Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie

Własny biznes Twoją szansą!

Polskie Towarzystwo Ekonomiczne – Oddział w Bydgoszczy rozpoczyna realizację projektu Własny biznes Twoją szansą!”

Zwracamy się do Państwa z prośbą o upowszechnienie informacji o naszym projekcie – na Państwa stronie www, w mediach społecznościowych, w siedzibie, w sieci kontaktów oraz wśród uczestników Państwa projektów.

GRUPA DOCELOWA PROJEKTU

Projekt „Własny biznes Twoją szansą!” realizowany jest w okresie 01.12.2021-30.09.2023 na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego.

Projekt skierowany jest wyłącznie do 88 osób biernych zawodowo i bezrobotnych niezarejestrowanych w urzędzie pracy w wieku 18-29 lat z województwa kujawsko-pomorskiego (osoby fizyczne, które zamieszkują lub uczą się na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego w rozumieniu Kodeksu Cywilnego), w tym:

  • 37 osób biernych zawodowo, w tym 15 osób nieuczestniczących w kształceniu lub szkoleniu (zgodnie z definicją młodzieży NEET),
  • 51 osób bezrobotnych niezarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy,
  • 5 osób z niepełnosprawnościami,
  • 52 kobiety,
  • 18 osób (11 kobiet, 7 mężczyzn) zamieszkujących (w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego) miasta średnie lub miasta tracące funkcje społeczno-gospodarcze, tj. Brodnica, Chełmno, Grudziądz, Inowrocław, Nakło nad Notecią, Rypin, Świecie, Włocławek.

MOŻLIWOŚCI WSPARCIA W PROJEKCIE:

  • szkolenie „ABC przedsiębiorczości”
  • szkolenie indywidualne w zakresie biznesplanu 
  • wsparcie finansowe, w tym:
  1. stawka jednostkowa na samozatrudnienie 23 050,00 zł
  2. wsparcie pomostowe przez 6 pierwszych miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej w kwocie nie większej niż równowartość minimalnego wynagrodzenia za pracę (obowiązującej w 8/2021 r.) – średnio w projekcie 2 120,00 zł na miesiąc na osobę

 

HARMONOGRAM PROJEKTU

Projekt realizowany jest w okresie 01.12.2021-30.09.2023

Informacja o naborze:

  • numer naboru: 4
  • obszar: całe województwo kujawsko-pomorskie (osoby mieszkające w rozumieniu Kodeksu Cywilnego lub uczące się na terenie województwa kujawsko-pomorskiego)
  • kiedy: 14.07.2022-02.08.2022
  • liczba miejsc: 17

UWAGA: najpóźniej w dniu rozpoczęcia naboru nad niniejszym komunikatem pojawi się link do generatora, w którym należy uzupełnić formularz rekrutacyjny, a następnie po jego przesłaniu przez generator wydrukować, zaparafować, podpisać i dołączyć załączniki (jeśli dotyczy) oraz złożyć w sposób dopuszczalny regulaminem, tj. 

  • osobiście w Biurze Projektu
  • pocztą/kurierem na adres Biura Projektu
  • elektronicznie (w formie skanu z parafkami i podpisami za pośrednictwem maila lub z wykorzystaniem podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowalnego certyfikatu bądź z wykorzystaniem podpisu elektronicznego za pomocą profilu zaufanego),
  • telefonicznie pod numerem telefonu 52 322 90 61 – wyłącznie dla osób niepełnosprawnych z ograniczeniami mobilnościowymi (na etapie rozmowy telefonicznej osoba, od której w ten sposób pozyskiwane będą dane celem zgłoszenia zostanie zapoznana z klauzulą informacyjną RODO). W przypadku zakwalifikowania do projektu kandydat/ka w terminie do dnia odbycia pierwszej formy wsparcia będzie zobowiązany dostarczyć wersję papierową bądź skan zautoryzowanego podpisem dokumentu. Ewentualnie dopuszcza się możliwość spotkania pracownika Biura Projektu z kandydatem/ką w wyznaczonym przez niego miejscu.

