Własny biznes Twoją szansą!
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne – Oddział w Bydgoszczy rozpoczyna realizację projektu „Własny biznes Twoją szansą!”
Zwracamy się do Państwa z prośbą o upowszechnienie informacji o naszym projekcie – na Państwa stronie www, w mediach społecznościowych, w siedzibie, w sieci kontaktów oraz wśród uczestników Państwa projektów.
GRUPA DOCELOWA PROJEKTU
Projekt „Własny biznes Twoją szansą!” realizowany jest w okresie 01.12.2021-30.09.2023 na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego.
Projekt skierowany jest wyłącznie do 88 osób biernych zawodowo i bezrobotnych niezarejestrowanych w urzędzie pracy w wieku 18-29 lat z województwa kujawsko-pomorskiego (osoby fizyczne, które zamieszkują lub uczą się na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego w rozumieniu Kodeksu Cywilnego), w tym:
- 37 osób biernych zawodowo, w tym 15 osób nieuczestniczących w kształceniu lub szkoleniu (zgodnie z definicją młodzieży NEET),
- 51 osób bezrobotnych niezarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy,
- 5 osób z niepełnosprawnościami,
- 52 kobiety,
- 18 osób (11 kobiet, 7 mężczyzn) zamieszkujących (w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego) miasta średnie lub miasta tracące funkcje społeczno-gospodarcze, tj. Brodnica, Chełmno, Grudziądz, Inowrocław, Nakło nad Notecią, Rypin, Świecie, Włocławek.
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA W PROJEKCIE:
- szkolenie „ABC przedsiębiorczości”
- szkolenie indywidualne w zakresie biznesplanu
- wsparcie finansowe, w tym:
- stawka jednostkowa na samozatrudnienie 23 050,00 zł
- wsparcie pomostowe przez 6 pierwszych miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej w kwocie nie większej niż równowartość minimalnego wynagrodzenia za pracę (obowiązującej w 8/2021 r.) – średnio w projekcie 2 120,00 zł na miesiąc na osobę
HARMONOGRAM PROJEKTU
Projekt realizowany jest w okresie 01.12.2021-30.09.2023
Informacja o naborze:
- numer naboru: 4
- obszar: całe województwo kujawsko-pomorskie (osoby mieszkające w rozumieniu Kodeksu Cywilnego lub uczące się na terenie województwa kujawsko-pomorskiego)
- kiedy: 14.07.2022-02.08.2022
- liczba miejsc: 17
UWAGA: najpóźniej w dniu rozpoczęcia naboru nad niniejszym komunikatem pojawi się link do generatora, w którym należy uzupełnić formularz rekrutacyjny, a następnie po jego przesłaniu przez generator wydrukować, zaparafować, podpisać i dołączyć załączniki (jeśli dotyczy) oraz złożyć w sposób dopuszczalny regulaminem, tj.
- osobiście w Biurze Projektu
- pocztą/kurierem na adres Biura Projektu
- elektronicznie (w formie skanu z parafkami i podpisami za pośrednictwem maila lub z wykorzystaniem podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowalnego certyfikatu bądź z wykorzystaniem podpisu elektronicznego za pomocą profilu zaufanego),
- telefonicznie pod numerem telefonu 52 322 90 61 – wyłącznie dla osób niepełnosprawnych z ograniczeniami mobilnościowymi (na etapie rozmowy telefonicznej osoba, od której w ten sposób pozyskiwane będą dane celem zgłoszenia zostanie zapoznana z klauzulą informacyjną RODO). W przypadku zakwalifikowania do projektu kandydat/ka w terminie do dnia odbycia pierwszej formy wsparcia będzie zobowiązany dostarczyć wersję papierową bądź skan zautoryzowanego podpisem dokumentu. Ewentualnie dopuszcza się możliwość spotkania pracownika Biura Projektu z kandydatem/ką w wyznaczonym przez niego miejscu.
