicznej i konwencjonalne uprawie roślin bobowatych” przedstawiła dr hab. Anna Gałązka, prof. Instytutu Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa – Państwowy Instytut Badawczy
z siedzibą w Puławach, pracownik Zakładu Mikrobiologii Rolniczej. Omawiane zagadnienia obejmowały:

– funkcje gleby i mikroorganizmów glebowych;
– rodzaje, funkcje i znaczenie biopreparatów;
– bakterie wiążące azot;
– zastosowanie otoczkowania nasion w uprawie roślin bobowatych;
– szczepionki mikrobiologiczne.

https://www.youtube.com/watch?v=mkYel8IvxSo&t=6008s

Kolejny wykład, pt. „Znaczenie drobnoustrojów glebowych w warunkach zmian wilgotności gleby” wygłosiła dr Karolina Furtak, pracownik Zakładu Mikrobiologii Rolniczej, Instytutu Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa – Państwowy Instytut Badawczy z siedzibą w Puławach. Omawiane zagadnienia obejmowały:

– skutki niedoboru wody w glebie i wpływ na rolnictwo;
– skutki nadmiaru wody w glebie i wpływ na rolnictwo;
– wpływ suszy i nadmiaru wody na mikroorganizmy glebowe.

https://www.youtube.com/watch?v=mkYel8IvxSo&t=8226s

Wykład pt. „Rola mikroorganizmów w kształtowaniu żyzności gleby” zaprezentowała dr hab. Aleksandra Burkowska-But, prof. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, pracownik Katedry Mikrobiologii Środowiskowej i Biotechnologii, która reprezentowała również Bacto–Tech Sp. z o. o. Omawiana tematyka obejmowała:

– czynniki wpływające na żywność gleby;
– grupy mikroorganizmów glebowych i ich rola;
– rola mikroorganizmów w powstawaniu próchnicy;
– rola mikroorganizmów w tworzeniu struktury gleby.

https://www.youtube.com/watch?v=mkYel8IvxSo&t=10450s

Mgr inż. Rafał Igielski, prezes Zarządu SomiGRO Sp. z o. o. zaprezentował temat pt. „Badania mikrobiologiczne gleby wsparciem dla zrównoważonego rolnictwa”. Omawiana tematyka obejmowała:

– założenia Wspólnej Polityki Rolnej;
– praktyki rolnictwa zrównoważonego;
– metody badań jakości gleby;
– wpływ uprawy ekologicznej i konwencjonalnej na przykładzie (poletka doświadczalne Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie).

https://www.youtube.com/watch?v=mkYel8IvxSo&t=12295s

Ostatni wykład, pt. „Pożyteczne mikroorganizmy jako ważny element w uprawie gleby i roślin. Przykłady gospodarstw stosujących preparaty mikrobiologiczne” zaprezentował mgr inż. Sławomir Gacka, prezes zarządu ProBiotics Polska Sp. z o. o. Omawiane zagadnienia obejmowały:

– założenia rolnictwa zrównoważonego;
– znaczenie badań jakości gleby;
– znaczenie pojęcia „zdrowa gleba”;
– przykłady gospodarstw stosujących biopreparaty.

https://www.youtube.com/watch?v=mkYel8IvxSo&t=13755s

Dr Ryszard Zarudzki, zastępca dyrektora ds. transferu wiedzy i innowacji Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie podziękował wykładowcom, za wygłoszenie prelekcji w sposób niezwykle interesujący oraz słuchaczom, za obecność, zainteresowanie i zadane pytania. Następnie podsumował i zakończył konferencję.

Martyna Zielińska-Tadych
KPODR w Minikowie

 

 

 

image_print

Ogłoszenie o konkursie nr 7/2023 dla partnerów Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich (KSOW)

  1. Ogłoszenie o konkursie nr 7/2023 dla partnerów Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich (KSOW) na wybór operacji, które będą realizowane w 2023 r. w ramach dwuletniego planu operacyjnego na lata 2022–2023

Na podstawie:

art. 57a pkt 2 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. z 2022 r. poz. 1234, z późn. zm.)

oraz

§ 18 ust. 1-3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 stycznia 2017 r. w sprawie krajowej sieci obszarów wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. poz. 148, z późn. zm.)

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi – instytucja zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 – ogłasza konkurs nr 7/2023 dla partnerów Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich (KSOW) na wybór operacji, które będą realizowane w 2023 r. w ramach dwuletniego planu operacyjnego na lata 2022–2023.

1. Termin, miejsce, forma i sposób składania wniosków o wybór operacji.

1.1. Termin składania wniosków o wybór operacji.

Wnioski o wybór operacji należy składać w dniach od 5 do 22 grudnia 2022 r.

1.2. Miejsce składania wniosków o wybór operacji.

Wnioski o wybór operacji należy składać do 16 jednostek regionalnych KSOW (16 samorządów województw). Operacje mogą być realizowane na poziomie nie więcej niż 3 województw w zakresie wszystkich działań wskazanych w pkt 2.2, na które przewidziano środki w załączniku nr 2 do ogłoszenia „Limit środków na realizację operacji”.