Osobiście dokumenty można składać w:

  • Biurze Projektu: Bydgoszcz, ul. Długa 34 [w okresie prowadzenia rekrutacji, tj. każdorazowo od dnia ogłoszenia naboru do dnia zakończenia okresu przyjmowania formularzy rekrutacyjnych biuro projektu będzie czynne codziennie w godzinach 12.00-14.00, przy czym po uprzednim umówieniu się telefonicznym możliwe jest spotkanie z pracownikiem biura projektu w innych godzinach niż wskazane (uwaga z zastrzeżeniem ograniczenia funkcjonowania biura projektu jedynie do kontaktu telefonicznego i mailowego w przypadku stanu epidemii)].

 

 

Więcej informacji na stronie:

https://pte.bydgoszcz.pl/projekty/wlasny-biznes-twoja-szansa/o-projekcie/

oraz na Facebook:

https://www.facebook.com/W%C5%82asny-biznes-Projekt-realizowany-przez-PTE-Bydgoszcz-102680445739667

 

Pozdrawiam,

Agnieszka Kahlau

Koordynator sekcji „inLAB i projekty międzynarodowe”

 ________________________________________________________

Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Bydgoszczy

85-034 Bydgoszcz, ul. Długa 34, tel. 52 322 90 62

kahlau@pte.bydgoszcz.pl
www.pte.bydgoszcz.pl

 

 

image_print

„Regionalne serowanie – promocja produktów i integracja sektora przetwórstwa mleka”

Mazowiecki Ośrodek Doradztwa Rolniczego przystąpił do realizacji projektu w  ramach konkursu nr 6/2022 dla partnerów Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich, plan operacyjny na lata 2014 – 2020.

W projekcie udział biorą także partnerzy Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich:

Realizacja operacji:
Od 1 maja 2022 r. do 31 października 2022 r.

Cel operacji:
przekazanie wiedzy z zakresu produkcji, przetwórstwa i sprzedaży żywności, wprowadzanie jej na rynek w krótkich łańcuchach żywności, zwiększenie zainteresowania wdrażaniem inicjatyw na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, aktywne uczestnictwo rolników w rozpoczęciu działalności przetwórczej i wdrażaniu inicjatyw na rzecz tego rozwoju.

Formy realizacji:

– dwudniowe szkolenie stacjonarne wraz z warsztatami serowarskimi  dla 36 uczestników

– pięciodniowy wyjazd studyjny do Zakopanego i okolic Podhala „Szlakiem oscypkowym”. Możliwość wizytowania  gospodarstw położonych na szlaku regionalnym pozwoli spojrzeć na nie, jako na model biznesowy oparty na standardach jakości i konkurencyjności przetwórstwa mleka oraz przybliży wiedzę dotyczącą możliwości zwiększenia efektywności kanałów sprzedaży produktu regionalnego, podniesienia wyników jego sprzedaży, techniki tej sprzedaży, sposobu dzielenia się kosztami w  strukturze szlaku i optymalizacji zysków.

– Wydanie publikacji informacyjnej opisującej wizytowane podmioty oraz ciekawe inicjatywy i systemy sprzedażowe.

Grupa docelowa:
Operacja skierowana jest do grupy 28 rolników z województw: mazowieckiego, lubelskiego, łódzkiego oraz kujawsko-pomorskiego – właścicieli małych lub będących na pograniczu rentowności gospodarstw rolnych o profilu hodowli bydła mlecznego lub będących w trakcie przygotowań do założenia działalności związanej z przetwórstwem mleka, producentów serów prowadzących działalność rolniczą w ramach RHD, MOL związanych z branżą serowarską oraz 8 doradców rolnych wyodrębnionych ze środowiska instytucjonalnego otoczenia wsi i  rolnictwa, obsługujących gospodarstwa z produkcją bydła mlecznego.