Osobiście dokumenty można składać w:
- Biurze Projektu: Bydgoszcz, ul. Długa 34 [w okresie prowadzenia rekrutacji, tj. każdorazowo od dnia ogłoszenia naboru do dnia zakończenia okresu przyjmowania formularzy rekrutacyjnych biuro projektu będzie czynne codziennie w godzinach 12.00-14.00, przy czym po uprzednim umówieniu się telefonicznym możliwe jest spotkanie z pracownikiem biura projektu w innych godzinach niż wskazane (uwaga z zastrzeżeniem ograniczenia funkcjonowania biura projektu jedynie do kontaktu telefonicznego i mailowego w przypadku stanu epidemii)].
Więcej informacji na stronie:
https://pte.bydgoszcz.pl/projekty/wlasny-biznes-twoja-szansa/o-projekcie/
oraz na Facebook:
https://www.facebook.com/W%C5%82asny-biznes-Projekt-realizowany-przez-PTE-Bydgoszcz-102680445739667
Pozdrawiam,
Agnieszka Kahlau
Koordynator sekcji „inLAB i projekty międzynarodowe”
________________________________________________________
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Bydgoszczy
85-034 Bydgoszcz, ul. Długa 34, tel. 52 322 90 62
kahlau@pte.bydgoszcz.pl
www.pte.bydgoszcz.pl
„Regionalne serowanie – promocja produktów i integracja sektora przetwórstwa mleka”
Mazowiecki Ośrodek Doradztwa Rolniczego przystąpił do realizacji projektu w ramach konkursu nr 6/2022 dla partnerów Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich, plan operacyjny na lata 2014 – 2020.
W projekcie udział biorą także partnerzy Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich:
- Lubelski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Końskowoli
- Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie
- Łódzki Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Bratoszewicach
Realizacja operacji:
Od 1 maja 2022 r. do 31 października 2022 r.
Cel operacji:
przekazanie wiedzy z zakresu produkcji, przetwórstwa i sprzedaży żywności, wprowadzanie jej na rynek w krótkich łańcuchach żywności, zwiększenie zainteresowania wdrażaniem inicjatyw na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, aktywne uczestnictwo rolników w rozpoczęciu działalności przetwórczej i wdrażaniu inicjatyw na rzecz tego rozwoju.
Formy realizacji:
– dwudniowe szkolenie stacjonarne wraz z warsztatami serowarskimi dla 36 uczestników
– pięciodniowy wyjazd studyjny do Zakopanego i okolic Podhala „Szlakiem oscypkowym”. Możliwość wizytowania gospodarstw położonych na szlaku regionalnym pozwoli spojrzeć na nie, jako na model biznesowy oparty na standardach jakości i konkurencyjności przetwórstwa mleka oraz przybliży wiedzę dotyczącą możliwości zwiększenia efektywności kanałów sprzedaży produktu regionalnego, podniesienia wyników jego sprzedaży, techniki tej sprzedaży, sposobu dzielenia się kosztami w strukturze szlaku i optymalizacji zysków.
– Wydanie publikacji informacyjnej opisującej wizytowane podmioty oraz ciekawe inicjatywy i systemy sprzedażowe.
Grupa docelowa:
Operacja skierowana jest do grupy 28 rolników z województw: mazowieckiego, lubelskiego, łódzkiego oraz kujawsko-pomorskiego – właścicieli małych lub będących na pograniczu rentowności gospodarstw rolnych o profilu hodowli bydła mlecznego lub będących w trakcie przygotowań do założenia działalności związanej z przetwórstwem mleka, producentów serów prowadzących działalność rolniczą w ramach RHD, MOL związanych z branżą serowarską oraz 8 doradców rolnych wyodrębnionych ze środowiska instytucjonalnego otoczenia wsi i rolnictwa, obsługujących gospodarstwa z produkcją bydła mlecznego.
Przewidywane efekty:
– podniesienie poziomu wiedzy u 36 uczestników projektu z obszaru 4 województw tj. lubelskiego, mazowieckiego, łódzkiego i kujawsko-pomorskiego w zakresie: technologii produkcji sera i jego pochodnych, kultur bakteryjnych niezbędnych do fermentacji mleka i wymagań z zakresu higieny i bezpieczeństwa żywności,
– zapoznanie uczestników projektu z najważniejszymi zagadnieniami weterynaryjno-prawnymi (PIW) i znowelizowaną ustawą obowiązującą od stycznia 2022r. z zakresu RHD i sprzedaży bezpośredniej, co pozwoli rozwiązać wiele niejasności u przetwórców/rolników w zakresie warunków uruchamiania, przetwarzania i prowadzenia sprzedaży żywności z gospodarstwa w ramach działalności rolniczej.
