Młodzi na start – już teraz zostań swoim szefem!” – numer naboru: 8
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne – Oddział w Bydgoszczy rozpoczyna realizację projektu „Młodzi na start – już teraz zostań swoim szefem!” INFORMACJA O KOLEJNYM NABORZE
GRUPA DOCELOWA PROJEKTU
Projekt „Młodzi na start – już teraz zostań swoim szefem!” realizowany będzie w okresie 01.07.2021-30.09.2023 na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego.
Projekt skierowany jest wyłącznie do 130 osób biernych zawodowo i bezrobotnych niezarejestrowanych w urzędzie pracy w wieku 18-29 lat z województwa kujawsko-pomorskiego (osoby fizyczne, które zamieszkują lub uczą się na obszarze województwa w rozumieniu Kodeksu Cywilnego), w tym:
- 52 osoby bierne zawodowo, w tym 26 osób nieuczestniczących w kształceniu lub szkoleniu
- 78 osób bezrobotnych niezarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy
- 7 osób z niepełnosprawnościami
- 105 osób, które utraciły zatrudnienie po 01.03.2020 w wyniku COVID-19 (osoby młode pozostające bez pracy, które po 01.03.2020 utraciły zatrudnienie z powodu rozwiązania umowy lub jej nieprzedłużenia; dotyczy zarówno umów o pracę, jak i umów cywilnoprawnych)
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA W PROJEKCIE:
- szkolenie „ABC przedsiębiorczości”
- szkolenie indywidualne w zakresie biznesplanu
- wsparcie finansowe, w tym:
- stawka jednostkowa na samozatrudnienie 23 050,00 zł
- wsparcie pomostowe przez 6 pierwszych miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej w kwocie nie większej niż równowartość minimalnego wynagrodzenia za pracę (obowiązującej w 2/2021 r.) – średnio w projekcie 1 600,00 zł na miesiąc na osobę
HARMONOGRAM PROJEKTU
Projekt realizowany jest w okresie 01.07.2021-30.09.2023
Informacja o naborze:
- numer naboru: 8
- obszar: całe województwo kujawsko-pomorskie (osoby mieszkające w rozumieniu Kodeksu Cywilnego lub uczące się na terenie województwa kujawsko-pomorskiego)
- kiedy: 11.08.2022-31.08.2022
- liczba miejsc: 25
UWAGA: najpóźniej w dniu rozpoczęcia naboru nad niniejszym komunikatem pojawi się link do generatora, w którym należy uzupełnić formularz rekrutacyjny, a następnie po jego przesłaniu przez generator wydrukować, zaparafować, podpisać i dołączyć załączniki (jeśli dotyczy) oraz złożyć w sposób dopuszczalny regulaminem, tj.
- osobiście w Biurze Projektu
- pocztą/kurierem na adres Biura Projektu
- elektronicznie (w formie skanu z parafkami i podpisami za pośrednictwem maila lub z wykorzystaniem podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowalnego certyfikatu bądź z wykorzystaniem podpisu elektronicznego za pomocą profilu zaufanego),
- telefonicznie pod numerem telefonu 52 322 90 61 – wyłącznie dla osób niepełnosprawnych z ograniczeniami mobilnościowymi (na etapie rozmowy telefonicznej osoba, od której w ten sposób pozyskiwane będą dane celem zgłoszenia zostanie zapoznana z klauzulą informacyjną RODO). W przypadku zakwalifikowania do projektu kandydat/ka w terminie do dnia odbycia pierwszej formy wsparcia będzie zobowiązany dostarczyć wersję papierową bądź skan zautoryzowanego podpisem dokumentu. Ewentualnie dopuszcza się możliwość spotkania pracownika Biura Projektu z kandydatem/ką w wyznaczonym przez niego miejscu.
Osobiście dokumenty można składać w:
- Biurze Projektu: Bydgoszcz, ul. Długa 34 [w okresie prowadzenia rekrutacji, tj. każdorazowo od dnia ogłoszenia naboru do dnia zakończenia okresu przyjmowania formularzy rekrutacyjnych biuro projektu będzie czynne codziennie w godzinach 12.00-14.00, przy czym po uprzednim umówieniu się telefonicznym możliwe jest spotkanie z pracownikiem biura projektu w innych godzinach niż wskazane (uwaga z zastrzeżeniem ograniczenia funkcjonowania biura projektu jedynie do kontaktu telefonicznego i mailowego w przypadku stanu epidemii)].
Więcej informacji na stronie:
https://pte.bydgoszcz.pl/projekty/mlodzi-na-start-juz-teraz-zostan-swoim-szefem/
oraz na Facebook:
Pozdrawiam,
Agnieszka Kahlau
Koordynator sekcji „inLAB i projekty międzynarodowe”
________________________________________________________
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Bydgoszczy
85-034 Bydgoszcz, ul. Długa 34, tel. 52 322 90 62
kahlau@pte.bydgoszcz.pl
www.pte.bydgoszcz.pl
NOWY START – program przedefiniowania ścieżki zawodowej dla osób pracujących w trudnej sytuac
TERMIN NABORU
Dwunasty nabór do projektu "NOWY START – program przedefiniowania ścieżki zawodowej dla osób pracujących w trudnej sytuacji" realizowany będzie w terminie 01.09.2021- 12.09.2021 r. (ścieżka dotacyjna)
NABÓR DOTYCZY ŚCIEŻKI DOTACYJNEJ.