 

Przewidywane efekty:

– podniesienie poziomu wiedzy u 36 uczestników projektu z obszaru 4 województw tj. lubelskiego, mazowieckiego, łódzkiego i kujawsko-pomorskiego w zakresie: technologii produkcji sera i jego pochodnych, kultur bakteryjnych niezbędnych do fermentacji mleka i wymagań z zakresu higieny i bezpieczeństwa żywności,

– zapoznanie uczestników projektu z najważniejszymi zagadnieniami weterynaryjno-prawnymi (PIW) i  znowelizowaną ustawą obowiązującą od stycznia 2022r. z zakresu RHD i sprzedaży bezpośredniej, co pozwoli rozwiązać wiele niejasności u przetwórców/rolników w zakresie warunków uruchamiania, przetwarzania i prowadzenia sprzedaży żywności z gospodarstwa w ramach działalności rolniczej.

– wymiana wiedzy co do zwiększenia konkurencyjności gospodarstw, które rozpoczęły działalności przetwórczą, wskazanie kierunku dążenia do wzmocnienia pozycji rynkowej rolnika, skrócenia cyklu dostaw w łańcuchu żywnościowym, poszerzenia działalności rolnika o przetwórstwo, a za pośrednictwem uczestników projektu, upowszechnienie tej wiedzy i rezultatów operacji na obszarze 4 województw tj. lubelskiego, mazowieckiego, łódzkiego i kujawsko-pomorskiego.

– wydanie publikacji w ilości 1000 szt. będzie  miało wpływ na wymianę i rozpowszechnienie rezultatów operacji poprzez jej dystrybucję miedzy podmiotami uczestniczącymi w rozwoju obszarów wiejskich.   

Instytucją odpowiedzianą za treść informacji jest Mazowiecki Ośrodek Doradztwa Rolniczego.

 

 

 

image_print

Ruszyła wypłata dopłat do nawozów

Do 31 maja 2022 r. rolnicy mogli ubiegać się o przyznanie dofinansowania do zakupu nawozów mineralnych. Do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa trafiło blisko 427 tys. wniosków o to wsparcie. 11 lipca rozpoczęła się wypłata pomocy.

Pierwszego dnia z tytułu dopłat do nawozów ARiMR przekazała na konta bankowe 20 tys. rolników 138 mln zł. Pomoc będzie przekazywana sukcesywnie w lipcu i sierpniu.

Przypomnijmy, że do 31 maja 2022 r. można było składać wnioski o dopłaty do nawozów mineralnych innych niż wapno nawozowe i wapno nawozowe zawierające magnez. Do Agencji wpłynęło blisko 427 tys. wniosków, na podstawie których oszacowano maksymalną kwotę niezbędną do realizacji programu – 3,5 mld zł. Przypomnijmy, że pula środków na ten cel wynosiła 3,9 mld zł. Oznacza to, że nie będzie stosowany współczynnik korygujący.

Dofinasowanie ma zrekompensować wyższe koszty zakupu nawozów, nabytych między 1 września 2021 r. a 15 maja 2022 r. O taką pomoc mógł ubiegać się jedynie rolnik, który złożył wniosek o przyznanie dopłat bezpośrednich za 2022 rok.

Wysokość wsparcia wyliczono w oparciu o dwustopniowy algorytm.

Po pierwsze, pod uwagę brano określonych stawek, które wynoszą:

  • 500 zł do hektara upraw rolnych (z wyłączeniem traw na gruntach ornych oraz łąk i pastwisk) lub
  • 250 zł do hektara łąk i pastwisk oraz traw na gruntach ornych (z wyłączeniem powierzchni wspieranych w ramach działania rolno-środowiskowo-klimatycznego).

Maksymalna powierzchnia objęta tą pomocą wynosi 50 ha.

Po drugie, obliczano różnicę pomiędzy cenami nawozów w okresie od 1 września 2021 r. do 15 maja 2022 r., a tymi które obowiązywały od 1 września 2020 r. do 15 maja 2021 r. W tym celu potrzebne były dane potwierdzające poniesione koszty. W przypadku nabycia nawozów między 1 września 2021 r. a 15 maja 2022 r. rolnik musiał dołączyć do wniosku kopie faktur, ich duplikaty lub imienne dokumenty księgowe potwierdzające takie zakupy. Z kolei w przypadku zakupu nawozów od 1 września 2020 r. do 15 maja 2021 r. mogły zostać wyliczone na podstawie średnich stawek opublikowanych przez resort rolnictwa, jeżeli rolnik nie posiadał dokumentów księgowych potwierdzających zakup. W ten sposób obliczano różnicę w cenie tony nawozów w obu okresach. Po jej przemnożeniu przez liczbę ton nawozów zakupionych w terminie 1 września 2021 r. – 15 maja 2022 r. wyliczono wysokość pomocy.