– wymiana wiedzy co do zwiększenia konkurencyjności gospodarstw, które rozpoczęły działalności przetwórczą, wskazanie kierunku dążenia do wzmocnienia pozycji rynkowej rolnika, skrócenia cyklu dostaw w łańcuchu żywnościowym, poszerzenia działalności rolnika o przetwórstwo, a za pośrednictwem uczestników projektu, upowszechnienie tej wiedzy i rezultatów operacji na obszarze 4 województw tj. lubelskiego, mazowieckiego, łódzkiego i kujawsko-pomorskiego.
– wydanie publikacji w ilości 1000 szt. będzie miało wpływ na wymianę i rozpowszechnienie rezultatów operacji poprzez jej dystrybucję miedzy podmiotami uczestniczącymi w rozwoju obszarów wiejskich.
Instytucją odpowiedzianą za treść informacji jest Mazowiecki Ośrodek Doradztwa Rolniczego.
Ruszyła wypłata dopłat do nawozów
Do 31 maja 2022 r. rolnicy mogli ubiegać się o przyznanie dofinansowania do zakupu nawozów mineralnych. Do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa trafiło blisko 427 tys. wniosków o to wsparcie. 11 lipca rozpoczęła się wypłata pomocy.
Pierwszego dnia z tytułu dopłat do nawozów ARiMR przekazała na konta bankowe 20 tys. rolników 138 mln zł. Pomoc będzie przekazywana sukcesywnie w lipcu i sierpniu.
Przypomnijmy, że do 31 maja 2022 r. można było składać wnioski o dopłaty do nawozów mineralnych innych niż wapno nawozowe i wapno nawozowe zawierające magnez. Do Agencji wpłynęło blisko 427 tys. wniosków, na podstawie których oszacowano maksymalną kwotę niezbędną do realizacji programu – 3,5 mld zł. Przypomnijmy, że pula środków na ten cel wynosiła 3,9 mld zł. Oznacza to, że nie będzie stosowany współczynnik korygujący.
Dofinasowanie ma zrekompensować wyższe koszty zakupu nawozów, nabytych między 1 września 2021 r. a 15 maja 2022 r. O taką pomoc mógł ubiegać się jedynie rolnik, który złożył wniosek o przyznanie dopłat bezpośrednich za 2022 rok.
Wysokość wsparcia wyliczono w oparciu o dwustopniowy algorytm.
Po pierwsze, pod uwagę brano określonych stawek, które wynoszą:
- 500 zł do hektara upraw rolnych (z wyłączeniem traw na gruntach ornych oraz łąk i pastwisk) lub
- 250 zł do hektara łąk i pastwisk oraz traw na gruntach ornych (z wyłączeniem powierzchni wspieranych w ramach działania rolno-środowiskowo-klimatycznego).
Maksymalna powierzchnia objęta tą pomocą wynosi 50 ha.
Po drugie, obliczano różnicę pomiędzy cenami nawozów w okresie od 1 września 2021 r. do 15 maja 2022 r., a tymi które obowiązywały od 1 września 2020 r. do 15 maja 2021 r. W tym celu potrzebne były dane potwierdzające poniesione koszty. W przypadku nabycia nawozów między 1 września 2021 r. a 15 maja 2022 r. rolnik musiał dołączyć do wniosku kopie faktur, ich duplikaty lub imienne dokumenty księgowe potwierdzające takie zakupy. Z kolei w przypadku zakupu nawozów od 1 września 2020 r. do 15 maja 2021 r. mogły zostać wyliczone na podstawie średnich stawek opublikowanych przez resort rolnictwa, jeżeli rolnik nie posiadał dokumentów księgowych potwierdzających zakup. W ten sposób obliczano różnicę w cenie tony nawozów w obu okresach. Po jej przemnożeniu przez liczbę ton nawozów zakupionych w terminie 1 września 2021 r. – 15 maja 2022 r. wyliczono wysokość pomocy.