W ramach naboru planowane jest zrekrutowanie:
- 2 osób na ścieżkę dotacyjną
Na stronie pte.bydgoszcz.pl w zakładce projekty są dostępne dokumenty rekrutacyjne:
HARMONOGRAM SPOTKAŃ INFORMACYJNO-REKRUTACYJNYCH (realizowanych online)
Spotkania rekrutacyjno-promocyjne realizowane będą za pośrednictwem profilu na portalu Facebook:
https://www.facebook.com/nowystartPTE
GRUPA DOCELOWA PROJEKTU
Projekt realizowany jest w okresie 01.07.2019-31.05.2023 na obszarze całego województwa kujawsko-pomorskiego. Projekt skierowany jest do 108 osób pracujących, powyżej 29 roku życia znajdujących się w niekorzystnej sytuacji na rynku pracy, tj.:
- osoba zatrudniona na umowę krótkoterminową – to osoba, posiadająca umowę wskazującą na zawarcie stosunku pracy lub innej formy zatrudnienia, zawarta na czas określony, który upływa w okresie realizacji projektu lub trwa nie dłużej niż 6 miesięcy, której miesięczne zarobki nie przekraczają wysokości minimalnego wynagrodzenia w odniesieniu do miesiąca poprzedzającego dzień przystąpienia do projektu
LUB
- osoba pracująca w ramach umów cywilnoprawnych – to osoba, posiadająca zawartą umowę/y cywilnoprawną/e, której miesięczne zarobki nie przekraczają wysokości minimalnego wynagrodzenia (w odniesieniu do miesiąca poprzedzającego dzień przystąpienia do projektu)
LUB
- osoba uboga pracująca – to osoba, której zarobki nie przekraczają płacy minimalnej (ustalanej na podstawi przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę) lub osobę zamieszkującą w gospodarstwie domowym, w którym dochody (z wyłączeniem transferów socjalnych – bieżące przelewy otrzymywane przez gospodarstwa domowe podczas okresu odniesienia dochodu przeznaczone do zmniejszenia ciężarów finansowych związanych z wieloma nieprzewidywalnymi sytuacjami lub potrzebami, dokonywane w ramach wspólnie organizowanych systemów lub poza tymi systemami przez organy rządowe lub instytucje typu non-profit świadczące usługi na rzecz gospodarstw domowych (NPISH). W ramach świadczeń społecznych można wyodrębnić następujące grupy: świadczenia dotyczące rodziny, dodatki mieszkaniowe, świadczenia dla bezrobotnych, świadczenia związane z wiekiem, renty rodzinne, świadczenia chorobowe, świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami, stypendia, świadczenia dotyczące wykluczenia społecznego), przypadające na jedną osobę, nie przekraczają kryteriów dochodowych ustalonych w oparciu o próg interwencji socjalnej w miesiącu poprzedzającym przystąpienie do projektu.
W ramach grupy docelowej wyszczególniono 3 specyficzne podgrupy:
- 60 kobiet,
- 5 osób z niepełnosprawnościami (w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, a także osoby z zaburzeniami psychicznymi w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego),
- 33 osoby zamieszkujące (w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego) miasta średnie, w tym miasta tracące funkcje społeczno-gospodarcze, tj. Brodnica, Chełmno, Grudziądz, Inowrocław, Nakło nad Notecią, Rypin, Świecie, Włocławek.
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA W PROJEKCIE:
Na podstawie analizy potrzeb i barier w grupie docelowej zaplanowano kompleksowe wsparcie obejmujące:
- rekrutację (planowana jest realizacja 5 naborów po średnio 20 osób w grupie, przy czym w przypadku problemów z rekrutacją dopuszcza się zrealizowanie większej liczby naborów),
- doradztwo zawodowe z opracowaniem i wdrożeniem Indywidualnych Planów Działań (108 osób),
- pośrednictwo pracy (65 osób),
- rozwijanie kompetencji/kwalifikacji zawodowych (szkolenia kompetencyjne – 50 osób, kwalifikacyjne – 10 osób, studia podyplomowe – 5 osób),
- ścieżka dotacyjna: wsparcie rozpoczęcia działalności gospodarczej (szkolenie ABC przedsiębiorczości i doradztwo – 43 osoby dotacja i finansowe wsparcie pomostowe – 43 osoby).
Szczegółowe warunki dotyczące ścieżki dotacyjnej:
- ścieżka dotacyjna – wsparcie obejmujące przygotowanie do rozpoczęcia działalności gospodarczej wraz ze wsparciem finansowym na jej rozpoczęcie,
- wsparcie szkoleniowo-doradcze w ramach ścieżki dotacyjnej udzielanie jest na podstawie IPD, w ramach którego określony zostanie wymiar godzinowy wsparcia indywidualnego, jak również może zostać wskazane zwolnienie z uczestnictwa w szkoleniu w przypadku uczestników, którzy udokumentują, że ich wiedza i kwalifikacje umożliwiają rozpoczęcie działalności,
- szkolenie „ABC przedsiębiorczości” obejmuje następujące zagadnienia:
- zagadnienia prawno-organizacyjne zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej (5h),
- analiza rynku i prognozowanie popytu (5h),
- kosztorysowanie w kontekście zakładania działalności gospodarczej (4h),
- plan działań merytorycznych, marketing, dystrybucja (pod kątem zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej) (5h),
-
plan działań finansowych w procesie zakładania działalności gospodarczej (5h).
- doradztwo indywidualne w zakresie biznesplanu będzie realizowane w wymiarze średnio 10h/os.,
- uczestnikom szkolenia „ABC przedsiębiorczości” i doradztwa indywidualnego w zakresie biznesplanu nie przysługuje stypendium szkoleniowe, ani zwrot kosztów dojazdu,
- w przypadku szkolenia „ABC przedsiębiorczości” uczestnik będzie zobowiązany do minimum 80% obecności,
- wsparcie finansowe – dotacja na rozpoczęcie działalności gospodarczej, wypłacane jest w postaci stawki jednostkowej na samozatrudnienie w kwocie 23 050,00 zł,
- wsparcie finansowe pomostowe przyznawane jest na okres 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej w kwocie do 1 650,00 zł netto.
HARMONOGRAM PROJEKTU
Projekt realizowany jest w okresie 01.07.2019-31.05.2023.