Po porównaniu obydwu kwot – tej obliczonej na podstawie stawek i powierzchni oraz tej wyliczonej na podstawie różnicy w cenach nawozów – określono właściwą stawkę pomocy, którą jest mniejsza z nich.

image_print

KONKURS – KRZYŻÓWKA „W ZGODZIE Z NATURĄ”

           

Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie
oraz  Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu
zapraszają do udziału w konkursie – krzyżówka  „W zgodzie z naturą”.

Czytelnicy lipcowego wydania miesięcznika „Wieś Kujawsko-Pomorska” będą mogli wziąć udział w konkursie i rozwiązać krzyżówkę z zakresu ekologii, ochrony środowiska, rolnictwa i wygrać nagrodę ufundowaną przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu w ramach projektu:
„Ochrona środowiska – edukacja, informacja i promocja dobrych praktyk dla mieszkańców województwa kujawsko – pomorskiego”.

Rozwiązaniem krzyżówki jest hasło, które należy przesłać do Organizatora konkursu
na adres lidia.saganowska@kpodr.pl
do 27 lipca 2022 r.

28 lipca 2022 r. spośród osób, które prześlą prawidłowe rozwiązanie krzyżówki zostanie wylosowana jedna osoba i otrzyma nagrodę

Regulamin konkursu – krzyżówki pn. „W zgodzie z naturą” do pobrania poniżej.

SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU W KONKURSIE

 

image_print

Warsztaty ziołowe w Minikowie

                                                                               

 

Warsztaty ziołowe w Minikowie pn. „Zioła dobre na wszystko – wykorzystanie bogactw natury w życiu człowieka” – Rośliny lecznicze i aromatyczne w ogrodzie przydomowym i domu.

Lipiec to czas, kiedy przyroda tętni życiem. W Kujawsko-Pomorskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Minikowie 7 i 8 lipca odbyły się warsztaty ziołowe, które są częścią projektu realizowanego dzięki środkom pochodzącym z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu  pn. „Ochrona środowiska – edukacja, informacja i promocja dobrych praktyk dla mieszkańców województwa kujawsko – pomorskiego”. Zastępca Dyrektora KPODR Pan Ryszard Zarudzki otworzył tegoroczne warsztaty oraz podkreślił jak ważne dla nas są zioła i ich właściwości, z których należy korzystać w życiu codziennym.