Po porównaniu obydwu kwot – tej obliczonej na podstawie stawek i powierzchni oraz tej wyliczonej na podstawie różnicy w cenach nawozów – określono właściwą stawkę pomocy, którą jest mniejsza z nich.
KONKURS – KRZYŻÓWKA „W ZGODZIE Z NATURĄ”
Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie
oraz Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu
zapraszają do udziału w konkursie – krzyżówka „W zgodzie z naturą”.
Czytelnicy lipcowego wydania miesięcznika „Wieś Kujawsko-Pomorska” będą mogli wziąć udział w konkursie i rozwiązać krzyżówkę z zakresu ekologii, ochrony środowiska, rolnictwa i wygrać nagrodę ufundowaną przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu w ramach projektu:
„Ochrona środowiska – edukacja, informacja i promocja dobrych praktyk dla mieszkańców województwa kujawsko – pomorskiego”.
Rozwiązaniem krzyżówki jest hasło, które należy przesłać do Organizatora konkursu
na adres lidia.saganowska@kpodr.pl
do 27 lipca 2022 r.
28 lipca 2022 r. spośród osób, które prześlą prawidłowe rozwiązanie krzyżówki zostanie wylosowana jedna osoba i otrzyma nagrodę
Regulamin konkursu – krzyżówki pn. „W zgodzie z naturą” do pobrania poniżej.
SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU W KONKURSIE
Warsztaty ziołowe w Minikowie
Warsztaty ziołowe w Minikowie pn. „Zioła dobre na wszystko – wykorzystanie bogactw natury w życiu człowieka” – Rośliny lecznicze i aromatyczne w ogrodzie przydomowym i domu.
Lipiec to czas, kiedy przyroda tętni życiem. W Kujawsko-Pomorskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Minikowie 7 i 8 lipca odbyły się warsztaty ziołowe, które są częścią projektu realizowanego dzięki środkom pochodzącym z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu pn. „Ochrona środowiska – edukacja, informacja i promocja dobrych praktyk dla mieszkańców województwa kujawsko – pomorskiego”. Zastępca Dyrektora KPODR Pan Ryszard Zarudzki otworzył tegoroczne warsztaty oraz podkreślił jak ważne dla nas są zioła i ich właściwości, z których należy korzystać w życiu codziennym.
Warsztaty ziołowe cieszą się dużym zainteresowaniem wśród mieszkańców naszego województwa. Także w tym roku chętnych nie brakowało. Każdego dnia 15 osobowa grupa uczestników uważnie słuchała wykładu przedstawicieli Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie – Pani dr hab. Olgi Kosakowskiej oraz doktorantki Pani Sylwii Koczkodaj. Prelegentki ciekawie przestawiały temat pn. „Rośliny lecznicze i aromatyczne w ogrodzie przydomowym i domu”. Rośliny lecznicze to najliczniejsza grupa roślin na świecie. Gama produktów, które można z nich otrzymać jest ogromna, od hydrolatów czyli lekkich naparów, poprzez wyciągi, maceraty wodne lub olejowe i odwary, które otrzymuje się dzięki gotowaniu surowca w wodzie. Zostały omówione zagadnienia dotyczące właściwości podstawowych i znanych roślin zielnych, które są źródłem surowców leczniczych, kosmetycznych, przyprawowych, dekoracyjnych, a także naturalnych pestycydów wykorzystywanych w rolnictwie ekologicznym. Prowadzące zachęcały do zakładania własnych ogródków ziołowych przestawiając reguły ich tworzenia, dobór odpowiednich roślin z uwzględnieniem stanowiska oraz zasady odpowiedniej pielęgnacji. Zioła z przydomowej plantacji są nieocenionym skarbem. Mogą pomagać nam podczas różnych dolegliwości np. ze strony układu pokarmowego – mięta, oregano, oddechowego – tymianek, majeranek, moczowego – nawłoć, przy chorobach skóry – szałwia, czy nadmiernym stresie i bezsenności – melisa, lawenda, rumianek pospolity. To także rośliny przyprawowe, bez których nasze potrawy nie byłyby tak smaczne i zdrowe. Dzięki swoim właściwościom zioła poprawiają smak i zapach jedzenia które przyrządzamy. Pobudzają nasz apetyt i trawienie. Zioła to nie tylko zdrowie, ale również piękno, ponieważ rośliny te zachwycają swoim wyglądem, kolorami i zapachem. Są wspaniałymi elementami dekoracyjnymi wykorzystywanymi np. w bukietach, pot – pourri, biżuterii czy zielnikach oraz wnoszą kojący zapach do naszego otoczenia. Pamiętajmy, iż rośliny należy zbierać, a następnie suszyć wtedy kiedy są w najlepszej kondycji. Przedstawicielki SGGW omawiały również zioła, które są wykorzystywane w kosmetyce. Samodzielnie przygotowany krem czy maść z dodatkiem ziół z własnego ogrodu ma ogromną wartość nie tylko dzięki swoim właściwościom, ale również dlatego, iż jest własnoręcznie wykonany i może być kreatywnym prezentem dla najbliższych. To także kosmetyk, który jest lepszej jakości i nieporównywalnie tańszy niż ten ze sklepowej półki.