Nazwy i adresy jednostek regionalnych KSOW, do których należy składać wnioski o wybór operacji, oraz godziny, w których należy składać te wnioski, określa załącznik nr 1 do ogłoszenia.

1.3. Forma składania wniosków o wybór operacji.

Wnioski o wybór operacji należy składać wraz z załącznikami na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej. Wniosek w postaci papierowej opatruje się podpisem własnoręcznym, a w postaci elektronicznej – kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym lub kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną organu administracyjnego ze wskazaniem w treści wniosku osoby opatrującej wniosek pieczęcią. Do wniosku w postaci papierowej należy załączyć jego wersją elektroniczną zapisaną na informatycznym nośniku danych.

1.4. Sposób składania wniosków o wybór operacji.

Wnioski o wybór operacji można składać:

  1. osobiście, za pośrednictwem innej osoby, w tym pełnomocnika;
  2. za pomocą przesyłki pocztowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 896, z późn. zm.);
  3. w postaci elektronicznej na adres elektronicznej skrzynki podawczej w ePUAP.

W przypadku złożenia wniosku o wybór operacji przesyłką rejestrowaną albo inną przesyłką pocztową, której datę nadania można ustalić, nadaną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, za dzień złożenia wniosku uznaje się dzień, w którym nadano tę przesyłkę.

W przypadku złożenia wniosku o wybór operacji na adres elektronicznej skrzynki podawczej w ePUAP, za dzień złożenia wniosku uznaje się dzień jego wysłania.

2. Obszar, zakres oraz tematy operacji objęte konkursem.

2.1. Obszar objęty konkursem.

Konkurs jest przeprowadzany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Żadna z form realizacji operacji nie może wiązać się z wyjazdem za granicę. Wnioski o wybór operacji mogą obejmować grupę docelową z obszaru jednego, dwóch lub trzech województw.

2.2. Zakres objęty konkursem.

Konkurs dotyczy operacji, których zakres tematyczny mieści się w zakresie jednego z następujących działań określonych w planie działania KSOW na lata 2014–2020, stanowiącym załącznik nr 28 do ogłoszenia, w ramach których można składać wnioski o wybór operacji:

a) działanie 3 „Gromadzenie przykładów operacji realizujących poszczególne priorytety Programu”;

b) działanie 4 „Szkolenia i działania na rzecz tworzenia sieci kontaktów dla Lokalnych Grup Działania (LGD), w tym zapewnianie pomocy technicznej w zakresie współpracy międzyterytorialnej i międzynarodowej”;

c) działanie 6 „Ułatwianie wymiany wiedzy pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w rozwoju obszarów wiejskich oraz wymiana i rozpowszechnianie rezultatów działań na rzecz tego rozwoju”;

d) działanie 9 „Wspieranie współpracy w sektorze rolnym i realizacji przez rolników wspólnych inwestycji”;

e) działanie 10 „Organizacja i udział w targach, wystawach tematycznych na rzecz prezentacji osiągnięć i promocji polskiej wsi w kraju i za granicą”;

f) działanie 11 „Aktywizacja mieszkańców wsi na rzecz podejmowania inicjatyw służących włączeniu społecznemu, w szczególności osób starszych, młodzieży, niepełnosprawnych, mniejszości narodowych i innych osób wykluczonych społecznie”;

g) działanie 12 „Identyfikacja, gromadzenie i upowszechnianie dobrych praktyk mających wpływ na rozwój obszarów wiejskich”;

h) działanie 13 „Promocja zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich”.

W przypadku wybrania działania 3 i 12 konieczne jest wypełnienie formularza/y projektu realizującego priorytety Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW), stanowiącego załącznik nr 26 do ogłoszenia, w zależności od liczby zidentyfikowanych projektów.

Operacje mogą być realizowane w następujących formach:

  1. szkolenie / seminarium/ warsztat/ spotkanie;
  2. wyjazd studyjny krajowy;
  3. konferencja/ kongres;
  4. stoisko wystawiennicze/ punkt informacyjny na targach, imprezie plenerowej, wystawie w kraju;
  5. publikacja/materiał drukowany;
  6. prasa;
  7. audycja/ film/ spot;
  8. analiza/ ekspertyza/ badanie;
  9. konkurs/olimpiada;
  10. informacje i publikacje w internecie;
  11. inne.

Operacje nie mogą być realizowane w następujących formach (jako inne w pkt. 11):

  1. strona, aplikacja lub inne narzędzie internetowe, które ma dopiero powstać lub które istnieje i ma zostać zmodernizowane;
  2. targi, impreza plenerowa oraz wystawa;
  3. wyjazd studyjny zagraniczny, jak również żadna inna forma, która wiązałaby się z wyjazdem za granicę;
  4. kurs lub szkolenie zawodowe.