WARUNKI UDZIAŁU W PROJEKCIE
Szczegółowe kryteria rekrutacji:
a) weryfikację kompletności dokumentów i zgodności z dokumentacją projektową:
- czy formularz został złożony we właściwym miejscu i czasie, z zastrzeżeniem że decydujący jest moment wpływu, a nie data nadania,
- czy formularz został złożony na obowiązującym wzorze (zgodnie z załącznikiem do niniejszego regulaminu),
- czy formularz jest kompletny (posiada wszystkie strony),
- czy wszystkie wymagane pola zostały wypełnione (w tym czy poprawnie wybrano ścieżkę uczestnictwa w projekcie – konieczność zaznaczenia jednej z dwóch ścieżek),
- czy formularz został zaparafowany na każdej stronie, a na ostatniej podpisany ze wskazaniem daty (z zastrzeżeniem możliwości zgłoszeń telefonicznych),
- czy załączono wszystkie zadeklarowane w formularzu rekrutacyjnym załączniki,
- czy w przypadku, gdy załączniki są kopiami poświadczono je za zgodność z oryginałem,
b) weryfikację kwalifikowalności kandydata – weryfikacja przynależności do grupy docelowej na podstawie oświadczeń przedłożonych przez kandydata,
- czy kandydat jest osobą zatrudnioną na umowie krótkoterminowej i/lub pracującą w ramach umów cywilno-prawnych i/lub, ubogim pracującym (zgodnie z definicjami wskazanymi w niniejszym regulaminie) (weryfikacja na podstawie oświadczenia w formularzu oraz załączników),
- czy kandydat zamieszkuje w rozumieniu kodeksu cywilnego lub pracuje na terenie województwa kujawsko-pomorskiego (weryfikacja na podstawie oświadczenia w formularzu),
- czy kandydat jest osobą powyżej 29 roku życia na dzień składania formularza rekrutacyjnego (weryfikacja na podstawie oświadczenia w formularzu)[1],
- czy kandydat złożył oświadczenie dot. gromadzenia, przetwarzania i przekazywania danych osobowych na potrzeby rekrutacji do projektu (oświadczenie stanowi integralną część formularza rekrutacyjnego) (weryfikacja na podstawie oświadczenia w formularzu),
- czy w przypadku kandydatów zainteresowanych ścieżką dotacyjną w okresie 12 miesięcy przed przystąpieniem do projektu kandydat nie prowadził działalności gospodarczej (posiadał wpis do CEIDG, był zarejestrowane jako przedsiębiorca w KRS lub prowadził działalność gospodarczą na podstawie odrębnych przepisów w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień przystąpienia do projektu) (weryfikacja na podstawie oświadczenia w formularzu).
c) ocena merytoryczna cz. 1 realizowana przez kadrę zarządzającą obejmować będzie przyznanie punktów za przynależność kandydata do poszczególnych podgrup defaworyzowanych w grupie docelowej:
- kobiety +2 pkt. (weryfikacja na podstawie oświadczenia stanowiącego integralną część formularza rekrutacyjnego),
- osoby niepełnosprawne +4 pkt. (weryfikacja na podstawie oryginału zaświadczenia o niepełnosprawności wydanego przez właściwy Zespół ds. orzekania o niepełnosprawności lub kopii orzeczenia o niepełnosprawności),
- osoby zamieszkujące w rozumieniu Kodeksu Cywilnego Brodnicę, Chełmno, Grudziądz, Inowrocław, Nakło nad Notecią, Rypin, Świecie lub Włocławek +2 pkt. (weryfikacja na podstawie oświadczenia stanowiącego integralną część formularza rekrutacyjnego),
- osoby o niskich kwalifikacjach +3 pkt. (weryfikacja na podstawie oświadczenia stanowiącego integralną część formularza rekrutacyjnego),
- byli uczestnicy projektów z zakresu włączenia społecznego realizowanych w ramach celu tematycznego 9 w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko-Pomorskiego +4 pkt. (weryfikacja na podstawie oryginału zaświadczenia potwierdzającego uczestnictwo w projekcie z zakresu włączenia społecznego realizowanych w ramach celu tematycznego 9 w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko-Pomorskiego),
- punkty mogą się sumować maksymalnie do 15,
- przyznanie punktów zostanie zrealizowane na podstawie definicji poszczególnych podgrup określonych w regulaminie, w oparciu o oświadczenia bądź zaświadczenia,
d) ocena merytoryczna cz. 2 realizowana przez kadrę zarządzającą wraz z doradcą zawodowym będzie polegała na odbyciu rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatami (zaproszenie na rozmowę zostanie przekazane mailowo, telefonicznie lub drogą pocztową, w zależności od danych kontaktowych wskazanych w formularzu rekrutacyjnym, nie później niż 2 dni robocze przed planowanym terminem spotkania, przy czym za zgodą kandydata można ten termin przyspieszyć), w ramach której kandydaci zostaną ocenieni osobno dla ścieżki ogólnej (ocena typ A) i osobno dla ścieżki dotacyjnej (ocena typ A i typ B):
- ocena typ A: dotyczy wszystkich kandydatów, ocena w ramach dwóch kryteriów:
- motywacja do udziału w projekcie w skali od 1 do 15 punktów (największy poziom motywacji jest punktowany najwyżej),
- przyczyny złej sytuacji na rynku pracy w skali od 1 do 25 punktów (najbardziej trwałe i trudne do przezwyciężenia bariery punktowane są najwyżej),
- w ramach typu A oceny można uzyskać maksymalnie 40 punktów, nie określono minimum punktowego,
- ocena typ B: dodatkowa ocena dotycząca kandydatów do ścieżki dotacyjnej, mająca na celu weryfikację predyspozycji kandydata (w tym np. osobowościowych, poziomu motywacji) do samodzielnego założenia i prowadzenia działalności gospodarczej w skali od 1 do 30 punktów, przy minimum punktowym 15 punktów (wynik poniżej 15 punktów uniemożliwia zakwalifikowanie do projektu)
Ze względu na wprowadzony stan epidemii aplikowanie do projektu oraz kontakt z kadrą możliwy jest jedynie w ograniczonym do zdalnego zakresie:
– składanie formularzy jest możliwe jedynie drogą mailową (w formie skanu na adres start@pte.bydgoszcz.pl) i drogą pocztą na adres ul. Długa 34, 85-034 Bydgoszcz
– biuro projektu jest zamknięte w zakresie kontaktu osobistego – udostępniamy możliwość kontaktu mailowego, telefonicznego
Więcej informacji na stronie:
oraz na Facebook:
https://www.facebook.com/nowystartPTE/
Pozdrawiam,
Agnieszka Kahlau
Koordynator sekcji „inLAB i projekty międzynarodowe”
________________________________________________________
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Bydgoszczy
85-034 Bydgoszcz, ul. Długa 34, tel. 52 322 90 62
Wojewódzkie święto plonów
Za nami Dożynki Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Diecezji Włocławskiej oraz Powiatu Włocławskiego, Gminy Włocławek i Miasta Włocławek.