Uczestniczki podczas warsztatów pod okiem Pani dr hab. Olgi Kosakowskiej i doktorantki Pani Sylwii Koczkodaj wykonywały samodzielnie maść nagietkową na bazie wyciągu olejowego, pelling cukrowy na bazie masła shea z dodatkiem olejku lawendowego oraz zmielonych pestek malin i porzeczki oraz świecę zapachową na bazie wosku sojowego z wybranymi olejkami eterycznymi. Wszystkim bardzo podobały się także ćwiczenia, które polegały na rozpoznawaniu zapachu olejku eterycznego i dopasowaniu go do danego surowca.
Celem tego typu warsztatów jest upowszechnianie wiedzy na temat roślin ziołowych oraz zachęcenie uczestników do wprowadzenia pozytywnych praktyk w codziennym życiu, świadomość ochrony bioróżnorodności oraz korzystania z tego co nas otacza. To także zdobycie praktycznej i teoretycznej wiedzy na temat ziół, które powinny być ozdobą każdego ogrodu.
Dzięki zaangażowaniu prowadzących oraz uczestników wykłady i warsztaty były nie tylko miejscem zdobycia cennej wiedzy, ale także możliwością spędzenia czasu i wymianą swoich doświadczeń w temacie uprawy i wykorzystania ziół.
A oto jedno z podziękowań, które otrzymaliśmy od jednej z uczestniczek: „Jeszcze raz bardzo dziękujemy za tyle energii i atrakcji, wykładowcy cudowni! Ale u Was to norma”.
Tekst i zdjęcia:
Natalia Czyżewska-Suchoń
Notatka ze spotkania, 07.07.2022 r.
W spotkaniu uczestniczyli:
– Dyrektor KPODR – Ryszard Kamiński
– Zastępca dyrektora KPODR – Ryszard Zarudzki
– Dyrektor Oddziału w Przysieku – Marek Nowacki
– Ilona Kopowska
– Jarosław Domiński
Zdalnie:
– Tadeusz Sobczyński
– Zenon Lewandowski
Dyskusja na temat możliwości uzyskania danych od instytucji (Kujawsko-Pomorski Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy, Urząd Statystyczny w Bydgoszczy, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa) do aktualizacji „Diagnozy sytuacji społeczno-gospodarczej rolnictwa, obszarów wiejskich i przetwórstwa województwa kujawsko-pomorskiego”, Minikowo-Bydgoszcz 2017-2019.
Ustalono, że do aktualizacji danych posłuży skrócona wersja ww. dokumentu.
Przekazanie skróconej wersji dokumentu ww. instytucjom na spotkaniu w Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Wojwewódzkim w Bydgoszczy w dniu 07.07.2022 r.
Ustalenie terminu przekazania danych do KPODR – I połowa sierpnia 2022 r.
Czas na weryfikację uzyskanych danych – 2-3 tygodnie.
Spotkanie robocze w celu ustalenia, co wynika po weryfikacji danych – koniec sierpnia/początek września 2022r.
Spotkania Zespołu
Graficzne porównanie strategii 2017 z 2022
Do pobrania
Wydawnictwo – Diagnoza sytuacji społeczno-gospodarczej (wersja wewnętrzna) – DIAGNOZA 22 14.10
23 czerwca 2022 r.