2.3. Tematy operacji objęte konkursem.

Operacje mogą dotyczyć wyłącznie następujących tematów:

1. Klimat, środowisko i biogospodarka – wymiana lub upowszechnianie wiedzy i doświadczeń dotyczących:

a)  rozwoju zielonej gospodarki, w tym wykorzystania odnawialnych źródeł energii w rolnictwie oraz funkcjonowania spółdzielni energetycznych,

b)  ochrony środowiska naturalnego, metod ograniczania stosowania środków chemicznych w rolnictwie, przeciwdziałania zmianom klimatycznym i adaptacji do tych zmian,

c)  wzmacniania świadomości ekologicznej, bioróżnorodności, biogospodarki i rolnictwa ekologicznego oraz kreowania postaw proekologicznych w społecznościach wiejskich,

d)  gospodarki w obiegu zamkniętym jako sposobu na ograniczenie wytwarzania odpadów w rolnictwie i możliwość ich ponownego wykorzystania jako surowców wtórnych;

2. Przedsiębiorczość na obszarach wiejskich oraz poprawa sytuacji rolnika w łańcuchu dostaw – wymiana lub upowszechnianie wiedzy i doświadczeń dotyczących:

a)  korzyści ze współpracy rolników w formie spółdzielni, zrzeszeń, spółek handlowych, w tym także o statusie grupy producentów rolnych lub organizacji producentów,

b)  krótkich łańcuchów dostaw żywności, budowania relacji producenta żywności z konsumentem oraz nowych modeli organizacji produkcji i sprzedaży, w tym RHD i MOL,

c)  dobrych praktyk dotyczących przedsiębiorczości na obszarach wiejskich (z uwzględnieniem zrealizowanych projektów współfinansowanych z PROW), w tym ekonomii społecznej oraz gospodarstw opiekuńczych,

d)  rozwoju i promocji sektora usług czasu wolnego, w tym rozwoju pozarolniczych funkcji gospodarstw rolnych m.in. w ramach gospodarstw agroturystycznych, gospodarstw demonstracyjnych i zagród edukacyjnych,

e)  praktycznego zdobywania wiedzy przez uczniów i studentów szkół rolniczych oraz możliwości rozwoju i prowadzenia działalności po ukończeniu tych szkół – dobre praktyki (w tym na przykładzie projektów współfinansowanych z PROW);

3. Tradycja i dziedzictwo kulturowe wsi – wymiana lub upowszechnianie wiedzy i doświadczeń dotyczących ginących zawodów, lokalnego rękodzieła i produktów lokalnych;

4. Rozwój lokalny – wymiana lub upowszechnianie wiedzy i doświadczeń dotyczących:

a)  poprawy dostępu do infrastruktury publicznej w celu wzmocnienia przewag danego obszaru, wyrównywania szans rozwojowych wszystkich mieszkańców oraz dywersyfikacji zatrudnienia na obszarach wiejskich,

b)  wykorzystania powiązań z małymi miejscowościami i dużymi miastami przez tworzenie sieci powiązań między wsią a miastem,

c)  rozwoju współpracy na obszarach wiejskich w wymiarze produkcyjnym, usługowym i społecznym przez dążenie do wdrożenia formuły „wsi wielofunkcyjnej”, która rozwija się nie tylko w sektorze rolniczym, ale także przez rozwój innych gałęzi lokalnej gospodarki z zachowaniem zasad proekologicznych oraz sprzyja zauważalnemu podwyższeniu jakości życia mieszkańców,

d)  identyfikacji potencjału lokalnych społeczności w kierunku tworzenia strategii promocji produktu lokalnego,

e)  działalności kół gospodyń wiejskich jako szansy na wykorzystanie potencjału kobiet dla rozwoju lokalnej społeczności,

f)  inteligentnych wiosek – wspierania oddolnych inicjatyw i narzędzi wykorzystujących nowoczesne metody i technologie, które służą poprawie jakości i poziomu życia mieszkańców obszarów wiejskich, w tym poprawie konkurencyjności terenów wiejskich, promujących ideę smart village,

g)  planowania rozwoju lokalnego z uwzględnieniem potencjału ekonomicznego, społecznego i środowiskowego danego obszaru,

h)  planowania i wdrażania rozwoju lokalnego wśród pracowników lub członków LGD;

5. Nowoczesne i innowacyjne rozwiązania oraz dobre praktyki w rolnictwie i na obszarach wiejskich – wymiana lub upowszechnianie wiedzy i doświadczeń dotyczących:

a)  rozwiązań technicznych i technologicznych w produkcji rolniczej, w tym z wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych,

b)  zarządzania, organizacji i planowania w gospodarstwie rolnym;

6. Wymiana lub upowszechnianie wiedzy i doświadczeń dotyczących ograniczania strat i marnotrawstwa w łańcuchu dostaw żywności;

7. Wymiana lub upowszechnianie wiedzy i doświadczeń dotyczących zarządzania wodami opadowymi, w tym małej retencji i oszczędnego gospodarowania wodą w rolnictwie i na obszarach wiejskich.

3. Termin realizacji operacji wybranych w ramach konkursu.

W zakresie rzeczowym realizacja operacji wybranych w ramach konkursu może rozpocząć się najwcześniej w dniu następującym po dniu złożenia wniosku o wybór operacji i kończy się nie później niż w dniu 31 października 2023 r.. Koszty kwalifikowalne można ponosić najpóźniej do dnia złożenia poprawnie wypełnionego i kompletnego wniosku o refundację. Koszty dotyczące wkładu własnego mogą być poniesione przed dniem złożenia wniosku o wybór operacji do dnia złożenia poprawnie wypełnionego i kompletnego wniosku o refundację.