Warsztaty ziołowe cieszą się dużym zainteresowaniem wśród mieszkańców naszego województwa. Także w tym roku chętnych nie brakowało. Każdego dnia 15 osobowa grupa uczestników uważnie słuchała wykładu przedstawicieli Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie – Pani dr hab. Olgi Kosakowskiej oraz doktorantki Pani Sylwii Koczkodaj. Prelegentki ciekawie przestawiały temat pn. „Rośliny lecznicze i aromatyczne w ogrodzie przydomowym i domu”. Rośliny lecznicze to najliczniejsza grupa roślin na świecie. Gama produktów, które można z nich otrzymać jest ogromna, od hydrolatów czyli lekkich naparów, poprzez wyciągi, maceraty wodne lub olejowe i  odwary, które otrzymuje się dzięki gotowaniu surowca w wodzie. Zostały omówione zagadnienia dotyczące właściwości podstawowych i znanych roślin zielnych, które są źródłem surowców leczniczych, kosmetycznych, przyprawowych, dekoracyjnych, a także naturalnych pestycydów wykorzystywanych w rolnictwie ekologicznym. Prowadzące zachęcały do zakładania własnych ogródków ziołowych przestawiając reguły ich tworzenia, dobór odpowiednich roślin z uwzględnieniem stanowiska oraz zasady odpowiedniej pielęgnacji. Zioła z przydomowej plantacji są nieocenionym skarbem. Mogą pomagać nam podczas różnych dolegliwości np. ze strony układu pokarmowego – mięta, oregano,  oddechowego – tymianek, majeranek,  moczowego – nawłoć, przy chorobach skóry –  szałwia, czy nadmiernym stresie i bezsenności – melisa, lawenda, rumianek pospolity.  To także rośliny przyprawowe, bez których nasze potrawy nie byłyby tak smaczne i zdrowe. Dzięki swoim właściwościom zioła poprawiają smak i zapach jedzenia które przyrządzamy. Pobudzają nasz apetyt i trawienie. Zioła to nie tylko zdrowie, ale również piękno, ponieważ rośliny te zachwycają swoim wyglądem, kolorami i zapachem. Są wspaniałymi elementami dekoracyjnymi wykorzystywanymi np. w bukietach, pot – pourri, biżuterii czy zielnikach oraz wnoszą kojący zapach do naszego otoczenia. Pamiętajmy, iż rośliny należy zbierać, a następnie suszyć wtedy kiedy są w najlepszej kondycji. Przedstawicielki SGGW omawiały również zioła, które są wykorzystywane w kosmetyce. Samodzielnie przygotowany krem czy maść z dodatkiem ziół z własnego ogrodu ma ogromną wartość nie tylko dzięki swoim właściwościom, ale również dlatego, iż jest własnoręcznie wykonany i może być kreatywnym prezentem dla najbliższych. To także kosmetyk, który jest lepszej jakości i nieporównywalnie tańszy niż ten ze sklepowej półki.

Uczestniczki podczas warsztatów pod okiem Pani dr hab. Olgi Kosakowskiej i doktorantki Pani Sylwii Koczkodaj wykonywały samodzielnie maść nagietkową na bazie wyciągu olejowego, pelling cukrowy na bazie masła shea z dodatkiem olejku  lawendowego oraz zmielonych pestek malin i porzeczki oraz świecę zapachową na bazie wosku sojowego z wybranymi olejkami eterycznymi. Wszystkim bardzo podobały się także ćwiczenia, które polegały na rozpoznawaniu zapachu olejku eterycznego i dopasowaniu go do danego surowca.

Celem tego typu warsztatów  jest upowszechnianie wiedzy na temat roślin ziołowych oraz zachęcenie uczestników do wprowadzenia pozytywnych praktyk w codziennym życiu, świadomość ochrony bioróżnorodności oraz korzystania z tego co nas otacza. To także  zdobycie praktycznej i teoretycznej wiedzy na temat ziół, które powinny być ozdobą każdego ogrodu.

 Dzięki zaangażowaniu prowadzących oraz uczestników wykłady i warsztaty były nie tylko miejscem zdobycia cennej wiedzy, ale także możliwością spędzenia czasu i wymianą swoich doświadczeń w temacie uprawy i wykorzystania ziół.

A oto jedno z podziękowań, które otrzymaliśmy od jednej z uczestniczek: „Jeszcze raz bardzo dziękujemy za tyle energii i atrakcji, wykładowcy cudowni! Ale u Was to norma”.

 

Tekst i zdjęcia:

Natalia Czyżewska-Suchoń

 

image_print

Notatka ze spotkania, 07.07.2022 r.

W spotkaniu uczestniczyli:

– Dyrektor KPODR – Ryszard Kamiński

– Zastępca dyrektora KPODR – Ryszard Zarudzki

– Dyrektor Oddziału w Przysieku – Marek Nowacki

– Ilona Kopowska

– Jarosław Domiński

 

Zdalnie:

– Tadeusz Sobczyński

– Zenon Lewandowski

 

Dyskusja na temat możliwości uzyskania danych od instytucji (Kujawsko-Pomorski Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy, Urząd Statystyczny w Bydgoszczy, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa) do aktualizacji Diagnozy sytuacji społeczno-gospodarczej rolnictwa, obszarów wiejskich i przetwórstwa województwa kujawsko-pomorskiego”, Minikowo-Bydgoszcz 2017-2019.

 Ustalono, że do aktualizacji danych posłuży skrócona wersja ww. dokumentu.