Notatka ze spotkania, 23.06.2022r.
Na spotkaniu omówiono następujące punkty:
- Zakres aktualizacji diagnoz regionalnych, aktualizacja diagnozy krajowej (Wanda Klepacka, Dyrektor Departamentu Strategii i Rozwoju MRiRW).
- Źródła i dostępność danych (Artur Łączyński, Dyrektor Departamentu Rolnictwa GUS).
- Programy pomocowe po 2020 r., z których mogą korzystać samorządy i mieszkańcy obszarów wiejskich, tj.
– Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (Bogdan Pomianek, Zastępca Departamentu Wspólnej Polityki Rolnej),
– Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027 (Anna Jendral, Naczelnik Wydziału Polityki Strukturalnej i Środowiska Morskiego, Departament Rybołówstwa MRiRW),
– Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (Wanda Klepacka, Dyrektor Departamentu Strategii i Rozwoju MRiRW).
Załączniki:
- Aktualizacja SZRWRiR 2023.
- Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027 (Program wdrażający środki Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury).
- Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Zapis video:
Notatki
Skład Zespołu
Zespół Wojewódzki ds. analizy szans i zagrożeń oraz potencjalnych kierunków rozwoju obszarów wiejskich do 2030 r. i prac nad aktualizacją Strategii Zrównoważonego Rozwoju Wsi, Rolnictwa i Rybactwa 2030, w składzie:
1) | Ryszard Kamiński | – | Dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego – Przewodniczący Zespołu; |
2) | Paweł Skonieczek | – | Zastępca Dyrektora Wydziału Infrastruktury i Rolnictwa – Zastępca Przewodniczącego Zespołu; |
3) | Ryszard Zarudzki | – | Zastępca Dyrektora Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego – Członek; |
4) | Marek Nowacki | – | Dyrektor Oddziału w Przysieku, Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego – Członek; |
5) | Jolanta Sobecka | – | Dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Toruniu – Członek; |
6) | Sebastian Dąbrowski | p.o. Regionalny Konserwator Przyrody – Członek; | |
7) | Aleksandra Wanta | – | Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Inspektor Ochrony Roślin i Nasiennictwa – Członek; |
8) | Zdzisław Krajewski | – | Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska – Członek; |
9) | Wojciech Kędzia | – | Dyrektor Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Oddział Terenowy w Bydgoszczy – Członek; |
10) | Ireneusz Stachowiak | – | Prezes Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – Członek; |
11) | Szymon Kosmalski | – | Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy |
12) | Czesław Wiszniewski | – | Dyrektor Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Oddział Regionalny – Członek; |
13) | Ryszard Kierzek | – | Prezes Kujawsko-Pomorskiej Izby Rolniczej w Przysieku – Członek; |
14) | dr hab. inż. Małgorzata Grabowicz | – | Dziekan Wydziału Hodowli i Biologii Zwierząt, Politechnika Bydgoska – Członek; |
15) | Prof. dr hab. inż. Anna Wenda-Piesik | – | Pełnomocnik Rektora ds. współpracy z otoczeniem, Politechnika Bydgoska – Członek; |
16) | Prof. dr hab. Roman Rudnicki | – | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarce Przestrzennej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu – Członek; |
17) | Prof. dr hab. Wojciech Knieć | – | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu – Członek; |
18) | Elżbieta Siemiątkowska | – | Dyrektor Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich, Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Członek; |
19) | Maria Wiśniewska | – | Dyrektor Departamentu Środowiska, Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Członek; |
20) | Wiesław Czarnecki | – | Dyrektor Departamentu Rolnictwa i Geodezji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Członek;; |