Starostami tegorocznych dożynek wojewódzkich byli państwo Magdalena i Leszek Jałoszyńscy, gospodarzący na 220 hektarach w Koszanowie w gminie Włocławek. Starostami diecezjalnymi zostali wybrani Marlena i Marek Nawroccy, prowadzący rodzinne gospodarstwo we wsi Kuźnica w Wielkopolsce; starostami powiatowymi – państwo Agnieszka i Marek Waryszewscy z Kruszyna, ich gospodarstwo skupia się na produkcji roślinnej; rolę starostów gminnych zgodzili się przyjąć państwo Jolanta i Konrad Lewandowscy z Kolonii Dębice, produkujący m.in. warzywa i buraki cukrowe.
Obchody święta plonów rozpoczęły się w sobotę (27 sierpnia), jednak główne uroczystości, z oficjalnymi wystąpieniami i mszą celebrowaną przez bpa Krzysztofa Wętkowskiego, a także m.in. kiermasz dożynkowy, ludowe rytmy w wykonaniu lokalnych kapel, wystawa maszyn rolniczych, „husarska” inscenizacja historyczna i prezentacje współczesnych militariów miały miejsce w niedzielę (28 sierpnia) na lotnisku aeroklubu w podwłocławskim Kruszynie.
Tradycyjnie podczas dożynek rozstrzygnięto konkursy na najpiękniejsze wieńce i najlepsze stoiska promocyjne, a także ogłoszony po raz pierwszy konkurs na najlepszą potrawę żniwną „Kwaśne i przaśne potrawy żniwne”. W programie była także próba bicia rekordu Polski w tańczeniu kujawiaka i 35-kilometrowy dożynkowy rajd rowerowy, ze startem i metą na płycie lotniska. Gwiazdą niedzielnego wieczoru był zespół Pectus.
Własny biznes Twoją szansą!
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne – Oddział w Bydgoszczy rozpoczyna realizację projektu „Własny biznes Twoją szansą!”
Zwracamy się do Państwa z prośbą o upowszechnienie informacji o naszym projekcie – na Państwa stronie www, w mediach społecznościowych, w siedzibie, w sieci kontaktów oraz wśród uczestników Państwa projektów.
GRUPA DOCELOWA PROJEKTU
Projekt „Własny biznes Twoją szansą!” realizowany będzie w okresie 01.12.2021-30.09.2023 na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego.
Projekt skierowany jest wyłącznie do 88 osób biernych zawodowo i bezrobotnych niezarejestrowanych w urzędzie pracy w wieku 18-29 lat z województwa kujawsko-pomorskiego (osoby fizyczne, które zamieszkują lub uczą się na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego w rozumieniu Kodeksu Cywilnego), w tym:
- 37 osób biernych zawodowo, w tym 15 osób nieuczestniczących w kształceniu lub szkoleniu (zgodnie z definicją młodzieży NEET),
- 51 osób bezrobotnych niezarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy,
- 5 osób z niepełnosprawnościami,
- 52 kobiety,
- 18 osób (11 kobiet, 7 mężczyzn) zamieszkujących (w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego) miasta średnie lub miasta tracące funkcje społeczno-gospodarcze, tj. Brodnica, Chełmno, Grudziądz, Inowrocław, Nakło nad Notecią, Rypin, Świecie, Włocławek.
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA W PROJEKCIE:
- szkolenie „ABC przedsiębiorczości”
- szkolenie indywidualne w zakresie biznesplanu
- wsparcie finansowe, w tym:
- stawka jednostkowa na samozatrudnienie 23 050,00 zł
- wsparcie pomostowe przez 6 pierwszych miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej w kwocie nie większej niż równowartość minimalnego wynagrodzenia za pracę (obowiązującej w 8/2021 r.) – średnio w projekcie 2 120,00 zł na miesiąc na osobę
HARMONOGRAM PROJEKTU
Projekt realizowany jest w okresie 01.12.2021-30.09.2023
Informacja o naborze:
- numer naboru: 5
- obszar: całe województwo kujawsko-pomorskie (osoby mieszkające w rozumieniu Kodeksu Cywilnego lub uczące się na terenie województwa kujawsko-pomorskiego)
- kiedy: 11.08.2022-31.08.2022
- liczba miejsc: 20
UWAGA: najpóźniej w dniu rozpoczęcia naboru nad niniejszym komunikatem pojawi się link do generatora, w którym należy uzupełnić formularz rekrutacyjny, a następnie po jego przesłaniu przez generator wydrukować, zaparafować, podpisać i dołączyć załączniki (jeśli dotyczy) oraz złożyć w sposób dopuszczalny regulaminem, tj.
- osobiście w Biurze Projektu
- pocztą/kurierem na adres Biura Projektu
- elektronicznie (w formie skanu z parafkami i podpisami za pośrednictwem maila lub z wykorzystaniem podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowalnego certyfikatu bądź z wykorzystaniem podpisu elektronicznego za pomocą profilu zaufanego),
- telefonicznie pod numerem telefonu 52 322 90 61 – wyłącznie dla osób niepełnosprawnych z ograniczeniami mobilnościowymi (na etapie rozmowy telefonicznej osoba, od której w ten sposób pozyskiwane będą dane celem zgłoszenia zostanie zapoznana z klauzulą informacyjną RODO). W przypadku zakwalifikowania do projektu kandydat/ka w terminie do dnia odbycia pierwszej formy wsparcia będzie zobowiązany dostarczyć wersję papierową bądź skan zautoryzowanego podpisem dokumentu. Ewentualnie dopuszcza się możliwość spotkania pracownika Biura Projektu z kandydatem/ką w wyznaczonym przez niego miejscu.
Osobiście dokumenty można składać w:
- Biurze Projektu: Bydgoszcz, ul. Długa 34 [w okresie prowadzenia rekrutacji, tj. każdorazowo od dnia ogłoszenia naboru do dnia zakończenia okresu przyjmowania formularzy rekrutacyjnych biuro projektu będzie czynne codziennie w godzinach 12.00-14.00, przy czym po uprzednim umówieniu się telefonicznym możliwe jest spotkanie z pracownikiem biura projektu w innych godzinach niż wskazane (uwaga z zastrzeżeniem ograniczenia funkcjonowania biura projektu jedynie do kontaktu telefonicznego i mailowego w przypadku stanu epidemii)].