 Przekazanie skróconej wersji dokumentu ww. instytucjom na spotkaniu w Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Wojwewódzkim w Bydgoszczy w  dniu 07.07.2022 r.

 Ustalenie terminu przekazania danych do KPODR – I połowa sierpnia 2022 r.

Czas na weryfikację uzyskanych danych – 2-3 tygodnie.

Spotkanie robocze w celu ustalenia, co wynika po weryfikacji danych – koniec sierpnia/początek września 2022r.

 

image_print

23 czerwca 2022 r.

Notatka ze spotkania, 23.06.2022r.

Na spotkaniu omówiono następujące punkty:

  1. Zakres aktualizacji diagnoz regionalnych, aktualizacja diagnozy krajowej (Wanda Klepacka, Dyrektor Departamentu Strategii i Rozwoju MRiRW).
  2. Źródła i dostępność danych (Artur Łączyński, Dyrektor Departamentu Rolnictwa GUS).
  3. Programy pomocowe po 2020 r., z których mogą korzystać samorządy i mieszkańcy obszarów wiejskich, tj.

– Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (Bogdan Pomianek, Zastępca Departamentu Wspólnej Polityki Rolnej),

– Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027 (Anna Jendral, Naczelnik Wydziału Polityki Strukturalnej i Środowiska Morskiego, Departament Rybołówstwa MRiRW),

– Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (Wanda Klepacka, Dyrektor Departamentu Strategii i Rozwoju MRiRW).

Załączniki:

  1. Aktualizacja SZRWRiR 2023.
  2. Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027 (Program wdrażający środki Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury).
  3. Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności.

 

Zapis video:

image_print

Skład Zespołu

Zespół Wojewódzki ds. analizy szans i zagrożeń oraz potencjalnych kierunków rozwoju obszarów wiejskich do 2030 r. i prac nad aktualizacją Strategii Zrównoważonego Rozwoju Wsi, Rolnictwa i Rybactwa 2030, w składzie:

1) Ryszard Kamiński Dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego – Przewodniczący Zespołu;
2) Paweł Skonieczek Zastępca Dyrektora Wydziału Infrastruktury i Rolnictwa – Zastępca Przewodniczącego Zespołu;
3) Ryszard Zarudzki Zastępca Dyrektora Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego – Członek;
4) Marek Nowacki Dyrektor Oddziału w Przysieku, Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego – Członek;
5) Jolanta Sobecka Dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Toruniu – Członek;
6) Sebastian Dąbrowski p.o. Regionalny Konserwator Przyrody – Członek;
7) Aleksandra Wanta Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Inspektor Ochrony Roślin i Nasiennictwa – Członek;
8) Zdzisław Krajewski Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska – Członek;
9) Wojciech Kędzia Dyrektor Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Oddział Terenowy w Bydgoszczy – Członek;
10) Ireneusz Stachowiak Prezes Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – Członek;
11) Szymon Kosmalski Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy
12) Czesław Wiszniewski Dyrektor Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Oddział Regionalny – Członek;
13) Ryszard Kierzek Prezes Kujawsko-Pomorskiej Izby Rolniczej w Przysieku – Członek;
14) dr hab. inż. Małgorzata Grabowicz Dziekan Wydziału Hodowli i Biologii Zwierząt, Politechnika Bydgoska – Członek;
15) Prof. dr hab. inż. Anna Wenda-Piesik Pełnomocnik Rektora ds. współpracy z otoczeniem, Politechnika Bydgoska – Członek;
16) Prof. dr hab. Roman Rudnicki Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarce Przestrzennej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu – Członek;
17) Prof. dr hab. Wojciech Knieć Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu – Członek;
18) Elżbieta Siemiątkowska Dyrektor Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich, Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Członek;
19) Maria Wiśniewska Dyrektor Departamentu Środowiska, Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Członek;
20) Wiesław Czarnecki Dyrektor Departamentu Rolnictwa i Geodezji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Członek;;
21) Adam Stańczyk Dyrektor Departamentu Planowania, Zrównoważonego Rozwoju i Nauki, Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Członek;
22) Krzysztof Maćkowiak Starosta Wąbrzeski, Przewodniczący Konwentu Powiatów Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Członek;
23) Sławomir Napierała Burmistrz Nakła nad Notecią, Przewodniczący Konwentu Burmistrzów Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Członek;
24) Jacek Brygman Wójt Cekcyna, Przewodniczący Konwentu Wójtów Gmin Wiejskich Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Członek;
25) Wiesława Gierańczyk Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego w Bydgoszczy – Członek;
26) Jacek Paul Kujawsko-Pomorski Związek Pszczelarzy – Członek;
27) Juliusz Młodecki Prezes Krajowego Zrzeszenia Producentów Rzepaku i Roślin Białkowych – Członek;
28) Roman Wiśniewski Prezes Kujawsko-Pomorskiego Zrzeszenia Hodowców Drobiu i Producentów Jaj – Członek;
29) Piotr Doligalski Prezydent Kujawsko-Pomorskiego Związku Hodowców Bydła – Członek;
30) Andrzej Kabat Prezes Kujawsko-Pomorskiego Związku Hodowców Trzody Chlewnej – Członek;
31) Stefan Wiluś Prezes Kujawsko-Pomorskiego Związku Hodowców Koni – Członek;
32) Mieczysław Gęsicki Prezes Zarządu Okręgowego Związku Plantatorów Buraka Cukrowego w Bydgoszczy – Członek;
33) Wiesław Drewnowski Prezes Zarządu Stacji Hodowli i Unasienniania Zwierząt w Bydgoszczy – Członek;
34) Łukasz Gapa Dyrektor Związku Pracodawców-Dzierżawców i Właścicieli Rolnych – Członek;
35) Mieczysław Babalski Prezes Kujawsko Pomorskiego Stowarzyszenia Producentów Ekologicznych EKOŁAN – Członek;
36) Artur Majewski Dyrektor Departamentu Surowcowego Krajowej Spółki Cukrowej – Członek;
37) Waldemar Sznajdrowski Prezes Zarządu Zakładów Mięsnych Niewieścin Sp. z o.o. – Członek;
38) Mariusz Falgowski Prezes Zarządu Kujawskiej Spółdzielni Mleczarskiej we Włocławku – Członek;
39) Leszek Chmielnicki Prezes Polskiej Izby Nasiennej – Członek;
40) Eugeniusz Taraska Prezes Przedsiębiorstwa Wielobranżowego „Lechpol” Sp. z o.o. – Członek;
41) Paweł Pączka Prezes Zarządu Grupy Producentów Owoców „Galster” – Członek;
42) Seweryn Borkowski Prezes Zarządu Kujawskiej Fabryki Maszyn Rolniczych „Krukowiak” Sp. z o.o. – Członek;
43) Tomasz Sosiński Prezes Gospodarstwa Rybackiego Charzykowy Sp. z o.o. – Członek;
44) Tomasz Michalik Prezes Zarządu Vitroflora Grupa Producentów Sp. z o.o. – Członek;
45) Dorota Stanek Przewodnicząca Prezydium Sieci Lokalnych Grup Działania Stowarzyszenie „Partnerstwo dla Krainy i Pałuk” – Członek;
46) Wojciech Mojzesowicz Przewodniczący Rady Wojewódzkiej Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Rolników Indywidualnych „Solidarność” – Członek;
47) Marek Duszyński Przewodniczący Związku Zawodowego Rolnictwa „Samoobrona” Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Członek;
48) Henryk Sobczak Prezes Zarządu Wojewódzkiego Związku Rolników Kółek i Organizacji Rolniczych w Bydgoszczy z siedzibą w Inowrocławiu – Członek;
49) Tadeusz Krakówka Przewodniczący Związku Spółek Wodnych w Toruniu z siedzibą w Chełmnie – Członek;
50) Andrzej Basiński Przewodniczący Gminnej Spółki Wodnej w Sępólnie Krajeńskim – Członek;
51) Barbara Mizdalska Koło Gospodyń Wiejskich Chrząstowo – Członek;
52) Anna Iwanowska Koło Gospodyń Wiejskich Strzelce Dolne – Członek;
53) Arleta Gralak Koło Gospodyń Wiejskich Szczeblotowo – Członek.
image_print