4. Limit środków przewidzianych na realizację operacji w ramach konkursu.

Limit środków przewidzianych w ramach konkursu na realizację operacji został podzielony pomiędzy jednostki regionalne KSOW, do których należy składać wnioski o wybór operacji, wskazane w pkt. 1.2 i załączniku nr 1 do ogłoszenia, oraz na działania planu działania KSOW, w zakresie których należy składać te wnioski, wskazane w pkt. 2.2. Podział limitu określa załącznik nr 2 do ogłoszenia o konkursie.

W przypadku gdy limit środków określony dla danej jednostki regionalnej KSOW na działanie nie zostanie wykorzystany w całości, środki niewykorzystane mogą zostać przeznaczone na operacje zgłoszone do tej jednostki w ramach innych działań na zasadach określonych w Regulaminie konkursu. 

Operacje, które zdobędą wymaganą liczbę punktów, lecz nie zostaną wybrane do realizacji wyłącznie z powodu braku wystarczających środków jakie pozostaną do podziału po przydzieleniu części środków operacjom wyżej punktowanym:

1) są wybierane do realizacji, jeżeli w wyniku nie zawarcia lub rozwiązania umowy na realizację innej operacji do dyspozycji będą środki wystarczające na pokrycie 100% kosztów kwalifikowalnych;

2) mogą zostać wybrane do realizacji, jeżeli partner KSOW zgodzi się zrealizować operację za mniejsze środki, jakie pozostały po wyborze innych operacji lub zostały zwolnione w wyniku nie zawarcia lub rozwiązania umowy na realizację innej operacji.

Po spełnieniu jednego z tych warunków, umowy na realizację tych operacji są zawierane według ich kolejności operacji na liście ocenionych operacji.

Do pobrania:

Dokumentacja konkursowa dla partnerów KSOW składających wnioski w konsorcjum

Dokumentacja konkursowa dla partnerów KSOW składających wnioski samodzielnie

Załączniki

  1. Nazwy i adresy jednostek, do których należy składać wnioski o wybór operacji.
  2. Limit środków na realizację operacji.
  3. Informacja o przetwarzaniu danych osobowych.
  4. Regulamin konkursu nr 7/2023.
  5. Załącznik do Regulaminu konkursu „Przewodnik po ocenie wniosku”.
  6. Formularz wniosku o wybór operacji.
  7. Załącznik nr 1 do wniosku o wybór operacji „Zestawienie rzeczowo-finansowe”.
  8. Załącznik nr 2 do wniosku o wybór operacji „Wkład własny”.
  9. Załącznik nr 3 do wniosku o wybór operacji „Formy realizacji operacji”.
  10. Załącznik nr 4 do wniosku o wybór operacji „Oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT”.
  11. Deklaracja dodatkowego partnera KSOW uczestniczącego w realizacji operacji o zobowiązaniu się do wykorzystania wkładu własnego w realizacji operacji.
  12. Oświadczenie partnera KSOW, że nie złożył innego wniosku o wybór tej samej operacji w ramach konkursu nr 7/2023.
  13. Oświadczenie dodatkowego partnera KSOW, że nie złożył innego wniosku o wybór tej samej operacji w ramach konkursu nr 7/2023.
  14. Oświadczenie partnera KSOW, że w terminie realizacji operacji wskazanym w części I pkt 6 wniosku co najmniej połowę jej grupy docelowej będą stanowić osoby do 35 roku życia mieszkające na obszarach wiejskich.
  15. Oświadczenie partnera KSOW o braku powiązań osobowych z dodatkowym partnerem KSOW.
  16. Oświadczenie partnera KSOW, że nie dokona odpisów amortyzacyjnych oraz nie zaliczy do kosztów uzyskania przychodów kosztów kwalifikowalnych operacji.
  17. Oświadczenie partnera KSOW, który nie jest jednostką sektora finansów publicznych, że koszty ujęte w zestawieniu rzeczowo-finansowym nie są finansowane z udziałem innych środków publicznych.
  18. Oświadczenie partnera KSOW, który jest jednostką sektora finansów publicznych, że koszty ujęte w zestawieniu rzeczowo-finansowym nie są finansowane z udziałem środków publicznych stanowiących środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, ze środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) niepodlegających zwrotowi lub środków stanowiących środki pochodzące z innych źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi.
  19. Instrukcja wypełnienia wniosku o wybór operacji.
  20. Formularz umowy na realizację operacji.
  21. Załącznik nr 1 do umowy „Zestawienie rzeczowo-finansowe”.
  22. Załącznik nr 2 do umowy „Oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT”.
  23. Załącznik nr 3 do umowy „Rodzaje niezgodności w odniesieniu do obowiązków, o których mowa w §11 umowy”.
  24. Formularz wniosku o refundację poniesionych kosztów wraz z załącznikami nr 1 i 2.
  25. Załącznik nr 3 do wniosku o refundację poniesionych kosztów „Sprawozdanie końcowe z realizacji operacji/Sprawozdanie z realizacji etapu operacji”.
  26. Załącznik nr 4 do wniosku o refundację poniesionych kosztów „Formularz projektu realizującego priorytety PROW 2014–2020”.
  27. Instrukcja wypełnienia wniosku o refundację poniesionych kosztów.
  28. Plan działania KSOW na lata 2014–2020.
  29. Podręcznik kwalifikowalności kosztów pomocy technicznej w ramach PROW 2014–2020.
  30. Formularz umowy konsorcjum.