Więcej informacji na stronie:
https://pte.bydgoszcz.pl/projekty/wlasny-biznes-twoja-szansa/o-projekcie/
oraz na Facebook:
https://www.facebook.com/W%C5%82asny-biznes-Projekt-realizowany-przez-PTE-Bydgoszcz-102680445739667
Pozdrawiam,
Agnieszka Kahlau
Koordynator sekcji „inLAB i projekty międzynarodowe”
________________________________________________________
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Bydgoszczy
85-034 Bydgoszcz, ul. Długa 34, tel. 52 322 90 62
kahlau@pte.bydgoszcz.pl
www.pte.bydgoszcz.pl
konkurs Pszczelarz Roku
Szanowni Państwo,
W związku z tym, że docierają do nas sygnały, że nie do wszystkich ODR dotarły informacje o konkursie Pszczelarz Roku przesyłamy ponownie ankietę zgłoszeniową oraz regulamin konkursu z prośbą o typowanie pszczelarzy.
IERiGŻ jest patronem honorowym VIII edycji Konkursu Pszczelarz Roku, który organizowany jest przez Akademię Pszczelarstwa i Zrównoważonego Rozwoju.
Celem Konkursu jest promowanie pszczelarstwa, które w Polsce ma wielowiekową tradycję, integrowanie środowiska hodowców pszczół oraz ukazywanie roli pszczelarstwa w rolnictwie i ochronie różnorodności biologicznej. Ponadto konkurs przyczynia się do promocji miodu i innych produktów pszczelich jako żywności prozdrowotnej.
Ogłoszenie wyników Konkursu połączone jest z konferencją naukową, organizowaną we współpracy ze Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego. Konkursowi i Konferencji towarzyszy corocznie Wydawnictwo Okolicznościowe.
Konkurs jest bezpłatny dla pszczelarzy biorących w nim udział oraz instytucji typujących kandydatów do konkursu a przedsięwzięcie nie ma charakteru komercyjnego.
Partnerami Konkursu jest Polski Związek Pszczelarski, Stowarzyszenie Pszczelarzy Zawodowych oraz Stowarzyszenie Pszczelarzy Polskich „Polanka”. Corocznie patronat nad konkursem oraz konferencją obejmują Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa oraz Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
Finał tegorocznego Konkursu wraz z konferencją został zaplanowany na 20 października 2022 roku w Auli Kryształowej SGGW w Warszawie
W imieniu Pani Dyrektor dr inż. Sylwii Łaby oraz Prezesa Fundacji Pana dr inż. Sławomira Jarki prosimy o rozpowszechnianie informacji o konkursie wśród rolników i pszczelarzy i typowanie ich do kategorii konkursowych.
W tym roku Fundacja w ramach Konkursu kontynuuję rozpoczętą dwa lata temu kategorię dla uczestników Konkursu, a mianowicie jest to "Pszczelarz współpracujący z rolnikiem", którą szczególnie polecamy Państwa uwadze. Uważamy, że jej wprowadzenie przyczyni się do utrwalania dobrych praktyk w relacjach pszczelarzy i rolników.
Więcej informacji na temat kategorii konkursowych można znaleźć w załączonym Regulaminie Konkursu. Prosimy o zapoznanie się z nim i typowanie najlepszych pszczelarzy do czterech wymienionych w regulaminie kategorii konkursowych z Państwa regionów.
Zdając sobie sprawę, że termin jest krótki przesuwany możliwość przesyłania ankiet do 10 września 2022 r.
Informacje zwrotne tj. ankietę zgłoszeniową prosimy przesyłać na adres Pani Beaty Malanowskiej beata.malanowska@ierigz.waw.pl.
Wszelkie informacje o konkursie są udzielane przez Pana Sławomira Jarkę tel. 608 219 925 oraz Panią Jolantę Ciechomską tel. 608 507 455.
Polecamy uwadze również stronę internetową Fundacji www. http://akademiapszczelarstwa.edu.pl
W załączeniu przesyłam Regulamin Konkursu na Pszczelarza Roku 2022 oraz ankietę zgłoszeniową, prosząc jednocześnie o przekazanie tych wiadomości do zainteresowanych pszczelarzy i rolników.
Z poważaniem
Joanna Pawłowska-Tyszko
DECYDUJMY RAZEM – ankieta dot. kierunków rozwoju obszaru LGD
Drodzy Mieszkańcy Powiatu Nakielskiego,
zwracamy się do Was z prośbą o wzięcie udziału w badaniu ankietowym będącym elementem procesu konsultacji społecznych służącego poznaniu lokalnych potrzeb, problemów, zasobów oraz propozycji celów rozwojowych wśród mieszkańców gmin planowanych do objęcia Strategią Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (LSR) w kolejnym okresie programowania UE tj. 2021-2027 (wszystkie gminy powiatu nakielskiego: Kcynia, Mrocza, Nakło nad Notecią, Sadki oraz Szubin).
Uzyskane w ramach badania informacje zostaną wykorzystane przez Stowarzyszenie „Partnerstwo dla Krajny i Pałuk” (LGD) do dalszych prac nad wielofunduszową LSR, w tym określenia jej celów oraz odnośnych planowanych działań. Strategia wskazywać będzie główne kierunki rozwoju obszaru powiatu nakielskiego w ramach mechanizmu Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność, w tym wydatkowania funduszy UE za pośrednictwem LGD.
Ankieta jest anonimowa, a jej wypełnienie zajmie Państwu max. 10 minut.
Poniżej link do ankiety:
https://omikronbadania.pl/questo/b.php?a=1080035f&&b=3b2c2422b&&c=43b24781
Termin na wypełnienie ankiety: do 25.09.2022 r. (niedziela) włącznie.
Projekt GARDENA
„Innowacyjne rozwiązania w uprawie, przechowalnictwie i wprowadzaniu na rynek polskiej odmiany ziemniaka wysoko odpornej na Phytophthora infestans”. To tytuł, a jednocześnie cel operacji pod nazwą skróconą projekt „Gardena”. Jest to przedsięwzięcie podjęte w ramach Działania Współpraca ze środków „Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”.