21) | Adam Stańczyk | – | Dyrektor Departamentu Planowania, Zrównoważonego Rozwoju i Nauki, Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Członek; |
22) | Krzysztof Maćkowiak | – | Starosta Wąbrzeski, Przewodniczący Konwentu Powiatów Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Członek; |
23) | Sławomir Napierała | – | Burmistrz Nakła nad Notecią, Przewodniczący Konwentu Burmistrzów Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Członek; |
24) | Jacek Brygman | – | Wójt Cekcyna, Przewodniczący Konwentu Wójtów Gmin Wiejskich Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Członek; |
25) | Wiesława Gierańczyk | – | Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego w Bydgoszczy – Członek; |
26) | Jacek Paul | – | Kujawsko-Pomorski Związek Pszczelarzy – Członek; |
27) | Juliusz Młodecki | – | Prezes Krajowego Zrzeszenia Producentów Rzepaku i Roślin Białkowych – Członek; |
28) | Roman Wiśniewski | – | Prezes Kujawsko-Pomorskiego Zrzeszenia Hodowców Drobiu i Producentów Jaj – Członek; |
29) | Piotr Doligalski | – | Prezydent Kujawsko-Pomorskiego Związku Hodowców Bydła – Członek; |
30) | Andrzej Kabat | – | Prezes Kujawsko-Pomorskiego Związku Hodowców Trzody Chlewnej – Członek; |
31) | Stefan Wiluś | – | Prezes Kujawsko-Pomorskiego Związku Hodowców Koni – Członek; |
32) | Mieczysław Gęsicki | – | Prezes Zarządu Okręgowego Związku Plantatorów Buraka Cukrowego w Bydgoszczy – Członek; |
33) | Wiesław Drewnowski | – | Prezes Zarządu Stacji Hodowli i Unasienniania Zwierząt w Bydgoszczy – Członek; |
34) | Łukasz Gapa | – | Dyrektor Związku Pracodawców-Dzierżawców i Właścicieli Rolnych – Członek; |
35) | Mieczysław Babalski | – | Prezes Kujawsko Pomorskiego Stowarzyszenia Producentów Ekologicznych EKOŁAN – Członek; |
36) | Artur Majewski | – | Dyrektor Departamentu Surowcowego Krajowej Spółki Cukrowej – Członek; |
37) | Waldemar Sznajdrowski | – | Prezes Zarządu Zakładów Mięsnych Niewieścin Sp. z o.o. – Członek; |
38) | Mariusz Falgowski | – | Prezes Zarządu Kujawskiej Spółdzielni Mleczarskiej we Włocławku – Członek; |
39) | Leszek Chmielnicki | – | Prezes Polskiej Izby Nasiennej – Członek; |
40) | Eugeniusz Taraska | – | Prezes Przedsiębiorstwa Wielobranżowego „Lechpol” Sp. z o.o. – Członek; |
41) | Paweł Pączka | – | Prezes Zarządu Grupy Producentów Owoców „Galster” – Członek; |
42) | Seweryn Borkowski | – | Prezes Zarządu Kujawskiej Fabryki Maszyn Rolniczych „Krukowiak” Sp. z o.o. – Członek; |
43) | Tomasz Sosiński | – | Prezes Gospodarstwa Rybackiego Charzykowy Sp. z o.o. – Członek; |
44) | Tomasz Michalik | – | Prezes Zarządu Vitroflora Grupa Producentów Sp. z o.o. – Członek; |
45) | Dorota Stanek | – | Przewodnicząca Prezydium Sieci Lokalnych Grup Działania Stowarzyszenie „Partnerstwo dla Krainy i Pałuk” – Członek; |
46) | Wojciech Mojzesowicz | – | Przewodniczący Rady Wojewódzkiej Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Rolników Indywidualnych „Solidarność” – Członek; |
47) | Marek Duszyński | – | Przewodniczący Związku Zawodowego Rolnictwa „Samoobrona” Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Członek; |
48) | Henryk Sobczak | – | Prezes Zarządu Wojewódzkiego Związku Rolników Kółek i Organizacji Rolniczych w Bydgoszczy z siedzibą w Inowrocławiu – Członek; |
49) | Tadeusz Krakówka | – | Przewodniczący Związku Spółek Wodnych w Toruniu z siedzibą w Chełmnie – Członek; |
50) | Andrzej Basiński | – | Przewodniczący Gminnej Spółki Wodnej w Sępólnie Krajeńskim – Członek; |
51) | Barbara Mizdalska | – | Koło Gospodyń Wiejskich Chrząstowo – Członek; |
52) | Anna Iwanowska | – | Koło Gospodyń Wiejskich Strzelce Dolne – Członek; |
53) | Arleta Gralak | – | Koło Gospodyń Wiejskich Szczeblotowo – Członek. |