 


 

image_print

Cykl szkoleń – OBOWIĄZKI ROLNIKA W ŚWIETLE USTAWY PRAWO WODNE

KUJAWSKO-POMORSKI OŚRODEK DORADZTWA ROLNICZEGO W MINIKOWIE

wspólnie z

KUJAWSKO-POMORSKĄ IZBA ROLNICZĄ

ROZPOCZYNA REALIZACJĘ DWULETNIEGO CYKLU SZKOLEŃ Z TEMATYKI

„OBOWIĄZKI ROLNIKA W ŚWIETLE USTAWY PRAWO WODNE”.

Celem szkoleń jest odtwarzanie, ochrona i wzbogacenie ekosystemów powiązanych z rolnictwem i leśnictwem obejmujące poprawę gospodarki wodnej w tym nawożenia i stosowania pestycydów.

Operacja przewiduje organizację 130 szkoleń i przeszkolenie 3200 osób. Realizacja szkoleń rozpocznie się we wrześniu 2022 roku i potrwa do maja 2024 roku.

Uczestnikami szkoleń mogą być: rolnicy, domownicy rolników, małżonkowie rolników, osoby zatrudnione w rolnictwie, właściciele lasów, wnioskodawcy lub beneficjenci operacji „Premie dla młodych rolników” w ramach poddziałania „Pomoc w rozpoczęciu działalności gospodarczej na rzecz młodych rolników” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

 

Szkolenia odbywać się będą na terenie całego województwa.

Chętnych do wzięcia udziału w spotkaniach zapraszamy do kontaktu z Biurami Powiatowymi naszego Ośrodka i placówkami terenowymi Izby Rolniczej.

Harmonogram szkoleń na 2022 rok, organizowanych przez Powiatowe Zespoły Doradztwa Rolniczego Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie, znajdziecie państwo po linkiem lub w zakładce Kalendarium na stronie www.kpodr.pl

 

NA SZKOLENIU OMAWIANE BĘDĄ:

Ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne – jej znaczenie dla rolnictwa.

– Korzystanie z wód, usługi wodne, własność wód oraz obowiązki ich właścicieli. 

– Zasady wykonywania i utrzymywania urządzeń melioracji wodnych oraz funkcjonowania spółek wodnych i związków wałowych.

– Zgody wodnoprawne dla rolnictwa.

 

Zarządzanie wodami, w tym ryzykiem powodziowym oraz przeciwdziałanie skutkom suszy.

– Zasady ochrony wód, w tym rolnicze wykorzystanie ścieków oraz zakaz gromadzenia odchodów zwierzęcych na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią.

– Kontrola gospodarowania wodami.

– Instrumenty ekonomiczne w gospodarowaniu wodami – system opłat.

 

Zabiegi agrotechniczne sprzyjające zatrzymywaniu wody.

– Zabiegi agrotechniczne oraz zabiegi kształtowania krajobrazu sprzyjające zatrzymywaniu wody a tym samym przeciwdziałające skutkom suszy.

 

Ochrona wód przed zanieczyszczeniem azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych

– Warsztaty z zakresu obliczania maksymalnych dawek azotu, planów nawożenia azotem, obliczania powierzchni/ pojemności miejsc do przechowywania nawozów naturalnych oraz prowadzenia ewidencji zabiegów agrotechnicznych związanych z nawożeniem azotem i dokumentowania czasowego przechowywania obornika bezpośrednio na gruntach rolnych.

– Program działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu, w tym:

– sposoby i warunki rolniczego wykorzystania nawozów azotowych,
– terminy, w których dozwolone jest rolnicze wykorzystanie nawozów,
– warunki przechowywania odchodów zwierzęcych, w tym powierzchnie i pojemności urządzeń do ich przechowywania,
– zasady planowania prawidłowego nawożenia azotem,
– dokumentowanie,
– kontrola i opłaty,
– finansowanie przedsięwzięć mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód
– azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych.

– Działania dobrowolne – zbiór zasad dobrej praktyki rolnicze.

Osoby zainteresowane udziałem w szkoleniach zapraszamy do kontaktowania się pracownikami Powiatowych Zespołów Doradztwa Rolniczego (dane kontaktowe organizatorów w załączonym harmonogramie).

Ponadto szczegółowych informacji udzielają:

Dawid Skotnicki, tel.: 723 692 565,e-mail dawid.skotnicki@kpodr.pl

Natalia Narewska tel.: 506 392 582, e-mail natalia.narewska@kpodr.pl

 

Zapewniamy ciekawe materiały szkoleniowe i pełne wyżywienie.

SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU!