Działania w projekcie podjęte zostały przez kadrę naukową uczelni rolniczej i hodowli ziemniaka, specjalistów doradztwa rolniczego oraz przedsiębiorcę i rolników prowadzących gospodarstwa rolne. Działania zmierzają do opracowania technologii uprawy i metod przechowania dla nowej, odpornej na zarazę ziemniaczaną odmiany ziemniaka z przeznaczeniem do wykorzystania w gospodarstwach ekologicznych i tradycyjnych, a realizowane są poprzez doświadczenia ścisłe i opracowania naukowe oraz doświadczenia praktyczne. Wdrażaną i upowszechnianą odmianą jest nowa zarejestrowana odmiana ziemniaka jadalnego Gardena, wysoko odporna na Phytophthora infestans opracowana przez Hodowlę Ziemniaka Zamarte spółka z o.o.
Fot. Kierownik Projektu GARDENA dr hab. inż. Profesor PBŚ Małgorzata Szczepanek prezentuje ziemniak nowej odpornej na Phytophthora infestans.
Wiodącym podmiotem grupy operacyjnej EPI jest Politechnika Bydgoska im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich (PBŚ), a kierownikiem całego projektu dr hab. prof. PBŚ Małgorzata Szczepanek. Natomiast partnerami są Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie, Instytut Hodowli i Aklimatyzacji Roślin – Państwowy Instytut Badawczy z siedzibą w Radzikowie, Hodowla Ziemniaka Zamarte spółka z o.o. Grupa IHAR, Przedsiębiorstwo „Wiśniewscy” Spółki z Ograniczoną Odpowiedzialnością, spółka z o.o. w Sławkowie, a także grupa rolników: Waldemar Kozłowski, Tytlewo, gmina Lisewo, Scholastyka Niemczyk, Luchowo, gmina Łobżenica, Andrzej Borzych, Nieżychowice, gm. Chojnice i Gerszon Płóciennik, Ćwierdzin gmina Witkowo.
Fot. Na PBŚ prowadzone są badania odmiany pod kątem jej cech odpornościowych i innych mających wpływ tak na uprawę polową, jak i przechowywanie oraz wybór odpowiednich środków zapobiegawczych zarażeniom. Jak podaje dr hab. inż. prof. PBŚ Grzegorz Lemańczyk to podstawa do wypracowania technologii i zaleceń dla rolników.
Rezultaty będą przedstawione podczas konferencji 7 września br. w Minikowie i wydane w formie broszury. Zaprezentowane będą wyniki badań ścisłych oraz zalecenia dla producentów zawierające: ocenę i charakterystykę końcową odmiany i określenie jej faktycznej przydatności w uprawach ekologicznych i tradycyjnych, wskazanie właściwych technologii dla gospodarstw ekologicznych i tradycyjnych oraz najlepszych warunków przechowania.
Fot. Przedsiębiorstwo „Wiśniewscy” Spółki z Ograniczoną Odpowiedzialnością, spółka z o.o. w Sławkowie prowadzi doświadczenia z opracowaną w PBŚ technologią dla odmiany GARDENA w gospodarstwach z tradycyjnymi technologiami.
Dziś trwają prace końcowe zmierzające do zamknięcia tego projektu. Warto w tym miejscu dodać, że PBŚ prowadzi prace naukowe i doświadczalne w celu opracowania optymalnej technologii dla gospodarstw ekologicznych oraz opracowania możliwych do zastosowania preparatów do poprawy utrzymania zdrowotności i kondycji ziemniaka w procesie przechowania. Prowadzono prace doświadczalne w przedsiębiorstwie „Wiśniewcy” (technologie tradycyjne) i gospodarstwach indywidualnych (technologie ekologiczne). Hodowla Roślin Zamarte pracuje nad aspektami dobrego przygotowania sadzeniaków odmiany Gardena do wdrożenia w gospodarstwach w celu przygotowania szerszego upowszechnienia odmiany i odpowiedniej dla niej technologii.
Fot. Podczas przedsięwzięć szkoleniowych i innych organizowanych przez KPODR Minikowo projekt GARDENA, jak i sama odmiana były wielokrotnie prezentowane przez uczestników projektu. Na zdjęciach dr hab. inż. prof. PBŚ Małgorzata Szczepanek i dr inż. Piotr Prus na konferencji i warsztatach prezentują projekt.
KPODR współpracuje merytorycznie z Politechniką Bydgoską i HZ Zamarte w zakresie przygotowania do promocji przedsięwzięcia wśród gospodarstw rolnych. Podjęte prace od samego początku, tj. od 2020 roku polegają przede wszystkim na:
– zaprezentowaniu ziemniaków odmiany Gardena na Krajowych Dni Pola i Kujawsko-Pomorskich Dniach Pola w formie demonstracji na kolekcjach odmian w Minikowie i w Grubnie (wykonano 3),
– promowaniu projektu „GARDENA” w formie prezentacji projektu podczas przedsięwzięć szkoleniowych dotyczących ziemniaków jadalnych (wykonano 6). Konferencja podsumowująca odbędzie się 7 września w Minikowie, na którą zapraszamy. Warunkiem uczestnictwa w konferencji jest zgłoszenie udziału poprzez zalogowanie na stronie internetowej KPODR pod programem wydarzenia, www.kpodr.pl,
– ukazaniu walorów smakowych ziemniaka odmiany Gardena podczas konkursu „Najsmaczniejsza odmiana ziemniaka”, który zaplanowany jest podczas przedsięwzięcia „Barwy Lata – Dary Jesieni” (wykonano 3 – forma promocji kulinarnej ziemniaka – udział w konkursie i degustacja). W tym sezonie przewidziano ich realizację 18 września w Minikowie,
– prezentacji Projektu lub odmiany Gardena w opracowaniach medialnych poprzez relacje z poszczególnych przedsięwzięć w formie artykułów i fotorelacji – nastąpiło to już wielokrotnie na stronach miesięcznika „Wieś Kujawsko-Pomorska” oraz w relacjach na stronie www.kpodr.pl za każdym razem, gdy przedsięwzięcie miało miejsce.
Fot. Prezes HZ Zamarte dr inż. Piotr Kamiński prezentuje osiągnięcia tej hodowli. Wśród wyhodowanych i zarejestrowanych 114 odmian ziemniaka jest odporna na zarazę GARDENA.
Fot. HZ Zamarte.