Załączniki:

Program szkolenia – Program

Harmonogram szkoleń w etapie 2 (termin 01.10.2022-31.12.2022).harmonogram realizacji operacji etap I i II na stronę

Prezentacje. –

1 pkt. programu szkolenia – obowiązki rolnika w świetle ustawy prawo wodne edytowane v2

2 i 3 pkt. prpgramu szkolenia – obowiązki rolnika w świetle ustawy prawo wodne edytowane v2

4 pkt. programu szkolenia – obowiązki rolnika w świetle ustawy prawo wodne edytowane v2

image_print

Nabory z KPO: wnioski o wsparcie na wymianę dachów tylko do 15 listopada, a o pomoc na inwestycje w przetwórstwo – do 18 listopada

Trwają cztery nabory wniosków o pomoc w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Trzy z nich – pomoc na wymianę pokryć dachowych na budynkach gospodarskich wykonanych z materiałów zawierających azbest oraz dwa nabory o wsparcie na inwestycje w przetwórstwo lub wprowadzanie produktów do obrotu dla osób fizycznych lub przedsiębiorstw – kończą się listopadzie. Natomiast o pomoc na wymianę słupów chmielowych można ubiegać się do końca grudnia 2023 r.

Wnioski o pomoc można składać wyłącznie w formie elektronicznej przez formularz udostępniony na Platformie Usług Elektronicznych – otwórz

By ułatwić potencjalnym zainteresowanym ubieganie się o taką pomoc, przygotowane zostały przez ekspertów z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania – otwórz

Wymiana w gospodarstwach rolnych pokryć dachowych wykonanych z materiałów zawierających azbest

Do 15 listopada 2022 r. Agencja będzie przyjmować wnioski o przyznanie pomocy na wymianę azbestowych pokryć dachowych. Ważne, że takie dachy muszą się znajdować na budynkach służących do produkcji rolniczej. Maksymalna powierzchnia, do której rolnikom przysługuje wsparcie, wynosi 500 m2, a stawka pomocy to 40 zł/m2. Wymiana musi dotyczyć całego dachu.

Wsparcie mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw w zakresie przetwórstwa lub wprowadzania do obrotu produktów rolnych, rybołówstwa lub akwakultury

W ramach tego naboru Agencja będzie przyjmować wnioski do 18 listopada 2022 r. Wsparcie ma charakter refundacji (do 50% kosztów kwalifikowalnych), natomiast obowiązujące limity pomocy to: 3 mln zł dla mikroprzedsiębiorstw, 10 mln zł w przypadku firm o statusie małego przedsiębiorstwa oraz 15 mln zł gdy beneficjentem chce się stać średnie przedsiębiorstwo. Otrzymane fundusze mogą zostać przeznaczone m.in. na zakup i instalację nowych maszyn i urządzeń. Można za nie pozyskać również nowe środki transportu spełniające normy niskiej emisji spalin wykorzystywane np. do przewozu produktów rolnych, produktów rybołówstwa czy akwakultury.

Wsparcie dla rolników lub rybaków w zakresie przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów rolnych, spożywczych, rybołówstwa lub akwakultury.

Również do 18 listopada 2022 r. o pomoc na przetwórstwo lub wprowadzanie produktów od obrotu mogą ubiegać się rolnicy lub ich małżonkowie, ale także osoby uprawnione do chowu, hodowli lub połowu ryb. Wsparcie jest udzielane do wysokości limitu, który wynosi 500 000 zł. Pomoc finansowa polega na refundacji do 50% kosztów kwalifikowalnych, do których zalicza się m.in. wydatki poniesione na budowę budynków i budowli służących realizacji inwestycji, ale także ich remont. Wsparcie będzie można uzyskać również na zakup nowego terminala płatniczego czy utrzymanie domen internetowych związanych z realizacją przedsięwzięcia.

Wymiana słupów impregnowanych kreozotem na plantacjach chmielu

Plantatorzy mogą uzyskać pomoc maksymalnie do 5 ha upraw chmielu. Wysokość wsparcia uzależniona jest od tego, czy słupy impregnowane kreozotem będą wymieniane na kompozytowe czy betonowe, a także od tego czy odbiorca końcowy pomocy jest młodym rolnikiem:

  • młodzi rolnicy (osoby do 40 lat włącznie):

     

    • wymiana na słupy kompozytowe – 102 217,50 zł/ha
    • wymiana na słupy betonowe – 117 661,60 zł/ha
  • pozostali rolnicy:

     

    • wymiana na słupy kompozytowe – 73 012,50 zł/ha
    • wymiana na słupy betonowe – 84 044,00 zł/ha

Nabory wniosków rozpoczęły się 17 października 2022 r. Do 1 listopada 2022 r. zarejestrowano 133 wnioski na ponad 412,5 mln zł od mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw zainteresowanych wsparciem w ramach przetwórstwa lub wprowadzania produktów do obrotu. Rolnicy i rybacy, którzy planują działalność przetwórczą, złożyli 38 wniosków o 10,8 mln zł wsparcia. Natomiast o dofinansowanie wymiany pokryć dachowych z azbestu na kwotę ponad 61,4 mln zł ubiega się 4746 gospodarzy.

Więcej o wsparciu z KPO – otwórz

 

image_print

Rolnicza aplikacja eDWIN całkowicie dostępna. Każdy może z niej skorzystać

Bezpłatna aplikacja eDWIN, która ułatwia codzienną pracę na polu, jest już całkowicie dostępna. Skorzystać mogą z niej zarówno rolnicy, jak i samorządy, instytucje naukowe oraz każdy z nas. Wraz z końcem października uruchomione zostały dwie ostatnie usługi w ramach platformy eDWIN, którymi są „Śledzenie pochodzenia produktów” oraz „Raportowanie zagrożeń”.

– Całkowite udostępnienie platformy doradczej eDWIN znacząco przyczyni się do ułatwienia codziennej pracy rolników na polu. Dzisiejszy świat opiera się na stałym postępie technologicznym oraz wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań praktycznie we wszystkich dziedzinach życia. To samo dotyczy także rolnictwa. Nowoczesne rolnictwo wymaga korzystania z innowacyjnych technologii. Tylko w taki sposób wielkopolskie oraz polskie rolnictwo może stale się rozwijać – mówi Jacek Sommerfeld, dyrektor Wielkopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego.

Dzięki aplikacji sprawdzisz pochodzenie produktu

Pomysłodawcą utworzenia platformy eDWIN był Wielkopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Poznaniu. Platforma jest całkowicie darmowa i dostępna dla wszystkich chętnych na komputerach oraz jako aplikacja na urządzeniach mobilnych. Z platformy mogą korzystać zarówno rolnicy, instytucje naukowe, samorządy, jak i inne chętne osoby. Szczegółowe informacje o platformie dostępne są na stronie www.edwin.gov.pl.

Aplikacja eDWIN została częściowo udostępniona już w czerwcu 2022 roku. Od tego czasu rolnicy mogli korzystać z dwóch usług: „Wirtualne gospodarstwo” oraz „Udostępnianie danych meteorologicznych”. Nadal trwały za to prace nad dwoma ostatnimi usługami, którymi są „Raportowanie zagrożeń” oraz „Śledzenie pochodzenia produktów”. Te dobiegły końca w październiku, dzięki czemu wszystkie usługi są już dostępne.

Z usługi „Śledzenie pochodzenia produktów” mogą korzystać zarówno rolnicy, jak i konsumenci, czyli w praktyce każdy z nas. Pozwala ona producentom na wprowadzenie do rejestru informacji o pochodzeniu produktu, z którymi mogą zapoznać się konsumenci.

– Możliwości tej usługi mogą docenić między innymi osoby, dla których istotne są informacje o pochodzeniu danego produktu oraz wybieranie artykułów ze sprawdzonego źródła – tłumaczy Jacek Sommerfeld.

Natomiast usługa „Raportowanie zagrożeń” jest przeznaczona dla instytucji odpowiedzialnych za ochronę roślin oraz instytucji naukowych. Dzięki niej możliwe jest generowanie raportów z systemu monitoringu zagrożeń chorobami i szkodnikami w rolnictwie czy ogrodnictwie.

Ostrzeżenie przed zagrożeniami i aktualne dane meteorologiczne

Z punktu widzenia rolników najważniejsze są dwie pozostałe usługi, które są aktywne już od czerwca, czyli „Wirtualne gospodarstwo” oraz „Udostępnianie danych meteorologicznych”. Pierwsza z nich umożliwia pozyskiwanie, gromadzenie i udostępnianie informacji o wystąpieniu na danym obszarze agrofagów oraz dostarcza powiadomienia dotyczące ewentualnych zagrożeń na polu.

Ponadto, dzięki platformie eDWIN rolnicy mają dostęp do danych z około 600 stacji meteorologicznych w całej Polsce, które zbierają informacje o aktualnym stanie pogody. Każda stacja na bieżąco monitoruje między innymi temperaturę, wilgotność powietrza, sumę i intensywność opadów deszczu, ciśnienie atmosferyczne oraz prędkość i kierunek wiatru.

Platforma doradcza eDWIN powstała w ramach projektu „Internetowa Platforma Doradztwa i Wspomagania Decyzji w Integrowanej Ochronie Roślin”. Prace nad platformą trwały od czerwca 2019 do końca października 2022 roku i uczestniczyło w nich 19 partnerów z całej Polski, w tym wszystkie wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe oraz Instytut Ochrony Roślin – Państwowy Instytut Badawczy.

Norbert Kowalski
Specjalista ds. Public Relations
Wielkopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Poznaniu
tel. 500 680 002, 
norbert.kowalski@wodr.poznan.pl

image_print

VI Ogólnokrajowa konferencja na temat śruty rzepakowej już za nami!

19 października br. w Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji im. Leona Janty-Połczyńskiego w Minikowie odbyła się VI Ogólnokrajowa konferencja na temat śruty rzepakowej. Konferencję oficjalnie otworzył Mariusz Szeliga, prezes Polskiego Stowarzyszenia Producentów Oleju (PSPO), który podkreślił znaczący wzrost w ostatnich latach produkcji rzepaku. Po nim głos zabrał prezes Krajowego Zrzeszenia Producentów Rzepaku i Roślin Białkowych – Juliusz Młodecki, który zwrócił uwagę na dużą dostępność śruty rzepakowej przez cały rok. Wspomniał on także o istotnej roli Polskiej Koalicji Biopaliw i Pasz Białkowych, która stanowi unikatowe porozumienie całego łańcucha produkcji oleju. Następnie Ryszard Zarudzki – dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie (KPODR) podziękował uczestnikom za liczne przybycie na wydarzenie oraz przywitał zaproszonych gości specjalnych, w tym  Jana Krzysztofa Ardanowskiego – Posła na Sejm RP, który podkreślił istotę zwiększenia wykorzystania śruty rzepakowej.

Część merytoryczną konferencji rozpoczął Adam Stępień, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Producentów Oleju, który przedstawił uczestnikom aktualną sytuację na rynku produktów przerobu rzepaku w Polsce i Europie. Rzepak jest drugą uprawianą na świecie rośliną oleistą tuż za soją. Polska szczyci się tym, że jest liderem europejskim w jego uprawie, jest to możliwe dzięki ciągłemu upowszechnianiu, które przynosi oczekiwane efekty. Luki na zachodnim rynku są szansą dla Polski, nadal jednak to Niemcy i Francja przodują w dostawach rzepaku.

Następnie prelekcję wygłosił prof. dr hab. Andrzej Łozicki, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, który przedstawił zgromadzonym uczestnikom, dlaczego poekstrakcyjna śruta rzepakowa jest lepszą paszą dla bydła mięsnego niż poekstrakcyjna śruta sojowa. Zwrócił on uwagę na zwiększone zainteresowanie poekstrakcyjną śrutą rzepakową, które wynika z trendu żywienia krów „bez GMO”. Wpływ mają także wysokie ceny poekstrakcyjnej śruty sojowej oraz wzrost świadomości na temat jej wartości w żywieniu bydła. Prelegent pokreślił, że poekstrakcyjna śruta rzepakowa daje lepsze wyniki produkcyjne.

Po krótkiej przerwie, wciąż spragnieni wiedzy uczestnicy wrócili na wykład prof. Pawła Górki z Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, który przybliżył możliwości wykorzystania poekstrakcyjnej śruty rzepakowej w paszach starterowych dla cieląt przeznaczonych na opas. Przedstawił on wyniki badań, w których zastępowano śrutę sojową śrutą rzepakową, potwierdzające, że wcale nie daje ona gorszych rezultatów w żywieniu cieląt. Dodatkowo podał on informacje w jakiej formie podawać cielętom pasze starterowe z udziałem białka rzepaku, aby była ona dla nich smaczniejsza oraz jak umiejętnie wybierać pasze spośród tych dostępnych na rynku.

Ostatnią z prelekcji przedstawił Bartłomiej Lubiński z KPODR, który mówił o wsparciu przez Ośrodek produkcji bydła mięsnego w województwie kujawsko-pomorskim, wsparciu rozwoju produkcji zrównoważonej z wyższym dobrostanem zwierząt, zdrowszymi zwierzętami, korzystną dla klimatu oraz większą odpornością ekonomiczną gospodarstw.

Na zakończenie konferencji odbyła się debata ekspercka z udziałem Piotra Szysza –  przewodniczącego zespołu roboczego ds. śruty – PSPO, Juliusza Młodeckiego – Prezesa Krajowego Zrzeszenia Producentów Rzepaku i Roślin Białkowych, Jacka Zarzeckiego – Prezesa Zarządu Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego, Łukasza Karmowskiego – Prezesa Zarządu Związku Gorzelni Polskich, producenta bydła mięsnego, Piotra Wójcika – kierownika Zakładu Hodowli Bydła, Instytutu Zootechniki w Balicach oraz Ryszarda Zarudzkiego – dyrektora KPODR, którą moderował Karol Bujoczek – redaktor naczelny czasopisma Top Agrar Polska – prowadzący całość wydarzenia. Uczestnicy debaty dyskutowali na temat potencjału województwa kujawsko-pomorskiego w uprawie rzepaku, a także o możliwościach zmniejszenia eksportu śruty rzepakowej.

Tekst: Bartłomiej Lubiński, KPODR
Foto: Jarosław Domiński, KPODR

 

image_print

Konkurs – krzyżówka „W zgodzie z naturą”

 

Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie
oraz  Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu
zapraszają do udziału w konkursie – krzyżówka  „W zgodzie z naturą”.

Czytelnicy listopadowego wydania miesięcznika „Wieś Kujawsko-Pomorska” będą mogli wziąć udział w konkursie i rozwiązać krzyżówkę z zakresu ekologii, ochrony środowiska, rolnictwa i wygrać nagrodę ufundowaną przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu w ramach projektu:
„Ochrona środowiska-wyzwania i perspektywy dla mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego”.

 

Rozwiązaniem krzyżówki jest hasło, które należy przesłać do Organizatora konkursu
na adres: lidia.saganowska@kpodr.pl do 28 listopada 2022 r.

30 listopada 2022 r. spośród osób, które prześlą prawidłowe rozwiązanie krzyżówki zostanie wylosowana jedna osoba i otrzyma nagrodę

Regulamin konkursu do pobrania:

REGULAMIN Krzyżówka listopad

SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU W KONKURSIE

image_print