Wyniki prac w tym projekcie, są oczekiwane przez rolników uprawiających ziemniaki zarówno ekologów, jak i rolników stosujących różne tradycyjne technologie. Powodem jest to, co na samym początku o odmianie Gardena powiedział jej twórca, a jednocześnie jeden z inicjatorów podjęcia działań przy tym projekcie, prezes Spółki HZ Zamarte, dr inż. Piotr Kamiński – „Tego typu odmiany o podwyższonej odporności na zarazę mają nieco mniejszą odporność na zagrożenie bakteriologiczne, a takie często występują przy mechanicznej obróbce podczas zbiorów czy przechowywania. Dlatego dogłębne poznanie cech odmiany oraz metod zapobiegania uszkodzeniom oraz sprawdzenie, jakie środki bezpieczne dla środowiska, które mogą wspomóc w procesach agrotechnicznych mają kluczowe znaczenie dla dobrego przechowywania i uzyskania dobrych wschodów. Przy tej dość wczesnej odmianie o plon i walory smakowe nie trzeba się martwić…”.
Opracowanie:
Marek Radzimierski, KPODR w Minikowie, Oddział w Przysieku
Zdjęcia:
Marek Rząsa
Wyjazd studyjny – województwo dolnośląskie
Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie w dniach 19-22 września 2022r. organizuje Wyjazd studyjny w ramach operacji pn. „Wspieranie rozwoju rolnictwa ekologicznego poprzez poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych i organizacyjnych” – województwo dolnośląskie. Operacja własna realizowana w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie SIR, Plan Operacyjny na lata 2022–2023.
W ramach programu wyjazdu studyjnego zaplanowano:
– wizyta w gospodarstwie Agropol Sp. z o.o., p. Stanisława Choma, Rybnica 166, 58-512 Stara Kamienica
– wizyta w gospodarstwie ekologicznym „Kowalowe Skały” p. Agaty Kowal – Ruschil Wrzeszczyn 25A, 58-508 Jelenia Góra
– wizyta w gospodarstwie państwa Heleny i Roberta Pokrzywa, Różana 20, 58-350 Mieroszów
– wizyta w gospodarstwie i przetwórni ‘Wańczykówka”, państwa Lucyny i Sylwestera Wańczyków, ul. Św. Anny 9, 58-405 Krzeszów
– wizyta w Karkonoskim Centrum Edukacji Ekologicznej w Szklarskiej Porębie, ul. Okrzei 28, 58-580 Szklarska Poręba
Uczestnicy wyjazdu:
Wyjazd studyjny skierowany jest do 25 osób dorosłych, mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego, wpisujących się w grupę docelową:
– rolnik ekologiczny,
– przetwórca ekologiczny,
– rolnik konwencjonalny zainteresowany systemem rolnictwa ekologicznego,
– doradca rolny.
Nabór:
Nabór trwa do 12.09 2022r..
Wypełnioną kartę zgłoszeniową proszę dostarczyć na adres e-mail: karina.wroniecka@kpodr.pl (skan z podpisem) z dopiskiem „Wyjazd studyjny – woj. dolnośląskie”.
O uczestnictwie w wyjeździe studyjnym decyduje kolejność zgłoszeń.
Cel przedsięwzięcia
Celem operacji „Wspieranie rozwoju rolnictwa ekologicznego poprzez poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych i organizacyjnych” jest usprawnienie ekologicznego systemu produkcji poprzez wymianę wiedzy i doświadczeń pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w rozwoju obszarów wiejskich. Podjęta inicjatywa ma na celu pomoc rolnikom w zdobywaniu wiedzy, doświadczenia oraz kontaktów w celu rozwoju swoich gospodarstw. Poprzez rozwój istniejących gospodarstw ekologicznych nastąpi popularyzacja idei rolnictwa ekologicznego wśród innych rolników jak i całego społeczeństwa. Koncentrowanie się na przetwórstwie produktów ekologicznych jest niezwykle ważne nie tylko ze względu na poszerzenie oferty dostępnych produktów na rynku lokalnym, ale również ze względu na lepszy wynik finansowy gospodarstwa, co w konsekwencji przełoży się na rozwój rolnictwa ekologicznego. Ze względu na to, że proces produkcji w rolnictwie ekologicznym jest niezwykle trudny i wymaga szerokiej wiedzy specjalistycznej operacja umożliwi zniwelowanie wielu problemów, pozwoli na nawiązanie współpracy, która zaowocuje rozwojem rynku ekologicznego. Z uwagi na rosnące wymagania konsumentów względem produktów żywnościowych, produkcja żywności ekologicznej w oparciu o określone i sprawdzone standardy, gwarantuje unikalną jakość produktu. Stanowi to szansę dla rozwoju gospodarstw rolnych i jednocześnie jest okazją do zainicjowania sieci współpracy partnerskiej wśród istniejących gospodarstw ekologicznych, zakładów przetwórczych i innych podmiotów działających na rzecz rolnictwa ekologicznego. Głównym zamierzeniem operacji jest dostarczenie i upowszechnianie wiedzy na temat tworzenia sieci współpracy partnerskiej, co pozwoli na podejmowanie przez rolników oddolnych decyzji o zorganizowanej formie współdziałania lokalnych producentów ekologicznych. Realizacja operacji umożliwi wymianę wiedzy oraz doświadczeń pomiędzy uczestnikami wyjazdu, wizytowanymi rolnikami oraz podmiotami działającymi w sektorze rolnictwa ekologicznego. Efektem będzie rozpowszechnienie poznanych praktyk w rolnictwie ekologicznym w oparciu o zdobytą wiedzę i doświadczenia podczas wyjazdu studyjnego.
DOKUMENTY DO POBRANIA
Karta-zgłoszeniowa-wyjazd-studyjny-19-22.09.2022r.
Osoba odpowiedzialna za organizację i zapisy:
Karina Wroniecka
tel. 723 331 451
e-mail: karina.wroniecka@kpodr.pl
KONKURS – KRZYŻÓWKA „W ZGODZIE Z NATURĄ”
Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie
oraz Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu
zapraszają do udziału w konkursie – krzyżówka „W zgodzie z naturą”.
Czytelnicy wrześniowego wydania miesięcznika „Wieś Kujawsko-Pomorska” będą mogli wziąć udział w konkursie i rozwiązać krzyżówkę z zakresu ekologii, ochrony środowiska, rolnictwa i wygrać nagrodę ufundowaną przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu w ramach projektu:
„Bioróżnorodność naszym bogactwem – edukacja i informacja dla mieszkańców województwa kujawsko – pomorskiego”.
Rozwiązaniem krzyżówki jest hasło, które należy przesłać do Organizatora konkursu
na adres: lidia.saganowska@kpodr.pl
do 28 września 2022 r.
29 września 2022 r. spośród osób, które prześlą prawidłowe rozwiązanie krzyżówki zostanie wylosowana jedna osoba i otrzyma nagrodę
Regulamin konkursu – krzyżówki pn. „W zgodzie z naturą” do pobrania na stronie KPODR.
SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU W KONKURSIE
Apiturystyka – WYJAZD STUDYJNY
„Apiturystyka – innowacyjna forma rozwoju dla gospodarstw pasiecznych i agroturystycznych”- województwo mazowieckie i warmińsko-mazurskie, 12-14 września 2022 r.
Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie realizuje operację pn. „Apiterapia szansą na innowacyjny rozwój na obszarach wiejskich” w ramach której odbędzie się między innymi wyjazd studyjny „Apiturystyka – innowacyjna forma rozwoju dla gospodarstw pasiecznych i agroturystycznych” na teren województw mazowieckiego i warmińsko-mazurskiego w dniach 12-14 września 2022 r. Do udziału w wyjeździe zapraszamy pszczelarzy, właścicieli kwater agroturystycznych, mieszkańców obszarów wiejskich, przedstawicieli doradztwa rolniczego, pracowników naukowych z terenu województwa kujawsko-pomorskiego zainteresowanych pszczelarstwem, apiterapią, apiturystyką.
Operacja ma na celu zapoznanie uczestników z innowacyjnymi rozwiązaniami w pasiekach i obiektach turystycznych na obszarach wiejskich oraz wskazanie dobrych przykładów dotyczących dywersyfikacji dochodów w gospodarstwach pasiecznych i agroturystycznych. Realizacja niniejszej operacji przyczyni się do promocji pszczelarstwa, produktów pasiecznych i apiterapii. Wskaże również ciekawe sposoby gospodarowania i prowadzenia własnego biznesu na obszarach wiejskich.
Nabór uczestników wyjazdu trwa do 6 września 2022 roku. Wypełnioną kartę zgłoszeniową prosimy dostarczyć (poczta, e-mail, osobiście) na adres: Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie Oddział Zarzeczewo, ul. Nizinna 9, 87-801 Włocławek 3, z dopiskiem „Wyjazd studyjny – apiturystyka”, lub anna.dykczynska@kpodr.pl (skan z podpisem). O uczestnictwie w wyjeździe studyjnym decyduje kolejność zgłoszeń.
Ramowy program wyjazdu
Dzień 1
- Zbiórka, sprawy organizacyjne.
- Przejazd z Włocławka (parking pod Halą Mistrzów) do miejscowości Urle pod Warszawą (województwo mazowieckie).
- Wizyta studyjna w Pasiece Miodowa Manufaktura – Magdalena i Krzysztof Kozerscy – URLE:
– poczęstunek: kawa, herbata, ciasto
– studium przypadku
– warsztaty z wyrobu kosmetyków na bazie produktów pszczelich
– obiad
- Przejazd z miejscowości Urle w okolice Ełku.
- Kolacja, nocleg (Ełk).
Dzień 2
- Śniadanie
- Wizyta studyjna w Centrum Edukacji Ekologicznej w Ełku (województwo warmińsko-mazurskie):
– wykład na temat ekologicznego prowadzenia pasieki
– przerwa, kawa z poczęstunkiem
– wykład na temat apiterapii
3. Przejazd do miejscowości Pastwiska (województwo warmińsko-mazurskie).
4. Obiad.
5. Wizyta studyjna w Zagrodzie Edukacyjnej Pasieka Pucer w Pastwiskach:
– studium przypadku
– wykład – pomysł na biznes – „Jak pszczelarstwo stało się sposobem na biznes”
– wykład na temat apiterapii i wykorzystania produktów pszczelich
– warsztaty – wykonywanie domowych kosmetyków na bazie produktów pszczelich
6. Kolacja i nocleg.
Dzień 3
- Śniadanie, przejazd do miejscowości Purda (województwo warmińsko-mazurskie).
2.Wizyta studyjna w Zagrodzie Edukacyjnej Warmińska Pszczoła (4 godz.):
– historia pszczelarstwa na terenach Warmii – pszczelarstwo dawniej i dziś
– spacer po Zagrodzie – z wizytą w domku agroturystycznym, po pasiece, z wizytą w domku do apiterapii, w pracowni pszczelarskiej oraz domu szkoleniowym
– prelekcja w sali szkoleniowej – do uzgodnienia, np. apiterapia
– zajęcia warsztatowe – do uzgodnienia, np. wykonanie świecy woskowej z węzy pszczelej
– prezentacja rodziny pszczelej w przeszklonych ulach demonstracyjnych trutnie lub z wizytą u rodziny pszczelej
(oglądanie rodziny w ulu, w strojach ochronnych)
– poczęstunek okraszony miodem – ciasto, kawa, herbata
3. Obiad
4. Wizyta studyjna w pasiece p. Krzysztofa Wieczorka, Wilkowo 26, 11-015 Olsztynek (województwo warmińsko-mazurskie):
– studium przypadku – przykład pszczelarza hobbysty, który rozszerzył swojądziałalność poprzez świadczenie usług w zakresie apiterapii
– apiinhalacje – seanse w apidomkach
5. Powrót do Włocławka (parking Hala Mistrzów).
Pliki do pobrania:
Karta zgłoszeniowa – wyjazd studyjny – 12.09.2022 – 14.09.2022 – do pobrania
Program wyjazd studyjny – 12.09.2022 – 14.09.2022 – do pobrania
Osoba odpowiedzialna za organizację i zapisy: Anna Dykczyńska, tel. 723 330 996, e-mail: anna.dykczynska@kpodr.pl
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”
Wyjazd studyjny realizowany w ramach operacji pn. „Apiterapia szansą na innowacyjny rozwój na obszarach wiejskich” wpisanej do Planu operacyjnego KSOW na lata 2022-2023. Operacja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Schematu II Pomocy Technicznej „Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi